България ще поиска Западът да забрани износа за старите дизели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България ще поиска Западът да забрани износа за старите дизели

"Tози, който изкривява пазара, да носи отговорността за това", каза министърът на екологията Нено Димов

България ще поиска Западът да забрани износа за старите дизели

Заедно с още четири държави страната ще внесе нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС

Калина Горанова
9754 прочитания

"Tози, който изкривява пазара, да носи отговорността за това", каза министърът на екологията Нено Димов

© Георги Кожухаров


България, Полша, Унгария, Словакия и Румъния ще внесат нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС с искане държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да забранят и износа им. Това каза министърът на екологията Нено Димов пред БНТ.

"Полша и Словакия, Румъния и Унгария ще подкрепят една нота, която България ще представи на Съвета на министрите. Идеята е, когато цената на един продукт, както са дизеловите автомобили например, падне изкуствено, този, който изкривява пазара, да носи отговорността за това. И искаме това за всички държави... Когато го направят пригодно, тогава да го изнасят", каза Димов.

Димов още през лятото бе призовал да се забрани износът на стари дизелови автомобили на ниво ЕС. Причината е, че някои западни страни въвеждат ограничения за по-старите дизели, което ще накара много от техните граждани да ги продадат евтино, а Източна Европа е традиционен пазар за подобни автомобили.

Така екоминистърът отново повтаря основната си позиция по темата със старите дизели - че в България няма да има политика за тяхното ограничаване на местно ниво, която логично би донесла политически негативи на управляващите. А вместо това отговорността се прехвърля на страните износителки.

Идеята на Димов

Димов сравни ситуацията с двойния стандарт при храните - практика на големите компании производителки да влагат в продуктите за Източна Европа по-евтини съставки, отколкото в същите стоки, предлагани в западните държави.

"Искаме да се направи съответният регламент и всяка държава, която води до изкривяване на пазара, да носи отговорността за това. За да не стане Източна Европа депо за стари автомобили", заяви Димов. "Щом не е пригодно там, не трябва да е пригодно никъде, когато го направят пригодно, тогава могат да го изнасят", заяви Димов.

Разговори за присъединяване към инициативата сега се водят и с Чехия и Люксембург. Смятам, че като седем държави го заявим, Европейската комисия ще погледне сериозно", каза още министърът.

Старите дизели

България към момента не е много смела по отношение на мерките за ограничаване на старите дизели. Данъчната политика на държавата в момента (макар и леко коригирана) насърчава притежаването на стар автомобил и наказва покупката на нов. Проектът на Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух също е плах по отношение на старите автомобили, като предвижда само две мерки - по-строг контрол при техническите прегледи и зони с ниски емисии в София и Пловдив, в които да не се допускат най-замърсяващите автомобили в центъра.

Основните аргументи за плахите мерки е, че битовото отопление на дърва и въглища замърсява 9 пъти повече от транспорта. Колите обаче имат сериозен принос за замърсяването в София и Пловдив, като в столицата старите дизели Евро 0 и Евро 1, които са малко над 60 хил. (към 2016 г.), замърсяват повече от всички останали частни автомобили. Тук обаче се намесва аргументът с дълбоките социално-икономически корени на проблема.

България, Полша, Унгария, Словакия и Румъния ще внесат нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС с искане държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да забранят и износа им. Това каза министърът на екологията Нено Димов пред БНТ.

"Полша и Словакия, Румъния и Унгария ще подкрепят една нота, която България ще представи на Съвета на министрите. Идеята е, когато цената на един продукт, както са дизеловите автомобили например, падне изкуствено, този, който изкривява пазара, да носи отговорността за това. И искаме това за всички държави... Когато го направят пригодно, тогава да го изнасят", каза Димов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    mironikon avatar :-@
    mironikon

    Защото на тях самите не им стиска от загриженост за "популацията" да забранят вноса. И така после ще кажат - ами, какво да направим, така са решили на Запад......
    Дотук се разпростира политическата воля и национално-отговорното мислене.....
    Жалко!!!

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Бате К*ре, мъжката ти рЕдим, слушай ца кфо прайме! Дзаписваш ли си? Начи, ън 7 милиона цървула миридзливи им кааме така: от Дзапад идват сички лоши раоти! Джендъри, гейпаради, фелюципедисти и ца последно - цтари диДЗели! Но ние неъ ъ се дааме, че дзАщитиме националните хинтереси!". Хръккк, пфуууу! ВидЕ ли къде паднА храчката! Еса че стрОим 20 джурналистчета и реактореча, млади чекиджийчета и минетчийки ъ радзглАсят раотата!"

  • 3
    kdo52372883 avatar :-P
    kdo52372883

    Брееей, направо да му се ненадяваш на Не(д)но! Чак се замислям да няма тук уловка. Ами, дано да мине нотата. Но дали мине или не - що досега не сте затапили старите дизели в България, а?! Щото сте безхаберници, затова. Западът, видите ли, да ни реши проблемите. Не че и те не носят вина - обаче това не е извинение за бездействие на местно ниво.

    Иначе... една такава 'задруга' точно с Унгария и Полша не ме радва много. Орбанистан и Качинското Деспотство едва ли са най-добрите примери за демокрация и прочее. Точно обратното, всъщност.

  • 4
    crusible avatar :-?
    crusible

    За мен Димов е тотално дискредитиран след цирковете в Банско. Анти-еколог и поредната мъжка калинка, на която още не и е дошло времето да отлети.

    Капитал много правилно отбелязвате, че елегантно се прехвърля проблема другаде, за да не ядосаме родните сиромаси с по 2-3 коли без катализатори! Каквото и да си говорим обаче, сами сме си виновни за кочината, в която живеем.

  • 5
    djd32512718 avatar :-|
    djd32512718

    “Политически негативи за управляващите”.
    Ама, много простодушно това момче. И колко откровен.

  • 6
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Този само преди седмица искаше да не се намесваме във вътрешните работи на Унгария. А това сега какво е?

  • 7
    vxa15365434 avatar :-|
    Сатана Ликующий

    Старите дизели от Европа съвсем не са стари, само Евро 4 и Евро 5. В сравнение с българските неподдържани дизели са съвсем изрядни коли. Проблемът в Германия не е толкова в това че замърсяват, колкото в масовата автомобилизация, кото ги прави твърде много и сумарно те наистина замърсяват. За българите тези дизели са невероятен шанс да имат маркови автомобили на ниски цени, макар че например един дизелов Мерцедес на старо е от 15,000 до 29,000 евро. Зависи от амортизацията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK