С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 4 ное 2018, 13:46, 7149 прочитания

Лимит на обезщетенията при смърт ще спасява застрахователите

Премиерът нареди депутатите от ГЕРБ да не гласуват предложението за до 20 хил. лв. компенсация за най-близките на загинал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Таван на обезщетенията 20 хил. лв. за всеки от най-близките членове в семейството на загинал в катастрофа и по 15 хил. и 5 хил. лв. за останалите с по-далечна роднинска или емоционална връзка. Това е предложението, с което депутатите се надяват да запушат пробойната от стотици милиони левове, която рискува да доведе до фалити на застрахователи в България. А за да се постигне този ефект, и без това спорната поправка трябва да влезе в сила и със задна дата, което поставя под съмнение и дали не е в нарушение на конституцията.

Най-вероятно заради притеснения от протести на близки на загинали в катастрофи от пресцентъра на ГЕРБ в неделя разпространиха съобщение, в което се казва, че председателят на партията Бойко Борисов е разпоредил на парламентарната й група да не гласува внесените промени в Кодекса за застраховането. Той предлага първо да се състои широк обществен дебат по темата.


Проблемът е от това лято и той беше породен от тълкувателно решение, с което Върховният касационен съд (ВКС) разшири кръга на лицата, имащи право да претендират за парично плащане при смърт на близък. Тъй като актът на магистратите може да бъде прилаган за случаи от последните пет години, а няколко адвокатски кантори вече се задействаха в издирването на клиенти и заведоха множество дела, застрахователният бранш е заплашен от непредвидени разходи от 800 млн. лв. до 1.3 млрд. лв. по собствените му оценки.

Подобно въвеждане на таван на плащанията не е прецедент за Европа, като подобни схеми работят в държави като Чехия и Испания, без това да противоречи на общностното право и Третата моторна директива. Дискусионна обаче е идеята за въвеждане на промяната със задна дата, което се прави с цел да се пресекат опитите за търсене на обезщетения по стари случаи.

Три бързи поправки



Предложението, целящо предотвратяване на катастрофа в застрахователния сектор, е внесено в края на миналата седмица между първо и второ четене на иначе рутинни поправки в Кодекса за застраховането от председателя на комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова (ГЕРБ). Тези няколко нови текста бяха до голяма степен очаквани след активното лобиране от бранша.

Най-важният от тях е изброяването на пет категории близки лица и фиксирането на максимални плащания за тях. Най-високи - по 20 хил. лв., са обезщетенията за съпруг, съпруга, деца, родители. По 15 хил. лв. е таванът за компенсации на брат или сестра на загинал, а по 5 хил. лв. за по-далечна свързаност, в това число не само роднинска, но и "емоционална", каквато се въвежда с тълкувателното решение на ВКС.

Другият ключов текст гласи, че в срок от шест месеца след приемането на законовата промяна експертна комисия на Гаранционния фонд, Комисията за финансов надзор и министерствата на здравеопазването и труда и социалната политика трябва да подготвят проект за единна методика, по която застрахователите в България изплащат нематериални щети, каквито са тези за смърт при катастрофа.

Най-дискусионното предложение, за което не е ясно по каква линия е залегнало в проекта, е въвеждането на лимитите да важи за всички застрахователни събития, настъпили преди влизането на закона в сила. Макар и противоречащо на основни принципи в правото, подобен опит за вкарване на промяна със задна дата също не е прецедент за местното законодателство, като в случая целта очевидно е да се противодейства на лавината от дела за обезщетения по катастрофи от последните пет години. Със сигурност обаче такъв законов текст носи риск от атака пред Конституционния съд.

В своя позиция до медиите от Института за пътна безопасност заявиха, че искането да се фиксира в закон цената на човешкия живот противоречи на закона, на основни принципи в правото, на морала и на разбирането на обществото. Тази опасна игра, която играят застрахователите и Менда Стоянова за сметка на хората, които са загубили близки в катастрофи, е не само само позорна, но и представлява подигравка с целия народ. Аргументът, че застрахователите работят на загуба, е опит да се заблуди обществото, се посочва в становището.

Ако се въведе предложеното ограничение, ще се стигне до огромно напрежение и дълбоко чувство на справедливост у всеки родите и/или дете, загубили близък, като получат 10 пъти по-малки суми от тези, които другите абсолютно същи наследници са получили, смятат експертите на института.

Съобразено с практиката

Ако депутатите одобрят предложението за лимитите, България ще стане една от няколкото европейски държава, в която се работи по този начин с изплащането на нематериални щети. Няма да е уникален и размерът, който е предвиден за отделните категории роднини. Така например в Чехия еднократните фиксирани суми за съпруг или съпруга са до 240 хил. крони, или 10 хил. евро. В Испания, Белгия, Дания, Франция, Холандия също се работи по таблици с утвърдени размери.

В момента различните застрахователни компании изплащат обезщетения по собствени методики, като сумата зависи и варира в широки граници в зависимост от субективната преценка на конкретния съдебен състав. Средната сума, изплащана на близките на загинал в катастрофа, е 95 хил. лв. Те обаче са плащани само на най-близките, така че въвеждането на лимити ще доведе до получаването на по-малки суми от отделните претендиращи за получаването им, но пък ще се получават от повече на брой близки.

Най-издържаното решение на проблема е изработването на единна методика, за която обаче шест месеца изглеждат като твърде амбициозен срок. Практиката в повечето развити държави е нематериалните щети да се плащат не на "калпак", а след прецизни изчисления на материално-финансовите отношения между загиналия и близките му. Резултатът на някои места предвижда изплащането на издръжка, осигуровки, такси за обучение на децата. В държави като Малта и Словакия пък например обезщетения за нематериални щети при катастрофи не се предвиждат, тъй като се приема, че болките и страданията няма как да бъдат измерени в пари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вдигането на такса смет може да се отложи Вдигането на такса смет може да се отложи

Министерството на екологията търси варианти за намаление на отчисленията, които общините правят към РИОСВ

10 дек 2019, 399 прочитания

Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове 1 Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове

И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна

9 дек 2019, 2049 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Лимитът за застрахователни обезщетения при смърт след обществено обсъждане; Депутатите без командировки, за да има заседания на парламента; Нови протести срещу скъпите горива; Влизат в сила санкциите на САЩ срещу Иран

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10