Надзорният съвет на здравната каса ще гласува с 490 млн. лв. по-голям бюджет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Надзорният съвет на здравната каса ще гласува с 490 млн. лв. по-голям бюджет

Надзорният съвет на здравната каса ще гласува с 490 млн. лв. по-голям бюджет

Парламентът да разрешава нови болници, гласи законопроектът за парите на институцията

Десислава Николова
7779 прочитания

© Цветелина Белутова


Надзорният съвет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) ще гласува в понеделник най-високия бюджет от създаването на институцията преди 20 години – 4.350 млрд. лв. Увеличението спрямо бюджета за тази година е 490 млн. лв. Здравната каса, обаче, ще съсредоточи в себе си много нови плащания.

Освен това здравното министерство късно в петък е нанесло солидни поправки в преходните и заключителни разпоредби на проектозакона за бюджета на НЗОК, с които се правят радикални промени в седем основни здравни закона и които касаят целия здравен сектор. Така ведомството на Кирил Ананиев изчисти в крачка голяма част от първоначалните недоразумения в проекта. Въпреки това, обаче, в него остават някои крайно спорни моменти, като например това, че парламентът ще разрешава откриването на нови болници.

Повече пари за здравни услуги

Увеличението на парите на касата през 2019 г. като цяло няма да отиде толкова в медицински дейности, колкото в това да се платят нови дейности, които институцията поема.

Бюджетът за медицински изделия ще бъде увеличен от 98 млн. лв. сега на само 104 млн. лв. В същото време е предвидено институцията да поеме плащанията за помощни средства на хората с увреждания, които досега се правеха от Агенцията за социално подпомагане. Става въпрос за инвалидни колички, бастуни, столове за баня, обувки, перуки и др. За тях не е предвидено специално перо в бюджета на НЗОК.

Отделно от това НЗОК ще поеме всички плащания за лечение в чужбина на деца и възрастни, като фондът за лечение на деца ще бъде закрит по силата на специални разпоредби в проектобюджета на НЗОК. За това също трябва да бъдат предвидени средства.

Двойно се увеличават и парите за разплащане с европейските здравни каси за вече проведено лечение в чужбина. През следващата година за това са предвидени 160 млн. лв. при 73 през тази и дългове на НЗОК над 200 млн. лв.

Парите за болнична помощ се увеличават с около 200 млн. лв. и през следващата година ще надхвърлят 2 млрд. лв. Плащанията за лекарства ще нараснат със 117 млн. лв. и ще бъдат 1.117 млрд. лв. Нарастват средствата и за извънболнична помощ и специализирани прегледи.

Изчистени недоразумения и нови такива

Здравните институции са изчистили част от най-скандалните си предложения за промени в здравните закони, които трябва да станат факт заедно с бюджета, ако той бъде одобрен от надзорния съвет и след това от депутатите.

В окончателния проект липсва текстът, според който онколекарствата ще бъдат вкарани в клинични пътеки. В момента те се плащат отделно от касата, за да може всеки пациент да ползва необходимия медикамент. Продуктите за химиотерапия и таргетна терапия са скъпи и ако онкологията бъде вместена в пътеки, това означава най-евтино лечение за тежкоболни пациенти.

Принципът здравната каса да заплаща най-разходоефективните лекарства, обаче, остава. В проекта е записано, че всички научно-изследователски фармацевтични компании ще трябва да предоставят отстъпки от цената на НЗОК, независимо дали медикаментът е сам в група или не. Изключението важи само за биоподобните и генеричните лекарства. В момента компаниите плащат отстъпки единствено за медикаменти, които са сами в група и нямат аналог.

Остава и текстът, според който Националният съвет по цените на лекарствата ще пише фармако-терапевтични ръководства за изписване на медикаменти, които няма да бъдат консултирани с лекарите. Освен това лекарите ще бъдат глобявани, ако не изписват най-разходоефективната терапия от 1000 до 2000 лв. на рецепта.

От проекта е отпаднала своеобразната национализация на частни заведения. В първоначалния текст беше записано, че частните болници трябва да изпълняват финансовите стандарти, въведени за държавните. Това означаваше, че трябва в бордовете им да има представител на държавата, а министърът да следи за финансовата им дисциплина и да им разрешава да си плащат заплатите и да си купуват консумативи.

Липсва и текстът, според който медицинските университети ще трябва да бъдат собственици на университетски болници, включително и на частните.

За сметка на това, обаче, за целия сектор е предвиден инструмент с голям корупционен потенциал – прелицензиране на болници. То ще се извършва от мегаагенцията за медицински надзор.

В първоначалния проект беше предвидено мегакомисия за контрол на целия сектор, която да бъде към Министерски съвет. Структурата може да проверява всеки лекар и болница, ще пише правила за медицинска практика, ще следи за лечението и качеството. В сегашния вариант премиерът няма лично да контролира здравния сектор. Това ще продължи да прави здравният министър чрез Агенция за медицински надзор, която обединява сегашната агенция за медицински одит и агенцията по трансплантации.

Според източници на "Капитал" от сектора се предвижда новата мегаагенция да бъде оглавена от Михаил Христов. Той е от кръга експерти, близки до д-р Илко Семерджиев и беше назначен за директор на медицинския одит по време на неговото управление като служебен министър, а сега оглавява агенцията по трансплантации.

Пак мораториум върху новите болници

Проектът, обаче, предвижда внезапно прелицензиране на всички съществуващи болници, което ще се извърши от агенцията. Това ще струва на болниците допълнителни средства, а и никой не би могъл да гарантира, че върху някоя от тях няма да бъде оказан натиск по политическа линия или корупционни причини.

Държавата ще има още по-големи права върху лечебните заведения и по още две причини.

Мораториумът върху откриването на нови болници и отделения се удължава с още една година. В проекта е записано, че структури, създадени след 31 декември 2017 г., отново няма да могат да сключат договор с НЗОК. През тази година в бюджета на касата също има предвидена забрана да се включват нови болници и клиники в списъка на партньорите на НЗОК. Този мораториум спира въвеждането на нови и щадящи методи на лечение в болниците и е тотална бариера пред каквито и да било иновации в медицината.

Освен това в проекта е предвидено, ако все пак има ново отделение, то да се лицензира от агенцията за медицински надзор. За нова болница изискването е още по-стряскащо и на практика то ще спре откриването на всякакви нови клиники в България. Разрешението ще трябва да се одобри от правителството и да се гласува от парламента. Освен това трябва да се пита касата дали има средства за нова болница.

Така на законодателната власт, която е политически орган, се вменява задължението да реши дали да има нова болница някъде в държавата. Сега за това отговаря здравното министерство и разрешителният режим е своеобразна оперативна задача, а не проблем на народните представители. Вместо да облекчи административната тежест, текстът само утежнява процедурата и вменява на депутатите напълно несвойствена дейност. По същата логика, ако държавата реши, че има прекалено много хранителни магазини, би трябвало отново да ги прехвърли за лицензиране на депутатите.

Глоби и нови правила

Според проекта директорите на лечебно заведение, които не спазват финансовите стандарти, ще бъдат глобявани от 500 до 3000 лв., а при повторно нарушение - от 3000 до 6000 лв. Същите глоби ще бъдат налагани на всеки лекар, който нарушава утвърдените от новата агенция правила за добра медицинска практика. Държавата няма да вкарва членове в бордовете на частните болници и да следи за финансовата дисциплина при тях, но за сметка на това в списъка на заведенията, които да спазват финансовия стандарт влизат общинските болници.

Предвиждат се и строги наказания на всички, които не оказват съдействие на служителите на мегаагенцията или не изпълняват предписанията им. Санкциите за това са от 1000 до 3000 лв., а ако нарушителят е болница глобите от 3000 лв.

Проектът предвижда две нови промени – да има задължителни съдържания на медицинските стандарти и на правилата за добра медицинска практика, а ако съсловните организации не ги приемат, да ги изготви Агенцията за медицински надзор. Предвижда се да има специална част за всяка специалност, а именно: медицински практики, клинични насоки, консенсуси, базирани на доказателства, препоръки и правила за профилактика, диагностика и лечение, които създават условия за възможно най-добър изход от заболяването.

Другата промяна е, че се премахват националните консултанти, а по въпросите на специалността ще се произнася специален борд. Факт е, че голяма част от националните консултанти се сменяха при всеки нов министър, някои от тях прокарваха личните си интереси като правила за работа и повечето подлежаха на огромен политически натиск. Последният такъв случай е с националния консултант по лъчелечение, който се съгласи под натиска на НЗОК да бъдат намалени средствата за високоспециализирана терапия и здравната каса да разрешава изследванията с пет-скен.

Поправката "подуправител на касата"

Проектозаконът дава и още ново правомощие на управителя на здравната каса. Предложен е текст, според който управителят може да прекрати правоотношенията с подуправител, назначен от неговия предшественик, без предизвестие. Досега управителят на теория не можеше да си избира подуправителя, но на практика бяха уволнени неправомерно множество подуправители.

Управителят д-р Глинка Комитов, например, уволни след дълги години работа своя подуправител Иванка Кръстева. Делото, заведено срещу това му незаконно решение, е на последна инстанция и се очаква, както и предишният съд да реши, че тя трябва да бъде възстановена на поста и да й бъде заплатено обезщетение.

Сегашният подуправител д-р Йорданка Пенкова беше назначена от проф. Камен Плочев по линия на ГЕРБ, преди да излезе в болнични. Тя е и първият подуправител от провинцията, за когото беше отпуснат специален служебен апартамент, а здравната каса покрива разноските й за нови мебели, включително и за електрически крушки.

За чие точно отстраняване ще послужи новата поправка, която развързва ръцете на управителя да си избере екип, предстои да се разбере.


3 коментара
  • 1
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Този дядо, на снимката по-горе, дядо Ананиев не може да направи реформа в областта на здравеопазването. Той не направи реформа и в бюджетирането в М-во на финансите. Човека е рожба на застоя и не може от него да се очакват революционни промени. Едно от най-важните неща е да се въведе личната здравна сметка, особено за най-младите, започващи сега своя трудов път. Никой не предлага това.

  • 2
    boevbisser avatar :-|
    boevbisser

    Реформите трябва да дойдат от управляващата партия, а не от министър, който е поел най-тежкият сектор примерно по средата на мандата. А ГЕРБ от реформи се пази като дявол от тамян, да не би нещо да се разклати в стабилната ни държава. Предпочита да хвърли едни 490 млн. лв. от нашите пари - но не напразно, да не помислите, винаги с най-добри намерения....

  • 3
    chichka avatar :-|
    chichka

    Супер, повече пари за крадене. До 2-3 г в имотните декларации на водещи доктори и шефове на болници ще прочетем, че вече са милиардери!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK