За качеството на асфалта пътната агенция ще проверява... себе си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За качеството на асфалта пътната агенция ще проверява... себе си

Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов ще ръководи и организира проверките

За качеството на асфалта пътната агенция ще проверява... себе си

Бившият председател на АПИ Дончо Атанасов е избран да провери как са извършвани ремонтите на пътищата

Ивайло Станчев
4307 прочитания

Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов ще ръководи и организира проверките

© Надежда Чипева


Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов е възложил на члена на съвета и свой предшественик Дончо Атанасов да организира проверки за качеството на пътните настилки по републиканските шосета.

Причината е сигнал на депутати от БСП, които след трагедията в Своге, където се оказа, че пътната настилка има разминаване със стандартите, поискаха полеви изпитания на други настилки.

Такива проверки са нужни. Има огромни подозрения за качеството на ремонтираните и новопостроени пътища в страната заради огромната липса на качествен контрол (както "Капитал" обясни преди време в текста за свързаните лаборатории).

Но действието на АПИ е гавра с идеята за независим контрол. Заповедта на Глосов де факто значи, че Дончо Атанасов ще проверява как... Дончо Атанасов си е свършил работата. Както самото съобщение на пътната агенция удостоверява, Атанасов е "дългогодишен служител на пътната администрация... и е участвал в изграждането и поддържането на републиканските пътища". Той е бил на различни позиции през годините и е участвал в изграждането и поддържането на републиканските пътища. В периода 2008-2009 г. е директор на дирекция "Оперативен контрол и управление на риска", след това напуска към частния сектор, а през ноември 2013 г. се връща като член на УС на АПИ. От декември 2016 г. до 26 юни 2018 г. е председател на същия този съвет.

Дори в държавната администрация вероятно са наясно, че контрол се упражнява от независими (поне формално) звена, а най-добре - от външни одитори. Да се очаква АПИ да санкционира сама себе си, е смешно.

Жестът на Глосов също така е зле прикрит реверанс към социалистите, чийто депутат Атанасов е в периода 1995 - 1997 г. Според няколко източника на "Капитал" обаче Атанасов отдавна е близък с премиера Бойко Борисов, който го сложи начело на агенцията, след като махна Лазар Лазаров, и съответно управляващите могат да му имат доверие.

Защо проверки

"Искаме да бъде направена независима техническа експертиза на автомагистралите "Тракия", "Хемус", "Струма" и "Марица", както и на първокласен път I-1 - Видин - Кулата и второкласен път II-18 - Околовръстен път на София", каза говорителят на ПГ на "БСП за България" Елена Йончева. Тя настоява експертизата да бъде направена в независима европейска лицензирана лаборатория, за да се получи отговор краде ли се от българските магистрали.

Йончева обясни още, че изследването трябва да включва взимане на вертикални ядки от пътищата, които да покажат не само дебелината на пластовете, но и техния състав и така да бъде сравнен даденият участък с първоначалните планове. Левицата дори обеща да събере средства, за да бъде извършена експертизата, и няма да ангажира бюджета на държавата по никакъв начин.

Темата беше повдигната от катастрофата в Своге и 20-те загинали там. Преди да подаде оставка, бившият министър и настоящ зам.-министър Николай Нанков съобщи, че съставът на ремонтирания път край Своге не отговаря на изискванията. Проба беше взета, но колкото повече се отдалечава случаят, толкова повече детайлите за него избледняват. Там беше направено скоростно преасфалтиране, а резултат от анализите, които бяха пратени във Франция, така и няма.

Принципно, ако решите сами да вземете проба от асфалтовата настилка на който и да е републикански път, ще попаднете под удара на закона. Тази дейност е от изключителните правомощия на Агенция "Пътна инфраструктура" - само тя може да провери как е извършен даден ремонт, за който е платила. Ведомството почти никога не прави това, а за качеството на пътя се доверява на документите, които избраните от него строители му представят.

Разследване на "Капитал" показа, че всички лаборатории в страната са пряко или косвено свързани с големите строители, а самата АПИ, която трябва да контролира целия процес, го прави само по документи. Така няма гаранции, че дори да е предоставена качествена проба, същият състав е вложен в пътя.

Цялата тази смесица от конфликти на интереси, дългосрочни схеми и оплетености надали ще бъде разследвана и оповестена от човек, който е бил дълбоко свързан с АПИ в последните години. Вероятно Светослав Глосов знае това.

Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов е възложил на члена на съвета и свой предшественик Дончо Атанасов да организира проверки за качеството на пътните настилки по републиканските шосета.

Причината е сигнал на депутати от БСП, които след трагедията в Своге, където се оказа, че пътната настилка има разминаване със стандартите, поискаха полеви изпитания на други настилки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK