Президентът с вето на данъчните промени за коли, жилища в курорти и такса смет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Президентът с вето на данъчните промени за коли, жилища в курорти и такса смет

Оскъпяването заради екоелемент при автомобилите според Радев е социален проблем. А вдигането на такса смет явно не е, защото президентът критикува отлагането

Президентът с вето на данъчните промени за коли, жилища в курорти и такса смет

Част от мотивите на Радев са основателни, други са по-скоро противоречиви и съвпадат с искания на протестиращи

Вера Денизова
5917 прочитания

Оскъпяването заради екоелемент при автомобилите според Радев е социален проблем. А вдигането на такса смет явно не е, защото президентът критикува отлагането

© Надежда Чипева


Новите правила за облагане на автомобилите ще стоварят данъчната тежест върху хората с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес, като в същото време няма да се стимулира замяната на стари автомобили с по-нови. Това е един от мотивите, с които президентът Румен Радев налага вето върху промените в данъчните закони за следващата година. Те са разписани в Закона за корпоративното подоходно облагане, а връщането му за прегласуване в парламента може да доведе до забавяне на процедурата по приемане на бюджет 2019, тъй като данъчните правила трябва да са ясни, преди да бъде гласувана финансовата рамка на държавата.

Освен въвеждането на екокомпонент при формиране на данъка върху превозните средства президентът атакува и отлагането на реформата за начина, по който се изчислява такса смет, налагането на по-висок имуществен данък за имоти в курортните градчета и промените в Закона за митниците.

Част от мотивите на Радев са основателни, други са по-скоро противоречиви. Прави впечатление и че част от оспорваните текстове са тези, които предизвикаха най-голямо обществено недоволство в последните седмици, като увеличението на данъка за старите автомобили.

Има ли еко в екокомпонента за автомобилите

Президентът изразява несъгласие с разпоредбите на данъка върху автомобилите с мотив, че новият начин на формирането му няма да постигне търсения екоефект. Посочени са няколко причини, като част от тях имат основание - че няма гаранции, че събраните средства от този данък ще се изразходват за екологични цели, както и че формулата за изчисляването му не взима предвид вида гориво, което се използва.

Останалите мотиви обаче могат да бъдат оспорени. Например призивът да се отчита колко често се ползват автомобилите и този факт да се взима предвид при определяне на данъка върху тях трудно би могъл да се приложи на практика. Президентът обръща внимание и на премахването на облекчението за наличие на катализатори, но реално повечето собственици на стари автомобили ги демонтират, но продължават да ги ползват.

"С приетата уредба допустимата граница за автономна преценка на законодателя е премината, тъй като данъчното бреме не е съобразено с равнището на доходите", се посочва в мотивите, като се добавя, че данък превозно средство е имуществен и не би трябвало за кола с по-малка стойност да се дължи по-висок данък.

Право на управляващите обаче е през данъците да провеждат някакъв вид държавна политика, а и години наред въвеждането на облагане от типа "замърсителят плаща" се отлага с мотив, че хората са бедни. Друг е въпросът, че липсва цялостна държавна политика за справяне с проблема с мръсния въздух.

Промените в Закона за местните данъци, приет от парламента, предвиждат от догодина освен мощност и година на производство при определяне на дължимата сума за "данък автомобил" да се взима предвид и екологичната му категория. Така дължимото за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, докато за най-новите да се понижи. Например при автомобили в екологична категория Евро 5 коефициентът е между 0.6 и 0.8, което предполага намален данък с 20 до 40%. Друг фактор за това кой как ще усети промяната във формулата зависи и от конкретната община, в която е регистриран автомобилът. Местната власт може да избира коефициента за мощност и екологична категория в определени от закона за местните данъци и такси рамки, като според този избор за един и същ автомобил данъчната тежест може да се понижи или увеличи. Това прави и оценката на въздействието трудна за изчисление, тъй като зависи от общинските съвети.

Два силни мотива и един под въпрос

Президентът оспорва и отлагането на реформата за таксата върху битовите отпадъци за 2022 г. Нейната цел е таксата да стане по-справедлива, като за целта тя започне да се определя според количеството отпадъци, а не на база данъчната оценка на имота, както е в момента. Според държавния глава "не е справедливо сроковете за гражданите и бизнеса винаги да са задължителни, независимо от тяхната готовност, а сроковете за държавата немотивирано да могат да се отлагат". И е прав, тъй като по този начин отново се отлага дълго чакана реформа. В случая той не забелязва, че новият модел ще натовари повече гражданите, а ще облекчи компаниите, които сега поемат голяма част от таксата. Управляващите пък не искат да вдигат рязко данъци преди местните избори следващата есен.

Радев оспорва и промените в Закона за митниците, с които регионалните структури се преобразуват в териториални дирекции. Той посочва, че закриването на сегашните митници ще доведе до "прекратяване правоотношенията на служителите". От приходната агенция обаче на няколко пъти обясниха, че промените няма да се използват за масови чистки. Идеята е да се създаде по-централизирана структура, подобно на НАП, което обаче не се коментира в мотивите на президента, както и фактът, че през един закон на практика се предлагат промени в куп други нормативни актове и дори вид реформа в митниците.

