България ще поиска Западът да забрани износа за старите дизели

Заедно с още четири държави страната ще внесе нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС

"Tози, който изкривява пазара, да носи отговорността за това", каза министърът на екологията Нено Димов
"Tози, който изкривява пазара, да носи отговорността за това", каза министърът на екологията Нено Димов    ©  Георги Кожухаров
"Tози, който изкривява пазара, да носи отговорността за това", каза министърът на екологията Нено Димов
"Tози, който изкривява пазара, да носи отговорността за това", каза министърът на екологията Нено Димов    ©  Георги Кожухаров

България, Полша, Унгария, Словакия и Румъния ще внесат нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС с искане държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да забранят и износа им. Това каза министърът на екологията Нено Димов пред БНТ.

"Полша и Словакия, Румъния и Унгария ще подкрепят една нота, която България ще представи на Съвета на министрите. Идеята е, когато цената на един продукт, както са дизеловите автомобили например, падне изкуствено, този, който изкривява пазара, да носи отговорността за това. И искаме това за всички държави... Когато го направят пригодно, тогава да го изнасят", каза Димов.

Димов още през лятото бе призовал да се забрани износът на стари дизелови автомобили на ниво ЕС. Причината е, че някои западни страни въвеждат ограничения за по-старите дизели, което ще накара много от техните граждани да ги продадат евтино, а Източна Европа е традиционен пазар за подобни автомобили.

Така екоминистърът отново повтаря основната си позиция по темата със старите дизели - че в България няма да има политика за тяхното ограничаване на местно ниво, която логично би донесла политически негативи на управляващите. А вместо това отговорността се прехвърля на страните износителки.

Идеята на Димов

Димов сравни ситуацията с двойния стандарт при храните - практика на големите компании производителки да влагат в продуктите за Източна Европа по-евтини съставки, отколкото в същите стоки, предлагани в западните държави.

"Искаме да се направи съответният регламент и всяка държава, която води до изкривяване на пазара, да носи отговорността за това. За да не стане Източна Европа депо за стари автомобили", заяви Димов. "Щом не е пригодно там, не трябва да е пригодно никъде, когато го направят пригодно, тогава могат да го изнасят", заяви Димов.

Разговори за присъединяване към инициативата сега се водят и с Чехия и Люксембург. Смятам, че като седем държави го заявим, Европейската комисия ще погледне сериозно", каза още министърът.

Старите дизели

България към момента не е много смела по отношение на мерките за ограничаване на старите дизели. Данъчната политика на държавата в момента (макар и леко коригирана) насърчава притежаването на стар автомобил и наказва покупката на нов. Проектът на Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух също е плах по отношение на старите автомобили, като предвижда само две мерки - по-строг контрол при техническите прегледи и зони с ниски емисии в София и Пловдив, в които да не се допускат най-замърсяващите автомобили в центъра.

Основните аргументи за плахите мерки е, че битовото отопление на дърва и въглища замърсява 9 пъти повече от транспорта. Колите обаче имат сериозен принос за замърсяването в София и Пловдив, като в столицата старите дизели Евро 0 и Евро 1, които са малко над 60 хил. (към 2016 г.), замърсяват повече от всички останали частни автомобили. Тук обаче се намесва аргументът с дълбоките социално-икономически корени на проблема.