С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 8 ное 2018, 18:41, 3525 прочитания

Лавината от дела за обезщетения при смърт на пътя расте

Над 800 наследника са потърсили правата си по новия ред на ВКС, още 101 души търсят компенсация от Гаранционния фонд

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Близо 100 млн. лв. е сумата на претенциите към застрахователите за обезщетения при смърт на пътя по заведени през последните три месеца дела. Броят на жалбите е 318, а броят на наследниците, включени в тях съгласно новия правов ред, е 828. Данните изнесе Асоциацията на българските застрахователите (АБЗ) пред парламентарната комисия по бюджет и финанси, която обсъди предложенията за изменение на Кодекса за застраховането (КЗ). На заседанието имаше масирано присъствие на адвокати, неправителствени организации, близки на загинали в катастрофи, омбудсмана Мая Манолова.

Нови данни


Информацията за броя на съдебните претенции към застрахователите е различна от тази, която подава Софийският градски съд (СГС), тъй като отскоро се промени редът на подсъдност и голяма част от делата са заведени в съдилищата извън София. "Без значение дали делото е минало или не, застрахователите трябва да провизираме тези рискове, те трябва веднага да се появят като резерв", обясни Светла Несторова от браншовата асоциация, която за пореден път настоя, че проблемът не е само на застрахователните компании, а на целия финансов сектор и на държавата.

От асоциацията отхвърлиха и тиражираните в публичното пространство сметки за печалбите им от задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. "При премиен приход от 650 млн. лв. и изплащане на щети от над 400 млн. лв., заделените резерви не са чиста печалба за компаниите, а са резерв за предстоящи плащания", посочи Константин Велев от "Армеец".

Депутатите от парламентарната комисия научиха, че претенции са отправени и към Гаранционния фонд (който плаща, когато виновният не е имал застраховка), като по данни на неговия представител Стефан Стоилков броят на жалбите по новия ред, очертан от тълкувателното решение на ВКС, е 49 със 101 претендиращи за обезщетение лица, като всяко от тях е поискало суми между 100 и 200 хил. лв. "Имаме случай на иск от името на внук, който дори не е бил роден при смъртта на неговия дядо", посочи Стефан Стоилков от Гаранционния фонд.



Пред депутатите от комисията по бюджет и финанси бе обяснено още, че ако фалира застраховател със заведени към него претенции, те биха отишли към обезпечителния фонд на Гаранционния фонд, който пък ако не разполага с ресурс да изплати обезщетенията, ще се отнесат накрая към държавния бюджет.

"Създава се усещането, че ние като индустрия се опитваме да преувеличим това, което се задава като финансово цунами. Ако искате да се върнем към случая "Олимпик", той ще прилича като фалит на кварталната будка за вестници", каза Кирил Бошов от "Еврохолд" и продължи: "800 млн. лв. е собственият капитал на застрахователния сектор, който предлага Гражданска отговорност. Претенциите ще стигнат 1.3 млрд. лв. Няма застраховател в България, който може да ги осигури. Ще трябва компаниите - майки в чужбина да внесат тези няколкостотин милиона лева. В България в момента има масови случаи на отказ на големите презастрахователни компании да осигурят покритие. Така че ние оставаме да разчитаме единствено на нашите акционери. Дали могат да извадят този един милиард и триста милиона? Съмнявам се", каза Бошов.

Без решение след дебата

"При така очерталата се ситуация КФН ще бъде задължена да изиска от застрахователите да заделят няколкостотин милиона лева и ако те не успеят, на практика ще бъдат застрашени интересите на потребителите", каза Владимир Савов, изпълняващ длъжността ресорен заместник-председател в регулатора.

Общественият защитник Мая Манолова също взе думата пред депутатите в бюджетна комисия, като поиска оттегляне на законопроекта и започване на обществен дебат, който да стъпи върху независим анализ на европейската практика и на финансовите параметри на проблема.

Емоционални изказвания направиха и близки на загинали в катастрофи, като сред повтарящите се мотиви в думите им бяха, че така внесеният законопроект е несправедлив. Адвокати пък изказаха притеснения, че налагайки лимити на отговорността за нематериални щети за застрахователите ще доведе до наказателна процедура за България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Вечерни новини: "Газпром" занижи очакваните тук такси от "Турски поток"; Китай забавя растежа си Вечерни новини: "Газпром" занижи очакваните тук такси от "Турски поток"; Китай забавя растежа си

И още: Форумът в Давос започва; Прокуратурата е прекратила разследването срещу Ивайло Московски; ЕС със санкции срещу ГРУ

21 яну 2019, 26 прочитания

Гъстата мъгла над бъдещето на магистрала "Хемус" Гъстата мъгла над бъдещето на магистрала "Хемус"

Продължава да липсва ясен план как държавната "Автомагистрали" ще харчи 1.34 млрд. лв., а премиерът поиска пет първи копки до март

21 яну 2019, 88 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кое е успешното училище

Конференцията "Образование за бъдеще" ще представи визията за едно по-добро обучение

Как се делят 134 млрд. долара

След 25 години брак семейство Безос се развежда. Какво означава това за Amazon?

Може ли Лондон да излезе от ЕС с "гръм и трясък"

Вероятността Великобритания да напусне ЕС с едностранно решение засега е малка, но в Брюксел вече кипи подготовка

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Ангел Игов

Преводачът, литературен критик и писател Ангел Игов е новият носител на специалното отличие за превод "Кръстан Дянков"

Книга: Тара Съливан - "Златното момче"

Дебютният роман на американската писателка ни представя историята на дете-албинос в Африка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Компания с 1400 служители се изтегля от България; Samsung продаде соларните си паркове за 150 млн. лв.

Емисия

DAILY @7AM // 21.01.2019 Прочетете