Цената за ремонт на всичките ни Су-25 изведнъж скочи на 311 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената за ремонт на всичките ни Су-25 изведнъж скочи на 311 млн. лв.

Българската бойна авиация разполага с 14 броя щурмови самолети Су-25, които са дислоцирани в авиобаза "Безмер"

Цената за ремонт на всичките ни Су-25 изведнъж скочи на 311 млн. лв.

Беларуският завод 558 "склонил" да ремонтира и за 173 млн., ако щурмовиците се поправят "в цялост"

Момчил Милев
8307 прочитания

Българската бойна авиация разполага с 14 броя щурмови самолети Су-25, които са дислоцирани в авиобаза "Безмер"

© Reuters


Цената за възстановяване на летателната годност на 14-те бойни самолета Су-25 е скочила три пъти над максималната сума, първоначално предвидена за целта от българското министерство на отбраната, съобщи днес "Дневник".

Това става ясно от решение на военния министър Красимир Каракачанов, с което той определя за изпълнител единствения участник, подал документи – беларуската компания "558 Авиационен ремонтен завод", Барановичи. Прогнозната стойност на поръчката беше 49.2 млн. лв. с ДДС с опция за увеличаване на сумата до 99 млн. лв. "при необходимост" с решение на Министерски съвет.

От доклада на работната група обаче става ясно, че предложението на Беларус значително надвишава максималната сума и е 132 млн. евро без ДДС, което е около 311 млн. лв. с ДДС. Избраната компания е направила уговорката, че може да свали цената на 73.6 млн. евро без ДДС или около 173 млн. лв. с ДДС, ако не става дума за доставка на компоненти и резервни части, а всеки от щурмовите самолети се поправя "в цялост". Трикратно по-високата цена обаче явно не е притеснила особено военния министър Каракачанов, който веднага е определил за беларуската фирма за победител и изпълнител на обществената поръчка.

По странно стечение на обстоятелствата по същото време, когато се случи странния избор на завод 558, министерство на финансите обяви проектобюджета за следващата година, където изненадващо се оказа, че е за 2019 г. не са предвидени никакви средства по проекта за придобиване на нов изтребител. Много вероятно е въпросните средства да са пренасочени именно за удължаването на живота на старите съветски Су-25.

Любопитни и доста скандални са аргументите, с които комисията и министъра на отбраната допускат предложението на Беларус, въпреки че то превишава над шест пъти прогнозната стойност от 49.2 млн. лв.

"Обстоятелството не препятства допускането на следващ етап от процедурата, тъй като Възложителят не е посочил, че посочената в решението за откриването на процедурата прогнозна стойност е максимална. Максимално определена е единствено сумата, която може да разходва Възложителят и то след решение на Министерски съвет на Република България. Нещо повече, обстоятелството не е посочено като основание за отстраняване в условията на поръчката", е записано в протокол към доклада от преговорите с беларуската фирма. Тази сложна словесна конструкция би трябвало да означава, че военното министерство просто няма да може да изхарчи повече от 99 млн. лв. с ДДС, но ремонтът ще се направи по скъпя ценоразпис на беларусите, който ще е между два и три пъти по-неизгоден от най-лошия прогнозен сценарий в зависимост от това дали се ремонтира цял самолет или само отделни негови агрегати и системи.

Тоест срещу отпуснатите средства (49.2 млн. лв. с ДДС или 99 млн. лв. с допълнително разрешение от Министерски съвет) ВВС ще може да удължи летателни ресурс на не повече от 6-7 щурмови самолета Су-25.

Голямата въпросителна в случая е защо министерство на отбраната първоначално е заложило в процедурата прогнозни цени, които са поне 4 пъти по-ниски от реално договорените (и то след сериозни преговори и пазарлъци с Беларус). Това е индикация или за некомпетентност, или за умишлено прикриване на реалната стойност на ремонта на Су-25, или за някакъв друг скрит мотив.

Участието само на една компания от Беларус в комбинация на драстичното оскъпяване на цените за ремонта пък засилва подозренията, че в случая може би става дума за заобикаляне на оръжейното ембарго срещу Русия заради анексирането на Крим. В началото на процедурата беше поканен и руският производител на Су-25 "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, който обаче изрично попада в забранителния списък на ЕС и САЩ и вероятно затова изобщо не е подала оферта. Според оценки на специализираната преса обаче беларуският завод 558 разчита за доставки от Русия за между 40 и 60 на сто от дейностите по удължаване на летатления ресурс на самолетите.

