С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 23 окт 2018, 12:00, 4066 прочитания

За пет години пътната агенция е получила само 1 млн. лв. неустойки

Глобите са 0.09% от всички пари, които АПИ е раздала между 2012 г. и 2017 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малко над 1 млн. лв. са изплатените неустойки по договори на Агенция "Пътна инфраструктура" с фирми - изпълнители на обществени поръчки, между 2012 г. и 2017 г. Това става ясно от отговори на пътната агенция, получени по Закона за достъп до обществена информация.

За тези пет години пътната агенция е поискала неустойки по 10 договора, но реално са изплатени средства по седем от тях.


За сравнение - по данни на "Капитал" АПИ е сключила между 2007 г. и 2017 г. договори за над 3.3 млрд. лв., а по груби сметки само в периода между 2012 г. и 2017 г. агенцията е сключила договори за приблизително 1.12 млрд. лв. (данните не се включват договорите за пътно поддържане и за периода 2016-2017г. има поръчки, които се обжалват, т.е. няма подписани договори).

Това значи, че неустойките за този петгодишен период възлизат на нищожните 0.09% от стойността на подписаните договори. В
един от случаите дори тече обжалване, така че сигурната сума, изплатена от неустойки, е 843 хил. лв.

Въпреки че данните не отчитат гаранционното покриване на недостатъци по пътищата, тези отговори демонстрират, че въпреки огромните суми, които се раздават за строителство и поддръжка на пътища и въпреки очевидните недостатъци по много от проектите, реално строителните компании не плащат почти нищо под формата на неустойки по договорите.




И една глоба за "Водстрой"

Най-голямата неустойка е от обединение с участието на "Водстрой 98" (с ново име ВДХ) и "Хидрострой" и е на стойност малко над 329 хил. лв. за строителството на Северната тангента. По времето на възлагането на поръчката, която беше първият голям строителен проект на "Водстрой", компанията още се смяташе за близка до Делян Пеевски. Няколко години по-късно - през 2016 г., когато беше пусната тангентата, Велико Желев, собственик на "Хидрострой", купи "Водстрой". По тангентата течаха и гаранционни поправки по-малко от три години след пускането й, а изграждането й струваше 180 млн. лв.

Велико Желев обясни преди "Капитал", че неустойката е удържана, защото изпълнителите са изостанали от линейния график във фаза проектиране. Въпреки че по думите му строителството е завършило предсрочно и забавянето е наваксано, то все пак неустойката е удържана от цялото плащане по поръчката и фирмите-изпълнители не са обжалвали.


Договорите, които АПИ е развалила с изпълнители, пък са общо 10, като половината са заради причини на възложителя, Три от прекратените са заради неизпълнение на задължение по договора, а два са заради факта, че изпълнителите са изпаднали в несъстоятелност.

Почти неустойка

Неустойката, която се обжалва, е за 236 хил. лв. от обединение с участници "Пътстрой" и "Инжстройинженеринг" по договор за пътя между Смолян и Стойките.

През 2012 г. АПИ прекратява договора си с обединението, което е било изпълнило 7.4% строителството от започването му през август 2011 г. Прекратяването е обжалвано пред Арбитражния съд при БТПП.

"Пътстрой" е собственост на Сашо Желязков и неговото дружество "Интегрални проекти". "Инжстройинженеринг" пък е собственост на дружеството "Стили роуд", което пък е на Пламен Стилянов. Според разследване на "24 часа" от 2010 г. той е бил близък до Велико Желев.

Без яснота за броя опасности

Освен това от отговорите на пътната агенция става ясно, че ведомството няма информация относно броя предписания, които са получени от службите за контрол на движението при вътрешното и транспортното министерство за реконструкция или ремонт на пътища поради това, че създават опасност за движението.

От АПИ обясняват, че сигналите се подават към областните пътни управления и след това, в зависимост откъде идват парите за ремонта, се предприемат действия "за отстраняване на констатираните проблеми".

Така пътната агенция няма конкретни данни за това колко време са отнемали действията по тези предписания, нито изобщо колко са били извършени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници 1 Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници

Така държавната компания може да поеме от Пеевски най-неатрактивната дейност - нощната логистика

23 окт 2019, 596 прочитания

Дни преди изборите кметът на Несебър е арестуван Дни преди изборите кметът на Несебър е арестуван

Още четирима участници в местния вот в града са задържани. Акцията може да помогне на конкурентите от ГЕРБ и партията на Диневи

23 окт 2019, 2516 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кметовете ще бъдат глобявани лично заради въздуха в общините

Промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух влязоха в парламента

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10