С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 30 окт 2018, 13:43, 4718 прочитания

Столичната община планира обособяване на зони с ниски емисии в София

Движението на тежкотоварни и автомобили с нисък екологичен клас ще бъде ограничено

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Столичната община обмисля да ограничи движението на тежкотоварни камиони и на автомобили с нисък екологичен клас в определени зони на града. Това става ясно от приоритетите на Направление "Транспорт" за 2019 г., подадени към бюджетната комисия във връзка с изготвянето на бюджета. На този етап това са идеи, които не са обвързани с финансиране и промени в нормативната уредба, но от дирекция "Управление и анализ на трафика" са заявили, че имат техническа готовност да контролират достъпа на определена категория МПС в т.нар. нискоемисионни зони. Създаването им е залегнало и в проекта на Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 г., която беше изготвена от Столичната община след препоръки на Световната банка.

Нискоемисионни зони има в много европейски градове - Лондон, Осло, Мадрид, Милано, Берлин. Те могат да функционират по няколко различни начина: чрез платен достъп до определени зони или чрез забрана за движение в определени часове и дни с интензивен трафик и високи нива на вредни емисии.


Плановете на общината

През следващата година столичната Система за управление на трафика може да бъде надградена с няколко модула: модул за движението на тежкотоварното движение в града; модул за контрол на превозните средства чрез разпознаване на регистрационния номер и др. Модулът за тежкотоварно движение "ще даде възможност за първи път да бъде контролирано теглото на тежкотоварните автомобили, както и техните екологични стандарти и наличието им на валиден пропуск за движение в забранените зони на града. По този начин ще се намали негативното влияние върху пътните настилки от движението на претоварени тежкотоварни автомобили, както и ще се обособи възможност за контрол върху замърсяването от страна на непочистени тежкотоварни автомобили", се посочва в документа.

Чрез разпознаването на номера на автомобила (по подобие на тол-системата) "се дава възможност за контрол на екостандартите на превозните средства, обособяването на зони с рестрикции относно екологичните стандарти на МПС, както и възможност за отчитане на "задръствания" и средна скорост на движение по натоварените артерии", посочват още от транспортната дирекция към общината.



2019 г. е твърде скоро

"Ще имаме техническа възможност да засечем номера на автомобила и платена ли е екотаксата, ако има такава. Тези мерки са различни от описаните в програмата за действие при превишени норми на замърсяване: медийна кампания, зелено билетче и т.н.", обясни пред "Капитал" директорът на дирекцията Димитър Петров. Въвеждането на екотакса или т.нар. стикер за достъп до нискоемисионна зона е политическо решение, а дирекцията отговаря за прилагането й, обясни той.

За въвеждането на нискоемисионни и споделени зони (зони с алтернативен на автомобилния трафик: велоалеи, пешеходни зони, градски транспорт) се говори от около година. "Има го като идея, дискутират се детайлите, но няма готово, финално решение. Може би 2019 г. е прекалено скоро, за да се случат тези неща", коментира от своя страна Елица Панайотова, координатор на проекта "Зелена София" към Столичната община. В този смисъл, макар и в момента да има техническа готовност за въвеждането на зони с ниски емисии в София, това ще се забави неизвестно колко време заради необходимостта от нормативни промени и осигуряване на средства.

Отваряне на данните за трафика

Столичната дирекция за управление на трафика планира догодина да отвори към гражданите данните си за трафика в града, каза още Димитър Петров. "Сега съществуващите приложения не са точни, те вземат някакви средни стойности за трафика и правят прогнози. Ние така или иначе разполагаме с данните в реално време и планираме да ги отворим към гражданите", обясни шефът на дирекцията. Все още не е ясно дали това ще стане чрез приложение, което да се поръча на външен доставчик, или ще става чрез онлайн платформа или сайта на общината.

През следващата година дирекцията ще монтира още знаци, които отчитат скоростта и подават светлинни сигнали на натоварени артерии и ще оптимизира вертикалната и хоризонталната сигнализация.
Отлагани с години ремонти за стотици милиони влизат в плановете за 2019 г.

Зациклили проекти като трамвайната линия от Семинарията до Дървеница, разширяването на бул. "Ломско шосе", Източната скоростна тангента и др. са попаднали в плановете на общината за ново строителство и пътни ремонти през 2019 г., става ясно от програмата на Направление "Транспорт". "Това са идеи от предишни години, които не са се случили, но са на дневен ред", обясни пред "Капитал" зам.-кметът Евгени Крусев. Той каза, че онези, за които има приключили процедури и за които се осигури финансиране, ще започнат първи.

Програмата за строителство и ремонт включва над 60 обекта, сред които площад "Александър Невски", пренареждането на жълтите павета по бул. "Цар Освободител", преасфалтирането на бул. "България" и на бул. "Пенчо Славейков"; пробивът на бул. "Филип Кутев" от бул. "Черни връх" до ул. "Сребърна"; разширението на бул. "Тодор Каблешков", ремонтите на булевардите "Монтевидео", "Президент Линкълн". Включени са и отложените от тази година ремонти на бул. "Ген, Скобелев", включително и на тунелите при Националния дворец на културата, както и на тунела по бул. "Царица Йоана". В програмата за 2019 г. е заложено изграждането на 3 нови трамвайни трасета - по. бул. "Копенхаген", което да е връзка между "Дружба" и "Младост", по бул. "Панчо Владигеров" в "Люлин" и трамвая към "Дървеница", който жителите на квартала отхвърлиха и който би струвал около 20 млн. лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кога всъщност ще са готови магистралите Кога всъщност ще са готови магистралите

Предизборните обиколки на Бойко Борисов съвпадат със старта на изграждането на магистрали, с откриването им и изтеглят сроковете за изграждането, но дали това е реалистично

23 май 2019, 1444 прочитания

ТОЛ-кова много въпроси ТОЛ-кова много въпроси

Системата беше отложена, а големият въпрос е може ли АПИ да я поддържа

23 май 2019, 4413 прочитания

24 часа 7 дни

23 май 2019, 12089 прочитания

23 май 2019, 2761 прочитания

23 май 2019, 2174 прочитания

23 май 2019, 1830 прочитания

23 май 2019, 1633 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Парламентът променя спешно два текста в Наказателно-процесуалния кодекс след решение на КС

Не всяко неявяване на адвокат е причина за отлагане на разпоредителното заседание, а само ако има уважителни причини

Новата дигитална война

След ограничаването на Huawei битката за търговско надмощие между САЩ и Китай вече вещае нова технологична Желязна завеса

И да паднат, и да бият...

Няколко дни преди края на кампанията за европейските избори победителят не е ясно очертан, но вече са ясни някои от промените, които ще настъпят след това

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Капернаум"

Драма на бедност и надежда през очите на дете

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си