Столичната община планира обособяване на зони с ниски емисии в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната община планира обособяване на зони с ниски емисии в София

Столичната община планира обособяване на зони с ниски емисии в София

Движението на тежкотоварни и автомобили с нисък екологичен клас ще бъде ограничено

Десислава Лещарска
5835 прочитания

© Надежда Чипева


Столичната община обмисля да ограничи движението на тежкотоварни камиони и на автомобили с нисък екологичен клас в определени зони на града. Това става ясно от приоритетите на Направление "Транспорт" за 2019 г., подадени към бюджетната комисия във връзка с изготвянето на бюджета. На този етап това са идеи, които не са обвързани с финансиране и промени в нормативната уредба, но от дирекция "Управление и анализ на трафика" са заявили, че имат техническа готовност да контролират достъпа на определена категория МПС в т.нар. нискоемисионни зони. Създаването им е залегнало и в проекта на Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 г., която беше изготвена от Столичната община след препоръки на Световната банка.

Нискоемисионни зони има в много европейски градове - Лондон, Осло, Мадрид, Милано, Берлин. Те могат да функционират по няколко различни начина: чрез платен достъп до определени зони или чрез забрана за движение в определени часове и дни с интензивен трафик и високи нива на вредни емисии.

Плановете на общината

През следващата година столичната Система за управление на трафика може да бъде надградена с няколко модула: модул за движението на тежкотоварното движение в града; модул за контрол на превозните средства чрез разпознаване на регистрационния номер и др. Модулът за тежкотоварно движение "ще даде възможност за първи път да бъде контролирано теглото на тежкотоварните автомобили, както и техните екологични стандарти и наличието им на валиден пропуск за движение в забранените зони на града. По този начин ще се намали негативното влияние върху пътните настилки от движението на претоварени тежкотоварни автомобили, както и ще се обособи възможност за контрол върху замърсяването от страна на непочистени тежкотоварни автомобили", се посочва в документа.

Чрез разпознаването на номера на автомобила (по подобие на тол-системата) "се дава възможност за контрол на екостандартите на превозните средства, обособяването на зони с рестрикции относно екологичните стандарти на МПС, както и възможност за отчитане на "задръствания" и средна скорост на движение по натоварените артерии", посочват още от транспортната дирекция към общината.

2019 г. е твърде скоро

"Ще имаме техническа възможност да засечем номера на автомобила и платена ли е екотаксата, ако има такава. Тези мерки са различни от описаните в програмата за действие при превишени норми на замърсяване: медийна кампания, зелено билетче и т.н.", обясни пред "Капитал" директорът на дирекцията Димитър Петров. Въвеждането на екотакса или т.нар. стикер за достъп до нискоемисионна зона е политическо решение, а дирекцията отговаря за прилагането й, обясни той.

За въвеждането на нискоемисионни и споделени зони (зони с алтернативен на автомобилния трафик: велоалеи, пешеходни зони, градски транспорт) се говори от около година. "Има го като идея, дискутират се детайлите, но няма готово, финално решение. Може би 2019 г. е прекалено скоро, за да се случат тези неща", коментира от своя страна Елица Панайотова, координатор на проекта "Зелена София" към Столичната община. В този смисъл, макар и в момента да има техническа готовност за въвеждането на зони с ниски емисии в София, това ще се забави неизвестно колко време заради необходимостта от нормативни промени и осигуряване на средства.

Отваряне на данните за трафика

Столичната дирекция за управление на трафика планира догодина да отвори към гражданите данните си за трафика в града, каза още Димитър Петров. "Сега съществуващите приложения не са точни, те вземат някакви средни стойности за трафика и правят прогнози. Ние така или иначе разполагаме с данните в реално време и планираме да ги отворим към гражданите", обясни шефът на дирекцията. Все още не е ясно дали това ще стане чрез приложение, което да се поръча на външен доставчик, или ще става чрез онлайн платформа или сайта на общината.

През следващата година дирекцията ще монтира още знаци, които отчитат скоростта и подават светлинни сигнали на натоварени артерии и ще оптимизира вертикалната и хоризонталната сигнализация.

Отлагани с години ремонти за стотици милиони влизат в плановете за 2019 г.

Зациклили проекти като трамвайната линия от Семинарията до Дървеница, разширяването на бул. "Ломско шосе", Източната скоростна тангента и др. са попаднали в плановете на общината за ново строителство и пътни ремонти през 2019 г., става ясно от програмата на Направление "Транспорт". "Това са идеи от предишни години, които не са се случили, но са на дневен ред", обясни пред "Капитал" зам.-кметът Евгени Крусев. Той каза, че онези, за които има приключили процедури и за които се осигури финансиране, ще започнат първи.

Програмата за строителство и ремонт включва над 60 обекта, сред които площад "Александър Невски", пренареждането на жълтите павета по бул. "Цар Освободител", преасфалтирането на бул. "България" и на бул. "Пенчо Славейков"; пробивът на бул. "Филип Кутев" от бул. "Черни връх" до ул. "Сребърна"; разширението на бул. "Тодор Каблешков", ремонтите на булевардите "Монтевидео", "Президент Линкълн". Включени са и отложените от тази година ремонти на бул. "Ген, Скобелев", включително и на тунелите при Националния дворец на културата, както и на тунела по бул. "Царица Йоана". В програмата за 2019 г. е заложено изграждането на 3 нови трамвайни трасета - по. бул. "Копенхаген", което да е връзка между "Дружба" и "Младост", по бул. "Панчо Владигеров" в "Люлин" и трамвая към "Дървеница", който жителите на квартала отхвърлиха и който би струвал около 20 млн. лв.

Столичната община обмисля да ограничи движението на тежкотоварни камиони и на автомобили с нисък екологичен клас в определени зони на града. Това става ясно от приоритетите на Направление "Транспорт" за 2019 г., подадени към бюджетната комисия във връзка с изготвянето на бюджета. На този етап това са идеи, които не са обвързани с финансиране и промени в нормативната уредба, но от дирекция "Управление и анализ на трафика" са заявили, че имат техническа готовност да контролират достъпа на определена категория МПС в т.нар. нискоемисионни зони. Създаването им е залегнало и в проекта на Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 г., която беше изготвена от Столичната община след препоръки на Световната банка.

Нискоемисионни зони има в много европейски градове - Лондон, Осло, Мадрид, Милано, Берлин. Те могат да функционират по няколко различни начина: чрез платен достъп до определени зони или чрез забрана за движение в определени часове и дни с интензивен трафик и високи нива на вредни емисии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Всяка година плановете за ремонти в София са мега амбициозни. Впоследствие, я се изпълнят на 20%, я не. За качеството изобщо не споменавам. Динамиката и нуждите на града отдавна са надскочили възможностите на сегашната администрация и трябват много по-енергични хора.

  • 2
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "orchis":

    По-енергични, от рода на г-же Берберян, известна като "г-жа Заменка" но пък за сметка на това учередителка на мега-хипер-честните и енергични "Да България"

  • 3
    vaskoangelov avatar :-P
    vaskoangelov

    "2019та е твърде скоро"
    типично мислене на бюрократ-политик

  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#2] от "m17":

    За каква заменка става дума?

  • 5
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#4] от "evpetra":

    Е недейте така срамежливо, потърсете как г-жа Берберян се сдоби с парцела в борисовата градина на който изгради корта си. Ще ви припомня - едни 7 апартамента в Надежда, един общински съвет, едни съветни от ДСБ и БСП гласуват заменки кон-за-кокошка. На същата сесия бяха гласувани общо 270 заменки от този род. И понеже тоя номер престана да минава с идването на ГЕРБ, г-жа Берберян, г-н Трифонов и т.н. люто намразиха Борисов.

  • 6
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#5] от "m17":

    "По-енергични, от рода на г-же Берберян, известна като "г-жа Заменка" но пък за сметка на това учередителка на мега-хипер-честните и енергични "Да България"."

    Та, за коя госпожа Берберян става дума? Нещо много сте се объркали, но няма значение, важното е някак да набъркате и Да, България в корупцията, макар че те никога не са били на власт.

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#6] от "evpetra":

    Точно за същата г-жа Берберян става дума, онази дето е майка на Малеевите. И същата която е сред учредителите на ДБ, партията с нов морал. ДБ може да е нов бардак но к*рвите са си старите и за тяхно съжаление помним подвизите им.

  • 8
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#7] от "m17":

    Пак ще повторя, че сте се объркали. Майката на Малеевите не е сред учредителите на Да, България. Мануела Малеева е учредителка, но нея не можете да я обвързвате с корупцията в България, защого тя е живяла тук само като съвсем малка. Сега също не живее в България. И пак питам: какви кривулици на мисълта Ви доведоха до Да, България? Или такава е директивата: бой по Да, България. Нескопосна работа, господине.

  • m17

    До коментар [#8] от "evpetra":

    Интересно, като е живала като съвсем малка и сега не живее, как Мануела Малеева е успяла да участва в получаването на дарението. Защото е факт че подписа и фигурира в договора за заменката на 7'те панелки в надежда !!!
    И няколко години по-късно със същата ръчица подписа и учередяването на ДБ.

  • 10
    capf avatar :-|
    capf

    До коментар [#7] от "m17":

    Да, България има за лидер единственият министър, който не се забърка в нито един скандал, имаше идеи, прокара преко сили голяма част от тях към законодателството, а за капак зае морална позиция и подаде оставка, когато го бламираха.

    Изобщо не ме впечатляваш с тези "разкрития". 7 апартамента в Надежда не са жълти стотинки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK