С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 9 ное 2018, 12:54, 40884 прочитания

Новата карта на България

Предложеното от регионалното министерство ново разделение на страната ще промени разпределенето на европейски средства, а ефектът може да е далеч по-сериозен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новата карта на България

Преглед на оригинала

Автор: Капитал
"Последните 15 години регионална политика в България в истинския смисъл нямаше. Няма как да го отречем и няма как да не кажем, че всичко се правеше само с презумпцията европейски средства." Удивителното не е, че казаното е вярно. Удивителното е, че признанието идва не от друг, а от Деница Николова. Николова е заместник-министър по регионалното развитие и ръководител на една от най-големите европрограми. Дори и тя обаче не може да се бори със статистиката, която сочи, че в последните 10 години населението стремглаво се съсредоточаваше в няколко центъра заедно с парите и европейските средства, а огромни части от страната се изпразваха с невиждана скорост.

Сега, казва Николова, подходът ще е друг. Това, което има предвид, са новите региони за планиране - големите парчета, на които е разделена България за целите на европейското финансиране и статистика. Сега те са 6, идеята е да станат 4. Причината за промяната е тъжна: Северозападният регион вече няма достатъчно население. Резултатът, настоява обаче министерството на регионалното развитие, ще е промяна на философията на регионалната политика. Или по-скоро създаването на истинска такава. Няколко неща поставят под съмнение това обещание.


Нов закон, нови правила

Промените се внасят с изменения в Закона за регионалното развитие. Северозападният регион изчезва заедно с още няколко, които се вливат в Дунавски, Черноморски, Югозападен и Тракийско-Родопски. Тези граници нямат общо с броя области или общини. Въз основа на тях ще се вадят статистиките за Евростат и - което е по-важно - ще се определят европейските пари. МРРБ се опитва да успокои местните власти, че това няма да повлияе на вътрешните разпределения, но опитът от последните години сочи, че европейските решения твърде лесно променят местната реалност.

Като начало всички регионални стратегии досега, както и десетки други документи, се обезсилват. "Сега търсим модела, който е устойчив за държавата, как да развиваме диференцирано територията на страната", посочва Николова. Тя дава пример с Дунавския регион. "Той е специфичен именно поради ресурса на реката и трябва да се опитаме да използваме този ресурс, за да отразим възможността за икономическо развитие."



Регионалните съвети - почти безсмислени към момента структури, които събират на едно областните управители, кметове на общини и местен бизнес, сега получават доста повече пълномощия. В закона е записано, че те ще "изпълняват функции по съгласуване, оценка и избор на проекти" - както финансирани с европейски пари, така и с държавни. С други думи, може да се окаже, че това къде ще отиват парите в един регион ще бъде решавано на тези съвети. Това ще направи особено важно как се взимат решенията там - дали с гласуване, дали на база население или на взаимни симпатии. И може да оправдае страховете на градове, които не искат да попадат в регион, където мислят, че ще бъдат онеправдани.

Всичко това трябва да промени досегашния принцип - усвоява се всичко, без значение от смисъла му. "Идеята на децентрализацията е да се питат местните и те да кажат къде са проблемите, а ние сега финансираме стадиони в селища с много малко население например", казва Десислава Калчева, финансист с дългогодишен опит в сферата на местните финанси. Тя отбелязва, че в страни като Полша, Италия, Франция и Испания финансовата децентрализация стига дотам, че самите региони от ниво 2 общуват с Европейската комисия за европейските пари.

Това е стратегията, обсъдете

Да започнем с начина, по който беше избран вариантът фаворит. Той не е точно пример за прозрачност - както отбеляза в своя позиция Институтът за пазарна икономика, методът са "някакви неведоми административни пътища". Николова обяснява, че е формирана междуведомствена работна група, в която са влизали представители на БАН, президентството, ресорни министерства, които боравят с европейски средства, и Националното сдружение на общините, обяснява Николова. Използвани са вътрешноведомствени анализи, които обаче не са публични. Националният статистически институт например е направил изследване по отношение демографските тенденции в страната, а Национален център за териториално развитие е изготвил анализ за стратегическите документи за регионално развитие.

МРРБ организира дискусия на промените на 7 ноември, дори след изтичането на законовия срок. Решението за четирите региона обаче е взето, стана ясно от дискусията.

