Колата на гражданина е свещена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колата на гражданина е свещена

Колата на гражданина е свещена

Националната програма за борба с мръсния възхух предвижда само меки мерки по отношение на автомобилите

Калина Горанова
20345 прочитания

© Надежда Чипева


Засилване на контрола върху техническите прегледи и ограничаване на най-мръсните дизели от центровете на градовете. Това са основните мерки, които предлага програмата за изчистване на въздуха. Тя ще бъде приета от правителството през следващите седмици и е първият по-систематичен опит да се реши проблем, който реално струва хиляди човешки живота на година.

Мерките, които предлага програмата могат да се определят с една дума - плахи. Причините за това са две. Според проекта на Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух битовото отопление на дърва и въглища в столицата генерира 824 тона от фините прахови частици на година, а личните автомобили - 87 тона годишно, или почти 9 пъти по-малко. Освен това решаването на въпроса със замърсяващите коли, камиони и автобуси изисква съдействието на много хора, има дълбоки социално-икономически корени, а всякакви опити за налагане на ограничения върху личния автомобил и неговата употреба се приемат като политически непопулярни.

В гробището за стари автомобили

В дъното на всичко е качеството на автомобилния парк в страната. Според изчисленията, върху които стъпва програмата, почти 70% от леките автомобили в страната са на възраст над 15 години.

Най-сериозен принос за замърсяването имат старите дизели с екологична категория преди Euro и Euro 1, при които няма контрол върху пределно допустимите стойности на емисиите, съставляват значителен дял от общия брой леки автомобили и са собственост предимно на хора с ниски доходи, които нямат алтернатива, се казва в националната програма. Превозните средства от тази категория са източник на около 35% до 40% от емисиите на отработени газове от автомобилния транспорт в София (без емисиите от камионите).

Друг фактор е, че част от собствениците на автомобили отстраняват по финансови или други причини катализаторите и филтрите за твърди частици, с каквито разполагат по-модерните дизелови автомобили Euro 5 и Euro 6.

Обратно към катализаторите

Факторът ниски доходи е взет предвид и радикални идеи за намаляване на емисиите от автомобилите в програмата няма и предлага две основни мерки. Първата има национален ефект и предвижда да се подобри качеството на техническите прегледи както при първоначалната регистрация на автомобила, така и по време на употребата му. Надеждата е да се спре премахването на каталитичните филтри и на филтрите за твърди частици (DPF) от дизелите категория Euro 5 и Euro 6. Това трябва да се комбинира със санкции за собствениците, които са премахнали устройствата.

Влизането забранено

Втората мярка е да се въведат т.нар. зони с ниски емисии (ЗНЕ) в най-урбанизираните градове като София и Пловдив, което да ограничи влизането на дизелови автомобили Евро 0 и Евро 1 в центровете на градовете. Подобни идеи вече се обсъждат в София, но в периодите с продължително извънредно високо съдържание на фини прахови частици, което пък трябва да бъде потвърдено едновременно от всички измервателни станции в различните райони на града.

Категоризацията на автомобила трябва да става със стикери на база еконормата, която покрива автомобилът. Идеята е при нужда заради моментен скок на замърсяването да се забранява движението през съответния ден на коли с даден цвят стикер, т.е. най-цапащите. Друга идея е при много мръсен въздух да има двойно увеличаване на цената за паркиране в синя зона и намаляване на цената на билета за градски транспорт.

Нещо липсва

По-радикални мерки обаче липсват. Докато в западната част на Европа бяха приети мерки срещу старите дизелови автомобили, държавата не предвижда ограничения за тях и оставя широко отворена вратата за старите дизели, които ще търсят нова реализация. Данъчната политика на държавата в момента (макар и леко коригирана) насърчава притежаването на стар автомобил и наказва покупката на нов. Да се промени това е политическа задача, с която никой не иска да се нагърби.

Засилване на контрола върху техническите прегледи и ограничаване на най-мръсните дизели от центровете на градовете. Това са основните мерки, които предлага програмата за изчистване на въздуха. Тя ще бъде приета от правителството през следващите седмици и е първият по-систематичен опит да се реши проблем, който реално струва хиляди човешки живота на година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    kirka80286 avatar :-?
    kirka80286

    Чудесна статия. Пак полумерки и пак имитиране на дейност. Нещо липсва, наистина. Но това, което не липсва, са тънки сметки. Как да ограничим достъпа на лични автомобили в центъра на големите градове? Как да увеличим съществуващите или да въведем нови данъци? Как да наложим солени глоби за махнати катализатори? Как да ограничим паркоместата? Ами нали ако предприемем такива мерки, после няма да гласуват за нас, и то точно в големите градове? АА не, не е хубава тази работа, чакай да измислим някаква глупост, колкото да кажем: Ето бе, какво искате! А българина разбира само от една мярка: като му бръкнеш в джоба. Няма друга сила на света, която да го свали от колата му. А като види колоездач, вместо да му се радва, че е една кола по-малко, го смята за клошар, за голяма досада, и бибипка, и псува, и отнема предимство, и налита на бой. Още ме боли реброто от един изрод, който през псувни ми разясни, че пътя и знаците са за колите, а ние да си караме по тротоарите (без коментар). Ей такава кочина сме.

  • 2
    mariaih58 avatar :-|
    mariaih58

    Защо никой не споменава за кръговрата "пепел-кал" по улиците в София? От него има доста едрички прахови частици!

  • 3
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    До коментар [#2] от "mariaih58":

    Защото не едрите прахови частици са проблема...

  • 4
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Комунизма при който държавати ми взeма здравето само за да може бедните цъpвули да не се лишават от "социалното" си право да карат дърти БМВта ми е любимия. Заклевам се, че на следващите избори ще гласувам за партията, която обещае да спре всички помощи за цървулитe!

  • 5
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    До коментар [#2] от "mariaih58":

    Така е. В статията и съответно в анализите по темата явно се коментират само вредните емисии от автомобилите, но не и общата запрашеност по улиците в градовете и липсата на редовното им миене. В такава ситуация дори колоездачите имат своя принос към фините прахови частици, макар и в по-малък обем, отколкото при другите превозни средства.

  • 6
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#5] от "Читател":

    Моля??? "дори колоездачите имат своя принос към фините прахови частици," Значи, никога не е късно човек да стане за смях.

    Вие между обикновен "прахоляк", или както го наричате, "общата запрашеност" и "фини прахови частици" правите ли разлика? Очевидно - не! Приятелски съвет, не се излагайте с такива изцепки, почетете малко преди да пишете.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK