Данъкът върху автомобилите ще зависи от екологичната категория от догодина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Данъкът върху автомобилите ще зависи от екологичната категория от догодина

Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи

Данъкът върху автомобилите ще зависи от екологичната категория от догодина

Това приеха окончателно депутатите след второ четене на данъчните промени за 2019 г. в пленарна зала

4779 прочитания

Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи

© Велко Ангелов


Въпреки съпротивата от страна на опозицията екологичният компонент във формулата за изчисляване на данъка върху автомобилите беше приет на второ четене от парламента със 107 гласа за и 74 против. Така от 2019 г. освен мощност и година на производство при определяне на дължимата сума за коли до 3.5 тона ще се взима предвид и екологичната категория на автомобила. В резултат данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, а за най-новите - да се понижи. По данни на КАТ за 2017 г. повече от 65% от колите в България са над 15-годишни, а най-старите автомобили - тези над 20 години, са с най-голям дял - около 37%.

Новата "еко" компонента се превърна в ябълката на раздора на пленарното заседание в сряда. Основните аргументи против мярката от страна на опозицията бяха, че ефектът за стандарта на живот ще е нула, а се таксуват единствено нискодоходните групи. Според БСП първо трябва да се вдигнат доходите, а след това да се въвеждат подобни екологични ограничения. От ГЕРБ защитиха предложението си, като отбелязаха, че увеличението ще е минимално, докато идеята е да се променят навиците на хората в подкрепа на опазването на околната среда.

Такса смет се отлага, митниците ще се преструктурират

От началото на следващата година ще се премахне и облекчението за такса смет, когато жилището е посочено като основно, но собствениците му декларират, че не ползват имота, за да не плащат висока такса битови отпадъци. Когато повече от едно жилище е декларирано като основно, данъчното облекчение също ще отпадне. Отпада данъчното облагане на новопостроени сгради, които още не са въведени в експлоатация, а новият начин на изчисляване на такса смет на принципа "замърсителят плаща" остана за 2022 г.

Депутатите приеха и първа стъпка към промяна на структурата на управление на Агенция "Митници". В срок до 7 януари 2019 г. съществуващите митници ще бъдат закрити със заповед на министъра на финансите. Те ще бъдат заместени от териториални дирекции с териториално управление, митнически бюра и пунктове, а агенцията ще има Централно митническо управление с главни дирекции.

Пожеланото от работодателските организации повишение на праговете за задължителен одит не получи подкрепа от депутатите. Алтернативите на БСП за въвеждане на прогресивно данъчно облагане на доходите над 3900 лв. и преференциални ставки по ДДС за хляб и лекарства също бяха отхвърлени.

Въпреки съпротивата от страна на опозицията екологичният компонент във формулата за изчисляване на данъка върху автомобилите беше приет на второ четене от парламента със 107 гласа за и 74 против. Така от 2019 г. освен мощност и година на производство при определяне на дължимата сума за коли до 3.5 тона ще се взима предвид и екологичната категория на автомобила. В резултат данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, а за най-новите - да се понижи. По данни на КАТ за 2017 г. повече от 65% от колите в България са над 15-годишни, а най-старите автомобили - тези над 20 години, са с най-голям дял - около 37%.

Новата "еко" компонента се превърна в ябълката на раздора на пленарното заседание в сряда. Основните аргументи против мярката от страна на опозицията бяха, че ефектът за стандарта на живот ще е нула, а се таксуват единствено нискодоходните групи. Според БСП първо трябва да се вдигнат доходите, а след това да се въвеждат подобни екологични ограничения. От ГЕРБ защитиха предложението си, като отбелязаха, че увеличението ще е минимално, докато идеята е да се променят навиците на хората в подкрепа на опазването на околната среда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    kamenvasilev avatar :-|
    kamenvasilev

    Добре би било да има една таблица, показваща номиналните промени на данъка за автомобилите. Повишение с 30% на данък от 20-30 лв са нищо, ако целта е облагане на замърсяването, също както намаление с 10% на данък от 200 и повече лева са също такова нищо като стимулиране на по-нови и незамърсяващи автомобили.

  • 2
    gorodetski avatar :-|
    gorodetski

    Защо дума не се казва, че един 20 годишен автомобил с газова уредба замърсява по-малко от който и да е най-нов модел дизел/бензин автомобил?
    Защо това не се взема под въпрос?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK