25% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните
Комисията за финансов надзор прие наредбата за системата бонус-малус, която вече ще отчита и персоналния риск на водачите


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Комисията за финансов надзор (КФН) прие на първо четене проект на наредбата, с която ще се въведе системата бонус-малус при сключване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Целта й е да стимулира водачите към по-отговорно шофиране и намаляване на инцидентите на пътя през икономически стимули - отстъпка до 25% от базовата цена на застраховката или оскъпяване с до 400% за тези, които имат история с катастрофи и пътни нарушения. Проектът е публикуван на страницата на КФН за обществено обсъждане в следващите 30 дни.
Темата е гореща, тъй като цените на задължителната полица продължават да се повишават през тази година, а изрядните шофьори плащат толкова, колкото и тези с много нарушения. Сред причините за ръста в цената на ГО са увеличената банкова гаранция на България в Европейската система "Зелена карта", както и повишените изисквания за платежоспособността на застрахователите. В същото време системата бонус-малус се бави вече повече от година - реално трябваше да бъде въведена в началото на 2017 г., но по всичко личи, че се отива към 2019 г. Все пак напредъкът дойде, след като в началото на лятото методологията за системата беше изработена (в 11 варианта) от гръцкото поделение на Ernst & Young, а КФН го съгласуваше с другите две отговорни институции - МВР и Министерството на транспорта. Сега идва и предложеният финален вариант.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
18 коментара
То всичко хубаво, но в България се облагодетелстват предимно хората дето пускат по 20 лв. на катаджията. Ако се следяха само застрахователните събития щеше да е по-добре.
А застраховката ще стане ли на водача или ще си остане на автомобила?
Напълно лишена система от логика.
1. Защо автомобилите на държавата и общините ще са лишени от новото правило ? Спестяване на данъците ни ли искат да направят там, за да може техните шофери да карат като джигити ? Застраховката така или иначе ще я имат. Ако го правят за икономия на бюджета, то нека тогава тотално да премахнат тяхната застраховка. При евентуални ПТП-та, държавата или общината директно плаща на застрахователя, а техният служител, ако е установена вина, то те се оправят с него. Лишение да кара, първо, второ провинение и тнт.
2. Пренасянето на някакви дългове, различни от данък за колата не виждам абсолютно никакъв смисъл. Аз, ако искам кола, с какво съм виновен или самата кола като предмет с какво е виновна, че собственика и е участвал в ПТП-та ? За изправността си има ежегодни прегледи. Там е отделно.
3. Не водещият Виктор да пита уважаемият Владимир Савов по НОВА, ако са 6 служителя във фирма и 1 от тях кара като джигит и другите 5 ли ще го обират, а вместо логичен и недвусмислен отговор да се даде, се отговаря с усмивка " Ми гледа се най-лошият" ехе...умчо-главунчо...ако сте 10 чиляка в семейството и един е пакостника, ти съгласен ли си да обираш и за него ? Смешко ? Интервюто ти в студиото беше пълен фарс. Такива отговори ли даваш на народа си ? Усмивка и "Ми щот така" едва ли не...
[quote#3:"Иванчо Капитанчо"]2. Пренасянето на някакви дългове, различни от данък за колата не виждам абсолютно никакъв смисъл. Аз, ако искам кола, с какво съм виновен или самата кола като предмет с какво е виновна, че собственика и е участвал в ПТП-та ? За изправността си има ежегодни прегледи. Там е отделно. [/quote]
Това не го видях написано в статията, а и не виждам смисъл в това. Разбира се това не означава, че не може да го направят.
Поредния абсурден закон за "Законнен рекет"
Вместо все по глупави закони за обиране на народа защо не се увеличи бюджета на МВР спокойно и те да си свършат работата да има контрол на всякаде. Стига веè със тез закони глупави в последно време 1-2 години само закони как да дигаме никой не мисли за това как да облекчим хората защото ако народа има добри доходи всички ще са спокойни и на пътя и на робта всички ще си платят данаците и глобите на време няма да има нужда от закони за рекет да се облекчи малко бизнеса сега всеки работодател ще влезе в трудно положение със тези покачване на цените на всичко. СТИГА С ТЕЗИ МИЗЕРНИ ПРОМЕНИ И СМЕШНИ ЗАКОНИ. Не лъжа родната ни земя ще остане само 6 града но и ще се случи много по скоро .
Системата е мижи да те лажем:)
Бонусите са почти несъществуващи за сметка на солените малуси. Като прибавим към това току що драстично увеличените застрахователни премии, на практика застрахователите само увеличават приходите си.
Другото което не ми е ясно, защо трябваше тази методика да е централизирана и да се платят едни пари на един консултант. Единственото необходимо нещо беше да се разреши законово такава практика на застрахователите, и всеки сам да си решава какви отстъпки да прави на клиетите си на пазарен прицнип.
Нагли опити да се увеличат драстично печалбите на застрахователите. Тия, които застанат зад тях, ще бъдат изритани от парламента. Такова лобиране за увеличаване на застраховките без никаква остователна причина и вменяване на вина на хора, които са си купили нещо, са приумица на болни индивиди, които не трябва да са в КФН, а на 4-ти километър.
До @deymus, сутринта гледах интервюто на Савов по Нова. Там го каза това, че с колата се пренася и историята. Щели да правят онлайн проверки по номера, хората, които искат да си купят кола, за да видят на какъв бонус/маус е...
От 10% до 25% отстъпка при изрядно кормуване? Ами малко е, господа!!! Защо не 75%?
До коментар [#2] от "deymus":
Там е "ключът за бараката"! Застраховката да бъде на водача! Не автомобила, а водачът нарушава правилата!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.