Картелът на строителите името си мени, нрава - не
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Картелът на строителите името си мени, нрава - не

Премиерът Бойко Борисов за пореден път показа, че договорите за големите инфраструктурни обекти зависят само от него

Картелът на строителите името си мени, нрава - не

Големите инфраструктурни проекти се печелят от малък кръг фирми, които не си пречат една на друга.

11471 прочитания

Премиерът Бойко Борисов за пореден път показа, че договорите за големите инфраструктурни обекти зависят само от него


Владимир Житенски и Марк Зукърбърг нямат много общо. Единият е собственик на компания за строителни дейности, другият - глобален лидер в интернет икономиката. Но те вероятно са част от много малък клуб хора в света, които са способни в рамките на една седмица да се откажат от стотици милиони приход заради публичен натиск. И ако Зукърбърг го направи заради натиска на ЕС и глобалното недоволство от начина, по който работят филтрите на Фейсбук, то "Джи Пи груп", чийто частичен собственик е Житенски, се отказа от договори за 230 млн. лв. само защото Бойко Борисов каза така.

Това, разбира се, е абсурдно в една истинска пазарна икономика. Никоя компания не се отказва просто така от подобни суми "заради обществения интерес", както обясни изпълнителният директор на "Джи Пи" пред "Капитал". Случилото се с "Джи Пи груп" обаче ясно припомни защо обществените поръчки изкривяват правилата на икономиката и как всъщност живеем в държавен капитализъм от най-лош вид: този, в който всичко зависи от волята на един човек.

По подобен начин в началото на 2016 г. Борисов спря търгове за 1.7 млрд. лв., чиито потенциални изпълнители бяха "Водстрой 98 и "Джи Пи груп". В резултат на онзи "катарзис" на премиера свързваната с Делян Пеевски "Водстрой" постепенно се оттегли от водещата позиция в сектора и беше купена от "Хидрострой". При "Джи Пи груп" се случи точно обратното - договорите за обществени поръчки тръгнаха нагоре, тя стана най-големият строител, а в момента участва в търгове за над 1.1 млрд. лева. Един фаворит беше заменен с друг. Големият въпрос сега е дали идва времето за нов фаворит.

Кръгът на фаворитите

За да разберете как функционира картелът, вземете печално известната поръчка за ремонта на "Граф Игнатиев" в столицата. Там няколко големи компании се състезават една с друга. "ПСТ груп" е отстранена заради неотговаряща на изискванията подложка на релсовия път (Pandrol). Впоследствие изискванията са променени и "Джи Пи груп" слага именно същата подложка, макар да е спечелила търга с предложение за друга (на Getzner). "ПСТ груп" обаче не подава жалба за очевидното неправомерно отстраняване от конкурса, като междувременно e класирана на първо място за ремонта на другата централна зона на София - градинките "Кристал" и "Св. Климент Охридски", както и пространствата около "Александър Невски". В този конкурс пък сред отстранените кандидати е "Джи Пи груп". Жалби също няма.

Подобни казуси се срещат във всеки по-голям търг в страната, и то не от вчера. Изключително рядко се случва загубилите големи да обжалват класирането, което пък създава усещане за предварителни договорки. За тунел "Железница" жалби са подадени само от гръцката "Актор" и италианската "Тодини". Нито един от българските строители не реши да оспорва класирането, като пред "Капитал" някои от тях заявиха лаконично, че "просто няма смисъл".

Още през 2016 г., малко след първия "катарзис" на Борисов, когато той се зарече да изхвърли от обществените поръчки Делян Пеевски, финансовият министър Владислав Горанов призна пред "Капитал", че "десетина големи бизнесмени са работили целенасочено да овладеят големия строителен бизнес", и каза, че има "определена концентрация" и изкривяване на пазара.

Нито Бойко Борисов, нито КЗК виждат нещо подобно - тогава или днес.

Как се избират победителите

"Нито един търг в България от години наред не се печели на базата на технически добре издържана документация или на каквото и да е. Най-ниската цена обикновено печели", заяви Владимир Житенски в интервю по Нова телевизия. Именно той обаче трябва добре да знае, че това не е точно така. При всички значими проекти класирането се извършва на база на технически най-изгодната оферта - понятие, зад което се крие сбор от точки на цената, срока и предлаганите параметри. И докато цената е измерима, то оценката на плановете за изпълнение, контролът при строителните дейности или ангажиментът за отстраняване на несъответствията са по-скоро субективни.

В случая с ремонта на Графа "Джи Пи груп" дава с 2 млн. лв. по-висока цена от другия кандидат "Трейс", но въпреки това печели, тъй като получава максималните точки за... предложено качество. Цената не е била решаваща и при поръчката за трасето на трамвай №5 в София за 45 млн. лв, която фирмата спечели в обединение с "РВП Илиенци". "Джи Пи груп" получава максимален брой точки за техническото си предложение, като следващият в класирането е с над 10 точки разлика с първия. Така още преди отварянето на ценовата оферта има стабилна преднина пред конкурентите. И очаквано побеждава, макар и с по-висока цена.

Подобни примери могат да бъдат дадени още с "Трейс груп холд", "Главболгарстрой", "Хидрострой" и "ПСТ груп", които са най-честите победители при инфраструктурни проекти.

Това е много удачен механизъм за онези, които раздават парите. Защото субективните точки могат да бъдат давани, но и отнемани. Така при следващия катарзис на Борисов всяка от тези фирми може да се окаже в положението на "Джи Пи груп" и "Водстрой". Може да попитате "Агромах", които след фаталното клипче, в което собственикът им се подигра с Борисов, изпаднаха от кръга на любимците и дори не успяха в един от търговете да докажат, че са строили магистрала, въпреки че тя им беше възложена от същата тази пътна агенция. Те стигнаха дотам да сменят името си - вече се казват "Грома холд", както "Водстрой 98" сега е казва "ВДХ".

Катарзисът през 2016-а

Кога се случи: През февруари 2016 г.

Колко пари бяха: 1.7 млрд. лв. общо

Кои бяха основни строителни търгове, които спря:

- Реконструкция и разширение на пречиствателната станция в "Златни пясъци": 24.5 млн. лв.

- Спортен комплекс "Славейков" в Бургас,

- Строителство на горски пътища за 4 години на територията на Южноцентрално държавно предприятие - Смолян.

- Конкурсът за две отсечки от "Хемус" - Ябланица - Угърчин с прогнозна цена 168 млн. лв. и Угърчин - разклона за Плевен с 266 млн. лв. Оказа се, че вместо планираните 434 млн. лв. участниците искат почти два пъти повече. В най-оптимистичния сценарий 60-те километра от Ябланица до разклона за Плевен щяха да струват между 700 и 800 млн. лв.

Кой беше избран да изпълнява поръчките, преди да ги спрат:

- Хемус спечелиха две обединения - едното около "Джи Пи", второто - на "ПСТ груп"

- Спортният комплекс "Славейков" в Бургас - на първо място бе класирана сдружение "Бургас спорт" ("Джи Пи груп" и "АБ инвест НН")

- Пречиствателната Станция Златни пясъци - не е имала избран изпълнител

- За горските пътища не е бил избран изпълнител, но оферти бяха подали "Водстрой 98", "Джи Пи груп", "Хидрострой" и др.

Какво стана с тях, когато ги пуснаха повторно:

- "Хидрострой" купи "Водстрой 98" (сега ВДХ) и спечели поръчката за "Хемус" между Ябланица и Боаза; обединението е между трите свързани компании: "Хидрострой"," Водстрой", "Пътстрой Бургас"; цената е 54.9 млн. лв. (два пъти по-ниско от първото обявяване на "Хемус" година по-рано)

- "Хидрострой" спечели поръчката за пречиствателната станция в Златни пясъци,

- Спортния комплекс в: "Арете строй" (предишно име "Спортни настилки") и "Алфа билд инженеринг"

- Голямата поръчка за горски пътища беше разбита на по-малки търгове

Защо Бойко ги спря?

Един формален повод беше въпросът на Иван Кисельов, който попита Бойко Борисов дали вижда Пеевски в огледалото. Друга версия беше за външен натиск от Брюксел и недоверие заради провала на съдебната реформа. По някои поръчки, например тази за магистрала "Хемус" или пречиствателната станция в Златни пясъци или спортния комплекс в Бургас, като проблем беше изтъкната високата цена на поръчките.

Владимир Житенски и Марк Зукърбърг нямат много общо. Единият е собственик на компания за строителни дейности, другият - глобален лидер в интернет икономиката. Но те вероятно са част от много малък клуб хора в света, които са способни в рамките на една седмица да се откажат от стотици милиони приход заради публичен натиск. И ако Зукърбърг го направи заради натиска на ЕС и глобалното недоволство от начина, по който работят филтрите на Фейсбук, то "Джи Пи груп", чийто частичен собственик е Житенски, се отказа от договори за 230 млн. лв. само защото Бойко Борисов каза така.

Това, разбира се, е абсурдно в една истинска пазарна икономика. Никоя компания не се отказва просто така от подобни суми "заради обществения интерес", както обясни изпълнителният директор на "Джи Пи" пред "Капитал". Случилото се с "Джи Пи груп" обаче ясно припомни защо обществените поръчки изкривяват правилата на икономиката и как всъщност живеем в държавен капитализъм от най-лош вид: този, в който всичко зависи от волята на един човек.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Малко по-назад във времето имаше едни фирми на Бошков. И те фалираха като се разбра че няма да са сред фаворитите на тогавашните силни на деня. Та, не е само до Бойко. В този сектор се работи така от край време и не само у нас. В Италия умаше подобни скандали. Тук големият проблем е тоталната липса на експертиза при изпълнението. При съвременните материали и техника не може една плочка да се отреже правилно и да се залепи като хората. Сроковете също са умопомрачителни. Графа е разкопан от началото на май. Улицата е дълга 1550 метра. Градинката пред Кристал по план ще се ремонтира една година.

  • 2
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#1] от "orchis":

    Умопомрачителни не, ами..."Гюешево" я ремонтираха почти цялата, остана само една отсечка от метри, която седи вече с месеци...
    На два пъти удължаваха промяната на маршрутите на автобусите, свързана с метрото, ама там сигурно ще се оправдаят с подземните води...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.