С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 13 ное 2018, 16:08, 5097 прочитания

Президентът с вето на данъчните промени за коли, жилища в курорти и такса смет

Част от мотивите на Радев са основателни, други са по-скоро противоречиви и съвпадат с искания на протестиращи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новите правила за облагане на автомобилите ще стоварят данъчната тежест върху хората с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес, като в същото време няма да се стимулира замяната на стари автомобили с по-нови. Това е един от мотивите, с които президентът Румен Радев налага вето върху промените в данъчните закони за следващата година. Те са разписани в Закона за корпоративното подоходно облагане, а връщането му за прегласуване в парламента може да доведе до забавяне на процедурата по приемане на бюджет 2019, тъй като данъчните правила трябва да са ясни, преди да бъде гласувана финансовата рамка на държавата.

Освен въвеждането на екокомпонент при формиране на данъка върху превозните средства президентът атакува и отлагането на реформата за начина, по който се изчислява такса смет, налагането на по-висок имуществен данък за имоти в курортните градчета и промените в Закона за митниците.


Част от мотивите на Радев са основателни, други са по-скоро противоречиви. Прави впечатление и че част от оспорваните текстове са тези, които предизвикаха най-голямо обществено недоволство в последните седмици, като увеличението на данъка за старите автомобили.

Има ли еко в екокомпонента за автомобилите

Президентът изразява несъгласие с разпоредбите на данъка върху автомобилите с мотив, че новият начин на формирането му няма да постигне търсения екоефект. Посочени са няколко причини, като част от тях имат основание - че няма гаранции, че събраните средства от този данък ще се изразходват за екологични цели, както и че формулата за изчисляването му не взима предвид вида гориво, което се използва.



Останалите мотиви обаче могат да бъдат оспорени. Например призивът да се отчита колко често се ползват автомобилите и този факт да се взима предвид при определяне на данъка върху тях трудно би могъл да се приложи на практика. Президентът обръща внимание и на премахването на облекчението за наличие на катализатори, но реално повечето собственици на стари автомобили ги демонтират, но продължават да ги ползват.

"С приетата уредба допустимата граница за автономна преценка на законодателя е премината, тъй като данъчното бреме не е съобразено с равнището на доходите", се посочва в мотивите, като се добавя, че данък превозно средство е имуществен и не би трябвало за кола с по-малка стойност да се дължи по-висок данък.

Право на управляващите обаче е през данъците да провеждат някакъв вид държавна политика, а и години наред въвеждането на облагане от типа "замърсителят плаща" се отлага с мотив, че хората са бедни. Друг е въпросът, че липсва цялостна държавна политика за справяне с проблема с мръсния въздух.

Промените в Закона за местните данъци, приет от парламента, предвиждат от догодина освен мощност и година на производство при определяне на дължимата сума за "данък автомобил" да се взима предвид и екологичната му категория. Така дължимото за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%, докато за най-новите да се понижи. Например при автомобили в екологична категория Евро 5 коефициентът е между 0.6 и 0.8, което предполага намален данък с 20 до 40%. Друг фактор за това кой как ще усети промяната във формулата зависи и от
конкретната община, в която е регистриран автомобилът. Местната власт може да избира коефициента за мощност и екологична категория в определени от закона за местните данъци и такси рамки, като според този избор за един и същ автомобил данъчната тежест може да се понижи или увеличи. Това прави и оценката на въздействието трудна за изчисление, тъй като зависи от общинските съвети.

Два силни мотива и един под въпрос

Президентът оспорва и отлагането на реформата за таксата върху битовите отпадъци за 2022 г. Нейната цел е таксата да стане по-справедлива, като за целта тя започне да се определя според количеството отпадъци, а не на база данъчната оценка на имота, както е в момента. Според държавния глава "не е справедливо сроковете за гражданите и бизнеса винаги да са задължителни, независимо от тяхната готовност, а сроковете за държавата немотивирано да могат да се отлагат". И е прав, тъй като по този начин отново се отлага дълго чакана реформа. В случая той не забелязва, че новият модел ще натовари повече гражданите, а ще облекчи компаниите, които сега поемат голяма част от таксата. Управляващите пък не искат да вдигат рязко данъци преди местните избори следващата есен.

Радев оспорва и промените в Закона за митниците, с които регионалните структури се преобразуват в териториални дирекции. Той посочва, че закриването на сегашните митници ще доведе до "прекратяване правоотношенията на служителите". От приходната агенция обаче на няколко пъти обясниха, че промените няма да се използват за масови чистки. Идеята е да се създаде по-централизирана структура, подобно на НАП, което обаче не се коментира в мотивите на президента, както и фактът, че през един закон на практика се предлагат промени в куп други нормативни актове и дори вид реформа в митниците
.

"Конституционно неприемливо е и предвиденото прекратяване без предизвестие по преценка на директора на Агенция "Митници" на правоотношенията с висши държавни служители", се посочва в мотивите, визирайки друг текст от Закона за митниците. Още при гласуването му в парламента експерти посочиха, че той е спорен, тъй като влиза в противоречие със Закона за държавния служител именно заради липсата на предизвестие.

Последният текст, който оспорва президентът, е въвеждането на по-високи данъчни ставки за имоти в курорти в зависимост от използването на имота. Идеята на управляващите е да се ограничи неплащането на данъци за доходи, получени от недекларирани апартхотели и квартири. Мотивът на Радев обаче е, че имуществените и подоходните данъци трябва да се разграничават, като се позовава на решение на Конституционния съд за определяне размера на имуществените данъци.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата 3 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 1190 прочитания

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT, сектора, търговията, човешките ресурси

20 сеп 2019, 455 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Съдийката, отказала екооценка за Пирин, е номинирана за зам.-председател на ВАС

Милка Панчева е предложена от председателя Георги Чолаков и има серия от удобни за статуквото решения

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата