С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 25 окт 2018, 16:31, 7551 прочитания

Цената за ремонт на всичките ни Су-25 изведнъж скочи на 311 млн. лв.

Беларуският завод 558 "склонил" да ремонтира и за 173 млн., ако щурмовиците се поправят "в цялост"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цената за възстановяване на летателната годност на 14-те бойни самолета Су-25 е скочила три пъти над максималната сума, първоначално предвидена за целта от българското министерство на отбраната, съобщи днес "Дневник".

Това става ясно от решение на военния министър Красимир Каракачанов, с което той определя за изпълнител единствения участник, подал документи – беларуската компания "558 Авиационен ремонтен завод", Барановичи. Прогнозната стойност на поръчката беше 49.2 млн. лв. с ДДС с опция за увеличаване на сумата до 99 млн. лв. "при необходимост" с решение на Министерски съвет.


От доклада на работната група обаче става ясно, че предложението на Беларус значително надвишава максималната сума и е 132 млн. евро без ДДС, което е около 311 млн. лв. с ДДС. Избраната компания е направила уговорката, че може да свали цената на 73.6 млн. евро без ДДС или около 173 млн. лв. с ДДС, ако не става дума за доставка на компоненти и резервни части, а всеки от щурмовите самолети се поправя "в цялост". Трикратно по-високата цена обаче явно не е притеснила особено военния министър Каракачанов, който веднага е определил за беларуската фирма за победител и изпълнител на обществената поръчка.

По странно стечение на обстоятелствата по същото време, когато се случи странния избор на завод 558, министерство на финансите обяви проектобюджета за следващата година, където изненадващо се оказа, че е за 2019 г. не са предвидени никакви средства по проекта за придобиване на нов изтребител. Много вероятно е въпросните средства да са пренасочени именно за удължаването на живота на старите съветски Су-25.

Любопитни и доста скандални са аргументите, с които комисията и министъра на отбраната допускат предложението на Беларус, въпреки че то превишава над шест пъти прогнозната стойност от 49.2 млн. лв.



"Обстоятелството не препятства допускането на следващ етап от процедурата, тъй като Възложителят не е посочил, че посочената в решението за откриването на процедурата прогнозна стойност е максимална. Максимално определена е единствено сумата, която може да разходва Възложителят и то след решение на Министерски съвет на Република България. Нещо повече, обстоятелството не е посочено като основание за отстраняване в условията на поръчката", е записано в протокол към доклада от преговорите с беларуската фирма. Тази сложна словесна конструкция би трябвало да означава, че военното министерство просто няма да може да изхарчи повече от 99 млн. лв. с ДДС, но ремонтът ще се направи по скъпя ценоразпис на беларусите, който ще е между два и три пъти по-неизгоден от най-лошия прогнозен сценарий в зависимост от това дали се ремонтира цял самолет или само отделни негови агрегати и системи.

Тоест срещу отпуснатите средства (49.2 млн. лв. с ДДС или 99 млн. лв. с допълнително разрешение от Министерски съвет) ВВС ще може да удължи летателни ресурс на не повече от 6-7 щурмови самолета Су-25.

Голямата въпросителна в случая е защо министерство на отбраната първоначално е заложило в процедурата прогнозни цени, които са поне 4 пъти по-ниски от реално договорените (и то след сериозни преговори и пазарлъци с Беларус). Това е индикация или за некомпетентност, или за умишлено прикриване на реалната стойност на ремонта на Су-25, или за някакъв друг скрит мотив.

Участието само на една компания от Беларус в комбинация на драстичното оскъпяване на цените за ремонта пък засилва подозренията, че в случая може би става дума за заобикаляне на оръжейното ембарго срещу Русия заради анексирането на Крим. В началото на процедурата беше поканен и руският производител на Су-25 "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, който обаче изрично попада в забранителния списък на ЕС и САЩ и вероятно затова изобщо не е подала оферта. Според оценки на специализираната преса обаче беларуският завод 558 разчита за доставки от Русия за между 40 и 60 на сто от дейностите по удължаване на летатления ресурс на самолетите.

Възлагането на поръчката на Беларус предизвика в началото на месеца и протест на синдикатите в българския авиоремонтен завод "Авионамс". Според представителите на работниците в предприятието голяма част от възстановителните дейности могат да бъдат извършени и у нас. Военният министър Каракачанов обаче ги контрира, че страната ни не разполага с лицензи от Русия за извършването на подобни дейности. От КНСБ обаче отрекоха това да е така и заплашиха с "всички възможни граждански и синдикални действия".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Държавата готви "бърза писта" за наемане на 170 000 млади безработни Държавата готви "бърза писта" за наемане на 170 000 млади безработни

Социалното министерство предлага детегледачки и курсове по български за служителите със "синя карта"

28 яну 2020, 22 прочитания

Борисов ще обсъди с бизнеса наредбата Н-18 Борисов ще обсъди с бизнеса наредбата Н-18

По думите на премиера не е изключено тя да бъде отложена, но целта й е да няма сив сектор

28 яну 2020, 1063 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Започва подмяната на състава на бюрото за контрол върху спецсредствата

През миналата година органът стана център на сериозен скандал, а оттогава работата му е блокирана

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10