Възлагането на поръчката на Беларус предизвика в началото на месеца и протест на синдикатите в българския авиоремонтен завод "Авионамс". Според представителите на работниците в предприятието голяма част от възстановителните дейности могат да бъдат извършени и у нас. Военният министър Каракачанов обаче ги контрира, че страната ни не разполага с лицензи от Русия за извършването на подобни дейности. От КНСБ обаче отрекоха това да е така и заплашиха с "всички възможни граждански и синдикални действия".

Цената за възстановяване на летателната годност на 14-те бойни самолета Су-25 е скочила три пъти над максималната сума, първоначално предвидена за целта от българското министерство на отбраната, съобщи днес "Дневник".

Това става ясно от решение на военния министър Красимир Каракачанов, с което той определя за изпълнител единствения участник, подал документи – беларуската компания "558 Авиационен ремонтен завод", Барановичи. Прогнозната стойност на поръчката беше 49.2 млн. лв. с ДДС с опция за увеличаване на сумата до 99 млн. лв. "при необходимост" с решение на Министерски съвет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    naskogeo avatar :-|
    nasko'geo

    За тия пари цяла ескадрила с ìсто нови самолети може да се купи . Един чисто нов СУ 25 струва 11 милиона долара според wikipedia ....
    https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83-25

  • 3
    momchi avatar :-|
    Момчил Милев

    До коментар [#2] от "veli7820":

    Някой май не чете.

    В текста е казано, че тези 311 млн. лв. с ДДС са цената на беларусите за ремонта на всичките ни 14 броя Су-25, както се кълнеше, че ще направи Каракачанов. Тоест те предлагат да ремонтират по цени, които са шест пъти по-високи от прогнозния бюджет и три пъти по-скъпи от 99-те млн., които евентуално могат да бъдат дадени след допълнително решение на правителството.

    Беларусите също така казват, че могат да свалят цената на 173 млн. лв. с ДДС за 14 самолета, ако им се поръчва ремонт на целите самолети, а не само на различни системи тук и там.

    Така че с отпуснатите до момента пари могат да бъдат ремонтирани между 4 и 7-8 щурмовика в зависимост от това дали правителството склони да удвои първоначално поискания очевидно неистински прогнозен бюджет.

    Къде точно видяхте лъжа или просто само минахте по диагонал през заглавието?

  • 4
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Г-н Милев, в-к Дневник прави внушението, че българските Су-25 "ще бъдат ремонтирани за 310 млн. лв.", а това не е вярно! Много ясно е написано "ЩЕ" и го копирам тук! И точно затова и министерството излезе с опровержение! Да, това е офертата на завода от Беларус, но това не значи, че ЩЕ платим толкова! Заглавието на в-к Дневник за мен е абсолютно подвеждащо и клони към заглавията на едни други псевдо медии!

  • 5
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Не можеш да напишеш "ще" при положение, че няма сключен все още никакъв договор за ремонт и такъв е само в сферата на добрите пожелания. А иначе какво е казал Каракачанов си е негов проблем и той носи политическата отговорност за думите си!

  • 6
    momchi avatar :-|
    Момчил Милев

    До коментар [#4] от "veli7820":

    "Дневник" си е "Дневник" - отделна медиа, с отделни репортери, редактори и т.н. Това тук е "Капитал", така че предлагам да се концентрираме върху конкретната публикация.

    Каракачанов не просто е каза, че ще ремонтира всичките 14 броя Су-25, а ясно го е записал в поръчката. Записал е и прогнозна цена от около 49 млн. с ДДС. Срещу тях получава от Беларус 6 пъти по висока цена, която уж спазарява до малко под 4 пъти по-висока от прогнозната цена.

    Останалото съм го описал в предния си пост. Наистина ли всичко това ви звучи нормално и поне мъничко не ви смущава? Ето ви и линк да четете документацията в оригинал, понеже темата явно ви вълнува.

    https://pp.mod.bg/sites/pp.mod.bg/files/dio/doklad_po_chl.6_al.6_ppzop.pdf

  • 7
    igla avatar :-|
    Time is on my side

    До коментар [#6] от "Момчил Милев":

    Май става дума за рамков договор до 2022 г. и за възстановяване на пълна летатална способност - тоест за основен ремонт на всички самолети с разрешението на производителя - въпросния руски завод, който няма как да бъде изместен от друг, трети или четвърти производител. Изричното записване, че изпълнителят ще се съобрази с възможностите на възложителя е достатъчно да дадем колкото пари си искаме и АКО искаме. Явно сумата от 50 млн. евро е само за първата година (2019) и ще се плати от бюджета за 2018 г. Така или иначе обществената поръчка е факт, а договорът за първите самолети все още не е сключен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK