С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 23 окт 2018, 12:00, 4234 прочитания

За пет години пътната агенция е получила само 1 млн. лв. неустойки

Глобите са 0.09% от всички пари, които АПИ е раздала между 2012 г. и 2017 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малко над 1 млн. лв. са изплатените неустойки по договори на Агенция "Пътна инфраструктура" с фирми - изпълнители на обществени поръчки, между 2012 г. и 2017 г. Това става ясно от отговори на пътната агенция, получени по Закона за достъп до обществена информация.

За тези пет години пътната агенция е поискала неустойки по 10 договора, но реално са изплатени средства по седем от тях.


За сравнение - по данни на "Капитал" АПИ е сключила между 2007 г. и 2017 г. договори за над 3.3 млрд. лв., а по груби сметки само в периода между 2012 г. и 2017 г. агенцията е сключила договори за приблизително 1.12 млрд. лв. (данните не се включват договорите за пътно поддържане и за периода 2016-2017г. има поръчки, които се обжалват, т.е. няма подписани договори).

Това значи, че неустойките за този петгодишен период възлизат на нищожните 0.09% от стойността на подписаните договори. В
един от случаите дори тече обжалване, така че сигурната сума, изплатена от неустойки, е 843 хил. лв.

Въпреки че данните не отчитат гаранционното покриване на недостатъци по пътищата, тези отговори демонстрират, че въпреки огромните суми, които се раздават за строителство и поддръжка на пътища и въпреки очевидните недостатъци по много от проектите, реално строителните компании не плащат почти нищо под формата на неустойки по договорите.




И една глоба за "Водстрой"

Най-голямата неустойка е от обединение с участието на "Водстрой 98" (с ново име ВДХ) и "Хидрострой" и е на стойност малко над 329 хил. лв. за строителството на Северната тангента. По времето на възлагането на поръчката, която беше първият голям строителен проект на "Водстрой", компанията още се смяташе за близка до Делян Пеевски. Няколко години по-късно - през 2016 г., когато беше пусната тангентата, Велико Желев, собственик на "Хидрострой", купи "Водстрой". По тангентата течаха и гаранционни поправки по-малко от три години след пускането й, а изграждането й струваше 180 млн. лв.

Велико Желев обясни преди "Капитал", че неустойката е удържана, защото изпълнителите са изостанали от линейния график във фаза проектиране. Въпреки че по думите му строителството е завършило предсрочно и забавянето е наваксано, то все пак неустойката е удържана от цялото плащане по поръчката и фирмите-изпълнители не са обжалвали.


Договорите, които АПИ е развалила с изпълнители, пък са общо 10, като половината са заради причини на възложителя, Три от прекратените са заради неизпълнение на задължение по договора, а два са заради факта, че изпълнителите са изпаднали в несъстоятелност.

Почти неустойка

Неустойката, която се обжалва, е за 236 хил. лв. от обединение с участници "Пътстрой" и "Инжстройинженеринг" по договор за пътя между Смолян и Стойките.

През 2012 г. АПИ прекратява договора си с обединението, което е било изпълнило 7.4% строителството от започването му през август 2011 г. Прекратяването е обжалвано пред Арбитражния съд при БТПП.

"Пътстрой" е собственост на Сашо Желязков и неговото дружество "Интегрални проекти". "Инжстройинженеринг" пък е собственост на дружеството "Стили роуд", което пък е на Пламен Стилянов. Според разследване на "24 часа" от 2010 г. той е бил близък до Велико Желев.

Без яснота за броя опасности

Освен това от отговорите на пътната агенция става ясно, че ведомството няма информация относно броя предписания, които са получени от службите за контрол на движението при вътрешното и транспортното министерство за реконструкция или ремонт на пътища поради това, че създават опасност за движението.

От АПИ обясняват, че сигналите се подават към областните пътни управления и след това, в зависимост откъде идват парите за ремонта, се предприемат действия "за отстраняване на констатираните проблеми".

Така пътната агенция няма конкретни данни за това колко време са отнемали действията по тези предписания, нито изобщо колко са били извършени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид

Еврокомисията заведе дело срещу страната за системно замърсяване на въздуха

19 яну 2020, 754 прочитания

Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв. 5 Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв.

Два месеца след началото на водната криза в града правителството предложи решение, но вероятно режимът ще остане

18 яну 2020, 4068 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кметовете ще бъдат глобявани лично заради въздуха в общините

Промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух влязоха в парламента

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10