Лимит на обезщетенията при смърт ще спасява застрахователите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лимит на обезщетенията при смърт ще спасява застрахователите

Shutterstock

Лимит на обезщетенията при смърт ще спасява застрахователите

Премиерът нареди депутатите от ГЕРБ да не гласуват предложението за до 20 хил. лв. компенсация за най-близките на загинал

Гергана Михайлова
8619 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Таван на обезщетенията 20 хил. лв. за всеки от най-близките членове в семейството на загинал в катастрофа и по 15 хил. и 5 хил. лв. за останалите с по-далечна роднинска или емоционална връзка. Това е предложението, с което депутатите се надяват да запушат пробойната от стотици милиони левове, която рискува да доведе до фалити на застрахователи в България. А за да се постигне този ефект, и без това спорната поправка трябва да влезе в сила и със задна дата, което поставя под съмнение и дали не е в нарушение на конституцията.

Най-вероятно заради притеснения от протести на близки на загинали в катастрофи от пресцентъра на ГЕРБ в неделя разпространиха съобщение, в което се казва, че председателят на партията Бойко Борисов е разпоредил на парламентарната й група да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането. Той предлага първо да се състои широк обществен дебат по темата.

Проблемът е от това лято и той беше породен от тълкувателно решение, с което Върховният касационен съд (ВКС) разшири кръга на лицата, имащи право да претендират за парично плащане при смърт на близък. Тъй като актът на магистратите може да бъде прилаган за случаи от последните пет години, а няколко адвокатски кантори вече се задействаха в издирването на клиенти и заведоха множество дела, застрахователният бранш е заплашен от непредвидени разходи от 800 млн. лв. до 1.3 млрд. лв. по собствените му оценки.

Подобно въвеждане на таван на плащанията не е прецедент за Европа, като подобни схеми работят в държави като Чехия и Испания, без това да противоречи на общностното право и Третата моторна директива. Дискусионна обаче е идеята за въвеждане на промяната със задна дата, което се прави с цел да се пресекат опитите за търсене на обезщетения по стари случаи.

Три бързи поправки

Предложението, целящо предотвратяване на катастрофа в застрахователния сектор, е внесено в края на миналата седмица между първо и второ четене на иначе рутинни поправки в Кодекса за застраховането от председателя на комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова (ГЕРБ). Тези няколко нови текста бяха до голяма степен очаквани след активното лобиране от бранша.

Най-важният от тях е изброяването на пет категории близки лица и фиксирането на максимални плащания за тях. Най-високи - по 20 хил. лв., са обезщетенията за съпруг, съпруга, деца, родители. По 15 хил. лв. е таванът за компенсации на брат или сестра на загинал, а по 5 хил. лв. за по-далечна свързаност, в това число не само роднинска, но и "емоционална", каквато се въвежда с тълкувателното решение на ВКС.

Другият ключов текст гласи, че в срок от шест месеца след приемането на законовата промяна експертна комисия на Гаранционния фонд, Комисията за финансов надзор и министерствата на здравеопазването и труда и социалната политика трябва да подготвят проект за единна методика, по която застрахователите в България изплащат нематериални щети, каквито са тези за смърт при катастрофа.

Най-дискусионното предложение, за което не е ясно по каква линия е залегнало в проекта, е въвеждането на лимитите да важи за всички застрахователни събития, настъпили преди влизането на закона в сила. Макар и противоречащо на основни принципи в правото, подобен опит за вкарване на промяна със задна дата също не е прецедент за местното законодателство, като в случая целта очевидно е да се противодейства на лавината от дела за обезщетения по катастрофи от последните пет години. Със сигурност обаче такъв законов текст носи риск от атака пред Конституционния съд.

В своя позиция до медиите от Института за пътна безопасност заявиха, че искането да се фиксира в закон цената на човешкия живот противоречи на закона, на основни принципи в правото, на морала и на разбирането на обществото. Тази опасна игра, която играят застрахователите и Менда Стоянова за сметка на хората, които са загубили близки в катастрофи, е не само само позорна, но и представлява подигравка с целия народ. Аргументът, че застрахователите работят на загуба, е опит да се заблуди обществото, се посочва в становището.

Ако се въведе предложеното ограничение, ще се стигне до огромно напрежение и дълбоко чувство на справедливост у всеки родите и/или дете, загубили близък, като получат 10 пъти по-малки суми от тези, които другите абсолютно същи наследници са получили, смятат експертите на института.

Съобразено с практиката

Ако депутатите одобрят предложението за лимитите, България ще стане една от няколкото европейски държава, в която се работи по този начин с изплащането на нематериални щети. Няма да е уникален и размерът, който е предвиден за отделните категории роднини. Така например в Чехия еднократните фиксирани суми за съпруг или съпруга са до 240 хил. крони, или 10 хил. евро. В Испания, Белгия, Дания, Франция, Холандия също се работи по таблици с утвърдени размери.

В момента различните застрахователни компании изплащат обезщетения по собствени методики, като сумата зависи и варира в широки граници в зависимост от субективната преценка на конкретния съдебен състав. Средната сума, изплащана на близките на загинал в катастрофа, е 95 хил. лв. Те обаче са плащани само на най-близките, така че въвеждането на лимити ще доведе до получаването на по-малки суми от отделните претендиращи за получаването им, но пък ще се получават от повече на брой близки.

Най-издържаното решение на проблема е изработването на единна методика, за която обаче шест месеца изглеждат като твърде амбициозен срок. Практиката в повечето развити държави е нематериалните щети да се плащат не на "калпак", а след прецизни изчисления на материално-финансовите отношения между загиналия и близките му. Резултатът на някои места предвижда изплащането на издръжка, осигуровки, такси за обучение на децата. В държави като Малта и Словакия пък например обезщетения за нематериални щети при катастрофи не се предвиждат, тъй като се приема, че болките и страданията няма как да бъдат измерени в пари.

Освен компенсации за близките застрахователите изплащат и настъпилите материални щети при пътни инциденти
Източник: Reuters

Таван на обезщетенията 20 хил. лв. за всеки от най-близките членове в семейството на загинал в катастрофа и по 15 хил. и 5 хил. лв. за останалите с по-далечна роднинска или емоционална връзка. Това е предложението, с което депутатите се надяват да запушат пробойната от стотици милиони левове, която рискува да доведе до фалити на застрахователи в България. А за да се постигне този ефект, и без това спорната поправка трябва да влезе в сила и със задна дата, което поставя под съмнение и дали не е в нарушение на конституцията.

Най-вероятно заради притеснения от протести на близки на загинали в катастрофи от пресцентъра на ГЕРБ в неделя разпространиха съобщение, в което се казва, че председателят на партията Бойко Борисов е разпоредил на парламентарната й група да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането. Той предлага първо да се състои широк обществен дебат по темата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    dess avatar :-|
    dess

    Бойко Борисов нареди.

  • 2
    plebs avatar :-P
    plebs

    "По информация на запознати с деловодната практика в съдилищата и особено в Софийски градски съд (СГС, за краткото време от излизането на тълкувателното решение досега е натрупан сериозен обем от искове, като непрекъснато идват нови. Донякъде това се дължало на активната дейност на 8 - 9 адвокатски кантори, които в бранша жаргонно са си спечелили прозвището "гробари", тъй като издирват клиенти и им разясняват възможността за спечелване на съдебни дела срещу възнаграждение."
    https://www.capital.bg/biznes/finansi/2018/08/10/3294521_kak_cenata_na_jivota_skochi_dvoino/

  • 3
    2011 avatar :-|
    2011

    болките и страданията няма как да бъдат измерени в пари.
    И, не трябва.

  • 4
    plebs avatar :-|
    plebs

    "В своя позиция до медиите от Института за пътна безопасност заявиха, че искането да се фиксира в закон цената на човешкия живот, противоречи на закона, на основни принципи в правото, на морала и на разбирането на обществото..."

    - Сред учредителите на това НПО са майката на Крум Зарков - Анна Заркова и Нестимир Ананиев. Те на това му се вика "широка коалиция".

    https://bulgarianinstitute.com/ipb/%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%81/%D1%83%D1%87%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8/

  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    "Ако се въведе предложеното ограничение ще се стигне до огромно напрежение и дълбоко чувство на справедливост у всеки родите и/или дете, загубили близък, като получат 10 пъти по-малки суми от тези, които другите абсолютно същи наследници са получили, смятат експертите на института."

    "...огромно напрежение и дълбоко чувство на справедливост..."
    "... като получат 10 пъти по-малки суми от тези, които другите абсолютно същи наследници са получили..."

    Само аз ли смятам, че този пасаж се нуждае от редакция?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK