🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Данъкът върху автомобилите ще зависи от екологичната категория от догодина

Това приеха окончателно депутатите след второ четене на данъчните промени за 2019 г. в пленарна зала

Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи
Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи
Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи    ©  Велко Ангелов
Данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова през октомври. За новите леки коли обаче може да се понижи    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Въпреки съпротивата от страна на опозицията екологичният компонент във формулата за изчисляване на данъка върху автомобилите беше приет на второ четене от парламента със 107 гласа за и 74 против. Така от 2019 г. освен мощност и година на производство при определяне на дължимата сума за коли до 3.5 тона ще се взима предвид и екологичната категория на автомобила. В резултат данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, а за най-новите - да се понижи. По данни на КАТ за 2017 г. повече от 65% от колите в България са над 15-годишни, а най-старите автомобили - тези над 20 години, са с най-голям дял - около 37%.

Новата "еко" компонента се превърна в ябълката на раздора на пленарното заседание в сряда. Основните аргументи против мярката от страна на опозицията бяха, че ефектът за стандарта на живот ще е нула, а се таксуват единствено нискодоходните групи. Според БСП първо трябва да се вдигнат доходите, а след това да се въвеждат подобни екологични ограничения. От ГЕРБ защитиха предложението си, като отбелязаха, че увеличението ще е минимално, докато идеята е да се променят навиците на хората в подкрепа на опазването на околната среда.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kamenvasilev avatar :-|
    kamenvasilev

    Добре би било да има една таблица, показваща номиналните промени на данъка за автомобилите. Повишение с 30% на данък от 20-30 лв са нищо, ако целта е облагане на замърсяването, също както намаление с 10% на данък от 200 и повече лева са също такова нищо като стимулиране на по-нови и незамърсяващи автомобили.

    Нередност?
  • 2
    gorodetski avatar :-|
    gorodetski

    Защо дума не се казва, че един 20 годишен автомобил с газова уредба замърсява по-малко от който и да е най-нов модел дизел/бензин автомобил?
    Защо това не се взема под въпрос?

    Нередност?
Нов коментар