Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 окт 2018, 15:52, 2767 прочитания

20 жертви по-късно мантинелата на пътя край Своге продължава да е с неизвестен произход

АПИ отговаря за пътищата само "от бордюр до бордюр"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Миналата седмица се оказа, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и община Своге все още спорят кой трябва да смени мантинелата на пътя II-16 Своге - София, където в края на август се случи инцидент, отнел живота на 20 души. Оттогава досега мантинела там няма и не е ясно кой е поставил старата.

Оказва се, че според закона може да се импровизира в подобни случаи. На въпрос на "Капитал" от АПИ отговориха, че "в урбанизираните територии за населените места до 100 000 души, каквато е и община Своге, Агенция "Пътна инфраструктура" отговаря за поддържането на платното за движение - т.е. от бордюр до бордюр", както гласи Правилникът за прилагане на Закона за пътищата. Съответно община Своге отговаряла за "тротоарите, подземните съоръжения, велосипедните алеи, паркингите, пешеходните подлези, осветлението и крайпътното озеленяване извън платното за движение на републиканските пътища в границите на селата и селищните образувания".


"Цялата документация от общината е предадена на разследващите. Може лесно да се установи кой е поставил съоръжението, но това не е направено от общината", каза зам.-кметът на Своге Валентин Михайлов пред bTV още в края на август, а от тогава общината поддържа тази теза.

Освен това в закона се посочва, че "при постигната взаимна договореност между агенцията и общините тези дейности могат да се осъществяват съвместно". Това значи, че случай по случай трябва да се уточняват подобни ситуации.

"На теория стопанин на пътя е АПИ, а стопанин на тротоарите е община Своге, но действащото законодателство в България е така направено, че те помежду си са длъжни да съгласуват всякакви действия, свързани с експлоатацията на пътното съоръжение", обяснява Диана Русинова, икономист и учредител на Института за пътна безопасност. Решението да се постави мантинелата може да е взето от двете страни, но неяснотата и отказът от поемане отговорност показва институционална немощ. Това може да се окаже проблем в много други стиуации, дори да не са толкова трагични.



"Казусът, свързан с разделянето на отговорностите по поддръжка и експлоатация на пътищата между две институции, не е изключение в случая със Своге. На много места тази отговорност се разделя между двете институции и не е ясно кой всъщност за какво отговаря. По-лошото е, че това като цяло не е ясно и на самите стопани на съоръженията", допълва Русинова.

На въпрос на "Капитал" дали е обмислила разходите по мантинелата да бъдат поети по застраховка "Гражданска отговорност" след инцидента и защо поставянето на мантинелата не е включено в ремонта, случил се непосредствено след катастрофата, от агенцията не отговориха, а просто цитираха закона.

Няма отговор и на въпроса защо липсва информация кой все пак е поставил мантинелата на обществен път или защо не са включили поставянето й в проекта й за ремонта, след като законът би им позволил това, ако се договорят с общината. Пътната агенция поясни, че в момента се извършва одит по пътна безопастност на участъка, като той ще е източник на "допълнителни мерки за повишаване безопасността на движение". АПИ обаче не отговори конкретно на въпроса дали е взела предвид препоръки, направени от независимия Институт за пътна безопасност.

По-рано този месец от агенцията казаха, че до 10 ноември, когато ще има среща при омбудсмана Мая Манолова, казусът ще бъде разрешен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд. 1 Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд.

И още: Борисов реши, че детската болница все пак няма да се строи върху старо скеле

27 май 2020, 1305 прочитания

Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума

НАП претендира за вземане от 135 хил. лв., а причината е ползван данъчен кредит за ремонт на имота

27 май 2020, 2126 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Прокурор Гешев: Случващото се ДАБЧ е престъпление срещу българщината

Разследващите не са се интересували от старите разследвания за търговията с гражданството, за да не изтича информация

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10