25% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните

Комисията за финансов надзор прие наредбата за системата бонус-малус, която вече ще отчита и персоналния риск на водачите

Системата ще направи така, че шофьорите с повече инциденти да плащат по-скъпа застраховка, а крайната цел е чрез икономически стимули да се намалят пътнотранспортните произшествия
Системата ще направи така, че шофьорите с повече инциденти да плащат по-скъпа застраховка, а крайната цел е чрез икономически стимули да се намалят пътнотранспортните произшествия
Системата ще направи така, че шофьорите с повече инциденти да плащат по-скъпа застраховка, а крайната цел е чрез икономически стимули да се намалят пътнотранспортните произшествия    ©  Юлия Лазарова
Системата ще направи така, че шофьорите с повече инциденти да плащат по-скъпа застраховка, а крайната цел е чрез икономически стимули да се намалят пътнотранспортните произшествия    ©  Юлия Лазарова

Комисията за финансов надзор (КФН) прие на първо четене проект на наредбата, с която ще се въведе системата бонус-малус при сключване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Целта й е да стимулира водачите към по-отговорно шофиране и намаляване на инцидентите на пътя през икономически стимули - отстъпка до 25% от базовата цена на застраховката или оскъпяване с до 400% за тези, които имат история с катастрофи и пътни нарушения. Проектът е публикуван на страницата на КФН за обществено обсъждане в следващите 30 дни.

Темата е гореща, тъй като цените на задължителната полица продължават да се повишават през тази година, а изрядните шофьори плащат толкова, колкото и тези с много нарушения. Сред причините за ръста в цената на ГО са увеличената банкова гаранция на България в Европейската система "Зелена карта", както и повишените изисквания за платежоспособността на застрахователите. В същото време системата бонус-малус се бави вече повече от година - реално трябваше да бъде въведена в началото на 2017 г., но по всичко личи, че се отива към 2019 г. Все пак напредъкът дойде, след като в началото на лятото методологията за системата беше изработена (в 11 варианта) от гръцкото поделение на Ernst & Young, а КФН го съгласуваше с другите две отговорни институции - МВР и Министерството на транспорта. Сега идва и предложеният финален вариант.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gegei avatar :-|
    gegei
    • - 1
    • + 2

    То всичко хубаво, но в България се облагодетелстват предимно хората дето пускат по 20 лв. на катаджията. Ако се следяха само застрахователните събития щеше да е по-добре.

    Нередност?
  • 2
    deymus avatar :-|
    deymus
    • + 2

    А застраховката ще стане ли на водача или ще си остане на автомобила?

    Нередност?
  • Иванчо Капитанчо
    • + 5

    Напълно лишена система от логика.
    1. Защо автомобилите на държавата и общините ще са лишени от новото правило ? Спестяване на данъците ни ли искат да направят там, за да може техните шофери да карат като джигити ? Застраховката така или иначе ще я имат. Ако го правят за икономия на бюджета, то нека тогава тотално да премахнат тяхната застраховка. При евентуални ПТП-та, държавата или общината директно плаща на застрахователя, а техният служител, ако е установена вина, то те се оправят с него. Лишение да кара, първо, второ провинение и тнт.
    2. Пренасянето на някакви дългове, различни от данък за колата не виждам абсолютно никакъв смисъл. Аз, ако искам кола, с какво съм виновен или самата кола като предмет с какво е виновна, че собственика и е участвал в ПТП-та ? За изправността си има ежегодни прегледи. Там е отделно.
    3. Не водещият Виктор да пита уважаемият Владимир Савов по НОВА, ако са 6 служителя във фирма и 1 от тях кара като джигит и другите 5 ли ще го обират, а вместо логичен и недвусмислен отговор да се даде, се отговаря с усмивка " Ми гледа се най-лошият" ехе...умчо-главунчо...ако сте 10 чиляка в семейството и един е пакостника, ти съгласен ли си да обираш и за него ? Смешко ? Интервюто ти в студиото беше пълен фарс. Такива отговори ли даваш на народа си ? Усмивка и "Ми щот така" едва ли не...

    Нередност?
  • 4
    deymus avatar :-|
    deymus
    • + 1

    [quote#3:"Иванчо Капитанчо"]2. Пренасянето на някакви дългове, различни от данък за колата не виждам абсолютно никакъв смисъл. Аз, ако искам кола, с какво съм виновен или самата кола като предмет с какво е виновна, че собственика и е участвал в ПТП-та ? За изправността си има ежегодни прегледи. Там е отделно. [/quote]
    Това не го видях написано в статията, а и не виждам смисъл в това. Разбира се това не означава, че не може да го направят.

    Нередност?
  • 5
    shadey avatar :-|
    Anonim Usser
    • - 1
    • + 2

    Поредния абсурден закон за "Законнен рекет"

    Вместо все по глупави закони за обиране на народа защо не се увеличи бюджета на МВР спокойно и те да си свършат работата да има контрол на всякаде. Стига веè със тез закони глупави в последно време 1-2 години само закони как да дигаме никой не мисли за това как да облекчим хората защото ако народа има добри доходи всички ще са спокойни и на пътя и на робта всички ще си платят данаците и глобите на време няма да има нужда от закони за рекет да се облекчи малко бизнеса сега всеки работодател ще влезе в трудно положение със тези покачване на цените на всичко. СТИГА С ТЕЗИ МИЗЕРНИ ПРОМЕНИ И СМЕШНИ ЗАКОНИ. Не лъжа родната ни земя ще остане само 6 града но и ще се случи много по скоро .

    Нередност?
  • 6
    mtb04351246 avatar :-|
    Vladislav Bonev
    • + 4

    Системата е мижи да те лажем:)

    Бонусите са почти несъществуващи за сметка на солените малуси. Като прибавим към това току що драстично увеличените застрахователни премии, на практика застрахователите само увеличават приходите си.

    Другото което не ми е ясно, защо трябваше тази методика да е централизирана и да се платят едни пари на един консултант. Единственото необходимо нещо беше да се разреши законово такава практика на застрахователите, и всеки сам да си решава какви отстъпки да прави на клиетите си на пазарен прицнип.

    Нередност?
  • 7
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала
    • + 4

    Нагли опити да се увеличат драстично печалбите на застрахователите. Тия, които застанат зад тях, ще бъдат изритани от парламента. Такова лобиране за увеличаване на застраховките без никаква остователна причина и вменяване на вина на хора, които са си купили нещо, са приумица на болни индивиди, които не трябва да са в КФН, а на 4-ти километър.

    Нередност?
  • 8
    rku54586789 avatar :-|
    Иванчо Капитанчо
    • + 2

    До @deymus, сутринта гледах интервюто на Савов по Нова. Там го каза това, че с колата се пренася и историята. Щели да правят онлайн проверки по номера, хората, които искат да си купят кола, за да видят на какъв бонус/маус е...

    Нередност?
  • 9
    dedo_andro avatar :-?
    дедо Андро
    • + 1

    От 10% до 25% отстъпка при изрядно кормуване? Ами малко е, господа!!! Защо не 75%?

    Нередност?
  • 10
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • + 2

    До коментар [#2] от "deymus":

    Там е "ключът за бараката"! Застраховката да бъде на водача! Не автомобила, а водачът нарушава правилата!

    Нередност?
Нов коментар