"Джи Пи груп" - новият катарзис на Борисов
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Джи Пи груп" - новият катарзис на Борисов

На посещение в манастира "Св. Петка" Борисов изненадващо атакува "Джи Пи груп"

"Джи Пи груп" - новият катарзис на Борисов

Премиерът забрани възлагането на дейности на най-голямата строителна компания, а тя се отказа от най-голямата си поръчка

Мила Чернева
23956 прочитания

На посещение в манастира "Св. Петка" Борисов изненадващо атакува "Джи Пи груп"

© Министерски съвет


"Не мога да допусна, при толкова усилия, които полагаме, единствените ми претенции към строителните компании са били качество и срок. Възложих на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Светослав Глосов, спазвайки закона, да намери форми още днес "Джи Пи груп" да се извади от проектите с европейско и държавно финансиране."

С тези думи, казани по време на посещение в Асеновград днес, премиерът Борисов върна часовника на обществените поръчки с две години назад – в началото на 2016 г.

Тогава, след въпроса "вижда ли Пеевски в огледалото", същият този премиер ударно спря обществени поръчки на стойност 2 млрд. лв. - част от тях за "Водстрой 98", част - пак за "Джи Пи". В резултат на онзи "катарзис" свързваната с Делян Пеевски "Водстрой" постепенно се оттегли от позициите си в сектора и беше продадена. Днес фокусът е върху другата компания и тя явно побърза да реагира, като веднага излезе със съобщение, че се отказва от най-голямата спечелена поръчка тази година – тунела "Железница".

Този път Борисов явно се опитва да отговори на серията от кризи, в които беше замесена най-голямата строителна компания в страната. "Джи Пи груп" са главен герой в разследването на "Биволъ", заради което край Радомир бяха задържани (макар и вероятно погрешка) двама журналисти. То показа как консултантски фирми, близки до "Джи Пи" помагат при създаването, а после и оценяването на проекти, които се печелят от компанията. Заради това разследване главният прокурор тази седмица обяви, че са запорирани 14 млн. лв "на фирми и търговци около "Джи Пи груп", а проверката е прераснала в досъдебно производство. Строителната компания предизвика недоволство и в София покрай ремонта на ул. "Граф Игнатиев".

Какво каза Борисов и как реагира "Джи Пи"

"Аз не съм разследващ орган, моята политическа воля стига дотам всеки, който е заподозрян и тече разследване, да го извадя от конкурсите и да си докаже правотата и невинността. Проверки навсякъде. Няма да дам да ми се петни името. Докато се защитят, нямат работа да участват на конкурси," заяви още премиерът в отговор на журналистически въпрос дали ще разследва "Джи Пи".

Това е заявка, която на пръв поглед трудно може да бъде изпълнена, дори от услужливия директор на пътната агенция. Изваждането на дадена компания от списъка с изпълнители само въз основа на разследване би било трудно защитимо правно действие и вероятно ще доведе до още повече обжалвания на процедури и забавянето им. Законът за обществените поръчки спазва (поне на хартия) един от принципите на договора за функциониране на ЕС – равнопоставеност и недопускане на дискриминация.

Очевидно обаче методите за влияние върху строителния бизнес в България са други, защото час след изказването на Борисов от "Джи Пи" излязоха със съобщение, че се отказват да строят тунел "Железница". Тяхно обединение беше избрано от АПИ да строи съоръжението на магистрала Струма за 185 млн. лв. Гръцката фирма "Актор" обжалва избора на АПИ пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Регулаторът обаче се постара това да не бави парите към компанията - още през септември КЗК позволи на пътната агенция все пак да подпише договор с "Джи Пи" докато разглежда жалбата, а на четвърти октомври окончателно я отхвърли. Договор с "Джи Пи" все още няма на сайта на пътната агенция и очевидно, съдейки по днешното съобщение, няма да се появи.

Решението, цитирано от "Дневник", е мотивирано с "полза на обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет и в подкрепа на пътната безопасност". Според ръководството на "Джи Пи", заради започналите проверки има реална опасност да не се спази графика за изпълнение на тунела. Така има риск България да загуби финансирането на цялата магистрала "Струма" и да се наложи да върне парите в бюджета на ЕС.

Какво спечели "Джи Пи"

Не е ясно дали "заръката" на Борисов е само към АПИ като възложител или се отнася и за другите институции, които раздават поръчки на строителната компания. Но е факт, че при последната такава заръка, "Водстрой 98" загуби много от позициите си в сектора.

За последните две години "Джи Пи" е най-голямата строителна компания по приходи в страната. "Джи Пи" имат поръчки и от Столична община – освен "Графа" ремонтираха и площада пред НДК, участваха в строителството на метрото.

Компанията участва и във всички предстоящи големи инфраструктурни търгове: газовата връзка с Гърция, магистрала "Хемус", пътя до Калотина, Южната дъга на софийското околовръстно шосе, ж.п връзката Елин Пелин – Костенец и др.

Мажоритарни собственици на дружеството са Георги Василев и Владимир Житенски. Фирмата е сочена за близка до директора на "Лукойл" за България Валентин Златев, който неведнъж отрича свързаност, но "Джи Пи" е главен изпълнител на "Лукойл" по изграждане, ремонт и поддръжка на бензиностанции и газстанции, като е изградила и реконструирала над 100 обекта, изграждала е и хотелите на фамилията Златеви, включително бъдещия столичен "Хаят". След като "Джи пи" построява нова сграда на "Лукойл" през 2005 г., тя се нанася в бившия офис на петролната компания.

Катарзис: продължението

Ако се съди по резултатите от предишния "катарзис" на Борисов, може да се предположи, че тази публична заявка ще има възпиращ ефект върху възложителите за известно време. Така през 2016 г. той спря поръчките за реконструкция и разширение на пречиствателната станция в "Златни пясъци", спортен комплекс "Славейков" в Бургас, горски пътища за 95 млн. лв. и скъпото строителство на магистрала "Хемус", където офертата им беше между 12 и 14 млн. лв. на километър път. Всички тези поръчки имаха избрани изпълнители, но бяха преустановени. Малко по-късно "Водстрой" беше продадена на "Хидрострой", която пък взе новата поръчка за Златни пясъци, както и част от "Хемус". Горските пътища бяха разбити на по-малки поръчки.

Както е очевидно и днес обаче, коренна промяна в начина, по който се раздават и печелят големите поръчки в страната, няма. Имената са различни, подходът очевидно е същият. Защото промяната на модела иска повече от едно изказване на премиера.

"Не мога да допусна, при толкова усилия, които полагаме, единствените ми претенции към строителните компании са били качество и срок. Възложих на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Светослав Глосов, спазвайки закона, да намери форми още днес "Джи Пи груп" да се извади от проектите с европейско и държавно финансиране."

С тези думи, казани по време на посещение в Асеновград днес, премиерът Борисов върна часовника на обществените поръчки с две години назад – в началото на 2016 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Февруари 2016, Лондон, бзлгарин задава взпрос:
    Г-н Борисов, виждате ли в огледалото Пеевски?
    ... и нямаше голям ефект от тогавашният му катарзис.

    Пълен цитат: "Г-н Борисов ... Искам да ви попитам по повод в статията в "Шпигел" дали имахте шанс да я прочетете? За всичко, което се случва последните години, свързано с Делян Пеевски, за когото ние не говорим. Искам да ви попитам, когато четете неговите медии, употребявате неговите бизнеси или всъщност общите такива... "Шпигел" означава огледало на немски. Искам да ви попитам започнахте ли да виждате в огледалото образа на Пеевски?"

  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Борисов след въпроса в Лондон явно наистина е видял Пеевски в огледалото и спря спечелен проект на свързаната с него Водстрой. Тя не съди държавата за пропуснати ползи, а просто се спихна.
    Сега биволите накараха Борисов да види и Вальо Златев в огледалото. Джи Пи също няма да съди държавата и ще изчезне.
    Но тъй като далаверата е в колосалните инфраструктурни проекти - магистрали, тунели - за чиято икономическа ефективност никога не става дума, а единствено за цената, платена по традиция с чужди пари - от ЕС, нова строителна мега компания скоро ще се появи от нищото, така, както от нищото се появи и Златевата Джи Пи груп.
    Това е вечно печелившият Борисов алгоритъм: властта определя/гони печелившите изпълнители на 8-9 цифрени инфраструктурни проекти, които видимо връщат там някъде част от парите и с остатъка строят безконтролно и некачествено. И ако нещо се разчуе, поемат вината и изчезват. Идват други. И така докато моделът Борисов дозагроби и това, което е останало от държавата.

  • 4
    bamama_mu avatar :-|
    ръмжо

    До коментар [#3] от "D-r D":

    По еврозаконите не може да се отказва участие на фирма дори при доказано нарушение, може само да се глоби. Спирането е незаконно като цяло, без значение дали е или не е корекционна схемата.

  • 5
    plf avatar :-|
    plf

    Аз не разбрах - ако ДжиПи изчезне - кой ще изпълнява гаранционната поддръжка на реализраните от нея обекти?

  • 6
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от "ръмжо":

    В момента правото не интересува никого. Борисов всъщност абсолютне неглижира принципа за невиновност до доказване на вина и предложи на Вальо Златевата фирма по същество да докаже, че няма сестра.
    Пък и цялата му реакция е като на пожарникар - обилно полива огнището, независимо от невъзстановимите щети, които водата ще предизвика на всичко оцеляло.
    Пък и правото не действа спонтанно. Някой трябва да потърси справедливост за нарушените си права или пропуснати ползи пред съд. Както навремето Водстрой, така и сега Джи Пи няма да го направи, защото това не са реални фирми, а "куче касичка".

    В БГ има 7-8 големи строителни фирми и скандалите се въртят по тях като топчето по рулетката: Трейс закъса след отсечката при Своге, на Агромах откриха в офиса сакове с пари, Водстрой си умря от само себе си и стана трупен донор на останалите от бранша, Джи Пи ще е поредният бушон в мегастроителната далавера, който ще "окъси", за да не стане властта на волтова дъга. И то май останаха от старите само Главболгарстрой на старата лисица Пешов и някаква с хасковска регистрация. Разбира се, ще се пръкнат и нови, защото властта се издържа от парите от обществените поръчки, доброволно предадени на когото и където трябва.

    Какво ще стане с гаранциите? На кого му пука? Мигар ако Джи Пи не довърши банята пред Св. Седмочисленици, общината няма да плати на друг да я довърши ли? И няма и да си помисли да съди Джи Пи, защото може и да не са изгорили всички документи край Радомир... Властта няма интерес историята да се размирисва, защото ако опре някой да влиза в панделата, той винаги се разприказва.

  • Slick

    Скоро ще ни изхвърлят от Европа. Бойко, ходи си

  • 8
    boevbisser avatar :-|
    boevbisser

    Джи Пи Груп са сериозна строителна компания, имат си и бизнес извън държавните поръчки, никак не ми се вярва да ги постигне съдбата на Водстрой. Може би са се разбрали с Борисов за някакъв вид сделка за пред публиката.
    А тезата на Борисов за доказване на невинност направо кърти мивки - в европейска държава през 2018 г....

  • 9
    hamiltonf1 avatar :-P
    hamiltonf

    Наближава часа на голямата промяна...

  • 10
    ggggllll avatar :-|
    ggggllll

    ДжиПиГруп и сие последните години съсипаха двете тунелни компании (фирми) в България. Евроалианц и Станилов. Сега разбраха, че просто нямат капацитет да извършат строителството на този тунел и се измъкват по бели гащи. Те нямат построен 1 метър тунел, а спечелиха поръчката. Железница не е в капацитета им, не е като да пренаредиш паветата на графа, или да излееш бетон за 1-2 метростанциии. Сега разбраха с какво са се захванали. На този тунел освен да се вземат парите, трябва и да се построи. Те не могат сами, а фирмите които съсипаха не желаят да им бъдат подизпълнители за жълти стотинки :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK