С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 ное 2018, 16:59, 3638 прочитания

Нова агенция по пътна безопасност ще решава стари проблеми

В момента 11 институции си делят отговорността, като никой не я поема

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата за катастрофите в България е вечна - всяка година има поне един трагичен случай, който провокира ново творчество на властта, която обещава, че ще бъдат взети ефективни мерки, но резултат няма. Тази година един от поводите, който пак активизира управляващите, беше трагичната катастрофа на пътя край Своге, отнела живота на 20 души. В отговор на трагичния инцидент от началото на 2019 г. България ще се сдобие с нова агенция - по пътната безопасност. Това се вижда от проект на постановление на Министерския съвет (МС), публикувано за обществено обсъждане на strategy.bg, като становища могат да се дават до 5 декември.

Начело на агенцията ще застане Малина Крумова, която беше служебен заместник министър-председател в служебния кабинет на Огнян Герджиков, зам.-министър на регионалното развитие, а сега е съветник в политическия кабинет на премиера Борисов.


Ново звено - стар късмет

Само преди по-малко от година Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) създаде две нови дирекции: "Пътна безопасност и планиране на дейностите по републиканската пътна мрежа" и "Информационни технологии и системи". Планира се първата да бъде закрита, като функциите по отношение на пътната безопасност да преминат изцяло в новата агенция, уточни Малина Крумова в отговор на въпрос на "Капитал". Данните, които другата дирекция събира от системите за трафик, навигация, контрол и др., пък ще се използват в анализите на новото звено.

Агенцията по пътна безопасност ще е под шапката на Министерския съвет и ще има общо 39 служители. Ще има също така и политически кабинет, в който ще влизат заместник-председателят и експерт за връзки с обществеността. Освен общата администрация ще има две и дирекции - "Правно-техническа методология и контрол" и "Стратегии, анализи и оценка".



Предвидено е служителите да не са непременно нови назначение, а "да бъдат осигурени с компенсирани промени в рамките на общата численост на администрацията", обясни Крумова.

Разпръснатата отговорност

Според доклад към проекта на постановлението проблемът досега е бил в това, че 11 институции са свързани с темата за пътната безопасност и така отговорността се прехвърля, без да се предприемат ефективни действия. Няколко реда по-надолу обаче се уточнява, че "комплексният характер на политиката изисква партньорство и сътрудничество, тъй като нито едно ведомство не може да се справи с тази задача самостоятелно".

С настоящото предложение МС черпи вдъхновение от Швеция, става ясно от документите. Добрите международни практики сочели, че резултати се постигат, когато има "силна агенция, която да разработва, координира и контролира провеждането на политиката по пътна безопасност". Така идеята е хем всички тези институции пак да са свързани с темата, хем новото звено да ги координира, както и "да провежда активен диалог и взаимодействие с гражданското общество, бизнеса и академичните среди", обясни Крумова за "Капитал".

Ако се правят ефективни анализи на причините за катастрофите, това ще бъде полезно и нещо наистина ново у нас. Агенцията ще отговаря за мониторинг на взетите мерки, както и евентуално ще запълни дупката в данните по темата. Досега законодателните промени не адресираха истинските причини за произшествията и липсата систематизиран подход към проблема.

На въпрос на "Капитал" как бъдещата агенция ще засегне темата за корупцията като потенциална причина за проблемът с пътната безопасност, Крумова уточни, че спазването на законодателството ще се наблюдава от звеното и ще сигнализира при данни за нарушения.

Проблемът по пътищата

В обосновката на постановлението се посочва, че досега Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата има "незадоволителен напредък". Само за 2017 г. у нас има 6888 тежки пътнотранспортни произшествия с 682 жертви. Смъртността по пътищата е най-висока в България и в Румъния от всички страни в Европейския съюз. Справка в сайта на МВР показва, че до 7 ноември за тази година по пътищата има 523 жертви.

Очаква се скоро за окончателно обществено обсъждане да бъдат публикувани и трите закона, на които ще се раздели сегашният Закон за движение по пътищата - за пътищата, превозните средства и за водачите. Целта е всяко министерство да поеме своята отговорност.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 727 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти 1 Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

11 дек 2019, 11701 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Агенцията по храните и фермерите преговарят за по-малки ограничение заради птичия грип

Институцията предлага да се криминализира нелегалното животновъдство само с търговска цел

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10