С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 6 ное 2018, 16:22, 7479 прочитания

25% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните

Комисията за финансов надзор прие наредбата за системата бонус-малус, която вече ще отчита и персоналния риск на водачите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за финансов надзор (КФН) прие на първо четене проект на наредбата, с която ще се въведе системата бонус-малус при сключване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Целта й е да стимулира водачите към по-отговорно шофиране и намаляване на инцидентите на пътя през икономически стимули - отстъпка до 25% от базовата цена на застраховката или оскъпяване с до 400% за тези, които имат история с катастрофи и пътни нарушения. Проектът е публикуван на страницата на КФН за обществено обсъждане в следващите 30 дни.

Темата е гореща, тъй като цените на задължителната полица продължават да се повишават през тази година, а изрядните шофьори плащат толкова, колкото и тези с много нарушения. Сред причините за ръста в цената на ГО са увеличената банкова гаранция на България в Европейската система "Зелена карта", както и повишените изисквания за платежоспособността на застрахователите. В същото време системата бонус-малус се бави вече повече от година - реално трябваше да бъде въведена в началото на 2017 г., но по всичко личи, че се отива към 2019 г. Все пак напредъкът дойде, след като в началото на лятото методологията за системата беше изработена (в 11 варианта) от гръцкото поделение на Ernst & Young, а КФН го съгласуваше с другите две отговорни институции - МВР и Министерството на транспорта. Сега идва и предложеният финален вариант.


Как ще работи системата

През годините една от основните пречки за въвеждане на системата беше, че полицата "Гражданска отговорност" се сключва за автомобила, а не за водача, което правеше трудно измерването на персоналния риск на водача. Сега от наредбата се разбира, че този проблем е елиминиран и системата ще категоризира според риска шофьорите, собствениците и самите автомобили в 20 класа. Седем от тях ще дават възможност за бонуси (отстъпки от цената на застраховката, която може да е в размер на 75% до 90% от базовата премия), а 11 от класовете ще водят до малуси (надбавки върху базовата цена на застраховката, която прави цената от 110% до 400% от основната). Базовият клас е 8-ми и попадащите в него ще имат право да купят застраховката "Гражданска отговорност" на базовата й цена, определена от избрания застраховател.

Всеки регистриран инцидент ще оказва влияние върху присъдения клас. Наредбата групира инциденти като превишаване на скоростта на места, където тя е ограничена от правилата, неправилно изпреварване или отнемане на предимство, опасни маневри, неспазване на дистанция, хулиганско поведение при управление на моторно превозно средство, нанесени имуществени щети, кражба на МПС, шофиране в нетрезво състояние и след употреба на наркотици, причинени телесни повреди и смърт на пътя.



За всяко от тях са определени точки, които биват отнемани от системата, като например за неспазена дистанция или хулиганско поведение се отнемат 7 точки. Тези инциденти обаче ще трябва да са засечени от органите на реда, за което се регламентира и обмена на информация между МВР и Гаранционния фонд. Така застрахователите ще могат да получават информация за административнонаказателните постановления по Закона за движение по пътищата и влезлите в сила наказателни постановления.

Стимулът да караш без грешка

При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства и автомобили ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия. Референтният период, спрямо който ще се определя дали едно лице заслужава бонус или малус, ще бъде една година. За инцидент ще се смятат случаите, при които се е стигнало до изплащане на обезщетение по застрахователно събитие, влизането в сила на наказателно постановление за административно нарушение във връзка с правилата за движение на пътя.

Лицата ще имат право да оспорват определения им клас, като процедурата не ги освобождава от задължението да купят застраховка "Гражданска отговорност". Регулацията съдържа механизми за ограничаване на възможностите за манипулации при прехвърляне на автомобила или прекратяване на регистрацията му. Моторните превозни средства, собственост на общините и държавата, ще бъдат изключени от системата бонус-малус.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? 1 Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 1167 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово 1 Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 3306 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
КЗК пак ще разследва пазара на горива

Само преди две години комисията обяви разкриването на картел през мейли на служители на веригите, но сама се отрече от откритията си

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10