Данъчните промени за 2019 г. бяха приети на първо четене в бюджетната комисия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Данъчните промени за 2019 г. бяха приети на първо четене в бюджетната комисия

Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия

Данъчните промени за 2019 г. бяха приети на първо четене в бюджетната комисия

Работодателските организации настояват за увеличение на праговете, над които компаниите подлежат на задължителен одит

19006 прочитания

Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия

© Анелия Николова


Данъкът върху автомобили под 3.5 тона ще зависи от замърсяването, което превозното средство причинява, издаването на служебни бележки за придобития през годината облагаем доход и удържан данък отпадат като задължение за бизнеса от 2020 г., а електронните декларации ще са с предварително попълнени данни. Това са част от предложените от Министерството на финансите изменения в данъчните закони от 2019 г., които бюджетната комисия прие на първо четене във вторник с 13 гласа "за" и 6 "против".

Промените получиха единодушна подкрепа от синдикати и работодатели. В опозиция са представителите на БСП заради липса на оценка на въздействието на измененията на данъка върху автомобилите. От Министерството на финансите посочват, че оценяването на ефекта върху общинските бюджети е трудно, тъй като всяка местна администрация има свободата да налага различен коефициент за "еко" елемента в новата формула на данъка в определените от закона граници. Представителите на БСП обаче отбелязват, че ще внесат допълнителни предложения между първо и второ четене. Не уточняват какви, но вероятно ще са свързани с необлагаем минимум на доходите на работещите и диференцирани ставки на ДДС.

Допълнителни текстове ще внесат и работодателските организации, които се фокусират върху искането да бъдат увеличени праговете, над които компаниите подлежат на задължителен одит съгласно Закона за счетоводството.

Очакват се допълнения

Фокусът на работодателските организации е основно върху Закона за счетоводството, където според тях праговете, над които компаниите подлежат на задължителен одит, са твърде ниски спрямо нивата в други държави от региона. В момента по закон на задължителен независим финансов одит подлежат годишните и консолидираните финансови отчети на фирми, които отговарят на поне два от следните показатели - балансова стойност на активите от поне 2 млн. лв., нетни приходи от продажби над 4 млн. лв. и средна численост на персонала за отчетния период от поне 50 души.

Искането на работодателските организации е таванът за балансова стойност на активите и на приходите от продажби да се вдигне двойно – съответно на 4 млн. лв. и 8 млн. лв. Аргументът им е, че така ще се намали административната и финансовата тежест за около една трета от компаниите, които влизат в обхвата на мярката в страната, което няма да е значителен удар за одиторите.

Очаквано Институтът на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС) е твърдо против, като твърди, че праговете в други държави от Централна и Източна Европа са близки до тези в националното законодателство и промени не са нужни.

От БСК също ще внесат свое предложение преди второ четене на проекта във връзка с различаващи се дефиниции за недвижими имоти и сгради, прилагани от общините при облагането им с имуществен данък. Зам.-председателят на камарата Димитър Бранков отбелязва, че местната власт прилага различно режима и е нужна обща дефиниция в закона.

Екоелемент при облагането на леките коли

Измененията в данъчните закони са разписани като преходни и заключителни разпоредби в Закона за корпоративното подоходно облагане. Промяната е свързана с изменения във формулата за изчисляване на данъка върху леки и товарни автомобили под 3.5 тона. По данни на КАТ за 2017 г. повече от 65% от колите в България са над 15-годишни, а най-старите автомобили - тези над 20 години, са с най-голям дял - около 37%.

Предложението на Министерството на финансите е от догодина освен мощност и година на производство при определяне на дължимата сума да се взима предвид и екологичната категория на автомобила. Така данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, докато за най-новите да се понижи. Например при автомобили в екологична категория "Евро 5" коефициентът е между 0.6 и 0.8, което предполага намален данък с 20 до 40%. Друг фактор за това кой как ще усети промяната във формулата зависи и от конкретната община, в която е регистриран автомобилът. Местната власт може да избира коефициента за мощност и екологична категория в определени от закона за местните данъци и такси рамки, като според този избор за един и същи автомобил данъчната тежест може да се понижи или увеличи. Това прави и оценката на въздействието трудна за изчисление, тъй като зависи от общинските съвети.

От КНСБ посочват, че това измененията във формулата ще имат негативен ефект върху нискодоходните групи от населението, но подкрепят мярката, тъй като е "стъпка в правилната посока".

Товарните автомобили под 3.5 тона вече ще се облагат като останалите леки коли – т.е. с по-високи ставки, отпада и облекчението за наличието на катализатор за по-маломощни автомобили.

Отпадат някои облекчения за имотите, затяга се режимът при продажба

От началото на следващата година ще се премахне и облекчението за такса смет, когато жилището е посочено като основно, но собствениците му декларират, че не ползват имота, за да не плащат висока такса битови отпадъци. Когато повече от едно жилище е декларирано като основно, данъчното облекчение също ще отпадне. Националното сдружение на общините предлага обаче сроковете да се отложат с 2 години, за да съвпаднат с предстоящото преброяване на населението. Това ще позволи да се определят точно ползвателите в имотите, посочват от сдружението.

Преди сделка за продажба на автомобил нотариусите ще са задължени да правят проверка за платени данъци, а ако това не е възможно - продавачът ще трябва да предостави заверен от съответната община документ, който удостоверява това. В момента една част от общините не успяват да съберат дължимия данък превозно средство и тази мярка цели затягане на режима.

Без служебни бележки за доходите

Добрата новина за всички хора с доходи освен тези по трудов договор е, че скоро няма да имат нужда от служебни бележки. От 2020 г. справките за изплатените суми към НАП ще подават само работодателите, а от финансовото ведомство обещават електронните декларации да са предварително попълнени с тези данни. Така единственото, което ще се изисква от работещите, е да проверят документа, да се подпишат и да го изпратят обратно. Премахва се и изискването за писмена декларация от единия родител, когато другият ползва данъчно облекчение за деца.

Друга промяна касае самоосигуряващите - те ще подават годишните си данъчни декларации само по електронен път от 2019 г. Проектът предлага и премахването на минималния праг от 50 хил. лв. за обезпечения за търговците на горива по Закона за ДДС.

Данъкът върху автомобили под 3.5 тона ще зависи от замърсяването, което превозното средство причинява, издаването на служебни бележки за придобития през годината облагаем доход и удържан данък отпадат като задължение за бизнеса от 2020 г., а електронните декларации ще са с предварително попълнени данни. Това са част от предложените от Министерството на финансите изменения в данъчните закони от 2019 г., които бюджетната комисия прие на първо четене във вторник с 13 гласа "за" и 6 "против".

Промените получиха единодушна подкрепа от синдикати и работодатели. В опозиция са представителите на БСП заради липса на оценка на въздействието на измененията на данъка върху автомобилите. От Министерството на финансите посочват, че оценяването на ефекта върху общинските бюджети е трудно, тъй като всяка местна администрация има свободата да налага различен коефициент за "еко" елемента в новата формула на данъка в определените от закона граници. Представителите на БСП обаче отбелязват, че ще внесат допълнителни предложения между първо и второ четене. Не уточняват какви, но вероятно ще са свързани с необлагаем минимум на доходите на работещите и диференцирани ставки на ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    При сегашната държавна грешка да няма защита срещу подсигурени от Централната банка щети, с всякакви данъци е с нарастващи страдания.
    Сегашното данъчно облагане е сигурен подход за провал на правителството.
    За устойчиво развитие е необходима защита срещу подсигурени от Централната банка щети.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK