Всички лекари ще пътуват до столицата, за да пререгистрират кабинетите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всички лекари ще пътуват до столицата, за да пререгистрират кабинетите си

Това е пациентската документация и тази на кабинета, която се съхранява само при личните лекари. Все още не е ясно каква част от нея ще бъде носена в архива на мегаагенцията за медицински надзор

Всички лекари ще пътуват до столицата, за да пререгистрират кабинетите си

Това предвиждат промени в здравните закони, които ще бъдат гласувани заедно с бюджета на здравната каса за следващата година

Десислава Николова
11729 прочитания

Това е пациентската документация и тази на кабинета, която се съхранява само при личните лекари. Все още не е ясно каква част от нея ще бъде носена в архива на мегаагенцията за медицински надзор

© Надежда Чипева


Всички действащи лечебни заведения в България трябва да се пререгистрират и лицензират наново през следващата година. Това става ясно от текстовете за промени в здравните закони, които са част от одобрения от надзорния съвет на здравната каса законопроект за бюджета й през 2019 г.

Досега регистрациите се правеха в областните градове в регионалните здравни инспекции, които са местните клонове на здравното министерство. Разрешителните за отваряне на нова болница или разширяване на дейността на действаща клиника се дават от здравното министерство. Според законопроекта обаче всички тези дейности преминават към мегаагенцията за медицински надзор. В текстовете е записано, че първо трябва да бъдат приети медицински стандарти за всички медицински специалности и след това всички лечебни заведения да се пререгистрират и прелицензират. Това ще става само в София, защото Агенцията за медицински надзор няма да има клонове в областните градове според сегашния проект. Неведнъж е коментирано, че подобен механизъм за централизирано прелицензиране има голям корупционен потенциал.

Сметката

Лечебните заведения за извънболнична помощ – лекарски кабинети, частни практики, амбулатории, медицински центрове, дентални кабинети и др. на територията на България, са общо 13 975 към 31 декември 2017 г. Отделно от това болниците са 322, а като лечебни заведения трябва да се пререгистрират центровете за спешна помощ, психично здраве, онкологична помощ, хосписите, домовете за медикосоциални грижи и др.

По сегашната тарифа само таксите за първоначална регистрация за лекарските практики са средно по 50 лв., или общо 700 хил. лв., а за болниците са между 560 и 1100 лв., което ще струва общо 400 хил. лв. Отделно от това обаче лекарите трябва да платят такси за нови хигиенни удостоверения, архитектурни планове и всички документи, необходими за откриване на кабинет, включително и копия на собствените им дипломи.

Същото се отнася и за диагностично-консултативните центрове и болниците.

В момента, за да получи една болница или отделение регистрация, РЗИ прави проверка на място, докладва на здравното министерство и то издава лиценза. Сега вероятно инспекторите ще трябва да бъдат командировани на място, което ще оскъпи дейността на структурата. Освен това не е ясно дали мегаорганът ще разполага с толкова много инспектори, че да обемат 14 500 лечебни заведения.

Какво означават медицинските стандарти

Става въпрос за стандарти, които действат и в момента по повечето специалности и чието прилагане трябва да гарантира качество на медицинските услуги.

Според проекта тези стандарти ще се пишат, както и досега от здравното министерство. Документите за това дали отговарят на стандартите лекарите ще трябва да представят в агенцията в срок до една година.

За какво е нужно прелицензирането

Ако лекарите, съответно управителите на лечебните заведения не внесат необходимите документи в срок в агенцията, директорът й ще трябва да заличи техните регистрации и разрешения за лечебна дейност и съответно те няма да могат да работят повече.

Всички нови разрешителни ще се подписват лично от директора на Агенцията за медицински надзор, ако отговарят на съответните здравни изисквания, и той ще им издава нови удостоверения за регистрация или разрешителни, ако са болница.

На всички лекари ще бъде даден срок да отговорят на изискванията и да предоставят нужните документи, за да не им бъде отнета възможността да работят.

Това, което притеснява всички лекари, е първо, че съвсем внезапно ще се наложи наново да вадят документи за кабинетите си, които няма да се ограничат до сегашните разходи в РЗИ за това, а именно 52 лева за първоначално вписване за практики в извънболничната помощ и хосписите и 32 лева за всяка промяна в обстоятелствата. При болниците тарифата за това е между 560 и 1100 лева. Засега не е ясно дали новата мегаагенция ще има нови тарифи за тази дейност.

По принцип документацията само за един медицински център е с обем от поне десетина класьора и вероятно ще се търсят помещения за архив на цялата бумащина, която ще трябва да съберат лекарите.

Отделно от това докторите изчисляват как трябва да пътуват до София, за да донесат документацията, и че това ще се повтаря при всяка дребна промяна в работата им.

Всички действащи лечебни заведения в България трябва да се пререгистрират и лицензират наново през следващата година. Това става ясно от текстовете за промени в здравните закони, които са част от одобрения от надзорния съвет на здравната каса законопроект за бюджета й през 2019 г.

Досега регистрациите се правеха в областните градове в регионалните здравни инспекции, които са местните клонове на здравното министерство. Разрешителните за отваряне на нова болница или разширяване на дейността на действаща клиника се дават от здравното министерство. Според законопроекта обаче всички тези дейности преминават към мегаагенцията за медицински надзор. В текстовете е записано, че първо трябва да бъдат приети медицински стандарти за всички медицински специалности и след това всички лечебни заведения да се пререгистрират и прелицензират. Това ще става само в София, защото Агенцията за медицински надзор няма да има клонове в областните градове според сегашния проект. Неведнъж е коментирано, че подобен механизъм за централизирано прелицензиране има голям корупционен потенциал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    head_hunter avatar :-|
    head_hunter

    Сигурно и командировъчни ще си начислят, а какво става с пациентите им докато се правят тези обиколки на страната

  • 2
    ltoshev avatar :-(
    Lubomir Toshev

    Това звучи абсурдно и нека министерството отговори защо е нужно?

  • 3
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Това е тормоз.

    Защо изобщо се налага подобно безумие?

    Не може ли само да се въведе уведомителен режим - пуска се една декларация с електронен подпис, че еди коя си фирма извършва здравна дейност и готово.

    Каква е ползата от това да се плати за издаване на едни документи? Някой ще ги чете ли, проверки ли ще прави? Съмнявам се.

  • 4
    lancelot avatar :-|
    lancelot

    Естествено, че е безумие. Капитал развиват хипотезата, ако безумието остане в същата форма. Естествено си има съсловни организации, които няма да допуснат тая простотия да остане в същия вид.
    Все още вярвам в здравия разум.. :)

  • 5
    azlikaram avatar :-|
    azlikaram

    Тия наши политици съвсем изтрещяха! Хората по Света се чудят как да намалят административното бреме, а ние го увеличаваме...
    Ама така ще е, защото тази администрация, състояща се от чиновници, които бият един печат, трябва да се храни.

  • 6
    val1320 avatar :-|
    val1320

    Какви ги мислят тези управници,бе?!Къде отиде обещанието за намаляване на бюрокрацията,къде отиде електронното правителство?!Знаят ли,че за откриване на индивидуална практика преди 20 г. ни отне точно 6 месеца събиране на същите тези документи,които се канят да искат пак сега?И защо ще презаверяваш архитектурен проект(изпълнен и получил разрешение за ползване!),разрешение от В и К,електро и т.н.,които,ако не си изряден с документите,просто ще ти прекратят водоподаване и ел.захранване?Май е време да си ходят тези!

  • 7
    blagocvetanov avatar :-|
    Благовест Цветанов

    Държавата живее през 50-те. Електронното правителство е мираж.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK