Правителството иска да контролира работата и парите на всички болници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството иска да контролира работата и парите на всички болници

Здравният министър Кирил Ананиев ще може да контролира в дейността на частните болници

Правителството иска да контролира работата и парите на всички болници

Лекарите остават само с един трудов договор, което може да остави малките градове без още специалисти

Десислава Николова
18027 прочитания

Здравният министър Кирил Ананиев ще може да контролира в дейността на частните болници

© Цветелина Белутова


Проектът за изменение и допълнение на проектозакона за бюджета на здравната каса за 2019 г. съдържа още драстични изменения в здравните закони освен задължението лекарите да изписват най-евтините лекарства, става ясно от текстовете, с които "Капитал" разполага и все още не са публично оповестени.

Най-големите промени са две - здравната каса вече няма да плаща клиничната пътека, ако лекарите, които са я извършили, не са на трудов договор в съответната болница. Това на практика спира пътуването на гост-професори и хирурзи по клиники в страната и съсредоточава сложните операции само в големите градове – София, Пловдив, Варна, Бургас и Плевен. Изключение ще има само за дефицитните специалности като патология, неонатология, анестезиология и други.

Освен това в проекта е предвидено здравното министерство да има пълен контрол върху управлението и финансите и на частните болници. Преди няколко месеца ведомството на Кирил Ананиев въведе единен финансов стандарт за управление на държавните клиники. Според него те се отчитат на всяко тримесечие и ако са губещи, директорите им понасят наказания и могат да бъдат отстранени. Освен това министерството разрешава всяка по-голяма инвестиция на клиниката и всяко теглене на голям кредит. Не са обявени мотиви за промените, но очевидният е, че с тях се цели драстично контролиране и затягане на разходите на здравната каса.

Защо се забранява вторият договор на лекарите

В момента множество специалисти работят на две места, за да допълнят доходите си. Заплатите в държавните болници по правило са ниски и лекарите избират да работят в частни клиники и медицински центрове на втори трудов договор или да устроят свой собствен частен кабинет, за да продължат да лекуват и преглеждат и след официалното работно време. По същия начин множество лекари оперират в болници в други градове. Има и случаи, при които заради безумните изисквания за множество лекари в клиниките по съответния стандарт болниците сключват договори с лекари, които да покриват изискването за наличие на специалист. Тези договори са за половин работен ден или друга форма, за да не бъде закрито отделението.

Ако поправката влезе в сила, тя автоматично ще доведе до закриването на много общински и частни клиники заради липса на достатъчно специалисти. Освен това ще лиши лекарите от допълнителни доходи, но най-важното – пациентите ще трябва да пътуват до големите градове, за да бъдат оперирани и прегледани от съответния лекар. Това ще доведе до дълги листи на чакащите и липса на шанс за болни, които нямат средства или не са в състояние да пътуват.

Финансов стандарт за всички

Според стандарта за управление на 65-те държавни болници, който влезе в сила от 1 април, директорите им трябва да се отчитат за всяко по-едро управленско решение и да получават разрешение от здравния министър, който е техен принципал.

Стандартът включва и това, че болниците не могат да теглят кредит, за да си помогнат, освен ако той не е по-малък от 15% от средногодишния размер на приходите за последните три години. Клиниките няма да имат право да провеждат процедури за обществени поръчки на стойност над 70 хил. лв. без ДДС за строителство или доставка на медицинска апаратура, финансирани със собствени средства или с пари по външни програми, ако не са получили предварително становище от здравния министър.

Според проекта тези ограничения, между които е и назначаването на борд на директорите и директор, ще важат и за частните болници. Мотивът е, че те работят с обществени средства от здравната каса.

Проблемите тук са най-малко три. Първият е, че по този начин се нарушава неприкосновеността на частната собственост, особено ако министърът има право да назначава борд и да одобрява бизнес плана на частната болница. Той ще прави това в ситуация на конфликт на интереси, тъй като е принципал на 65 държавни болници, коментират юристи. Ще бъде интересно как ще реагира, ако държавната и частната болници в един град поискат едновременно да си купят скенер, и какви биха могли да бъдат мотивите за отказ.

Третият, най-едър проблем, е, че макар и да се водят обществени, средствата в здравната каса имат много ясни източници – 2/3, или 2.6 млрд. лв., идват от вноски на работещите в частния сектор 1.7 млн. души, останалите 1.2 млрд. лв. са средства от техните данъци, с които държавата осигурява 4.4 млн. души пенсионери, деца, държави служители и др. Така държавата се явява най-малкият платец на здравни вноски в здравната каса, но претендира да има права в управлението не само на собствените си болници, но и на частните.

Кой ще контролира това

Според проекта здравният сектор вече няма да се контролира за качество на услугите от Изпълнителна агенция "Медицински одит" към здравното министерство. Медицинският одит и Агенцията по трансплантации се обединяват в обща Комисия за контрол на медицинските дейности, която ще бъде назначавана от Министерския съвет.

За разлика от агенциите държавните комисии нямат конкретни срокове, в които да се произнасят. Те са колективен орган, на който трудно може да се търси отговорност.

Пример е печално известната през последните дни Комисия за лечение в чужбина, която пациентите съдят за забавено произнасяне и лечение.

Така новата мегакомисия се предлага да отговаря за качеството и лекарските грешки и на практика ще има силата да затвори всяка болница или медицински център. Така Министерският съвет ще има един директен инструмент за въздействие върху всеки лекар и медицински специалист в страната.

При смяната на всяко правителство чрез тази комисия ще могат да се правят незабавни промени, които пряко ще влияят върху откриването на лечебни заведения (частни и държавни), начина им на финансово управление, върху трансплантациите, върху контрола, обучението на студенти и специализанти, статут на университетски болници и др.

Това означава, че няма да има никакъв механизъм, който да гарантира, че няма да има злоупотреба с власт. Управляващите новосъздадения орган ще бъдат политически назначения на съответното правителство и ще зависят от личността и политическите пристрастия на министър-председателя и донякъде на здравния министър.

Според проекта Фондът за лечение на деца се закрива и работата му ще бъде поета от здравната каса. Документът не дава яснота кой ще финансира дейността по трансплантации в чужбина, защото за тях няма клинични пътеки в България, а здравната каса издава европейски формуляр за лечение за случаи, които по принцип се финансират в пакета от здравни дейности. Досега тези формуляри се издаваха от здравното министерство и не е ясно как касата ще го прави. Това означава вакуум, в който да се блокира за известен период от време финансирането на лечение на деца в чужбина.

Защо така и защо сега

Като цяло впечатлението в сектора от новия проект е, че здравното министерство се опитва да централизира и съсредоточи всички важни дейности в здравеопазването в политически органи, докато в същото време провежда усилен дебат за бъдещето на здравния модел. Промените в здравния модел обаче няма да се случат през тази година, а целият пакет фундаментални промени в здравните закони вече е готов. Той влиза в парламента като 40 страници преходни и заключителни разпоредби на закона за бюджета на здравната каса за 2019 г., който по принцип е три страници. Пакетът не е бил подложен на обществено обсъждане и на практика промени, които закриват няколко органа, създават нови, променят правомощия, влизат през задната врата в парламента.

Това нарушава и едно решение на Конституционния съд за бюджетните закони, посочват юристи. Според него "ежегодните бюджетни закони са закони във формален смисъл само защото под наименованието "закон" те са гласувани от Народното събрание. В основното, същинското си съдържание те не съдържат правни норми. В разходната си част те съдържат разпоредби, с които се овластяват държавните органи да извършат необходимите им разходи на държавни парични средства до определен размер".

Така измененията в закона нямат отношение към прекия бюджет на здравната каса. Вероятно обаче оправданието ще бъде, че с по-евтините лекарства и медицински изделия и тоталния политически контрол върху медицинските специалисти НЗОК ще спести част от разходите си.

Това ще стане, като всяка дейност се регулира от Министерския съвет или здравното министерство по силата на множество подзаконови нормативни актове, предвидени в проекта. Наредбите и правилниците обаче лесно се променят според съответната нагласа на управляващите или политическата конюнктура. В момента в цяла Европа има опити за децентрализация на здравеопазването, но проектът показва, че усилията в България са точно в обратната посока.

Проектът за изменение и допълнение на проектозакона за бюджета на здравната каса за 2019 г. съдържа още драстични изменения в здравните закони освен задължението лекарите да изписват най-евтините лекарства, става ясно от текстовете, с които "Капитал" разполага и все още не са публично оповестени.

Най-големите промени са две - здравната каса вече няма да плаща клиничната пътека, ако лекарите, които са я извършили, не са на трудов договор в съответната болница. Това на практика спира пътуването на гост-професори и хирурзи по клиники в страната и съсредоточава сложните операции само в големите градове – София, Пловдив, Варна, Бургас и Плевен. Изключение ще има само за дефицитните специалности като патология, неонатология, анестезиология и други.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • D-r D

    Здравеопазването е прекалено сложна система, в която грешките, недоглежданията и протакането задължително завършват със страдания и смърт, за да се повери на един счетоводител!
    Па макар и този счетоводител да е с мек гръбнак и да осигурява достатъчен бюджетен излишък на Лидера ...

    Счетоводителските експерименти със здравеопазването не са никаква здравна реформа, а образец на глупост и елементарно неразбиране.

    Поредните хрумки на Ананиев за единствения трудов договор на лекарите при очевидния им недостиг просто ще доразгони младите лекари по чужбина и ще затвори отделения и цели общински болници. Лекарите ще се ориентират към частните в големите градове, и който може да си позволи да плаща за здраве - ще живее. За останалите - Синодът...

  • 2
    Uriah_Heep avatar :-|
    Svetozar Gamzoff

    Не е добре, когато се вършат глупости. Не знам как е, но знам, че не е така! Без визия, без план, на юруш ли пак?! Айде стига вече! Не може да няма 400 свестни мъже и жени да ги е грижа и без политически пристрастия да реорганизират здравеопазването така, че лекарите да не се срамуват, а пациентите да не се страхуват. И стига сте гледали само в доходите! Я попитайте един млад лекар лесно ли се оцелява, особено ако е семеен!

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#2] от "Svetozar Gamzoff":

    Подхващате много съществена тема, но мисля, че търсите решението не там, където е: здравеопазването не може да се извади само, като се издърпа за косата, както го е направил барон Мюнхаузен.
    То не е АД, за да се съберат 400 акционери съмишленици и да направят нещо истинско. Условните 400 светила в българското здравеопазване не могат да регистрират дори обща клиника без регистрация, която по същество идва от политически орган.

    Здравеопазването е социална политика и е 100% зависимо от политиките, които се прокарват от политическите партии, попаднали във властта. Това е по дефиниция.
    На практика е много по-гадно, защото държавните политики всъщност зависят и се гънат от лични, партийни и корпоративни интереси.
    По същество министърът Ананиев, който хабер си няма от това, дето е сложен да го управлява, е класическа "говореща глава" и като кротък старец само огласява чужди идеи и решения, като негови вероятно са само финансовите стагнации.
    В ерата ГЕРБ здравеопазването се командори от три орисници: вечната зам.-министър Жени Начева, която управлява и НЗОК, вечната председател на здравната комисия в НС Даниела Дариткова и някаквата Десислава Атанасова, която се пробва и като министър.

    Тези дами за няколко години убедиха и най-големите оптимисти, че нямат капацитет да направят нищо полезно, но пък имат властта и влиянието да продължават с експериментите и най-вече с пренасочването на огромните финансови потоци. Защото, например, само хрумката за 12-те лв месечно от всеки за здравни застраховки ще генерира близо 50 000 000 лв всеки месец в частни застрахователи, като не е ясно по какъв механизъм те ще стигат до болниците и ще стигат ли изобщо. Но е сигурно, че ще отиват у тези застрахователи, които 3-те орисници посочат...

    Няма нещо в здравеопазването, направено в ерата ГЕРБ, което да не е на границата на престъплението /Москов/ или откровената далавера /Ананиев/.

    Моделът за ограбване на обществените фондове, прилаган от ГЕРБ при инфраструктурните проекти, успешно се прилага и в здравеопазването. И ако с келявата инфраструктура ГЕБР убива 600-700 човека годишно, в здравеопазването си е направо масов убиец!

    Тези хора трябва да бъдат съдени!

  • 4
    djd32512718 avatar :-|
    djd32512718

    Настръхна ми косата, това някаква шега ли е?

  • 5
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    До коментар [#3] от "D-r D":
    Така е докторе. Просто се чудя откъде толкова глупост.
    Тази реформа в кавички ще ме прогони от страната. Така мислят и поне половината т познатите. Жалко...

  • 6
    chimi_frog avatar :-|
    Чимиджимичамиджоми

    Въвеждането за ограничение на трудовите договори на лекарите е най-разумното нещо, правено в здравеопазването от десетилетия насам. Работното "номадство" не е нищо друго, освен начин за източване на касата, чрез изкуствено поддържане на десетки болници, в които никой не се лекува, защото нямат специалисти. Болшинството от тези номади никога не са стъпвали във въпросната болница.

  • 7
    mondiana avatar :-|
    Мондиана

    Тази материя би трябвало да е една от най-важните за всеки българин. И тъй като от една страна е много деликатна, а от друга сложна, за да я разберем поне малко би трябвало тези, които одобряват или не одобряват някаква мярка, да бъдат така добри да кажат как е в страните с добро здравеопазване, макар и там финансовите измерения да са много различни от нашите. Другото е мелене на приказки.

  • 8
    cose avatar :-|
    cose

    "Това на практика спира пътуването на гост-професори и хирурзи по клиники в страната и съсредоточава сложните операции само в големите градове – София, Пловдив, Варна, (Бургас) Стара Загора и Плевен."
    Бургас няма място в това изброяване, защото там няма медицински университет. Но стотици хабилитирани професори и доценти има в Стара Загора, които отговарят като републикански консултанти за Югоизточна България, включваща областите Стара Загора, Бургас, Сливен, Хасково, Ямбол и Кърджали.

  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#5] от "kiro1234":

    Киро1234,
    Не че ви се бъркам в работата, но емиграцията не е спасение. Както казва един мой познат грък, роден тук, чиито баща е в БГ от 40-те години на миналия век, и на когото още през 90-та дадоха гръцки паспорт: За гърците съм българин, за българите съм грък...
    От години и аз прекарвам по няколко месеца в годината в Гърция. В един и същ град, с едни и същи хора - доктори, рибари, магазинери, лелки- и бариерата се усеща.
    Няма щастлив емигрант.

    По-просто е да си подредим къщичката. Анонимното писане по форумите е първата стъпка към изграждане на способността да изразяваме позиция. Следващата е да го правим с името си. След това да поставим въпроси на депутатите от своя МИР. После да се включим в обществени обсъждания на проекти, закони, намерения според компетенциите си. Трябва да покажем, че нещата зависят от нас.

    Сега засега на управляващите от ГЕРБ им е много комфортно, защото на задължителните обществени дискусии не ходи никой и те правят каквото са си решили.
    Докато суверенът не тропне по масата, други пируват на нея...

  • 10
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#6] от "Чимиджимичамиджоми":

    Не съм съгласен. Скоро в карловската болница се гласяха да закрият родилното отделение, защото няма АГ-доктори, неонатолози и т.н. Смятате ли, че дамите от Карлово, Сопот и района трябва да раждат в Пловдив? А от цялото Софийско и Пернишко - в София? И съвсем не става въпрос за уникални специализирани операции, а от нещо много тривиално - първият пояс на здравната грижа.
    Лекари няма. Затова се правят втори трудови договори, за да ходи за по 2-3 дена някой специалист в общинските болници.
    Геноцид е общини да останат без болници.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK