С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 5 окт 2018, 10:55, 10642 прочитания

Кога София ще започне да диша

Програмата на общината е фокусирана върху транспорта, докато основният проблем, изглежда, е битовото отопление

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Да изчистим въздуха

Колата на гражданина е свещена

Националната програма за борба с мръсния възхух предвижда само меки мерки по отношение на автомобилите

Печките, които могат да помогнат на въздуха

Над 50% от фините прахови частици се дължат на битовото отопление

Идва сезонът на мръсния въздух. Кой може да го изчисти?

Властите за пръв път ще имат план за действие, който координира действията на няколко различни институции.

Още по темата

България ще поиска Западът да забрани износа за старите дизели

Заедно с още четири държави страната ще внесе нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС

6 окт 2018

Нова система ще следи замърсяването на въздуха в София

С 560 хил. лв. ще бъдат инсталирани 22 измервателни уреда, които ще покрият цялата територия на града през есента на 2019 г.

22 авг 2018

Колко и защо плаща Европа за зелена енергия

През 2017 г. страните, членки на ЕС, са субсидирали възобновяемата енергия с над 64 млрд. евро

3 авг 2018

Сметната палата: Държавата не прави достатъчно за справяне с мръсния въздух

Не са налагани глоби на кметове, няма ясни финансови разчети, а техниката, която измерва качеството на въздуха, е остаряла

15 юли 2018
Със 107 по-малко са превишенията на фини прахови частици във въздуха, които измервателните станции в София са отчели през първите шест месеца на 2018 г. спрямо същия период на 2017 г. Освен количествено намалението е и качествено - средните концентрации са около 33 µg/m3 при норма от 40 µg/m3. Въпреки това има много още какво да се очаква, тъй като средногодишния брой превишавания на нормите в града е над 400. Затова и тази зима ще има дни, през които в София ще е опасно за дишане.

Общинската управа отчита данните за първото полугодие на тази година като ефект от приетата през 2017 г. Програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Но заложените в нея над 100 мерки, от които не всички са започнали да се изпълняват, няма как да окажат ефект за толкова кратък период. Поради което подобряването на показателите може да се обясни по-скоро с благоприятните метеорологични условия и компрометираната (според доклад на Сметната палата) дейност на пунктовете за мониторинг.

Пълна и достоверна картина за състоянието на въздуха в Столичната община може да получим едва след 1 септември 2019 г., когато се очаква да заработи нова система за мониторинг с 22 станции. За нея общината получи над 560 хил. лв. по проект "Ефективно използване на новите технологии за чист атмосферен въздух (AIRTHINGS), финансиран от Програма "Балкани – Средиземно море" (2014 - 2020) на ЕС.

Въпреки липсата на резултат обаче не може да не се отбележи, че през последната година местната власт в София предприе някакви действия за изчистването на въздуха.

Транспортът на прицел



По данни на общината 57% от фините прахови частици в градския въздух идват от автомобилите. Това обаче драстично се разминава с информацията в проекта на Националната програма за намаляване на замърсяването, според който трафика генерира само около 10% от замърсяването. И вероятно след приемането на последната ще се стигне до някаква корекция на фактите.

Към момента от "Московска" 33 са насочили мерките за ограничаване на замърсяването от превозните средства само към градския транспорт. "До края на 2018 г. в София ще пристигнат 82 нови автобуса на природен газ и първите 20 електробуса. През 2019 очакваме още 60 нови газови автобуса. Така само за няколко години ще сме успели да обновим 90% от автобусите на градския транспорт", заявиха за "Капитал" от местната управа.

Обособяването на бус ленти по основните булеварди, които да осигуряват предимство на градския транспорт и да повишават неговата привлекателност, е стъпка в правилната посока. Но практиката показва, че поради липсата на санкции шофьорите не спазват маркировката и обезсмислят цялото начинание. Същото важи и за интелигентна система за контрол на светофарите, която според общината дава приоритет на градския транспорт, но на практика автобусите чакат наравно с колите.

Единствената мярка, която пряко засяга личните автомобили на гражданите, е редуцирането на броя на паркоместата в някои от централните части на града - ул. "Съборна", бул. "Ал. Стамболийски", ул. "Стефан Караджа", "Московска", "Оборище", бул. "Скобелев", ул. "Екзарх Йосиф" и други. Големите градски площади обаче продължават да се използват като паркинги, а примерът на словенската столица Любляна показа, че именно освобождаването им от коли прави разликата.

Пилотни проекти в отоплението

В София има 55 000 домакинствата, които се отопляват с твърдо битово отопление, и те са от всички социални групи, което изисква разнородна мотивация за замяна на употребата на въглища или недобре изсъхнали дърва. "Много важна е информираността на гражданите за личния им принос, затова и през тази година инициираме различни образователни инициативи", посочват от общината.

Засега обаче е изпълнен само един пилотен проект, по който са монтирани 30 екопечки в Нови Искър. "Идеята е той да послужи като база при подготовката на по-мащабни проекти за подмяна на отоплението със средства от оперативна програма "Околна среда" и други възможни източници", казват от общината. Столичната община ще кандидатства и по програма LIFE на ЕК за създаване на цялостна система за преход от отопление на твърдо битово гориво към алтернативни и по-екологични начини на отопление.

Контрол върху отпадъците

Сериозен проблем за София представлява и горенето на отпадъци - в пунктове за вторични суровини и автосервизи, на строителните обекти и др. Също така масово се изгарят автомобилни гуми и текстил, които са силно замърсяващи околната среда не само с прахови частици, но и с отровни вещества.

От общината обясняват, че провеждат акции за събирането на стари дрехи, обувки и чанти, като от началото на годината са събрани над 12 тона. "Резултатът от тези инициативи е, че формулирахме официално предложение за изграждане на цялостна постоянно функционираща система за събиране и третиране на текстилни отпадъци, което ще бъде представено за одобрение от членовете на Столичния общински съвет", заявиха от кабинета на зам.-кмета по екологията Йоана Христова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

6 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/healthforum

Иновации и добри практики в здравния сектор



Акценти в програмата:


  • Промени в здравноосигурителния модел
  • Тенденции в плащанията за здраве
  • Нови терапевтични хоризонти - бъдещите генни терапии
  • Иновации в здравеопазването в Норвегия
  • Болнична помощ и проблемите в управлението на лечебни заведения

Повече подробности на capital.bg/healthforum

Прочетете и това

Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност

И още: Шестима са пострадали във военния завод "Арсенал", Нов скандал с корупционен заряд около ремонта на "Граф Игнатиев"

17 окт 2018, 1677 прочитания

Нов скандал, заровен под релсите на ул. "Граф Игнатиев" 2 Нов скандал, заровен под релсите на ул. "Граф Игнатиев"

Според "Спаси София" виброизолационната подложка под релсовия път е била сменена с друг вид в последния момент

17 окт 2018, 3485 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Печките, които могат да помогнат на въздуха

Над 50% от фините прахови частици се дължат на битовото отопление

Глобалният растеж през първите девет месеца подкрепи взаимните фондове

Към края на деветмесечието 3 фонда на български управляващи дружества успяват да преминат границата на двуцифрената доходност

Как Литва намали жертвите по пътищата

Известна с едни от "най-смъртоносните" пътища в Европа допреди няколко години, сега Литва е лидер в ЕС по намаляване броя на загиналите при пътни катастрофи

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Маргарита Борисова и Явор Ганчев

Започна третото издание на Olé Festival!, посветен на музиката на Испания и Латинска Америка

Кино: "Роди се звезда"

Мелодиите на сърцето в талантлива версия на холивудската приказка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност

Емисия

DAILY @7PM // 17.10.2018 Прочетете