С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 12 окт 2018, 19:06, 18486 прочитания

"Джи Пи груп" - новият катарзис на Борисов

Премиерът забрани възлагането на дейности на най-голямата строителна компания, а тя се отказа от най-голямата си поръчка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Не мога да допусна, при толкова усилия, които полагаме, единствените ми претенции към строителните компании са били качество и срок. Възложих на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Светослав Глосов, спазвайки закона, да намери форми още днес "Джи Пи груп" да се извади от проектите с европейско и държавно финансиране."

С тези думи, казани по време на посещение в Асеновград днес, премиерът Борисов върна часовника на обществените поръчки с две години назад – в началото на 2016 г.


Тогава, след въпроса "вижда ли Пеевски в огледалото", същият този премиер ударно спря обществени поръчки на стойност 2 млрд. лв. - част от тях за "Водстрой 98", част - пак за "Джи Пи". В резултат на онзи "катарзис" свързваната с Делян Пеевски "Водстрой" постепенно се оттегли от позициите си в сектора и беше продадена. Днес фокусът е върху другата компания и тя явно побърза да реагира, като веднага излезе със съобщение, че се отказва от най-голямата спечелена поръчка тази година – тунела "Железница".


Този път Борисов явно се опитва да отговори на серията от кризи, в които беше замесена най-голямата строителна компания в страната. "Джи Пи груп" са главен герой в разследването на "Биволъ", заради което край Радомир бяха задържани (макар и вероятно погрешка) двама журналисти. То показа как консултантски фирми, близки до "Джи Пи" помагат при създаването, а после и оценяването на проекти, които се печелят от компанията. Заради това разследване главният прокурор тази седмица обяви, че са запорирани 14 млн. лв "на фирми и търговци около "Джи Пи груп", а проверката е прераснала в досъдебно производство. Строителната компания предизвика недоволство и в София покрай ремонта на ул. "Граф Игнатиев".

Какво каза Борисов и как реагира "Джи Пи"



"Аз не съм разследващ орган, моята политическа воля стига дотам всеки, който е заподозрян и тече разследване, да го извадя от конкурсите и да си докаже правотата и невинността. Проверки навсякъде. Няма да дам да ми се петни името. Докато се защитят, нямат работа да участват на конкурси," заяви още премиерът в отговор на журналистически въпрос дали ще разследва "Джи Пи".

Това е заявка, която на пръв поглед трудно може да бъде изпълнена, дори от услужливия директор на пътната агенция. Изваждането на дадена компания от списъка с изпълнители само въз основа на разследване би било трудно защитимо правно действие и вероятно ще доведе до още повече обжалвания на процедури и забавянето им. Законът за обществените поръчки спазва (поне на хартия) един от принципите на договора за функциониране на ЕС – равнопоставеност и недопускане на дискриминация.

Очевидно обаче методите за влияние върху строителния бизнес в България са други, защото час след изказването на Борисов от "Джи Пи" излязоха със съобщение, че се отказват да строят тунел "Железница". Тяхно обединение беше избрано от АПИ да строи съоръжението на магистрала Струма за 185 млн. лв. Гръцката фирма "Актор" обжалва избора на АПИ пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Регулаторът обаче се постара това да не бави парите към компанията - още през септември КЗК позволи на пътната агенция все пак да подпише договор с "Джи Пи" докато разглежда жалбата, а на четвърти октомври окончателно я отхвърли. Договор с "Джи Пи" все още няма на сайта на пътната агенция и очевидно, съдейки по днешното съобщение, няма да се появи.

Решението, цитирано от "Дневник", е мотивирано с "полза на обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет и в подкрепа на пътната безопасност". Според ръководството на "Джи Пи", заради започналите проверки има реална опасност да не се спази графика за изпълнение на тунела. Така има риск България да загуби финансирането на цялата магистрала "Струма" и да се наложи да върне парите в бюджета на ЕС.

