С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 11 окт 2018, 9:01, 37269 прочитания

Пеевски: No Image

Делян Пеевски се отказа да продава половината от вестникарския си бизнес на филмовата компания и се обяви за жертва на КЗК

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Делян Пеевски се отказа да продава половината от вестникарския си бизнес на филмовата компания "Ню имидж".

- Депутатът се обяви за репресиран от Комисията за защита на конкуренцията и обяви, че прехвърля медиите си във фондация.

- Това изглежда като поредния ход в опит за полиране на имиджа на политика от ДПС.
По всички правила досега в България не трябваше да е останал и грам Пеевски. С почти астрономическа точност през година напролет той уж се оттегля от нещо (или от всичко), а после до есента се отказва.

Сега гледаме нов сезон от същия филм, макар и с добавен комедиен момент в сценария. Депутатът от ДПС обяви, че се отказва от обявената през април сделка, чрез която трябваше да продаде на филмовата компания "Ню имидж" 50% от "Телеграф медиа". А причината е, че повече от пет месеца Комисията за защита на конкуренцията не се е произнесла по сделката, което той обяснява с двоен стандарт заради собствената му персона.


Това е доста странен аргумент най-малкото защото неспазването от регулатора на законови срокове може да се обжалва. А още повече и ако се направи историческа справка за скоростта на придвижване на всички казуси, пряко или косвено засягащи интересите на Пеевски през годините.

Сега вместо американски съдружник новият план става вестниците да се озоват в новосъздадена от политика едноименна фондация, в която той планира да прехвърли "собствеността на "Телеграф Медиа", а с това и отговорността за издаваните от същото дружество печатни медии – "Телеграф", "Монитор", "Политика" и "Меридиан мач".

Най-оттеглящият се политик



Сагата с оттеглянията започна малко преди краха на КТБ през 2014 г., когато тогавашното дружество, издател на семейните вестници (по това време собственост на майката на депутата Ирена Кръстева), обяви, че ги продава на ирландската Мedia Maker Limited, представлявано от собственика и директора Патрик Халпени, който в България е управлявал радиата на Communicorp. Тогава отново се чакаше одобрение от КЗК, такова дойде, но до сделка така и не се стигна въпреки обясненията, че има рамков договор и само се чака регулаторното разрешение. Така вместо оттегляне през 2015 г. последва изсветляване за Пеевски, който за пръв път декларира официално собственост, като получи чрез дарение от майка си участия в медии и други компании. Постепенно в декларациите на политика се появиха съвсем официални местни и офшорни компании, сред които миноритарни дялове в "Булгартабак" и "Юрий Гагарин" (и без това считани за негови) и контролен пакет акции в "Техномаркет".

През пролетта на 2016 г. вълната отново привидно се обърна - премиерът Бойко Борисов обяви, че Пеевски напуска страната, а самият депутат също разгласи, че напуска бизнеса в страната заради политически и медиен натиск. Повечето от тази заявка обаче се оказа чисто мимикриране. Дяловете в "Булгартабак" и "Юрий Гагарин" се озоваха в офшорки, свързвани и преди с Пеевски. А "Техномаркет", след като премина през една от същите офшорки, се озова под шапката на "Булгартабак".

Единствената доказано реална сделка по излизане (макар и не сред официалните владения на Пеевски) беше през 2017 г., когато "Булгартабак" продаде марките и дистрибуцията си на BAT. И така, докато се стигна до опита за медийно полуизлизане от 2018 г., който така злощастно отново се разпадна.

Тази зла КЗК

Обясненията на Пеевски за корпоративния пирует от американски партньор към фондация са странни. Оплакването на депутата от двойния стандарт на КЗК звучат буквално смешно на фона на практиката на регулатора досега да пуска всичко, свързано с него, по най-бързата писта. Те са малко като ехо на оправданията, с които затъналата в контрабандни обвинения от турските власти "Булгартабак" обясняваше, че заради медийните внушения спира износа си за Близкия изток.

КЗК дълги години отказваше да забележи проблем и в градената около медийната група на депутата доминация на вестникарския пазар чрез овладяване по вертикалата. Поетапно под негов контрол се оказа значителен дял във всичко - от печата, през най-тиражния всекидневник до дистрибуцията и продажбите на дребно. Въпреки това комисията не намери основание да спре (или забави с пет месеца) никоя от сделките по тази линия. Всъщност КЗК практически не беше блокирала нито една сделка до 2018 г., когато излезе с откази за продажбите на "Нова телевизия" и CEZ при практически пълна липса на припокриване с дейността на купувачите, която да доведе до засилване на пазарното им влияние.

От "Ню имидж" също обясниха пред "Капитал" разпадането на сделката със забавянето и отказаха да коментират други аспекти.

Безизходицата на Пеевски

Обяснението обаче едва ли може да е толкова наивно. Покупка на вестници в България от американска филмова компания без опит в този бранш не отговаряше на никаква логика от самото начало. Затова и започнаха да циркулират различни хипотези - от опит на Пеевски да си купи имидж до поискана от него услуга в замяна на "уменията" му да прокарва изгодни законови поправки. В петмесечното безвремие на сделката филмовите продуценти, сред които и "Ню имидж", стигнаха максимално близо до дългогодишните си искания за държавни стимули за индустрията си, които за пръв път реално се обмислят от управляващите.

От самото начало сделката не изглеждаше да интересува особено купувача. Както и при предишния опит за продажба на медиите на Пеевски/Кръстева сделката беше обявена само от продавача. Нещо повече - този път и искането до КЗК за разрешаване беше продадено не от купувача "Ню имидж", каквато е практиката, а от едноличната фирма на депутата "Интръст". През цялото време сделката беше коментирана с неохота от изпълнителния директор на филмовата компания Ярив Лернер и нямаше никакви индикации бавенето на КЗК да го притеснява.

Затова и вероятно сделката от самото начало не е била замислена да стигне до финализиране, а да купи време. Сега Пеевски минава в следващата метаморфоза на оттеглянето си. Медиите ще бъдат прехвърлени във фондация, тя ще се управлява от "изтъкнати журналисти", а депутатът бизнесмен само ще я финансира в битка с "олигархични медийни кръгове", които го клеветят от години.

Последната промяна (или по-точно подмяна) на Пеевски върви за ръка с прокарването на нов закон за медиите, който уж цели да изсветли собствеността им. Депутатът, без да е стъпвал повече от година в парламента, а според някои и в страната, пише нормативни текстове в области, където има пряк интерес и опит - медии и банкова несъстоятелност. И двата спорни законопроекта бяха приети безропотно от парламента (медийният само на първо четене засега) въпреки критиките, под ботуша на мантрата "Който е против, значи крие нещо". И двата - с ясната прозираща цел да лъскат имиджа на законодателя Пеевски като борец за прозрачност и защитник срещу разграбването на останките от КТБ. И двата - на практика работещи в личната му изгода.

За медийния закон на Делян Пеевски преди време пред журналиста Веселин Дремджиев директорът на германската фондация "Фридрих Науман" Даниел Кадик коментира, че той е сходен на законите, които виждаме в Русия и други страни. "Говори се за прозрачност, но в крайна сметка това, което искат да постигнат с него, е да кажат, че ако дадена медия получава финансиране от международна организация, значи работи в чужд интерес. В същото време офшорни компании не влизат в обсега на закона, защото попадат в т.нар. нормални бизнес отношения. Авторите се крият зад тази фраза, така че медийният бизнес на този господин (Делян Пеевски - бел. ред.) няма да попадне в закона за прозрачността, но свободните медии ще са засегнати от него", коментира Кадик.

Всички тези трансформации стават и докато Пеевски някак, без да е напускал публичния сектор от повече от 13 години се превърна в най-богатия политик в страната. Не само според всеобщото усещане, а и по-собствените му декларации, според които има 37 млн. лв. доход само за 2017 г. Но за разлика от онези цербери от КЗК Комисията за противодействие на корупцията и незаконно придобито имущество, прокуратурата и други институции поне не са впрегнати спрямо онеправдания издател и дори декларират охотно, че при него няма нито един ред за нещо незаконно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Очакваният ръст на новите работни места е най-слаб от четири години насам Очакваният ръст на новите работни места е най-слаб от четири години насам

Изследването на ManpowerGroup показва, че през първото тримесечие на 2019 г. най-силен ще бъде пазарът на труда в Пловдив

11 дек 2018, 600 прочитания

ГЕРБ предлагат проверката за конфискацията на имуществото да продължава вечно 4 ГЕРБ предлагат проверката за конфискацията на имуществото да продължава вечно

Броени дни след тълкувателно решение на ВКС, което ограничава КПКОНПИ, Данаил Кирилов предлага законопроект, с което то да бъде заобиколено

11 дек 2018, 1564 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Законопроектът за поземлените отношения ще се доработва още няколко месеца

До януари земеделското министерство трябва да предложи текстовете, с които ще се уреждат собствеността и арендата върху частни и държавни земи

Как България не победи Макрон

Въпреки съпротивата на София, ЕС ще приеме въведе ограничения за товарния пътен транспорт

Как се прави меден бизнес

Основаната през 2016 г. от Петко Симеонов компания за биомед Bulgarian Organic Foods продава основно навън и гледа към създаване на собствен бранд

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Курск"

Трогващ авторски трилър по действителен случай

Глас от новия свят

Писателката Тайе Селаси за сложната африканска идентичност и борбата със собствените страхове

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Природният газ поскъпва леко, Lidl отваря най-големия си магазин във Варна, Uber излиза на борсата

Емисия

DAILY @7AM // 11.12.2018 Прочетете
Капитал
СЪДЪРЖАНИЕ
  • К1Средата
  • К2Бизнесът
  • К3Моят Капитал
ПРОДУКТИ
МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