"Конституционно неприемливо е и предвиденото прекратяване без предизвестие по преценка на директора на Агенция "Митници" на правоотношенията с висши държавни служители", се посочва в мотивите, визирайки друг текст от Закона за митниците. Още при гласуването му в парламента експерти посочиха, че той е спорен, тъй като влиза в противоречие със Закона за държавния служител именно заради липсата на предизвестие.

Последният текст, който оспорва президентът, е въвеждането на по-високи данъчни ставки за имоти в курорти в зависимост от използването на имота. Идеята на управляващите е да се ограничи неплащането на данъци за доходи, получени от недекларирани апартхотели и квартири. Мотивът на Радев обаче е, че имуществените и подоходните данъци трябва да се разграничават, като се позовава на решение на Конституционния съд за определяне размера на имуществените данъци.

Новите правила за облагане на автомобилите ще стоварят данъчната тежест върху хората с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес, като в същото време няма да се стимулира замяната на стари автомобили с по-нови. Това е един от мотивите, с които президентът Румен Радев налага вето върху промените в данъчните закони за следващата година. Те са разписани в Закона за корпоративното подоходно облагане, а връщането му за прегласуване в парламента може да доведе до забавяне на процедурата по приемане на бюджет 2019, тъй като данъчните правила трябва да са ясни, преди да бъде гласувана финансовата рамка на държавата.

Освен въвеждането на екокомпонент при формиране на данъка върху превозните средства президентът атакува и отлагането на реформата за начина, по който се изчислява такса смет, налагането на по-висок имуществен данък за имоти в курортните градчета и промените в Закона за митниците.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    wpo34378687 avatar :-|
    wpo34378687

    ..... относно последния абзац;
    прав е президента. Защо всички собственици да са виновни и да плащат по-висок данък,заради полицията която по никакъв начин не контролира присъствието в т.нар. апартхотели. Абсолютно никакъв контрол. И от друга страна единствения начин да се защити собственика от всички агенциии и проверяващи-рекетьори. А за неплащане на данъци нали има съд,или греша?

  • 2
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Старите коли трябва да плащат повече щом замърсяват. Като не можеш да си плащаш ходиш пеш, караш колело. Като не ти харесва си изберете партия която да работи за вдигане на доходите.

  • 3
    l.popov avatar :-|
    Любомир Попов

    До коментар [#2] от "Lubomir Toshev":

    Не е сигурно, че по-стар автомобил е = на по-замърсяващ. Моят автомобил е произведен през 2002 година да се движи фабрично на метан. При техническия преглед тази година помолих да ми измерят изгорелите газове. Отговарят на ЕВРО 5. Само преди седмица движейки се от Орлов мост към х-л Плиска ме изпревари БМВ ДЖИ ТИ Х6. От кюнеца му излизаше пушек като от нафтова печка и намали видимостта в отсечката до 10 метра. Със сигурност не отговаря и на ЕВРО 1. Аз мога да си оближа пръста след като съм бръкнал в ауспуха, а този няма да може да се измие 1 седмица след това. Много по-просто би могло да стане, като всеки автомобил, през следващата година, минавайки на ГТП да му бъдат измерени газовете и това да бъде отразено в системата, а от там и в данъчните регистри, при определяне на данъка. Това е напълно възможно и реализируемо, но ....

  • Yavor Sadjekliev

    До коментар [#3] от "Любомир Попов":

    Напълно съм съгласен! Аз карам кола с голяма мощност на пробан-бутан. Замърсявам значително по-малко от чисто нова кола с дизелов мотор, дори и такава с бензинов (премерено на ГТП). Също така имам и друга кола 99-та година на метан. Когато минавах последния ГТП, отчете че съм в еко норма която още не съществува..

    Довода на ДПС, че не се знае кога се кара на алтернативно гориво или бензин е напълно неуместен. Човек слага газова уредба в 99.99% от случаите за да му е по-евтино, едвали ще кара на бензин/друго основно гориво често.

  • 6
    ilh1542186255587784 avatar :-|
    Viatcheslav Ivanov

    По-високи данъци за жилища в курорти — още по-низка цена на тези жилища, повече празни имоти и така нататък. Разбира се, това е една лоша идея. Браво на президента.

  • 7
    l.popov avatar :-|
    Любомир Попов

    До коментар [#6] от "Viatcheslav Ivanov":

    Това с данъка на недвижимите имоти е съвсем различно. Изобщо не е така както го представят.
    Сега, когато едно жилище е основно и единствено, декларирано в общината, получава отстъпка 50% от данъка. Ако обаче имаш и апартамент на морето или където и де е на друго място в страната, няма да можете да го декларирате вече като още едно основно. Това е. И е напълно логично да имаш 1 основно жилище, а не няколко. И ползваш отстъпката само не едно жилище.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK