С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 ное 2018, 12:10, 5657 прочитания

Край на обжалването на трасето на АМ "Струма" през Кресненското дефиле

Обществените поръчки за строителството на т.нар. източен вариант бяха обявени още през август

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Върховният административен съд (ВАС) сложи точка на спора за съдбата на участъка от магистрала "Струма" между Крупник и Кресна. Петчленен състав на ВАС отказа да разгледа касационната жалба на Сдружение "За земята – достъп до правосъдие" и Димитър Василев Василев срещу решението на тричленката от май т.г., с което бе потвърдена екооценката на трасето. Отказът на съда да гледа делото е мотивиран с промяна в Закона за опазване на околната среда (ЗООС) от лятото на миналата година, с която бе премахнат касационният контрол върху решения за екооценки на т.нар. проекти от национално значение със стратегическа важност.

Същевременно петчленният състав отхвърли и искането на жалбоподателите да сезира Конституционния съд (КС) с тази промяна в ЗООС, която остави съдебния контрол за оценките на въздействието върху околната среда (ОВОС) само на една инстанция. Срещу тази законова промяна, лансирана от управляващите през 2017 г., имаше много силна обществена съпротива, както и президентско вето, което мнозинството преодоля. Президентът обаче не сезира КС. Сега и петчленката на ВАС отказва да отнесе въпроса до КС, но на процедурно основание - върховният съд може да сезира КС само по висящи дела, а това дело е прекратено още през май т.г., след като и в решението на тричленния състав е записано, че то не подлежи на обжалване.


Така изглежда, че трасето на този участък на магистралата вече е определено - в посока Гърция през съществуващия път Е-79, а в посока София ще се строи ново трасе източно от дефилето.

Несъгласието за Кресна

Участъкът е обект на продължителни спорове между природозащитни организации и еколози и държавните институции за това откъде точно да минава тази отсечка. Същевременно магистралата се финансира със средства от оперативна програма "Транспорт" и трябва да бъде завършена до 2023 г., за да не се наложи България да връща на ЕС парите за цялата магистрала.



В края на август Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви две отделни поръчки за двете посоки на участъка. Стойността на двете поръчки е съответно 430.5 млн. лв. и 444.8 млн. лв. без ДДС, или общо над 1.05 млрд. лв. Сроковете за подаване на оферти са в края на ноември.

Жалбата, с която бе поставено началото на делото в съда, е срещу решението на министъра на околната среда и водите Нено Димов от октомври 2017 г. по оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) на трасето на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. С това решение той одобрява осъществяването на инвестиционно предложение "Подобряване на трасето на Лот 3.2 на автомагистрала "Струма" по Източен вариант Г 10.50" на базата на доклад на Висшия експертен екологичен съвет (ВЕЕС) – съвещателен орган към Министерството на околната среда и водите (МОСВ), който беше одобрил този "източен" вариант дни по-рано.

За трасето първоначално имаше няколко варианта. Правителството подкрепяше идеята да се използва съществуващият път Е-79 в посока Гърция, а в посока София да се строи ново трасе източно от дефилето. През април 2017 г. "Пътна инфраструктура" (АПИ) дори възложи изработването на разширен идеен проект за преминаването на Кресненското дефиле по склона на Пирин на "Пътпроект 2000".

Природозащитниците се възпротивиха на тези намерения. Пред "Капитал" екологът Андрей Ковачев, който се занимава с Кресненското дефиле от 20 години, коментира, че използването на съществуващия път е противопоказно за околната среда и най-балансираното решение е движението изцяло да се изнесе от дефилето.

Няколко варианта са обсъждани

През август 2017 г. Агенция "Пътна инфраструктура" обяви, че доклад по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) вече има, като автор беше фирма "Данго проект консулт". В него се разглеждаха пет различни варианта за лот 3.2. Докладът оцени най-високо варианта, който и правителството харесваше. Няколко дни преди да излезе новината за доклада тогавашният регионален министър Николай Нанков (който подаде оставка след катастрофата край Своге, но е зам.-министър в момента) заяви в интервю за bTV, че именно този вариант е "най-оптимален" от икономическата и екологична гледна точка.

Другият вариант, който се коментираше в публичното пространство, беше за тунел с дължина 15.4 км в дефилето. През 2016 г. Камарата на строителите обяви, че "изграждането на 15-километров тунел през Кресненското дефиле е нецелесъобразно, нереалистично, екологично и икономически необосновано". Други експерти като инж. Йордан Прашанов, ръководител ателие в "Пътпроект 2000", отбелязаха, че трудната и скъпа поддръжка на този тунел може да се окаже проблем. През 2014 г. представители на Българската асоциация по геотехническо и тунелно строителство обясниха, че прокопаването на тунела ще струва максимум 400 млн. евро, като две български компании дадоха неофициални заявки, че са способни да го построят. Въпреки това този вариант не стана приоритетен за властите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Нова оставка заради "Апартаментгейт", Apple влиза в стрийминга на видео Вечерни новини: Нова оставка заради "Апартаментгейт", Apple влиза в стрийминга на видео

И още: Социалните мрежи ще плащат на медии и ще филтрират съдържание с авторски права; Утре Европарламентът решава бъдещето на транспортните фирми

26 мар 2019, 646 прочитания

Нов газопровод за 3.5 млрд. лв. планира "Булгартрансгаз" 2 Нов газопровод за 3.5 млрд. лв. планира "Булгартрансгаз"

Съоръжението от Варна до Оряхово е "втора фаза" на хъба "Балкан" след 2.8 млрд. лв. за "Турски поток" и е включено в новия 10-годишен план на компанията

26 мар 2019, 987 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Патриотите по пътя на реформаторите

След хибридната атака на ДПС и прокуратурата срещу Симеонов и Каракачанов ГЕРБ ще имат по-послушен партньор във властта

Уолстрийт разхлабва вратовръзките

Goldman Sachs стана поредната финансова институция, която изостави строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло

Източна стража

Как Полша се опитва да бъде основният стълб на сигурността в "студения мир" с Русия

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нова оставка заради "Апартаментгейт", Apple влиза в стрийминга на видео

Емисия

DAILY @7PM // 26.03.2019 Прочетете