Новият брой: Пътят към Европа
Close

Данъкът върху автомобилите ще зависи от екологичната категория от догодина

Това приеха окончателно депутатите след второ четене на данъчните промени за 2019 г. в пленарна зала

Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи
Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи
Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи    ©  Велко Ангелов
Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи    ©  Велко Ангелов

Въпреки съпротивата от страна на опозицията екологичният компонент във формулата за изчисляване на данъка върху автомобилите беше приет на второ четене от парламента със 107 гласа за и 74 против. Така от 2019 г. освен мощност и година на производство при определяне на дължимата сума за коли до 3.5 тона ще се взима предвид и екологичната категория на автомобила. В резултат данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, а за най-новите - да се понижи. По данни на КАТ за 2017 г. повече от 65% от колите в България са над 15-годишни, а най-старите автомобили - тези над 20 години, са с най-голям дял - около 37%.

Новата "еко" компонента се превърна в ябълката на раздора на пленарното заседание в сряда. Основните аргументи против мярката от страна на опозицията бяха, че ефектът за стандарта на живот ще е нула, а се таксуват единствено нискодоходните групи. Според БСП първо трябва да се вдигнат доходите, а след това да се въвеждат подобни екологични ограничения. От ГЕРБ защитиха предложението си, като отбелязаха, че увеличението ще е минимално, докато идеята е да се променят навиците на хората в подкрепа на опазването на околната среда.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kamenvasilev avatar :-|
    kamenvasilev

    Добре би било да има една таблица, показваща номиналните промени на данъка за автомобилите. Повишение с 30% на данък от 20-30 лв са нищо, ако целта е облагане на замърсяването, също както намаление с 10% на данък от 200 и повече лева са също такова нищо като стимулиране на по-нови и незамърсяващи автомобили.

    Нередност?
  • 2
    gorodetski avatar :-|
    gorodetski

    Защо дума не се казва, че един 20 годишен автомобил с газова уредба замърсява по-малко от който и да е най-нов модел дизел/бензин автомобил?
    Защо това не се взема под въпрос?

    Нередност?
Нов коментар