Арх. Пантелеев има 30-годишен опит като проектант и е работил по редица ключови обекти в София - реконструкцията на "Женския пазар", на пазари "Върбница", ремонта на Националния стадион "Васил Левски", автор е на проекта за ремонт на самата Дирекция "Архитектура и градоустройство" по времето, когато Петър Диков я ръководи; "А.Д.А" са автори на проекта "Сити таур" - високата сграда на "Терна" на пл. "Македония", а според сайта на компанията са автори и на проекта за реконструкция на разрушения ресторант "Феята" на бул. "Цариградско шосе".
Арх. Пантелеев има диплома от Висшия институт по архитектура и строителство (1986 г.), а през 1991-1992 г. специализира урбанизъм в университета "Джон Хопкинс", САЩ. Създава архитектурното студио "А.Д.А." през 1991 г. заедно с Румен Първанов и Кристиана Николова. Носител на редица награди за работата си.
Има ли проблем с мащаба на започнатите ремонти? Вие сте проектант на две централни градски зони с голям обхват и трябва да извършвате авторски надзор и на двете? Възможно ли е да се надзирават качествено толкова големи обекти?
- Kъм този момент не сме изпитали дефицит на време. Мобилизаран е целият ни екип – архитекти, партниращи инженери и ландшафтни архитекти. Няма ден, включително и събота и неделя, в който да не обхождаме изцяло проектите. Влагаме необходимото време, за ключовите за конкретния момент участъци. В случай на необходимост реагираме в рамките на час. Досега не е имало изключение.
Проектната документация е изключително подробна, а и независимо от големите размери и привидната сложност на проектите, има много голяма повторяемост на рисунъка и на детайлите. Това спомага работата на изпълнителя и улеснява контрола на съответствието с проектната документация.
Изпълними ли са сроковете?
- Със сигурност спазването на сроковете ще представлява истинско изпитание. Разбираемо е, че за мен като архитект, първи приоритет е постигането на съответствие с проектните показатели за качество.
Повече от ясно е, обаче, че и времето, за което ще бъдат завършени двата проекта е от първостепенна значимост за всички ни. Съществена част от центъра на София е строителна площадка и това затруднява неимоверно ежедневието на хората: прекъсване на линии на градския транспорт; шум; запрашеност; затруднено придвижване; затруднена работа на търговците и на заведенията са само част от неудобствата от работата по обновяването на двете зони. Това обяснява зададените възможно най-кратки срокове.
Надявам се, че сроковете ще бъдат спазени, което ще възстанови комфорта на всички ни. И все пак - неудобствата ще бъдат забравени, но завършени проектите ще съществуват десетилетия.
Можеше ли работата да се започне поетапно при по-голяма публичност и да доведе до по-малко напрежение?
- Като се има предвид високият градус на напрежение през последните дни, сигурно е можело пропагандирането и публичността на проектите да бъдат по-обхватни. Не мога да кажа колко повече, защото това са най-дълго и най-много публикуваните и оповестявани проекти с наше участие. Става въпрос за вече пет годишна история. Имаше немалко представяния и обсъждания и то регулярно от 2014 година насам. Явявал съм се в не една телевизия. Но ние, проектантите, бяхме само малка част от този процес. Проектът бе публикуван в много професионални и масови медии и регулярно присъстваше в пресконференциите на Столична община.
Сигурно е можело да се направи повече, за да стигне информацията до всички заинтересовани. Твърдя, че поне архитектурната ни колегия е била информирана навреме и предостатъчно, а проектите са били достъпни към всеки етап и във всеки момент в продължение на цялата им еволюция. Визирам факта, че се чуха гласове на колеги, включително и на участници в конкурса отпреди 5 години, че не били запознати, че ...... За мен това е необяснимо.
Идейните проекти, представени преди няколко години и подложени на обществени обсъждания представляваха визуализации, но в тях не фигурират видове материали, плочки, доставчици и пр. Работният проект обаче се одобрява директно от възложителя и няма обществен консенсус за настилка. Тук правим уточнението, че става въпрос за знаково публично пространство. Мислите ли, че това е пропуск, който води до обществено недоволство?
- Предвид разразилата се истинска буря на недоволство от естетическото решение ще си позволя да бъда по-пространен в отговора си.
Като типология материалите са били заявени принципно още в конкурсното ни предложение като част от заложените идеи. След възлагането процесът на проектиране премина през няколко фази и то на база много подробно задание на възложителя, НАГ. Наскоро казах, че освен каменни (гранит) и бетонни плочи (не плочки) просто няма други реалистично приложими у нас материали за настилки. Третият възможен тип материал, клинкерът, с неговата цветност и породени негативни реакции от реализацията на Витошка, беше априори ограничен до много малки повърхности.
И идейният, и работният проект, като фази, преминаха съгласувателен процес, в който участвуваха много страни. Експертният съвет имаше 65 члена, включително и от НПО, работата му продължи месеци. Получихме десетки мнения, предложения, коментари и забележки и, едва след като ги отразихме, проектите бяха съгласувани и одобрени. Проектите бяха гледани изключително обстойно и от НИНКН. Разбира се, че отстранихме всички забележки и отразихме всички препоръки на института и чак тогава получихме необходимото съгласуване.
Що се отнася до материалите за настилките - и в заданието и в проекта техническите показатели и за гранита, и за бетонните плочи са максималните възможни към днешните условия. Законът за обществените поръчки изключва определяне на конкретни източници и доставчици. Тоест, става въпрос за процес, който преминава през предоставяне на мостри от изпълнителя, отговарящи на техническите спецификации.
Така се стигна до конкретни предложени на изпълнителя и направата на мостри в натура 1:1 (mock-up). Бяха пренаредени няколко пъти, докато стигнем до консенсусен избор.
Използвам възможността, която ми давате с това интервю, да обърна внимание на следните факти:
А. Гранитът се доставя от производител - "КРИН КГ" от собствените им кариери в Прилеп, Македония. За мен е важно, че източникът е регионален, макар и не български. (Регионалният произход на материалите е водещ критерий за устойчивост. За жалост, противно на тиражираните в някои медии твърдения, в България отдавна НЯМА кариери и производства за добиване и доставяне на такива количества гранит при такива технически параметри.)
Б. Положените в градината на Св. Седмочисленици бетонни плочи са произведени от Semmelrock – България в производствената им база в Елин Пелин. Моделът е Umbriano СВЕТЪЛ ГРАНИТ. "Стоплянето", на настилката, правещо връзка с тухлите от фасадата на църквата постигаме с плочитe Umbriano БЕЖОВО-КАФЯВ МЕЛАНЖ. (стр. 58 от каталога за 2017 на Semmelrock). Преди създаването на такова производство в близост до София този материал бе внос, предимно от Турция.
Съжалявам за възникналото недоволство относно естетическата страна на избора ни, но ние и сега сме спокойни в качеството си на експерти. Със стареенето повърхността на бетонните плочи ще се хомогенизира и те ще се доближат до въздействието на естествения гранит, каквото е и наименованието на избрания модел. Моля, нека да изчакаме завършването на проекта и отново да коментираме. Ние сме социално отговорни и сме били винаги най-вече мотивирани от това, че тези проекти са за хората. Припомням си многото критики и недоволството срещу проекта ни за Женски пазар, където партнирахме като съавтор на проф. Никофорова и Архитектурно Студио Никифоров. Мисля, че сега Женски пазар функционира спокойно и естествено като качествена среда за хората, важна част от градския център. Уверен съм, че такава ще бъде и съдбата на проектите ни за обновяване на Зони 2 и 4.
Има ли разминаване между идейния проект и красивите визуализации, които видяхме преди няколко години с изпълнението на работния проект? Пример: в спецификациите към документацията за Зона 2 и по-конкретно за градинката на "Св. Седмочисленици" са посочени плочки H.15 - бетонни, сив меланж, два вида - тъмни и светли. А реално плочките са един вид, с преливащи се цветови нюанси на сивото.
- Отговорът на този въпрос в голяма степен се съдържа в предходния ми отговор. Не, няма разминаване, има само процес на конкретизация. Имам предвид определението за архитектурното проектиране като "процес на конкретизация на творческата идея". Много архитектурни конкурси биват спечелени с много по-абстрактни презентации, които обаче категорично и ясно комуникират основните идеи. Оттам насетне има дълъг процес на работа и вземане на решения, които водят до конкретния избор на материал (в случая плочите в градината на "Св. Седмочисленици") и съответната реализация. Мисля, че няма да има особено отличие между визуализациите и въздействието, което ще има завършеният един ден проект.
В спецификациите е посочено и точно как трябва да се срещат различните видове настилки, но според това, което се видя като изпълнение и там имаше разминаване. Ще бъдат ли оправени тези дефекти?
- Отговорът е кратък - констатираните дефекти ще бъдат отстранени.
Имам впечатление, че голяма част от недоволството се разви от разпространяването на преекспонирани снимки в Интернет. Много от изразяващите възмущението си не са посетили мястото. Същевременно получаваме много поздравления от колеги, приятели, но и от непознати, между които архитекти и художници, което означава, че не сме сами в преценките си.
Интервюто взе Десислава Лещарска
Арх. Пантелеев има 30-годишен опит като проектант и е работил по редица ключови обекти в София - реконструкцията на "Женския пазар", на пазари "Върбница", ремонта на Националния стадион "Васил Левски", автор е на проекта за ремонт на самата Дирекция "Архитектура и градоустройство" по времето, когато Петър Диков я ръководи; "А.Д.А" са автори на проекта "Сити таур" - високата сграда на "Терна" на пл. "Македония", а според сайта на компанията са автори и на проекта за реконструкция на разрушения ресторант "Феята" на бул. "Цариградско шосе".
5 коментара
Съществува поверие, че градското управление на София работи на принципа "Простотията ражда гербаджии". За да се възпроизвежда електорално, софийското статукво е принудено да поддържа "здарвословен за партията минимум" от градска цигания, изостаналост, простащина и отблъскващи ориенталски табиети. На челно място в списъка от "червени линии" е железният чадър над паркирането по тротоарите. На второ място - броят таратайки, който сигурно надвишава броя жители. На трето - поптопа от бракувани трошки, обрасли с храсти и дървета. На четвърто - истеричната съпротива на кметството срещу цветните контейнери. На пето - запречването и загрозяването на обществените пространства с билбордове, сергии, "телефонни" кабини без телефон вътре, осветителни стълбове по средата на възтесните тротоари. Всичкото това ражда идеалния гербаджия, който сутрин се качва на 20-годишния си джип без катализатор и отива до Лафка да си купи вестник, от който да прочете още веднъж, че за бедите на България е виновен Брюксел.
До коментар [#1] от "cinik":
Как пък не разбрахте че тази претенциона некадърност която лъха от това мнение е тоно причината хората да гласуват за ГЕРБ.
Материалите едно на ръка.
Но изпълнението е потресаващо. Как така в цяла България успяват да наредят плочките равно и да ги изрязват гладко, а само в София всичко е като изсрано. Замазани бордури с цимент. Плочки дялани като с длето на неаддерталец. Безобразни фуги. По света фугите се пълнят с битумна паста за да не хлопат плочките. Шахтите са трагедия на всякъде, а и още при предаване са запушени със стройтелни отломки. Отводнявнето ... по скоро е зарибяване на улици и тротоари.
Г-на от статията или проблем с очите, иливъобще не си разбира от работата, или е стимулиран да говори глупости и да не си върши работата. Няма как тези мърловщини да минат дори минимален качествен контрол!!
Хората си разбират от работата и я вършат и ще стане както трябва.
Проблемът е другаде - ДАЙ България се оптива да се бори да не изчезне. Догодина има избори в София - градът от който са всички около 500 дай българи. Съответно те ще направят всичко възможно да бъдат забелязани на тези избори и техният резултат да бъди изобщо отразен някъде.
Това е истинската причина за истерията.
До коментар [#4] от "devdimi":
Тоест за теб изпълнението е ОК, дефектите са халюцинации от ефекта Дайбългария?