С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 8 ное 2018, 15:14, 2461 прочитания

ЕК одобри държавната помощ за газовата връзка с Гърция

Реализирането на проекта ще струва 240 млн. евро, но процедурата за избор на строител се бави

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Европейската комисия (ЕК) обяви, че финансирането, което българската и гръцката страна искат да предоставят за изграждане и експлоатация на междусистемна връзка за природен газ, е в съответствие с правилата на ЕС за държавната помощ. С това формално се разрешават плащанията за проекта, чиято обща стойност е 240 млн. евро. "Мерките за помощ са необходими, тъй като газовата връзка не би могла да бъде осъществен по друг начин. Финансовият анализ показа, че възвръщането на инвестиционните разходи само от тарифите за използване на междусистемния газопровод не би било осъществимо", се казва в съобщението на комисията.

Българската държава вече предостави безусловна гаранция на БЕХ за покриване на заем в размер на 110 млн. евро, който дружеството получи от ЕИБ. Средства за изграждането на газовата връзка ще дойдат и от оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност".


"Новата междусистемна връзка между Гърция и България ще повиши сигурността на енергийните доставки и ще засили конкуренцията в полза на гражданите в региона. Одобрихме помощ, която ще бъде предоставена от двете страни, тъй като тя е ограничена до това, което е необходимо за реализирането на проекта, и затова е в съответствие с правилата за държавната помощ", заяви еврокомисарят Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията.

Колко ще струва

Общият размер на инвестиционните разходи за изграждането на междусистемната връзка е 240 млн. евро. Според разчетите финансирането ще се осигури от няколко източника. Чрез пряко дялово участие от акционерите на съвместното акционерно дружество Ай Си Джи Би - БЕХ и гръцко-италианското дружество IGI Poseidon ще бъдат събрани 46 млн. евро. Други 45 млн. евро са вноската от Европейската енергийна програма за възстановяване, която се управлява централно от Европейската комисия.



Останалите средства са от заемът на БЕХ от ЕИБ в размер на 110 млн. евро, който вече е прехвърлен на Ай Си Джи Би, и прякото финансово участие в размер на 39 млн. евро от държавния бюджет на България чрез оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност".

Освен чисто финансовото измерение одобрената държавна помощ включва и специален режим за корпоративно данъчно облагане, който ще се прилага за проектната компания Ай Си Джи Би за срок от 25 години от началото на търговските операции. Конкретните му параметри предстои да бъдат уредени чрез междуправителствено споразумение между България и Гърция.

Според ЕК мерките за помощ няма да нарушат неоправдано конкуренцията, тъй като нито БЕХ в България, нито DEPA в Гърция ще може да запазва повече от 40% от капацитета на новата междусистемна връзка на входните пунктове съответно в България и Гърция. В резултат на това поне 60 % от новия капацитет ще бъдат отворени за конкуренти, които желаят да продават газ на тези пазари.

Ползи в бъдеще време

Очаква се проектът да допринесе за напредъка по основните стратегически цели на ЕС, включително диверсификацията на източниците за доставка на газ и да повиши сигурността на доставките на газ за ЕС. България конкретно ще може да разнообрази доставчиците си, като започне да получава газ от Каспийския регион. Предвиденият първоначален капацитет на дългия 182 км газопровод е 3 млрд. куб.м, а максималният може да достигне до 5.5 млрд. куб.м годишно.

Проблемът е, че строителството продължава да буксува. Търгът за самото изграждане на тръба от Стара Загора до Комотини, който беше обявен през пролетта, привлече общо 11 кандидата. В надпреварата за 145 млн. евро без ДДС участие са заявили както световни компании с опит в тази сфера, така и някои от големите български строители като "Джи Пи груп", "Трейс груп холд" и "Главболгарстрой", които обаче си партнират с чуждестранни фирми, за да покрият високите изисквания. Засега обаче кандидатите са подали само заявления за участие и проектната компания трябва да прецени кои от тях отговарят на финансовите и техническите условия и чак след това ще ги покани да представят ценови оферти.

Поръчката за изработката и доставката на тръбите за междусистемната газова връзка също не е приключила все още. Бюджетът й е 60 млн. евро без ДДС.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Вечерни новини: Скандалът с апартаментите продължава; Разследване не откри руска следа при Доналд Тръмп Вечерни новини: Скандалът с апартаментите продължава; Разследване не откри руска следа при Доналд Тръмп

И още: Допълнителна власт за КПКОНПИ; Българската пасивност пред Москва компрометира партньорството с НАТО

25 мар 2019, 650 прочитания

В европарламента предстои кошмарно гласуване за транспортния сектор В европарламента предстои кошмарно гласуване за транспортния сектор

След вота в сряда е много вероятно евродепутатите да наложат максимални ограничения за превозвачите, включително българските

25 мар 2019, 672 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Преди доклада на ЕК Сотир Цацаров поиска депутатски имунитети

Две от "остриетата" на БСП - Елена Йончева и Георги Михайлов, Марешки и още двама от "Воля", както и един от ГЕРБ са с обвинения или разследвани

Под игото на ремонта

Кратка история на дъ-ъ-ългата реконструкция на ул. "Иван Вазов" в София

Трудната раздяла на Германия с въглищата

Берлин от години призовава международната общност за намаляване на вредните емисии, но тепърва обърна поглед към собствените си проблеми

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

Сто години красота

Богата образователна програма ще отбележи стогодишнината от създаването на Баухаус

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Скандалът с апартаментите продължава; Разследване не откри руска следа при Доналд Тръмп

Емисия

DAILY @7PM // 25.03.2019 Прочетете