Туристическото министерство отчете 3.6% ръст на туристите през лятото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Туристическото министерство отчете 3.6% ръст на туристите през лятото

Туристическото министерство отчете 3.6% ръст на туристите през лятото

Сдруженията в сектора настояват за увеличение на парите за национална реклама

Деница Ватева
3949 прочитания

© Анелия Николова


На фона на предварителните очаквания за около 5% ръст на туризма през лятото в трите най-активни месеци - юни, юли и август, чуждестранните посетители в страната са се увеличили с около 3.6%, а до юли приходите са били с над 8% спрямо предходната година. Това стана ясно от изказване на министъра на туризма Николина Ангелкова след среща с представители на бранша за отчитане на резултатите от летния сезон, която се проведе в понеделник в София.

През този сезон са наложени рекордните 600 хил. лв. глоби на концесионери на плажове, а плановете на ресорното ведомство предвиждат до две години да се дадат на концесия още 39 ивици. Същевременно от туристическия бранш настояха и за увеличаване на средствата, които държавата отделя за реклама на България.

Забавяне на ръста

В началото на активния сезон по Черноморието част от хотелиерите и туроператорите очакваха известно забавяне на ръста в сектора, а според официалната прогноза на ресорното ведомство увеличението трябваше да бъде в рамките на около 5%. В понеделник туристическият министър Николина Ангелкова съобщи, че през трите най-активни месеци от сезона - юни, юли и август, страната са посетили над 4.48 млн. чужденци, което е увеличение с около 3.6% на годишна база. За сравнение, през 2017 г. спрямо предходната този ръст беше в рамките на 7%. По данни на туристическия министър през този сезон най-много гости е имало от Румъния, следвани от Германия и Гърция. Най-сериозен ръст е отчетен в държави като Чехия, Полша и Израел, а като нови пазари - Испания и САЩ, стана ясно от думите на Ангелкова.

Макар все още да няма официална информация за всички месеци, очакванията са летният сезон да завърши с по-висок ръст на приходите. Данните за юни и юли показват, че те ще са в рамките на 1.2 млрд. евро, което е около 8.1% увеличение. За първите седем месеца на годината те са били 2 млрд. евро, или с 8.6% повече от предходната година.

Ведомството планира още концесии на плажове

Туристическото министерство отчете още, че през настоящия летен сезон са подадени 250 сигнала за стопанисването за плажовете при 420 година по-рано. По морските плажове са направени над 300 проверки, като наложените глоби и неустойки на концесионери и наематели са за 600 хил. лв.

"Бележим рекорден ръст в събирането на глоби", коментира туристическият министър, допълвайки, че от въпросните 600 хил. лв. над 350 хил. лв вече са платени. Най-честите нарушения по плажовете са свързани с недостатъчно на брой спасители, липса на достъп за хора с увреждания, неправомерно увеличаване на търговските площи и др. През септември от ведомството съобщиха, че предстои процедура по развалянето на седем договора за концесии и наеми на плажове, сред които основният плаж в "Елените", централният плаж в Слънчев бряг, южният плаж на Обзор и др.

Ангелкова отчете още, че за първи път откакто се стопанисват плажове, се провеждат рекорден брой процедури за отдаването. От началото на годината са приключили или са в процес на приключване 28 такива. Предвидено е в рамките на следващите две години да бъдат отдадени още 39 плажа на концесия. През тази година неохраняемите плажове са били 86. Министърът обяви, че се предвижда законодателна промяна, която ще въведе глоба до 50 хил. лв. за търговска дейност на плажове без наемател или концесионер.

Секторът иска повече финансиране за реклама

На заседанието днес е станало ясно, че туристическият сектор ще настоява за увеличение на средствата за туристическа реклама. Пред журналисти Полина Карастоянова от националния борд по туризма съобщи, че е изготвено общо писмо на бранша до институциите с предложение да се въведе механизъм, който да обвързва маркетинговите разходи от държавния бюджет с приходите от сектора. Идеята е първоначално да се заделят 0.5% от приходите в сектора за реклама, като постепенно този дял да нарасне до 1%. Така ако се въведе този механизъм, през 2019 г. трябва да бъдат отделени 32 млн. лв. за реклама при около 14 млн. лв. през тази година.

Системата за връзка на хотелите с институциите ще е готова до края на 2017 г.

Общата система за връзка между хотелите и институции като МВР, агенцията за приходите и Националния статистически институт, за която се говори от няколко години, се очаква да бъде готова до края на годината, стана ясно от думите на Ангелкова. Договорът за изграждането на единната система за туристическа информация (ЕСТИ) беше подписан в средата на юли с компанията "Технологика" за 1.1 млн. лв. Министърът съобщи, че изграждането на системата върви по план, като през декември или януари предстои тестване на демоверсията. Туристическото министерство работи и по проект за електронно предоставяне на услуги, свързани с регистрационните режими в сектора, включително и чрез лицево разпознаване, стана ясно от думите на Ангелкова.

На фона на предварителните очаквания за около 5% ръст на туризма през лятото в трите най-активни месеци - юни, юли и август, чуждестранните посетители в страната са се увеличили с около 3.6%, а до юли приходите са били с над 8% спрямо предходната година. Това стана ясно от изказване на министъра на туризма Николина Ангелкова след среща с представители на бранша за отчитане на резултатите от летния сезон, която се проведе в понеделник в София.

През този сезон са наложени рекордните 600 хил. лв. глоби на концесионери на плажове, а плановете на ресорното ведомство предвиждат до две години да се дадат на концесия още 39 ивици. Същевременно от туристическия бранш настояха и за увеличаване на средствата, които държавата отделя за реклама на България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK