Избранa е политико-военната група за новите изтребители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Избранa е политико-военната група за новите изтребители

Изтребителите Gripen C/D се произвеждат от шведската корпорация Saab, чиито представители единствени описаха в най-общи линии предложението си към България.

Избранa е политико-военната група за новите изтребители

По неофициална информация тя ще бъде оглавена от зам.министъра на отбраната от квотата на ГЕРБ Атанас Запрянов

Момчил Милев
7633 прочитания

Изтребителите Gripen C/D се произвеждат от шведската корпорация Saab, чиито представители единствени описаха в най-общи линии предложението си към България.

© Abhishek Chinnappa


Вече е уточнен съставът на политико-военната група, която ще вземе реалното решение за избор на нови изтребители за българските военно-въздушни сили (ВВС) на стойност 1.8 млрд. лв., научи "Капитал".

Както предварително бе обявено, тя е сформирана със заповед на министър-председателя Бойко Борисов от 26 октомври, тоест два работни дни преди окончателния краен срок за доклада на предишната експертна група, чиято работа бе удължена със 7 работни дни и трябваше да приключи във вторник. Мнението на експертите обаче ще е просто "за сведение": те само трябваше да прегледат четирите депозирани оферти и да излязат с доклад за тях, без да ги оценяват и класират.

За момента няма данни дали някоя от офертите е отпаднала на първоначалния етап, тъй като не е достатъчно пълна или не отговаря на формалните критерии. При подаването на предложенията обаче направи впечатление, че документите за изтребителите F/A-18 Super Hornet са с четири пъти по-малък обем от тези на останалите кандидати.

По информация на "Капитал" от няколко източника новата група почти сигурно ще бъде оглавявана от зам.-министъра на отбраната от квотата на ГЕРБ о.з. ген. Атанас Запрянов. Освен него, в нея ще влязат зам.-министри от ведомства, които имат отношение към процедурата като например финансовото министерство, икономическото, външно и т.н., както и представители на ВВС и специалните служби, в частност ДАНС. Друг интересен член на комисията по информация на "Капитал" е неуспялият кандидат на ГЕРБ за транспортен министър Александър Манолев, който бе оттеглен след медийни публикации и "мъжки разговор" с премиера, но пък бе назначен за зам.-министър на икономиката.

За момента не е ясно какви ще бъдат принципите на работата на политико-военната група. Също така не е ясно дали крайното й решение с кого да бъдат водени преговорите за нов изтребител ще съдържа само един потенциален кандидат или ще е класация в зависимост от качествата на офертите. Не се знае и доколко решението ще е задължително за военния министър Красимир Каракачанов, който трябва да внесе предложението за избор в Министерски съвет, преди то да бъде гласувано от депутатите в парламента. От отбранителното ведомство уточниха само, че политико-военната група ще излезе с "предложение до министъра". Дискусионно е обаче доколко Каракачанов би бил склонен на своеволия в контекста на последните прокурорски проверки в Държавната агенция за българите в чужбина (ДАБЧ), която от години е под неформалния контрол на ВМРО.

Има вероятност също така преговорите на политико-военната група с потенциалните изпълнители за "подобряване на офертите" да се проточат. Прави впечатление, че в актуализираната тригодишна бюджетна рамка, която бе обявена преди около седмица, финансирането на проекта за изтребителите мистериозно е изчезнало за 2019 г. и се появява чак през 2020 г. Това може би трябва да се тълкува, че управляващите не очакват да финализират процеса през следващата една година.

В надпреварата за превъоръжаване на бойната ни авиация участват три държави с четири оферти. На първо място това е САЩ с предложение за нов F-16 Viper и F/A-18 Super Hornet. Швеция участва в наддаването с нови изтребители Gripen C/D, a Италия – с употребявани Eurofighter Tranche 1. Неофициално се знае, че предложенията за Super Hornet и Eurofighter са твърде скъпи, така че финалната битка е между F-16 и Gripen.

Производителят на шведските самолети – отбранителната корпорация Saab, единствена направи публични изявления след внасянето на офертите. Въпреки че процедурата е засектетена представители на фирмата обявиха, че тяхното предложение е за 8 бойни самолета и е на цена под максималната, още преди преговорите за подобряване на офертите да са започнали.

Американският военен концерн Lockheed Martin предлага на България най-новата модификация на F-16, наречена Viper, която тепърва трябва да влезе в серийно производство.
Фотограф: Max Rossi

Вече е уточнен съставът на политико-военната група, която ще вземе реалното решение за избор на нови изтребители за българските военно-въздушни сили (ВВС) на стойност 1.8 млрд. лв., научи "Капитал".

Както предварително бе обявено, тя е сформирана със заповед на министър-председателя Бойко Борисов от 26 октомври, тоест два работни дни преди окончателния краен срок за доклада на предишната експертна група, чиято работа бе удължена със 7 работни дни и трябваше да приключи във вторник. Мнението на експертите обаче ще е просто "за сведение": те само трябваше да прегледат четирите депозирани оферти и да излязат с доклад за тях, без да ги оценяват и класират.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    hammurabi avatar :-|
    hammurabi

    Снимката на Ф-16 е с класи над първата.
    А за техническите показатели, лаиците като мен ги съветвам да сравнят само таблицата, без да четат текста:
    https://www.faktor.bg/bg/articles/mneniya/lacheni-tsarvuli/shte-napravi-li-balgariya-pravilniya-izbor-za-mnogotselevi-iztrebiteli

  • 2
    profesionalist avatar :-|
    profesionalist

    Аз искам да си продам българското гражданство на некой емигрант за $1,000.Как става продажбата?Стария Хъш

  • 3
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#1] от "hammurabi":

    А аз да попитам един реторичен въпрос - защо никой не попита шведите за оферта за модификацията Е/F?

  • 4
    dunkan avatar :-|
    dunkan

    До коментар [#1] от "hammurabi":

    Почти всички числа в таблицата на Съби Събев гршни и са надути (с много) в полза на Ф-16. Аман от лъжци!

  • 5
    hammurabi avatar :-|
    hammurabi

    До коментар [#4] от "dunkan":

    Генералът е тесен специалист и е представил сравнителна таблица. Посочи кой от показателите в таблицата не е верен, за да проверим. Аз не съм специалист, но данните са публични и лесно сравними.

  • 6
    dunkan avatar :-|
    dunkan

    До коментар [#5] от "hammurabi":
    За F-16V:
    1 Макс. боен товар: 7350кг, всъщност е 6100.
    2. Гориво - вътрешни резервоари: 4715 кг, всъщност е 3105.
    3. Боен радиус: 1570 Км. При F-16C e 1050 км, следователно при F-16V ще е под това, т.к. е по-тежък като маса-празен.
    4. Във Въоръжението е включил ракетата Meteor при това 2 пъти: във вариант въздух-въздух и... О небеса "въздух-кораб". Няма никакви планове тази ракета да се имплментира на никой американски изтребител, даже F-35. Противокорабна версия на Метеора няма и не се планира.
    5. Макс скорост на малка височина: 1.2М. Всъщност е 1.1М.
    6. Време за дежурство във въздуха на отдалечение 740...: 113 мин. Всъщност Loiter time на F-16 е 45 мин. и то след излитане. 113 мин. е пълен абсурд.
    6. Цена на летателен час: 7000$. При F-16 bl.52 e 7300$, при F-16V със сигурност ще е повече.


    За Грипен:
    1. Тегло празен: 7042, всеъщност е 6800 кг.
    2. Макс. излетно тегло: 13 888 Кг. Всъщност е над 14000
    3. Макс. боен товар: 4725 кг. Всъщност е над 5300
    4. Макс. скорост на малка височина: 1.0 М. Всъщност е 1.4 М
    5. Макс. скорост на голяма височина: 1.4 М. Всъщност е 2.0 М.
    6. система за избягване на сблъсък със земята: не. Всъщност е Да.
    7. едновременно следене на въздушни цели: 4. Няма официялни данни, но при съвременен изтребител като Грипен няма как да са под 10. BTW: Рафал може да следи 40 цели едновременно, а Грипен е малко по-нов.
    8. Оперативна съвместимост със самлоети 5-то поколение: Не. Точно обратното: Грипен и Рафал са първите изтребители на които се тестваше взаимодействие с изтребители от 6-то (шесто) поколение (Европейския Neuron). F-16 НЕ може да си взаимодейства в реално време с 5-то поколение! Да не говорим за 6-то.
    9. Не е включил поне 60% от въоръжението на Грипен: Jassm, Jdam, AGM-154, GBU-24, Brimstone, Spear, A-darter, Python 4 & 5, и т.н. Истината е че Грипена има по-голямо въоръжение от всеки F-16.

    Та Събев освен яростен лобист за F-16 и не-специалист... e и нагъл лъжец!

  • 7
    johihh avatar :-|
    johihh

    Тези 2 милиарда могат да се използват много по-умно. Такива военни играчки трябва да се купуват само с оглед на офсета. Нищо друго няма значение. С тях и без тях сме на 2 седмици от окупация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK