С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 6 окт 2018, 16:09, 9405 прочитания

България ще поиска Западът да забрани износа за старите дизели

Заедно с още четири държави страната ще внесе нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България, Полша, Унгария, Словакия и Румъния ще внесат нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС с искане държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да забранят и износа им. Това каза министърът на екологията Нено Димов пред БНТ.

"Полша и Словакия, Румъния и Унгария ще подкрепят една нота, която България ще представи на Съвета на министрите. Идеята е, когато цената на един продукт, както са дизеловите автомобили например, падне изкуствено, този, който изкривява пазара, да носи отговорността за това. И искаме това за всички държави... Когато го направят пригодно, тогава да го изнасят", каза Димов.


Димов още през лятото бе призовал да се забрани износът на стари дизелови автомобили на ниво ЕС. Причината е, че някои западни страни въвеждат ограничения за по-старите дизели, което ще накара много от техните граждани да ги продадат евтино, а Източна Европа е традиционен пазар за подобни автомобили.

Така екоминистърът отново повтаря основната си позиция по темата със старите дизели - че в България няма да има политика за тяхното ограничаване на местно ниво, която логично би донесла политически негативи на управляващите. А вместо това отговорността се прехвърля на страните износителки.

Идеята на Димов



Димов сравни ситуацията с двойния стандарт при храните - практика на големите компании производителки да влагат в продуктите за Източна Европа по-евтини съставки, отколкото в същите стоки, предлагани в западните държави.

"Искаме да се направи съответният регламент и всяка държава, която води до изкривяване на пазара, да носи отговорността за това. За да не стане Източна Европа депо за стари автомобили", заяви Димов. "Щом не е пригодно там, не трябва да е пригодно никъде, когато го направят пригодно, тогава могат да го изнасят", заяви Димов.

Разговори за присъединяване към инициативата сега се водят и с Чехия и Люксембург. Смятам, че като седем държави го заявим, Европейската комисия ще погледне сериозно", каза още министърът.

Старите дизели

България към момента не е много смела по отношение на мерките за ограничаване на старите дизели. Данъчната политика на държавата в момента (макар и леко коригирана) насърчава притежаването на стар автомобил и наказва покупката на нов. Проектът на Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух също е плах по отношение на старите автомобили, като предвижда само две мерки - по-строг контрол при техническите прегледи и зони с ниски емисии в София и Пловдив, в които да не се допускат най-замърсяващите автомобили в центъра.

Основните аргументи за плахите мерки е, че битовото отопление на дърва и въглища замърсява 9 пъти повече от транспорта. Колите обаче имат сериозен принос за замърсяването в София и Пловдив, като в столицата старите дизели Евро 0 и Евро 1, които са малко над 60 хил. (към 2016 г.), замърсяват повече от всички останали частни автомобили. Тук обаче се намесва аргументът с дълбоките социално-икономически корени на проблема.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии 1 БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии

Докато в парламента вървяха дебатите по вота на недоверие, премиерът разговаряше с футболните фенове на "Левски"

24 яну 2020, 2285 прочитания

Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите

Анкета сред членовете на столичната адвокатура показва, че електронната комуникация със съда е най-желаното подобрение

24 яну 2020, 1994 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Енергийната борса също е проверявала сделките с ток

Данните са изпратени в КЕВР, която разследва за манипулации участниците в борсовата търговия с електроенергия

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10