// К1: Средата / Политика
Нова агенция по пътна безопасност ще решава стари проблеми
В момента 11 институции си делят отговорността, като никой не я поема
Начело на агенцията ще застане Малина Крумова, която беше служебен заместник министър-председател в служебния кабинет на Огнян Герджиков, зам.-министър на регионалното развитие, а сега е съветник в политическия кабинет на премиера Борисов.
Само преди по-малко от година Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) създаде две нови дирекции: "Пътна безопасност и планиране на дейностите по републиканската пътна мрежа" и "Информационни технологии и системи". Планира се първата да бъде закрита, като функциите по отношение на пътната безопасност да преминат изцяло в новата агенция, уточни Малина Крумова в отговор на въпрос на "Капитал". Данните, които другата дирекция събира от системите за трафик, навигация, контрол и др., пък ще се използват в анализите на новото звено.
Агенцията по пътна безопасност ще е под шапката на Министерския съвет и ще има общо 39 служители. Ще има също така и политически кабинет, в който ще влизат заместник-председателят и експерт за връзки с обществеността. Освен общата администрация ще има две и дирекции - "Правно-техническа методология и контрол" и "Стратегии, анализи и оценка".
Предвидено е служителите да не са непременно нови назначение, а "да бъдат осигурени с компенсирани промени в рамките на общата численост на администрацията", обясни Крумова.
Разпръснатата отговорност
Според доклад към проекта на постановлението проблемът досега е бил в това, че 11 институции са свързани с темата за пътната безопасност и така отговорността се прехвърля, без да се предприемат ефективни действия. Няколко реда по-надолу обаче се уточнява, че "комплексният характер на политиката изисква партньорство и сътрудничество, тъй като нито едно ведомство не може да се справи с тази задача самостоятелно".
С настоящото предложение МС черпи вдъхновение от Швеция, става ясно от документите. Добрите международни практики сочели, че резултати се постигат, когато има "силна агенция, която да разработва, координира и контролира провеждането на политиката по пътна безопасност". Така идеята е хем всички тези институции пак да са свързани с темата, хем новото звено да ги координира, както и "да провежда активен диалог и взаимодействие с гражданското общество, бизнеса и академичните среди", обясни Крумова за "Капитал".
Ако се правят ефективни анализи на причините за катастрофите, това ще бъде полезно и нещо наистина ново у нас. Агенцията ще отговаря за мониторинг на взетите мерки, както и евентуално ще запълни дупката в данните по темата. Досега законодателните промени не адресираха истинските причини за произшествията и липсата систематизиран подход към проблема.
На въпрос на "Капитал" как бъдещата агенция ще засегне темата за корупцията като потенциална причина за проблемът с пътната безопасност, Крумова уточни, че спазването на законодателството ще се наблюдава от звеното и ще сигнализира при данни за нарушения.
Проблемът по пътищата
В обосновката на постановлението се посочва, че досега Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата има "незадоволителен напредък". Само за 2017 г. у нас има 6888 тежки пътнотранспортни произшествия с 682 жертви. Смъртността по пътищата е най-висока в България и в Румъния от всички страни в Европейския съюз. Справка в сайта на МВР показва, че до 7 ноември за тази година по пътищата има 523 жертви.
Очаква се скоро за окончателно обществено обсъждане да бъдат публикувани и трите закона, на които ще се раздели сегашният Закон за движение по пътищата - за пътищата, превозните средства и за водачите. Целта е всяко министерство да поеме своята отговорност.
Още по темата
ГЕРБ предлага коли, хванати без винетка извън града, да не минават технически преглед
Депутати от управляващата партия внесоха нови изменения на Закона за движение по пътищата
18 ное 201820 жертви по-късно мантинелата на пътя край Своге продължава да е с неизвестен произход
АПИ отговаря за пътищата само "от бордюр до бордюр"
31 окт 2018Как Литва намали жертвите по пътищата
Известна с едни от "най-смъртоносните" пътища в Европа допреди няколко години, сега Литва е лидер в ЕС по намаляване броя на загиналите при пътни катастрофи
12 окт 2018Защо пращането на пияни шофьори в затвора е безсмислено
Как сбърканата наказателна политика праща всяка година над 500 пияни шофьори зад решетките и защо това е безсмислено
22 юни 2018Държавата се захвана да пренаписва пътните закони, вместо да осигури ефективното им прилагане
27 апр 2018
И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания
11 дек 2019, 727 прочитания

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.
11 дек 2019, 11701 прочитания
11 дек 2019, 11457 прочитания
11 дек 2019, 1399 прочитания
11 дек 2019, 1322 прочитания
11 дек 2019, 1303 прочитания
11 дек 2019, 938 прочитания
Институцията предлага да се криминализира нелегалното животновъдство само с търговска цел