Арх. Иво Пантелеев: Част от недоволството се дължи на преекспонирани снимки в интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Арх. Иво Пантелеев: Част от недоволството се дължи на преекспонирани снимки в интернет

Арх. Иво Пантелеев: Част от недоволството се дължи на преекспонирани снимки в интернет

Водещият проектант на течащите от няколко месеца ремонти в центъра на София пред "Капитал"

Десислава Лещарска
40024 прочитания

© Мария Съботинова


Арх. Пантелеев има 30-годишен опит като проектант и е работил по редица ключови обекти в София - реконструкцията на "Женския пазар", на пазари "Върбница", ремонта на Националния стадион "Васил Левски", автор е на проекта за ремонт на самата Дирекция "Архитектура и градоустройство" по времето, когато Петър Диков я ръководи; "А.Д.А" са автори на проекта "Сити таур" - високата сграда на "Терна" на пл. "Македония", а според сайта на компанията са автори и на проекта за реконструкция на разрушения ресторант "Феята" на бул. "Цариградско шосе".

Арх. Пантелеев има диплома от Висшия институт по архитектура и строителство (1986 г.), а през 1991-1992 г. специализира урбанизъм в университета "Джон Хопкинс", САЩ. Създава архитектурното студио "А.Д.А." през 1991 г. заедно с Румен Първанов и Кристиана Николова. Носител на редица награди за работата си.

Има ли проблем с мащаба на започнатите ремонти? Вие сте проектант на две централни градски зони с голям обхват и трябва да извършвате авторски надзор и на двете? Възможно ли е да се надзирават качествено толкова големи обекти?

- Kъм този момент не сме изпитали дефицит на време. Мобилизаран е целият ни екип – архитекти, партниращи инженери и ландшафтни архитекти. Няма ден, включително и събота и неделя, в който да не обхождаме изцяло проектите. Влагаме необходимото време, за ключовите за конкретния момент участъци. В случай на необходимост реагираме в рамките на час. Досега не е имало изключение.

Проектната документация е изключително подробна, а и независимо от големите размери и привидната сложност на проектите, има много голяма повторяемост на рисунъка и на детайлите. Това спомага работата на изпълнителя и улеснява контрола на съответствието с проектната документация.

Изпълними ли са сроковете?

- Със сигурност спазването на сроковете ще представлява истинско изпитание. Разбираемо е, че за мен като архитект, първи приоритет е постигането на съответствие с проектните показатели за качество.

Повече от ясно е, обаче, че и времето, за което ще бъдат завършени двата проекта е от първостепенна значимост за всички ни. Съществена част от центъра на София е строителна площадка и това затруднява неимоверно ежедневието на хората: прекъсване на линии на градския транспорт; шум; запрашеност; затруднено придвижване; затруднена работа на търговците и на заведенията са само част от неудобствата от работата по обновяването на двете зони. Това обяснява зададените възможно най-кратки срокове.

Надявам се, че сроковете ще бъдат спазени, което ще възстанови комфорта на всички ни. И все пак - неудобствата ще бъдат забравени, но завършени проектите ще съществуват десетилетия.

Можеше ли работата да се започне поетапно при по-голяма публичност и да доведе до по-малко напрежение?

- Като се има предвид високият градус на напрежение през последните дни, сигурно е можело пропагандирането и публичността на проектите да бъдат по-обхватни. Не мога да кажа колко повече, защото това са най-дълго и най-много публикуваните и оповестявани проекти с наше участие. Става въпрос за вече пет годишна история. Имаше немалко представяния и обсъждания и то регулярно от 2014 година насам. Явявал съм се в не една телевизия. Но ние, проектантите, бяхме само малка част от този процес. Проектът бе публикуван в много професионални и масови медии и регулярно присъстваше в пресконференциите на Столична община.

Сигурно е можело да се направи повече, за да стигне информацията до всички заинтересовани. Твърдя, че поне архитектурната ни колегия е била информирана навреме и предостатъчно, а проектите са били достъпни към всеки етап и във всеки момент в продължение на цялата им еволюция. Визирам факта, че се чуха гласове на колеги, включително и на участници в конкурса отпреди 5 години, че не били запознати, че ...... За мен това е необяснимо.

Идейните проекти, представени преди няколко години и подложени на обществени обсъждания представляваха визуализации, но в тях не фигурират видове материали, плочки, доставчици и пр. Работният проект обаче се одобрява директно от възложителя и няма обществен консенсус за настилка. Тук правим уточнението, че става въпрос за знаково публично пространство. Мислите ли, че това е пропуск, който води до обществено недоволство?

- Предвид разразилата се истинска буря на недоволство от естетическото решение ще си позволя да бъда по-пространен в отговора си.

Като типология материалите са били заявени принципно още в конкурсното ни предложение като част от заложените идеи. След възлагането процесът на проектиране премина през няколко фази и то на база много подробно задание на възложителя, НАГ. Наскоро казах, че освен каменни (гранит) и бетонни плочи (не плочки) просто няма други реалистично приложими у нас материали за настилки. Третият възможен тип материал, клинкерът, с неговата цветност и породени негативни реакции от реализацията на Витошка, беше априори ограничен до много малки повърхности.

И идейният, и работният проект, като фази, преминаха съгласувателен процес, в който участвуваха много страни. Експертният съвет имаше 65 члена, включително и от НПО, работата му продължи месеци. Получихме десетки мнения, предложения, коментари и забележки и, едва след като ги отразихме, проектите бяха съгласувани и одобрени. Проектите бяха гледани изключително обстойно и от НИНКН. Разбира се, че отстранихме всички забележки и отразихме всички препоръки на института и чак тогава получихме необходимото съгласуване.

Що се отнася до материалите за настилките - и в заданието и в проекта техническите показатели и за гранита, и за бетонните плочи са максималните възможни към днешните условия. Законът за обществените поръчки изключва определяне на конкретни източници и доставчици. Тоест, става въпрос за процес, който преминава през предоставяне на мостри от изпълнителя, отговарящи на техническите спецификации.

Така се стигна до конкретни предложени на изпълнителя и направата на мостри в натура 1:1 (mock-up). Бяха пренаредени няколко пъти, докато стигнем до консенсусен избор.

Използвам възможността, която ми давате с това интервю, да обърна внимание на следните факти:

А. Гранитът се доставя от производител - "КРИН КГ" от собствените им кариери в Прилеп, Македония. За мен е важно, че източникът е регионален, макар и не български. (Регионалният произход на материалите е водещ критерий за устойчивост. За жалост, противно на тиражираните в някои медии твърдения, в България отдавна НЯМА кариери и производства за добиване и доставяне на такива количества гранит при такива технически параметри.)

Б. Положените в градината на Св. Седмочисленици бетонни плочи са произведени от Semmelrock – България в производствената им база в Елин Пелин. Моделът е Umbriano СВЕТЪЛ ГРАНИТ. "Стоплянето", на настилката, правещо връзка с тухлите от фасадата на църквата постигаме с плочитe Umbriano БЕЖОВО-КАФЯВ МЕЛАНЖ. (стр. 58 от каталога за 2017 на Semmelrock). Преди създаването на такова производство в близост до София този материал бе внос, предимно от Турция.

Съжалявам за възникналото недоволство относно естетическата страна на избора ни, но ние и сега сме спокойни в качеството си на експерти. Със стареенето повърхността на бетонните плочи ще се хомогенизира и те ще се доближат до въздействието на естествения гранит, каквото е и наименованието на избрания модел. Моля, нека да изчакаме завършването на проекта и отново да коментираме. Ние сме социално отговорни и сме били винаги най-вече мотивирани от това, че тези проекти са за хората. Припомням си многото критики и недоволството срещу проекта ни за Женски пазар, където партнирахме като съавтор на проф. Никофорова и Архитектурно Студио Никифоров. Мисля, че сега Женски пазар функционира спокойно и естествено като качествена среда за хората, важна част от градския център. Уверен съм, че такава ще бъде и съдбата на проектите ни за обновяване на Зони 2 и 4.

Има ли разминаване между идейния проект и красивите визуализации, които видяхме преди няколко години с изпълнението на работния проект? Пример: в спецификациите към документацията за Зона 2 и по-конкретно за градинката на "Св. Седмочисленици" са посочени плочки H.15 - бетонни, сив меланж, два вида - тъмни и светли. А реално плочките са един вид, с преливащи се цветови нюанси на сивото.

- Отговорът на този въпрос в голяма степен се съдържа в предходния ми отговор. Не, няма разминаване, има само процес на конкретизация. Имам предвид определението за архитектурното проектиране като "процес на конкретизация на творческата идея". Много архитектурни конкурси биват спечелени с много по-абстрактни презентации, които обаче категорично и ясно комуникират основните идеи. Оттам насетне има дълъг процес на работа и вземане на решения, които водят до конкретния избор на материал (в случая плочите в градината на "Св. Седмочисленици") и съответната реализация. Мисля, че няма да има особено отличие между визуализациите и въздействието, което ще има завършеният един ден проект.

В спецификациите е посочено и точно как трябва да се срещат различните видове настилки, но според това, което се видя като изпълнение и там имаше разминаване. Ще бъдат ли оправени тези дефекти?

- Отговорът е кратък - констатираните дефекти ще бъдат отстранени.

Имам впечатление, че голяма част от недоволството се разви от разпространяването на преекспонирани снимки в Интернет. Много от изразяващите възмущението си не са посетили мястото. Същевременно получаваме много поздравления от колеги, приятели, но и от непознати, между които архитекти и художници, което означава, че не сме сами в преценките си.

Интервюто взе Десислава Лещарска

Арх. Пантелеев има 30-годишен опит като проектант и е работил по редица ключови обекти в София - реконструкцията на "Женския пазар", на пазари "Върбница", ремонта на Националния стадион "Васил Левски", автор е на проекта за ремонт на самата Дирекция "Архитектура и градоустройство" по времето, когато Петър Диков я ръководи; "А.Д.А" са автори на проекта "Сити таур" - високата сграда на "Терна" на пл. "Македония", а според сайта на компанията са автори и на проекта за реконструкция на разрушения ресторант "Феята" на бул. "Цариградско шосе".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Съществува поверие, че градското управление на София работи на принципа "Простотията ражда гербаджии". За да се възпроизвежда електорално, софийското статукво е принудено да поддържа "здарвословен за партията минимум" от градска цигания, изостаналост, простащина и отблъскващи ориенталски табиети. На челно място в списъка от "червени линии" е железният чадър над паркирането по тротоарите. На второ място - броят таратайки, който сигурно надвишава броя жители. На трето - поптопа от бракувани трошки, обрасли с храсти и дървета. На четвърто - истеричната съпротива на кметството срещу цветните контейнери. На пето - запречването и загрозяването на обществените пространства с билбордове, сергии, "телефонни" кабини без телефон вътре, осветителни стълбове по средата на възтесните тротоари. Всичкото това ражда идеалния гербаджия, който сутрин се качва на 20-годишния си джип без катализатор и отива до Лафка да си купи вестник, от който да прочете още веднъж, че за бедите на България е виновен Брюксел.

  • 2
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "cinik":

    Как пък не разбрахте че тази претенциона некадърност която лъха от това мнение е тоно причината хората да гласуват за ГЕРБ.

  • 3
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Материалите едно на ръка.

    Но изпълнението е потресаващо. Как така в цяла България успяват да наредят плочките равно и да ги изрязват гладко, а само в София всичко е като изсрано. Замазани бордури с цимент. Плочки дялани като с длето на неаддерталец. Безобразни фуги. По света фугите се пълнят с битумна паста за да не хлопат плочките. Шахтите са трагедия на всякъде, а и още при предаване са запушени със стройтелни отломки. Отводнявнето ... по скоро е зарибяване на улици и тротоари.

    Г-на от статията или проблем с очите, иливъобще не си разбира от работата, или е стимулиран да говори глупости и да не си върши работата. Няма как тези мърловщини да минат дори минимален качествен контрол!!

  • 4
    devdimi avatar :-|
    devdimi

    Хората си разбират от работата и я вършат и ще стане както трябва.
    Проблемът е другаде - ДАЙ България се оптива да се бори да не изчезне. Догодина има избори в София - градът от който са всички около 500 дай българи. Съответно те ще направят всичко възможно да бъдат забелязани на тези избори и техният резултат да бъди изобщо отразен някъде.
    Това е истинската причина за истерията.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "devdimi":

    Тоест за теб изпълнението е ОК, дефектите са халюцинации от ефекта Дайбългария?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK