Управляващите отговориха слабо на масовите протести от уикенда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Управляващите отговориха слабо на масовите протести от уикенда

"Всички се обединихме около това, че по-рисковите шофьори трябва да плащат повече", каза Горанов, но уточни, че наредбата, с която се въвежда системата "бонус-малус", е на много ранен етап

Управляващите отговориха слабо на масовите протести от уикенда

Горивата бавно тръгват надолу заради международния пазар

Велина Господинова, Калина Горанова
7264 прочитания

"Всички се обединихме около това, че по-рисковите шофьори трябва да плащат повече", каза Горанов, но уточни, че наредбата, с която се въвежда системата "бонус-малус", е на много ранен етап

© Георги Кожухаров


"Цена 1000 лв. за "Гражданска отговорност" не стои на дневен ред. Подобна тема е спекулация, целяща създаването на обществено напрежение." Това заяви министърът на финансите Владислав Горанов след заседанието на коалиционния съвет на управляващата коалиция ГЕРБ - "Обединени патриоти", който се проведе в понеделник сутринта.

Срещата дойде на фона на масовите протести в различни градове на страната в неделя срещу високите цени на горивата, повишението на данъците за старите автомобили и застраховката "Гражданска отговорност". Освен известен опит да се тушира напрежението с думи обаче, както и да се заклеймят протестите като "опит за провокация и дестабилизация на страната", от срещата не произтече нищо.

Така логично протестите срещу високите цени на горивата и застраховките продължават и днес. В София пред сградата на Министерския съвет ще има протест, организиран от партия "Възраждане". Протест ще има и в Перник. Това е един от градовете, където протестът в неделя беше един от най-масовите.

Какво казаха управляващите

На брифинга не присъстваха нито премиерът Бойко Борисов, нито лидерите на формациите от управляващата коалиция - Красимир Каракачанов и Валери Симеонов. Вместо тях пред журналистите застанаха финансовият министър, председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов и евродепутатът от ВМРО Ангел Джамбазки.

Горанов заяви, че е запознал коалиционните партньори с фактическото състояние относно основните теми, свързани с недоволството на българските граждани от последните дни. По думите му размерът на цената на "Гражданската отговорност" зависи от много фактори - от цялостното състояние на сектора и от темата за неимуществените вреди. Според финансовия министър има смесване на темите за цената на "Гражданската отговорност" и за системата "бонус-малус", която трябва да влезе в сила от следващата година.

"Всички се обединихме около това, че по-рисковите шофьори трябва да плащат повече", каза Горанов, като уточни, че наредбата на Комисията за финансов надзор, с която се въвежда системата, е на много ранен етап. "Дали ще остане в този вид тепърва ще се анализира", каза той. Във връзка с друга тема, заради която хората протестират - увеличението на данъка за старите автомобили, Горанов пресметна, че увеличението е от 6 до 10 лв. "Макар да не е пренебрежима сума, по наши оценки е малко на фона на целите, които сме си поставили за чистотата на атмосферния въздух", каза финансовият министър. И добави, че тежестта върху по-старите автомобили не е такава, че да се превръща в непосилно бреме за българските граждани" и се равнява на "две кутии цигари".

Блокираната държава

Зам.-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов пък видя в протестите опит за провокация и дестабилизация на страната. "В немалко от случаите имаше доста провокация на вчерашните протести и се целеше сблъсък между тези, които искаха да се приберат, и тези, които блокираха пътната инфраструктура", каза той. Цветанов уточни, че всеки е в правото си да изразява мнението си, стига да не нарушава законовите разпоредби и правата на всички граждани. "Имаше много семейства, които се прибираха с децата си и бяха блокирани в продължение на няколко часа", заяви той. По думите на Цветанов всеки има право да избира какво желае - "политическа криза и хаос или стабилност".

Протести в минало време

През лятото на тази година вече имаше протести срещу случващото се в горивния сектор и по-специално срещу закона, който регламентира дейностите в сектор горива и въведе редица изисквания, които ще се изпълнят трудно от малките участници на пазара, като това ще доведе до ограничаване на конкуренцията. Секторният закон беше дългогодишна цел на големите компании от Българска петролна и газова асоциация начело с "Лукойл България".

На протест тогава излязоха компаниите от Национално сдружение на търговците и превозвачите на горива, което беше създадено през месец май в отговор на новите законодателни изисквания, които не бяха спрени от президента Румен Радев, който отказа да наложи вето върху Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Малките бензиностанции не бяха подкрепени тогава както от президента, така и от председателя на БСП Корнелия Нинова.

От Национално сдружение на търговците и превозвачите на горива сега коментираха пред "Капитал", че не участват в протестите, като в последните месеци са заложили на юридическите мерки като опит да се противодейства на промените в сектора.

Национално сдружение на търговците и превозвачите на горива обаче е направило опит да подкрепи майките на деца с увреждания, на които е била предложена помощ, но "като че ли не ни повярваха и не ни допуснаха до микрофона", каза говорителят на сдружението Симо Симов.

Сега според някои представители на големите компании в петролния бранш зад протестите в страната "може да стои парламентарно представена партия, която логично не е в управлението към момента, тъй като само такава би имала организационния и финансовия капацитет да организира подобно нещо".

Причини с малко закъснение

Според представители на бранша причините за задържането на високите цени при падащи нива на международните пазари се крият в стоковите запаси, с които разполагат компаниите, които са купувани на по-високите цени. Другата причина, която беше изтъкната, е регионалното производство. Така например от 26 октомври до 20 ноември рафинерията на KazMunayGaz - Petromidia в Румъния е в профилактика.

Класически при ръст на производствените цени и респективно тези на едро корекциите на пазара на дребно идват бързо, докато при международен спад има период на бавна корекция по бензиностанциите. Точно такова беше и "откритието" на Комисията за защита на конкуренцията при последната й проверка на сектора, която завърши с нулев резултат.

Протестите за цените на горивата сега като че ли са и малко закъснели, тъй като по-добрите печалби за петролните компании са били през септември и първата половина на октомври. А сега очакването е в края на тази и началото на следващата седмица цената на дизела да падне с 5 стотинки, а цената на бензина - с 10 стотинки.

По-сериозните притеснения към момента идват от международните катаклизми и падащата цена на петрола, след като САЩ, Русия и Саудитска Арабия увеличиха добивите. В същото време САЩ облекчиха 8 държави (Китай, Индия, Япония, Южна Корея, Тайван, Турция, Италия и Гърция) от наложените на 5 ноември ирански санкции и впоследствие Иран успя да продаде 700 хил. барела евтин петрол на три клиента през Иранската енергийна борса.

В Русия "Лукойл" и останалите големи руски производители на петрол пък подписаха споразумение с правителството за замразяване на цените на горивата на нива от началото на юни 2018 г.

"Цена 1000 лв. за "Гражданска отговорност" не стои на дневен ред. Подобна тема е спекулация, целяща създаването на обществено напрежение." Това заяви министърът на финансите Владислав Горанов след заседанието на коалиционния съвет на управляващата коалиция ГЕРБ - "Обединени патриоти", който се проведе в понеделник сутринта.

Срещата дойде на фона на масовите протести в различни градове на страната в неделя срещу високите цени на горивата, повишението на данъците за старите автомобили и застраховката "Гражданска отговорност". Освен известен опит да се тушира напрежението с думи обаче, както и да се заклеймят протестите като "опит за провокация и дестабилизация на страната", от срещата не произтече нищо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    mwe56578044 avatar :-|
    mwe56578044

    СПАСЕНИЕТО НА ГЕРБ Е В ИЗГОНВАНЕТО НА ГОРАНОВ.

    ВСИЧКИ УВЕЛИЧЕНИ ТАКСИ,ЦЕНИ,ДАНЪЦИ СА ПОД НЕГО ВЛИЯНИЕ.

  • 2
    043 avatar :-|
    043

    Спасението на Герб не ме интересува, спасението на България е в арестуването на Прокопи, Пеевски и Руменчо Овчаров, лустрирането на болшевиките и бой по лумпениадата!
    А Горанов е най-читавия минфин от 28 години!

  • 4
    ivan_v avatar :-P
    ivan_v

    чакат да стане студено и протестите да изчезнат .. добра стратегия.. по същия метод - с естествения процес на изчезването на пенсионерите родени по соц време ще си иде и бсп. И тогава цецо всяка сутрин ще ни обяснява живота по телевизора,,,


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK