С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 19 окт 2018, 11:39, 8162 прочитания

Картелът на строителите името си мени, нрава - не

Големите инфраструктурни проекти се печелят от малък кръг фирми, които не си пречат една на друга.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Поръчките на "Джи Пи груп"

Стефан Тотев: Отказваме се от проекти заради обществения интерес

Изпълнителният директор на "Джи Пи груп" пред "Капитал"

Как "Джи Пи груп" стана най-големият строител

За последните шест години компанията е спечелила обществени поръчки за близо 800 млн. лв.

"Джи Пи груп" остава в търгове за 1.15 млрд. лв

Строителната компания е част от консорциуми в поръчките за редица ключови проекти

Владимир Житенски и Марк Зукърбърг нямат много общо. Единият е собственик на компания за строителни дейности, другият - глобален лидер в интернет икономиката. Но те вероятно са част от много малък клуб хора в света, които са способни в рамките на една седмица да се откажат от стотици милиони приход заради публичен натиск. И ако Зукърбърг го направи заради натиска на ЕС и глобалното недоволство от начина, по който работят филтрите на Фейсбук, то "Джи Пи груп", чийто частичен собственик е Житенски, се отказа от договори за 230 млн. лв. само защото Бойко Борисов каза така.

Това, разбира се, е абсурдно в една истинска пазарна икономика. Никоя компания не се отказва просто така от подобни суми "заради обществения интерес", както обясни изпълнителният директор на "Джи Пи" пред "Капитал". Случилото се с "Джи Пи груп" обаче ясно припомни защо обществените поръчки изкривяват правилата на икономиката и как всъщност живеем в държавен капитализъм от най-лош вид: този, в който всичко зависи от волята на един човек.


По подобен начин в началото на 2016 г. Борисов спря търгове за 1.7 млрд. лв., чиито потенциални изпълнители бяха "Водстрой 98 и "Джи Пи груп". В резултат на онзи "катарзис" на премиера свързваната с Делян Пеевски "Водстрой" постепенно се оттегли от водещата позиция в сектора и беше купена от "Хидрострой". При "Джи Пи груп" се случи точно обратното - договорите за обществени поръчки тръгнаха нагоре, тя стана най-големият строител, а в момента участва в търгове за над 1.1 млрд. лева. Един фаворит беше заменен с друг. Големият въпрос сега е дали идва времето за нов фаворит.

Кръгът на фаворитите

За да разберете как функционира картелът, вземете печално известната поръчка за ремонта на "Граф Игнатиев" в столицата. Там няколко големи компании се състезават една с друга. "ПСТ груп" е отстранена заради неотговаряща на изискванията подложка на релсовия път (Pandrol). Впоследствие изискванията са променени и "Джи Пи груп" слага именно същата подложка, макар да е спечелила търга с предложение за друга (на Getzner). "ПСТ груп" обаче не подава жалба за очевидното неправомерно отстраняване от конкурса, като междувременно e класирана на първо място за ремонта на другата централна зона на София - градинките "Кристал" и "Св. Климент Охридски", както и пространствата около "Александър Невски". В този конкурс пък сред отстранените кандидати е "Джи Пи груп". Жалби също няма.



Подобни казуси се срещат във всеки по-голям търг в страната, и то не от вчера. Изключително рядко се случва загубилите големи да обжалват класирането, което пък създава усещане за предварителни договорки. За тунел "Железница" жалби са подадени само от гръцката "Актор" и италианската "Тодини". Нито един от българските строители не реши да оспорва класирането, като пред "Капитал" някои от тях заявиха лаконично, че "просто няма смисъл".

Още през 2016 г., малко след първия "катарзис" на Борисов, когато той се зарече да изхвърли от обществените поръчки Делян Пеевски, финансовият министър Владислав Горанов призна пред "Капитал", че "десетина големи бизнесмени са работили целенасочено да овладеят големия строителен бизнес", и каза, че има "определена концентрация" и изкривяване на пазара.

Нито Бойко Борисов, нито КЗК виждат нещо подобно - тогава или днес.

Как се избират победителите

"Нито един търг в България от години наред не се печели на базата на технически добре издържана документация или на каквото и да е. Най-ниската цена обикновено печели", заяви Владимир Житенски в интервю по Нова телевизия. Именно той обаче трябва добре да знае, че това не е точно така. При всички значими проекти класирането се извършва на база на технически най-изгодната оферта - понятие, зад което се крие сбор от точки на цената, срока и предлаганите параметри. И докато цената е измерима, то оценката на плановете за изпълнение, контролът при строителните дейности или ангажиментът за отстраняване на несъответствията са по-скоро субективни.

В случая с ремонта на Графа "Джи Пи груп" дава с 2 млн. лв. по-висока цена от другия кандидат "Трейс", но въпреки това печели, тъй като получава максималните точки за... предложено качество. Цената не е била решаваща и при поръчката за трасето на трамвай №5 в София за 45 млн. лв, която фирмата спечели в обединение с "РВП Илиенци". "Джи Пи груп" получава максимален брой точки за техническото си предложение, като следващият в класирането е с над 10 точки разлика с първия. Така още преди отварянето на ценовата оферта има стабилна преднина пред конкурентите. И очаквано побеждава, макар и с по-висока цена.

Подобни примери могат да бъдат дадени още с "Трейс груп холд", "Главболгарстрой", "Хидрострой" и "ПСТ груп", които са най-честите победители при инфраструктурни проекти.

Това е много удачен механизъм за онези, които раздават парите. Защото субективните точки могат да бъдат давани, но и отнемани. Така при следващия катарзис на Борисов всяка от тези фирми може да се окаже в положението на "Джи Пи груп" и "Водстрой". Може да попитате "Агромах", които след фаталното клипче, в което собственикът им се подигра с Борисов, изпаднаха от кръга на любимците и дори не успяха в един от търговете да докажат, че са строили магистрала, въпреки че тя им беше възложена от същата тази пътна агенция. Те стигнаха дотам да сменят името си - вече се казват "Грома холд", както "Водстрой 98" сега е казва "ВДХ".
Катарзисът през 2016-а

Кога се случи: През февруари 2016 г.

Колко пари бяха: 1.7 млрд. лв. общо

Кои бяха основни строителни търгове, които спря:

- Реконструкция и разширение на пречиствателната станция в "Златни пясъци": 24.5 млн. лв.
- Спортен комплекс "Славейков" в Бургас,
- Строителство на горски пътища за 4 години на територията на Южноцентрално държавно предприятие - Смолян.
- Конкурсът за две отсечки от "Хемус" - Ябланица - Угърчин с прогнозна цена 168 млн. лв. и Угърчин - разклона за Плевен с 266 млн. лв. Оказа се, че вместо планираните 434 млн. лв. участниците искат почти два пъти повече. В най-оптимистичния сценарий 60-те километра от Ябланица до разклона за Плевен щяха да струват между 700 и 800 млн. лв.

Кой беше избран да изпълнява поръчките, преди да ги спрат:

- Хемус спечелиха две обединения - едното около "Джи Пи", второто - на "ПСТ груп"
- Спортният комплекс "Славейков" в Бургас - на първо място бе класирана сдружение "Бургас спорт" ("Джи Пи груп" и "АБ инвест НН")
- Пречиствателната Станция Златни пясъци - не е имала избран изпълнител
- За горските пътища не е бил избран изпълнител, но оферти бяха подали "Водстрой 98", "Джи Пи груп", "Хидрострой" и др.

Какво стана с тях, когато ги пуснаха повторно:

- "Хидрострой" купи "Водстрой 98" (сега ВДХ) и спечели поръчката за "Хемус" между Ябланица и Боаза; обединението е между трите свързани компании: "Хидрострой"," Водстрой", "Пътстрой Бургас"; цената е 54.9 млн. лв. (два пъти по-ниско от първото обявяване на "Хемус" година по-рано)
- "Хидрострой" спечели поръчката за пречиствателната станция в Златни пясъци,
- Спортния комплекс в: "Арете строй" (предишно име "Спортни настилки") и "Алфа билд инженеринг"
- Голямата поръчка за горски пътища беше разбита на по-малки търгове

Защо Бойко ги спря?
Един формален повод беше въпросът на Иван Кисельов, който попита Бойко Борисов дали вижда Пеевски в огледалото. Друга версия беше за външен натиск от Брюксел и недоверие заради провала на съдебната реформа. По някои поръчки, например тази за магистрала "Хемус" или пречиствателната станция в Златни пясъци или спортния комплекс в Бургас, като проблем беше изтъкната високата цена на поръчките.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете

И още: Tesla щурмува Европа през Германия, Цацаров е вариант за шеф на антикорупционната комисия, ВСС ще прегалсвуа избора на Гешев за галвен прокурор

13 ное 2019, 1228 прочитания

Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект

Арх. Димитър Ахрянов, неуспял бивш кандидат за поста в града и досегашен главен архитект на Карлово, е директно трансфериран в Пловдив без конкурс

13 ное 2019, 2558 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Как "Джи Пи груп" стана най-големият строител

За последните шест години компанията е спечелила обществени поръчки за близо 800 млн. лв.

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10