// К1: Средата / Политика
КЗК обяви мегапоръчката на БДЖ за нови влакове за незаконна
Държавният превозвач не е успял да докаже, че ще може да гарантира плащанията си до края на договора на поръчката
"БДЖ - Пътнически превози" обяви мегапоръчката си за нови мотрисни влакове през август. Тя е на стойност 675 млн. лв. и включва 450 млн. лв. за закупуване на мотрисите и 225 млн. лв. за поддръжката им за срок от 15 години. Компанията отдавна обяви, че са й необходими 85 нови влака, които да бъдат купени на два етапа. Първите 42 броя (от сегашната поръчка) - до 2023 г., а втората порция от 43 - до 2028 г.
Финансирането - от държавната субсидия
За първата партида 42 мотриси беше изчислено, че са необходими 450 млн. лв. Те трябва да дойдат от капиталовия трансфер от държавата в размер на 35 млн. лв. в продължение на 10 години плюс още 100 млн. лв., които вече бяха отпуснати - през юли кабинетът отпусна до 100 млн. лева целево финансиране на БДЖ за закупуване на нови влакове през 2020 г. Правителството одобри и проект за инвестиционен разход "Придобиване на нов подвижен състав за нуждите на "БДЖ Пътнически превози" ЕООД".
За поддръжката на мотрисите от 225 млн. лв. от БДЖ коментираха пред "Капитал", че парите ще дойдат от субсидията, която компанията получава от държавата по договора за обществена услуга.
Несигурното плащане
Негарантираното финансиране след 2024 година обаче се оказва сериозен проблем за поръчката и за БДЖ. Доставката на мотрисните влакове ще се финансира със средства от капиталов трансфер (35 млн. лв.), предоставян на възложителя целево на основание Договор за извършване на обществени превозни услуги в областта на железопътния транспорт на територията на Република България, сключен на 25.06.2009 г., със срок на действие до 31.12.2024 г. Т.е. след това не е ясно дали БДЖ ще преподпише договора с държавата.
При липса на осигурено финансиране се използва чл. 114 от ЗОП, по който възложителят уведомява потенциалните кандидати/участници в процедурата, че при откриването й общата максимална прогнозна стойност за изпълнение на поръчката не е осигурена, като той позволява при подобни обстоятелства всяка от страните да поиска прекратяване на договора 3 месеца след сключването му.
Според жалбоподателя в конкретния случай обаче, разпоредбата на чл. 114 от ЗОП е неприложима, тъй като обществената поръчка касае периодично изпълнявани дейности за повече от една календарна година и намира, че "този член от закона незаконосъобразно се цитира и използва като аргумент от възложителя, за да прехвърли риска върху потенциалния изпълнител на договора".
Съмненията около търга
Съмненията около поръчката са от месеци. БДЖ се беше допитала до четири компании за изчисляването на парите, необходими за купуване на новите мотрисни влакове. Това са PESA Bydgoszcz, Stadler Rail Management, Skoda Transportationa и Siemens. За въпросните 42 електрически мотриси, които ще са три вида: 22 броя с по 230 места с повишен комфорт, 8 броя с 230 места със стандартен комфорт и 12 броя със по 150 места със стандартен комфорт, PESA е посочила индикативна цена от 390 млн. лв., Stadler - 563 млн. лв., Skoda - 564 млн. лв., и Siemens - 630 млн. лв. В резултат на тези индикативни оферти е определена и нужната инвестиция от 450 млн. лв., като само PESA влиза в тази цена.
Сега БДЖ има два варианта: да обжалва и проточи покупката или да приеме решението и да промени поръчката.
Още по темата
БДЖ ще подновява влакове и вагони за 100 млн. евро
Превозвачът води разговори и с Deutsche Bahn за покупка на около 100 вагона на старо, за да реши текущите си проблеми
13 юни 2019БДЖ поднови търга за ремонт на мотрисите Siemens за 137 млн. лв.
Държавният жп превозвач ще се договаря с румънския клон на френския гигант Alstom и унгарското поделение на швейцарската Stadler
27 май 2019БДЖ ще наема подвижен състав, за да се справи с недостига
Компанията ще анализира отново дали има смисъл да се купуват нови мотриси заради либерализацията на пазара след 2024 г.
15 яну 201910-годишната ера на Владимир Владимиров беше прекъсната от транспортния министър. Заради липсата на влакове и зле организирани поръчки
6 дек 2018БДЖ се опита да продаде товарните вагони на теснолинейката
Вторият търг, насрочен за 30 ноември, беше спрян от транспортния министър Росен Желязков
22 ное 2018Новият транспортен министър сменя ръководството на БДЖ
Владимир Владимиров, Велик Занчев и Филип Алексиев депозира оставките си (Обновена в 18:08)
8 ное 2018Китайска компания обжалва мегапоръчката на БДЖ за нови мотриси
Срещу търга за 675 млн. лв. вече има и жалби от Siemens и Skoda
7 окт 2018БДЖ пусна мегапоръчката си за покупка на нови мотриси за 675 млн. лв.
Цената на влаковете е 450 млн. лв., но затъналата държавна компания ще плати и 225 млн. лв. за поддръжката им за 15 години
20 авг 2018Зелена светлина за новите влакове на БДЖ
Четири компании са били попитани за индикативни цени за нови мотриси за 450 млн. лв.
13 авг 2018
Казусът с финансирането на политическите формации отново показа колко крехко е парламентарното мнозинство
6 дек 2019, 1675 прочитания

Депутатите одобриха текстовете, които въвеждат регистрация за AirBNB, както и видеонаблюдение във всички данъчни складове
5 дек 2019, 1601 прочитания
5 дек 2019, 2262 прочитания
5 дек 2019, 2094 прочитания
5 дек 2019, 1945 прочитания
5 дек 2019, 1861 прочитания
5 дек 2019, 1673 прочитания
Според мониторинговия доклад натискът върху критикуващи властта пречи на реформите