Кога София ще започне да диша
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кога София ще започне да диша

Кога София ще започне да диша

Програмата на общината е фокусирана върху транспорта, докато основният проблем, изглежда, е битовото отопление

Ивайло Станчев
15099 прочитания

© Надежда Чипева


Със 107 по-малко са превишенията на фини прахови частици във въздуха, които измервателните станции в София са отчели през първите шест месеца на 2018 г. спрямо същия период на 2017 г. Освен количествено намалението е и качествено - средните концентрации са около 33 µg/m3 при норма от 40 µg/m3. Въпреки това има много още какво да се очаква, тъй като средногодишния брой превишавания на нормите в града е над 400. Затова и тази зима ще има дни, през които в София ще е опасно за дишане.

Общинската управа отчита данните за първото полугодие на тази година като ефект от приетата през 2017 г. Програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Но заложените в нея над 100 мерки, от които не всички са започнали да се изпълняват, няма как да окажат ефект за толкова кратък период. Поради което подобряването на показателите може да се обясни по-скоро с благоприятните метеорологични условия и компрометираната (според доклад на Сметната палата) дейност на пунктовете за мониторинг.

Пълна и достоверна картина за състоянието на въздуха в Столичната община може да получим едва след 1 септември 2019 г., когато се очаква да заработи нова система за мониторинг с 22 станции. За нея общината получи над 560 хил. лв. по проект "Ефективно използване на новите технологии за чист атмосферен въздух (AIRTHINGS), финансиран от Програма "Балкани – Средиземно море" (2014 - 2020) на ЕС.

Въпреки липсата на резултат обаче не може да не се отбележи, че през последната година местната власт в София предприе някакви действия за изчистването на въздуха.

Транспортът на прицел

По данни на общината 57% от фините прахови частици в градския въздух идват от автомобилите. Това обаче драстично се разминава с информацията в проекта на Националната програма за намаляване на замърсяването, според който трафика генерира само около 10% от замърсяването. И вероятно след приемането на последната ще се стигне до някаква корекция на фактите.

Към момента от "Московска" 33 са насочили мерките за ограничаване на замърсяването от превозните средства само към градския транспорт. "До края на 2018 г. в София ще пристигнат 82 нови автобуса на природен газ и първите 20 електробуса. През 2019 очакваме още 60 нови газови автобуса. Така само за няколко години ще сме успели да обновим 90% от автобусите на градския транспорт", заявиха за "Капитал" от местната управа.

Обособяването на бус ленти по основните булеварди, които да осигуряват предимство на градския транспорт и да повишават неговата привлекателност, е стъпка в правилната посока. Но практиката показва, че поради липсата на санкции шофьорите не спазват маркировката и обезсмислят цялото начинание. Същото важи и за интелигентна система за контрол на светофарите, която според общината дава приоритет на градския транспорт, но на практика автобусите чакат наравно с колите.

Единствената мярка, която пряко засяга личните автомобили на гражданите, е редуцирането на броя на паркоместата в някои от централните части на града - ул. "Съборна", бул. "Ал. Стамболийски", ул. "Стефан Караджа", "Московска", "Оборище", бул. "Скобелев", ул. "Екзарх Йосиф" и други. Големите градски площади обаче продължават да се използват като паркинги, а примерът на словенската столица Любляна показа, че именно освобождаването им от коли прави разликата.

Пилотни проекти в отоплението

В София има 55 000 домакинствата, които се отопляват с твърдо битово отопление, и те са от всички социални групи, което изисква разнородна мотивация за замяна на употребата на въглища или недобре изсъхнали дърва. "Много важна е информираността на гражданите за личния им принос, затова и през тази година инициираме различни образователни инициативи", посочват от общината.

Засега обаче е изпълнен само един пилотен проект, по който са монтирани 30 екопечки в Нови Искър. "Идеята е той да послужи като база при подготовката на по-мащабни проекти за подмяна на отоплението със средства от оперативна програма "Околна среда" и други възможни източници", казват от общината. Столичната община ще кандидатства и по програма LIFE на ЕК за създаване на цялостна система за преход от отопление на твърдо битово гориво към алтернативни и по-екологични начини на отопление.

Контрол върху отпадъците

Сериозен проблем за София представлява и горенето на отпадъци - в пунктове за вторични суровини и автосервизи, на строителните обекти и др. Също така масово се изгарят автомобилни гуми и текстил, които са силно замърсяващи околната среда не само с прахови частици, но и с отровни вещества.

От общината обясняват, че провеждат акции за събирането на стари дрехи, обувки и чанти, като от началото на годината са събрани над 12 тона. "Резултатът от тези инициативи е, че формулирахме официално предложение за изграждане на цялостна постоянно функционираща система за събиране и третиране на текстилни отпадъци, което ще бъде представено за одобрение от членовете на Столичния общински съвет", заявиха от кабинета на зам.-кмета по екологията Йоана Христова.

Със 107 по-малко са превишенията на фини прахови частици във въздуха, които измервателните станции в София са отчели през първите шест месеца на 2018 г. спрямо същия период на 2017 г. Освен количествено намалението е и качествено - средните концентрации са около 33 µg/m3 при норма от 40 µg/m3. Въпреки това има много още какво да се очаква, тъй като средногодишния брой превишавания на нормите в града е над 400. Затова и тази зима ще има дни, през които в София ще е опасно за дишане.

Общинската управа отчита данните за първото полугодие на тази година като ефект от приетата през 2017 г. Програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Но заложените в нея над 100 мерки, от които не всички са започнали да се изпълняват, няма как да окажат ефект за толкова кратък период. Поради което подобряването на показателите може да се обясни по-скоро с благоприятните метеорологични условия и компрометираната (според доклад на Сметната палата) дейност на пунктовете за мониторинг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Софийска община се държи като щраус забол главата в земята. От поне 4 години е пределно ясно, че основната част от замърсяването е зимата и най-вече вечер. Единствените мерки, за които слушаме са подмяна на автобуси и строеж на метро (строежът сам по себе си също е голям замърсител, но това не се обсъжда). София има дълга история на мръсен въздух и борба с него. Прокарването на централно отопление е един доказан метод за справяне с проблема. Всеки, който помни София преди Топлофикация (особено декември месец) знае за какво иде реч. Та може да се помисли защо хората се отказват от ползването на парно и дали го заменят с отопление на твърдо гориво. Друг проблем е отоплението на ромската общност (ама съм яко политкоректен). Преди, тази общност се отопляваше на ток , за който не плащаше (но пък взимаше помощи). Сега, след разни хватки от страна на ЧЕЗ, това стана проблемно и започна масово горене на всякакви боклуци.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "подобряването на показателите може да се обясни по-скоро с благоприятните метеорологични условия и компрометираната (според доклад на Сметната палата) дейност на пунктовете за мониторинг."

    Патологични измамници. Достатъчно е да си подадеш носа във виенския салон и ще им чуеш гласчетата "Бате к*ре, кач' им се изкендзиме у модзъко ън тея 1 милион друсалки мръсни. Кфо им кааме са? Ъхъ, начи, бачкАли сме дздрао, дзамърсеънето намалеъ! Никъф ветър неъ ъ цпоменааме, е*еш ли ги в пееерасите!"

  • 3
    zamalko12345 avatar :-|
    тошо

    За изчистване на въздуха от страна на колите само трябва да се махне акциза от пропан бутана.До 2000 на пропана акциза бе 20% и в софия дизлите бяха само 20% всички таксита бяха на газ.Всички приказки за годините на колите са за лобито на продавачите на нови коли не за техническото състояние на колите. В тезата за битовото ползване да пуснат парно на циганите и много ми е любопитно кой от природозащитниците ще плати сметката за екологично отопление.

  • 4
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Естествено, че ще се фокусират върху колите. Оттам ще може да се крадне некой лев ;) ... а че, примерно аз където живея до Герена, та оттам чак до летището всичките тея къщя като запалят кюмбето зимата, и както София не е особено ветровита, направо не може да се диша понякога - няма проблем. Няма, щото оттам няма как да се крАдне. Какво, ше им прекарате парно ли, на тези махали??? Не го виждам в обозримото бъдеще.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK