25% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

25% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните

Системата ще направи така, че шофьорите с повече инциденти да плащат по-скъпа застраховка, а крайната цел е чрез икономически стимули да се намалят пътнотранспортните произшествия

25% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните

Комисията за финансов надзор прие наредбата за системата бонус-малус, която вече ще отчита и персоналния риск на водачите

Гергана Михайлова
8514 прочитания

Системата ще направи така, че шофьорите с повече инциденти да плащат по-скъпа застраховка, а крайната цел е чрез икономически стимули да се намалят пътнотранспортните произшествия

© Юлия Лазарова


Комисията за финансов надзор (КФН) прие на първо четене проект на наредбата, с която ще се въведе системата бонус-малус при сключване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Целта й е да стимулира водачите към по-отговорно шофиране и намаляване на инцидентите на пътя през икономически стимули - отстъпка до 25% от базовата цена на застраховката или оскъпяване с до 400% за тези, които имат история с катастрофи и пътни нарушения. Проектът е публикуван на страницата на КФН за обществено обсъждане в следващите 30 дни.

Темата е гореща, тъй като цените на задължителната полица продължават да се повишават през тази година, а изрядните шофьори плащат толкова, колкото и тези с много нарушения. Сред причините за ръста в цената на ГО са увеличената банкова гаранция на България в Европейската система "Зелена карта", както и повишените изисквания за платежоспособността на застрахователите. В същото време системата бонус-малус се бави вече повече от година - реално трябваше да бъде въведена в началото на 2017 г., но по всичко личи, че се отива към 2019 г. Все пак напредъкът дойде, след като в началото на лятото методологията за системата беше изработена (в 11 варианта) от гръцкото поделение на Ernst & Young, а КФН го съгласуваше с другите две отговорни институции - МВР и Министерството на транспорта. Сега идва и предложеният финален вариант.

Как ще работи системата

През годините една от основните пречки за въвеждане на системата беше, че полицата "Гражданска отговорност" се сключва за автомобила, а не за водача, което правеше трудно измерването на персоналния риск на водача. Сега от наредбата се разбира, че този проблем е елиминиран и системата ще категоризира според риска шофьорите, собствениците и самите автомобили в 20 класа. Седем от тях ще дават възможност за бонуси (отстъпки от цената на застраховката, която може да е в размер на 75% до 90% от базовата премия), а 11 от класовете ще водят до малуси (надбавки върху базовата цена на застраховката, която прави цената от 110% до 400% от основната). Базовият клас е 8-ми и попадащите в него ще имат право да купят застраховката "Гражданска отговорност" на базовата й цена, определена от избрания застраховател.

Всеки регистриран инцидент ще оказва влияние върху присъдения клас. Наредбата групира инциденти като превишаване на скоростта на места, където тя е ограничена от правилата, неправилно изпреварване или отнемане на предимство, опасни маневри, неспазване на дистанция, хулиганско поведение при управление на моторно превозно средство, нанесени имуществени щети, кражба на МПС, шофиране в нетрезво състояние и след употреба на наркотици, причинени телесни повреди и смърт на пътя.

За всяко от тях са определени точки, които биват отнемани от системата, като например за неспазена дистанция или хулиганско поведение се отнемат 7 точки. Тези инциденти обаче ще трябва да са засечени от органите на реда, за което се регламентира и обмена на информация между МВР и Гаранционния фонд. Така застрахователите ще могат да получават информация за административнонаказателните постановления по Закона за движение по пътищата и влезлите в сила наказателни постановления.

Стимулът да караш без грешка

При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства и автомобили ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия. Референтният период, спрямо който ще се определя дали едно лице заслужава бонус или малус, ще бъде една година. За инцидент ще се смятат случаите, при които се е стигнало до изплащане на обезщетение по застрахователно събитие, влизането в сила на наказателно постановление за административно нарушение във връзка с правилата за движение на пътя.

Лицата ще имат право да оспорват определения им клас, като процедурата не ги освобождава от задължението да купят застраховка "Гражданска отговорност". Регулацията съдържа механизми за ограничаване на възможностите за манипулации при прехвърляне на автомобила или прекратяване на регистрацията му. Моторните превозни средства, собственост на общините и държавата, ще бъдат изключени от системата бонус-малус.

Комисията за финансов надзор (КФН) прие на първо четене проект на наредбата, с която ще се въведе системата бонус-малус при сключване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Целта й е да стимулира водачите към по-отговорно шофиране и намаляване на инцидентите на пътя през икономически стимули - отстъпка до 25% от базовата цена на застраховката или оскъпяване с до 400% за тези, които имат история с катастрофи и пътни нарушения. Проектът е публикуван на страницата на КФН за обществено обсъждане в следващите 30 дни.

Темата е гореща, тъй като цените на задължителната полица продължават да се повишават през тази година, а изрядните шофьори плащат толкова, колкото и тези с много нарушения. Сред причините за ръста в цената на ГО са увеличената банкова гаранция на България в Европейската система "Зелена карта", както и повишените изисквания за платежоспособността на застрахователите. В същото време системата бонус-малус се бави вече повече от година - реално трябваше да бъде въведена в началото на 2017 г., но по всичко личи, че се отива към 2019 г. Все пак напредъкът дойде, след като в началото на лятото методологията за системата беше изработена (в 11 варианта) от гръцкото поделение на Ernst & Young, а КФН го съгласуваше с другите две отговорни институции - МВР и Министерството на транспорта. Сега идва и предложеният финален вариант.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    gegei avatar :-|
    gegei

    То всичко хубаво, но в България се облагодетелстват предимно хората дето пускат по 20 лв. на катаджията. Ако се следяха само застрахователните събития щеше да е по-добре.

  • 2
    deymus avatar :-|
    deymus

    А застраховката ще стане ли на водача или ще си остане на автомобила?

  • Иванчо Капитанчо

    Напълно лишена система от логика.
    1. Защо автомобилите на държавата и общините ще са лишени от новото правило ? Спестяване на данъците ни ли искат да направят там, за да може техните шофери да карат като джигити ? Застраховката така или иначе ще я имат. Ако го правят за икономия на бюджета, то нека тогава тотално да премахнат тяхната застраховка. При евентуални ПТП-та, държавата или общината директно плаща на застрахователя, а техният служител, ако е установена вина, то те се оправят с него. Лишение да кара, първо, второ провинение и тнт.
    2. Пренасянето на някакви дългове, различни от данък за колата не виждам абсолютно никакъв смисъл. Аз, ако искам кола, с какво съм виновен или самата кола като предмет с какво е виновна, че собственика и е участвал в ПТП-та ? За изправността си има ежегодни прегледи. Там е отделно.
    3. Не водещият Виктор да пита уважаемият Владимир Савов по НОВА, ако са 6 служителя във фирма и 1 от тях кара като джигит и другите 5 ли ще го обират, а вместо логичен и недвусмислен отговор да се даде, се отговаря с усмивка " Ми гледа се най-лошият" ехе...умчо-главунчо...ако сте 10 чиляка в семейството и един е пакостника, ти съгласен ли си да обираш и за него ? Смешко ? Интервюто ти в студиото беше пълен фарс. Такива отговори ли даваш на народа си ? Усмивка и "Ми щот така" едва ли не...

  • 4
    deymus avatar :-|
    deymus

    [quote#3:"Иванчо Капитанчо"]2. Пренасянето на някакви дългове, различни от данък за колата не виждам абсолютно никакъв смисъл. Аз, ако искам кола, с какво съм виновен или самата кола като предмет с какво е виновна, че собственика и е участвал в ПТП-та ? За изправността си има ежегодни прегледи. Там е отделно. [/quote]
    Това не го видях написано в статията, а и не виждам смисъл в това. Разбира се това не означава, че не може да го направят.

  • 5
    shadey avatar :-|
    Anonim Usser

    Поредния абсурден закон за "Законнен рекет"

    Вместо все по глупави закони за обиране на народа защо не се увеличи бюджета на МВР спокойно и те да си свършат работата да има контрол на всякаде. Стига веè със тез закони глупави в последно време 1-2 години само закони как да дигаме никой не мисли за това как да облекчим хората защото ако народа има добри доходи всички ще са спокойни и на пътя и на робта всички ще си платят данаците и глобите на време няма да има нужда от закони за рекет да се облекчи малко бизнеса сега всеки работодател ще влезе в трудно положение със тези покачване на цените на всичко. СТИГА С ТЕЗИ МИЗЕРНИ ПРОМЕНИ И СМЕШНИ ЗАКОНИ. Не лъжа родната ни земя ще остане само 6 града но и ще се случи много по скоро .

  • 6
    mtb04351246 avatar :-|
    Vladislav Bonev

    Системата е мижи да те лажем:)

    Бонусите са почти несъществуващи за сметка на солените малуси. Като прибавим към това току що драстично увеличените застрахователни премии, на практика застрахователите само увеличават приходите си.

    Другото което не ми е ясно, защо трябваше тази методика да е централизирана и да се платят едни пари на един консултант. Единственото необходимо нещо беше да се разреши законово такава практика на застрахователите, и всеки сам да си решава какви отстъпки да прави на клиетите си на пазарен прицнип.

  • 7
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    Нагли опити да се увеличат драстично печалбите на застрахователите. Тия, които застанат зад тях, ще бъдат изритани от парламента. Такова лобиране за увеличаване на застраховките без никаква остователна причина и вменяване на вина на хора, които са си купили нещо, са приумица на болни индивиди, които не трябва да са в КФН, а на 4-ти километър.

  • 8
    rku54586789 avatar :-|
    Иванчо Капитанчо

    До @deymus, сутринта гледах интервюто на Савов по Нова. Там го каза това, че с колата се пренася и историята. Щели да правят онлайн проверки по номера, хората, които искат да си купят кола, за да видят на какъв бонус/маус е...

  • 9
    dedo_andro avatar :-?
    дедо Андро

    От 10% до 25% отстъпка при изрядно кормуване? Ами малко е, господа!!! Защо не 75%?

  • 10
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#2] от "deymus":

    Там е "ключът за бараката"! Застраховката да бъде на водача! Не автомобила, а водачът нарушава правилата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK