С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 24 окт 2018, 15:18, 4393 прочитания

Автомобилните производители искат данъкът върху колите да не зависи от възрастта

По-високите такси за по-нови превозни средства нарушават принципа "замърсителят плаща", казват представители на бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) предлага годината на производство на превозното средство да отпадне от формулата за изчисляване на дължимия данък, тъй като нарушава принципа "замърсителят плаща" и реално няма да реши проблема с най-замърсяващите коли. Към момента колкото по-стар е един автомобил, толкова по-малко данък дължи, което отнема от ефекта на другите два фактора във формулата - мощността на двигателя и предложения за догодина "еко" компонент, които стимулират покупките на по-икономични и екологични превозни средства.

"Не приемаме и необосновано завишената скала на размера на стойността на данъка според мощността на двигателя", казват от асоциацията. Те предлагат вместо диапазон 0.34 - 6.3 лв./kw стойността да е фиксирана за всеки киловат. Представителите на бранша подкрепят предложението за въвеждане на екологична компонента при изчисляване на данъка, но не ги считат за достатъчни. "Направените промени в закона увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и по никакъв начин не способстват за решаването на така важните и необходими за всички нас промени, свързани с подобряване чистотата на въздуха и намаляване на жертвите по пътищата", казват от ААП.


Предложеният от финансовото министерство екологичен компонент, заедно с целия пакет данъчни промени за 2019 г., ще се разглежда на второ четене от бюджетната комисия в четвъртък.

Обратно на логиката

Тази година правителството предложи въвеждането на екологичен елемент във формулата за изчисляване на дължимия данък за леките коли в допълнение към вече съществуващите мощност на двигателя и година на производство. Всеки компонент представлява коефициент в определени граници, които се определят от общините. Така, колкото по-слаб е двигателят и по-висока екологичната категория на автомобила, толкова по-малък данък ще дължи собственикът.



Логиката по отношение на възрастта на леките коли обаче е наобратно - колкото по-стар, толкова по-малък е дължимият данък, като идеята зад това е вид облекчение за по-нискодоходните групи от населението (тези с по-стари автомобили). Сега финансовото ведомство предлага границите на коефициентите за възраст да се свият с цел стимулиране на замяната на по-стари коли с по-нови, но настоящият принцип се запазва.

И именно срещу тази "порочна практика" се обединяват представителите на автомобилните производители и предлагат тя изцяло да отпадне от формулата за определяне на данъка. Коефициентите за възраст в момента увеличават 2.3 пъти данъчното бреме на леки коли до 5 години, вместо да го намалят, става ясно от изявлението на асоциацията. "Нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и технически по-безопасни автомобили", казват представителите на бранша, като добавят, че подобна практика не се прилага в други страни - членки на ЕС.

Съществен пропуск в данъчните промени за годината е и липсата на данъчно облекчение за Plug-in хибриди. "Тези автомобили никъде не фигурират като отделен клас. Те имат конструктивна възможност за автономно движение само на ток и за определен пробег между зарежданията се движат като чисти електромобили", отбелязват от асоциацията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

След скандал ГЕРБ и ДПС избраха своите кандидати за Комисията за регулиране на съобщенията След скандал ГЕРБ и ДПС избраха своите кандидати за Комисията за регулиране на съобщенията

Попълването на състава на регулатора доведе до нов трус в управляващата коалиция, "патриотите" питат ГЕРБ с тях ли управлява или с ДПС

21 фев 2020, 843 прочитания

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде 2 Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

21 фев 2020, 527 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Валери Симеонов се извини, но сега пък ДПС ултимативно поиска оставката му

Лидерът на "Воля" Веселин Марешки поиска не само Симеонов, но и Красимир Каракачанов да се оттегли, защото го защитил

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10