Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 6 окт 2018, 16:09, 9522 прочитания

България ще поиска Западът да забрани износа за старите дизели

Заедно с още четири държави страната ще внесе нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България, Полша, Унгария, Словакия и Румъния ще внесат нота пред Съвета на министрите на екологията на ЕС с искане държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да забранят и износа им. Това каза министърът на екологията Нено Димов пред БНТ.

"Полша и Словакия, Румъния и Унгария ще подкрепят една нота, която България ще представи на Съвета на министрите. Идеята е, когато цената на един продукт, както са дизеловите автомобили например, падне изкуствено, този, който изкривява пазара, да носи отговорността за това. И искаме това за всички държави... Когато го направят пригодно, тогава да го изнасят", каза Димов.


Димов още през лятото бе призовал да се забрани износът на стари дизелови автомобили на ниво ЕС. Причината е, че някои западни страни въвеждат ограничения за по-старите дизели, което ще накара много от техните граждани да ги продадат евтино, а Източна Европа е традиционен пазар за подобни автомобили.

Така екоминистърът отново повтаря основната си позиция по темата със старите дизели - че в България няма да има политика за тяхното ограничаване на местно ниво, която логично би донесла политически негативи на управляващите. А вместо това отговорността се прехвърля на страните износителки.

Идеята на Димов



Димов сравни ситуацията с двойния стандарт при храните - практика на големите компании производителки да влагат в продуктите за Източна Европа по-евтини съставки, отколкото в същите стоки, предлагани в западните държави.

"Искаме да се направи съответният регламент и всяка държава, която води до изкривяване на пазара, да носи отговорността за това. За да не стане Източна Европа депо за стари автомобили", заяви Димов. "Щом не е пригодно там, не трябва да е пригодно никъде, когато го направят пригодно, тогава могат да го изнасят", заяви Димов.

Разговори за присъединяване към инициативата сега се водят и с Чехия и Люксембург. Смятам, че като седем държави го заявим, Европейската комисия ще погледне сериозно", каза още министърът.

Старите дизели

България към момента не е много смела по отношение на мерките за ограничаване на старите дизели. Данъчната политика на държавата в момента (макар и леко коригирана) насърчава притежаването на стар автомобил и наказва покупката на нов. Проектът на Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух също е плах по отношение на старите автомобили, като предвижда само две мерки - по-строг контрол при техническите прегледи и зони с ниски емисии в София и Пловдив, в които да не се допускат най-замърсяващите автомобили в центъра.

Основните аргументи за плахите мерки е, че битовото отопление на дърва и въглища замърсява 9 пъти повече от транспорта. Колите обаче имат сериозен принос за замърсяването в София и Пловдив, като в столицата старите дизели Евро 0 и Евро 1, които са малко над 60 хил. (към 2016 г.), замърсяват повече от всички останали частни автомобили. Тук обаче се намесва аргументът с дълбоките социално-икономически корени на проблема.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кризата в развитие: Въпроси и отговори за работодатели 6 Кризата в развитие: Въпроси и отговори за работодатели

Какви мерки и действия може да предприеме бизнесът в условията на извънредно положение

31 мар 2020, 10138 прочитания

Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска 3 Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска

И още: Петролът продължава да се срива, срокът за чакалнята на еврозоната за България се изтегля за следващата година, а кабинетът обсъжда актуализация на бюджета

30 мар 2020, 3264 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Енергийната борса също е проверявала сделките с ток

Данните са изпратени в КЕВР, която разследва за манипулации участниците в борсовата търговия с електроенергия

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10