Второ, не става ясно как новата стратегия изобщо цели да реши дългосрочните проблеми на българските региони, най-големият от които е демографският. Когато преди десетина години се правеше досегашното разпределение, Плевен и Ловеч бяха добавени към Северозападния регион, за да покрие той изискванията за между 800 хил. и 3 млн. души население. Десетилетие по-късно хората отново не стигат и отново трябва да се добавят области. Ако търсим промяна на тенденциите, ще ни трябва радикално, а не реакционно решение.

"Сега търсим модела, който е устойчив за държавата, как да развиваме диференцирано територията на страната", каза Деница Николова, зам.-министър на регионалното развитие

Фотограф: Мария Съботинова
Държавата София

Което ни води до основния въпрос, който би трябвало да повдигнат останалите общини в България - този за столицата. В последните два програмни периода тя се намира в Югозападния район, където е удобно "скрита" в група с градове като Благоевград, Кюстендил, Дупница. Това й позволяваше да се финансира на по-ниски нива от останалите подобни региони в Европа. По БВП на глава от населението в паритетна покупателна способност, което е 105% от средното за ЕС за 2016 г., София е по-богата от всичко на юг от Рим и на изток от Виена, ако не броим другите източни столици. Според правилата на ЕК това значи, че тя е "развит регион" и трябва да доплаща повече. Което, съгласете се, е логично за град с 1.5 млрд. лв. бюджет и кредитен рейтинг, който му позволява свободно да заема пари. Нещо повече - то е логично, ако България иска да инвестира в останалите си градове достатъчно, за да им позволи да се състезават с единствения си качествен икономически център.

Това обаче няма да се промени. Първо, защото е късно за новия програмен период от 2021 г. и, второ, защото МРРБ не възнамеряват да вадят София отделно. Основният аргумент за това, както признава Николова, е, че без нея Югозападът няма да има достатъчно хора, за да формира самостоятелна единица. Това значи няколко неща. Първо, всички останали градове в региона са в ужасна ситуация. Дори и "скрита", София пак вдига нивото и регионът влиза в горния процент на съфинансиране - което може да стигне до 45% и дори 60%. По време на дискусията за закона Ирена Соколова, областен управител на Перник, даде пример с програма "Конкурентоспособност", където съфинансирането и сега е било 55% за фирмите. Освен това правилата изключват тези региони от възможността да финансират някои свои нужди, които София може да поеме сама, но Кюстендил например надали.

И накрая, това значи, че управляващите не търсят решение на проблема от този период, където София концентрира огромен процент европари.

От 2.7 млрд. лв. договорени средства в Югозападния район към октомври 2017 г. над 1.5 млрд. лв. са за столицата. Това е близо три пъти повече пари, отколкото получава целият Северен Централен район. Ако си припомним, че европейските средства все пак служат за "сближаване" и за да помагат на изоставащите, тук те просто помагат на София да дърпа още напред.

Това може да бъде променено постфактум, припомня Деница Николова - държавата може да вдигне нивото на съфинансиране за София за сметка на другите градове или изцяло да забрани достъпа на града до дадени средства. "Може дори да узреем за идеята да има достъп само до финансови инструменти", казва Николова. Като имаме предвид, че тези пари имат политически ефект, тези обещания звучат по-скоро кухо за останалите градове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Делото "Иванчева": Закъснелият изнудван Делото "Иванчева": Закъснелият изнудван

Изнудваният бизнесмен Александър Ваклин се появява в разследването два месеца след началото му

18 яну 2019,

Ще получим F-16 на цена като Словакия и Бахрейн Ще получим F-16 на цена като Словакия и Бахрейн

Бившият командващ на НАТО ген. Брийдлав "би дал десния си крак", за да лети на изтребител като предлагания на България

18 яну 2019, 16 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кой е "лейтенантът на Пеевски" и как той ще контролира подслушванията

ДПС издигна Илко Желязков за член на Бюрото за контрол на СРС

Новият бизнес квартал "Младост 5"

Зад комплекса на БАН на "Цариградско шосе" може да се появи нов офис и технологичен парк

Голямата ТОЛ-измама

Със скандален анекс от края на септември държавата е пренаписала договора за електронната винетка и тол-системата.

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Седем дни в Санкт Петербург

Град на контрасти, театри и невероятни истории

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Изгубеният остров

Емисия

DAILY @7AM // 18.01.2019 Прочетете