Какво спечели "Джи Пи"


Не е ясно дали "заръката" на Борисов е само към АПИ като възложител или се отнася и за другите институции, които раздават поръчки на строителната компания. Но е факт, че при последната такава заръка, "Водстрой 98" загуби много от позициите си в сектора.

За последните две години "Джи Пи" е най-голямата строителна компания по приходи в страната. "Джи Пи" имат поръчки и от Столична община – освен "Графа" ремонтираха и площада пред НДК, участваха в строителството на метрото.

Компанията участва и във всички предстоящи големи инфраструктурни търгове: газовата връзка с Гърция, магистрала "Хемус", пътя до Калотина, Южната дъга на софийското околовръстно шосе, ж.п връзката Елин Пелин – Костенец и др.

Мажоритарни собственици на дружеството са Георги Василев и Владимир Житенски. Фирмата е сочена за близка до директора на "Лукойл" за България Валентин Златев, който неведнъж отрича свързаност, но "Джи Пи" е главен изпълнител на "Лукойл" по изграждане, ремонт и поддръжка на бензиностанции и газстанции, като е изградила и реконструирала над 100 обекта, изграждала е и хотелите на фамилията Златеви, включително бъдещия столичен "Хаят". След като "Джи пи" построява нова сграда на "Лукойл" през 2005 г., тя се нанася в бившия офис на петролната компания.


Катарзис: продължението

Ако се съди по резултатите от предишния "катарзис" на Борисов, може да се предположи, че тази публична заявка ще има възпиращ ефект върху възложителите за известно време. Така през 2016 г. той спря поръчките за реконструкция и разширение на пречиствателната станция в "Златни пясъци", спортен комплекс "Славейков" в Бургас, горски пътища за 95 млн. лв. и скъпото строителство на магистрала "Хемус", където офертата им беше между 12 и 14 млн. лв. на километър път. Всички тези поръчки имаха избрани изпълнители, но бяха преустановени. Малко по-късно "Водстрой" беше продадена на "Хидрострой", която пък взе новата поръчка за Златни пясъци, както и част от "Хемус". Горските пътища бяха разбити на по-малки поръчки.

Както е очевидно и днес обаче, коренна промяна в начина, по който се раздават и печелят големите поръчки в страната, няма. Имената са различни, подходът очевидно е същият. Защото промяната на модела иска повече от едно изказване на премиера.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как правителствена болница ще стане детска Как правителствена болница ще стане детска

Решението лечебното заведение да бъде превърнато в педиатрия звучи добре, но има и много рискове

13 дек 2018, 390 прочитания

Вечерни новини: Над 1.3 млрд. лв. излишък отиват за "Хемус"; Решителна вечер за Тереза Мей като премиер 1 Вечерни новини: Над 1.3 млрд. лв. излишък отиват за "Хемус"; Решителна вечер за Тереза Мей като премиер

И още: Депутатите пак променят Изборния кодекс; Три жертви от терористичния акт в Страсбург; Какво се търси в Google

12 дек 2018, 1760 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Странната среща на Борисов с посланиците

Премиерът е изразил пред дипломатическите представители силно възмущение от реакцията на медиите и политиците в техните държави за убийството на Виктория Маринова

Кандидатите за нов мандат в Бюрото за СРС са прикривали закононарушения

Илия Ганев, Огнян Атанасов и Огнян Стоичков гласували да се изпрати невярно уведомление до гражданин, че не е подслушван незаконно

Как се прави меден бизнес

Основаната през 2016 г. от Петко Симеонов компания за биомед Bulgarian Organic Foods продава основно навън и гледа към създаване на собствен бранд

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Глас от новия свят

Писателката Тайе Селаси за сложната африканска идентичност и борбата със собствените страхове

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Нов застрахователен проблем по "Зелена карта", инфлацията леко се понижава заради горивата

Емисия

DAILY @7AM // 13.12.2018 Прочетете