С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 6 ное 2018, 16:22, 7400 прочитания

25% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните

Комисията за финансов надзор прие наредбата за системата бонус-малус, която вече ще отчита и персоналния риск на водачите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за финансов надзор (КФН) прие на първо четене проект на наредбата, с която ще се въведе системата бонус-малус при сключване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Целта й е да стимулира водачите към по-отговорно шофиране и намаляване на инцидентите на пътя през икономически стимули - отстъпка до 25% от базовата цена на застраховката или оскъпяване с до 400% за тези, които имат история с катастрофи и пътни нарушения. Проектът е публикуван на страницата на КФН за обществено обсъждане в следващите 30 дни.

Темата е гореща, тъй като цените на задължителната полица продължават да се повишават през тази година, а изрядните шофьори плащат толкова, колкото и тези с много нарушения. Сред причините за ръста в цената на ГО са увеличената банкова гаранция на България в Европейската система "Зелена карта", както и повишените изисквания за платежоспособността на застрахователите. В същото време системата бонус-малус се бави вече повече от година - реално трябваше да бъде въведена в началото на 2017 г., но по всичко личи, че се отива към 2019 г. Все пак напредъкът дойде, след като в началото на лятото методологията за системата беше изработена (в 11 варианта) от гръцкото поделение на Ernst & Young, а КФН го съгласуваше с другите две отговорни институции - МВР и Министерството на транспорта. Сега идва и предложеният финален вариант.


Как ще работи системата

През годините една от основните пречки за въвеждане на системата беше, че полицата "Гражданска отговорност" се сключва за автомобила, а не за водача, което правеше трудно измерването на персоналния риск на водача. Сега от наредбата се разбира, че този проблем е елиминиран и системата ще категоризира според риска шофьорите, собствениците и самите автомобили в 20 класа. Седем от тях ще дават възможност за бонуси (отстъпки от цената на застраховката, която може да е в размер на 75% до 90% от базовата премия), а 11 от класовете ще водят до малуси (надбавки върху базовата цена на застраховката, която прави цената от 110% до 400% от основната). Базовият клас е 8-ми и попадащите в него ще имат право да купят застраховката "Гражданска отговорност" на базовата й цена, определена от избрания застраховател.

Всеки регистриран инцидент ще оказва влияние върху присъдения клас. Наредбата групира инциденти като превишаване на скоростта на места, където тя е ограничена от правилата, неправилно изпреварване или отнемане на предимство, опасни маневри, неспазване на дистанция, хулиганско поведение при управление на моторно превозно средство, нанесени имуществени щети, кражба на МПС, шофиране в нетрезво състояние и след употреба на наркотици, причинени телесни повреди и смърт на пътя.



За всяко от тях са определени точки, които биват отнемани от системата, като например за неспазена дистанция или хулиганско поведение се отнемат 7 точки. Тези инциденти обаче ще трябва да са засечени от органите на реда, за което се регламентира и обмена на информация между МВР и Гаранционния фонд. Така застрахователите ще могат да получават информация за административнонаказателните постановления по Закона за движение по пътищата и влезлите в сила наказателни постановления.

Стимулът да караш без грешка

При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства и автомобили ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия. Референтният период, спрямо който ще се определя дали едно лице заслужава бонус или малус, ще бъде една година. За инцидент ще се смятат случаите, при които се е стигнало до изплащане на обезщетение по застрахователно събитие, влизането в сила на наказателно постановление за административно нарушение във връзка с правилата за движение на пътя.

Лицата ще имат право да оспорват определения им клас, като процедурата не ги освобождава от задължението да купят застраховка "Гражданска отговорност". Регулацията съдържа механизми за ограничаване на възможностите за манипулации при прехвърляне на автомобила или прекратяване на регистрацията му. Моторните превозни средства, собственост на общините и държавата, ще бъдат изключени от системата бонус-малус.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Край на дарителските сметки за операции в чужбина 2 Край на дарителските сметки за операции в чужбина

Деца и възрастни ще могат да се лекуват навсякъде по света със средства от НЗОК

24 авг 2019, 1803 прочитания

Fitch: Решението за ERM II за България се очаква към края на 2019 г. Fitch: Решението за ERM II за България се очаква към края на 2019 г.

Според агенцията страната може да използва еврото като национална валута най-рано през 2023 г.

24 авг 2019, 1785 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
КЗК пак ще разследва пазара на горива

Само преди две години комисията обяви разкриването на картел през мейли на служители на веригите, но сама се отрече от откритията си

Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица