С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 ное 2018, 18:34, 3198 прочитания

КЗК обяви мегапоръчката на БДЖ за нови влакове за незаконна

Държавният превозвач не е успял да докаже, че ще може да гарантира плащанията си до края на договора на поръчката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията обяви мегапоръчката на "БДЖ - Пътнически превози" за купуването на нови влакове за 675 млн. лв. като незаконна. Причината е, че БДЖ не е успяло да докаже, че може да гарантира, че ще си плаща до края на изпълнението на поръчката. Така за държавната компания, която съвсем скоро може да остане без борд на директорите, облаците продължават да се сгъстяват.

"БДЖ - Пътнически превози" обяви мегапоръчката си за нови мотрисни влакове през август. Тя е на стойност 675 млн. лв. и включва 450 млн. лв. за закупуване на мотрисите и 225 млн. лв. за поддръжката им за срок от 15 години.
Компанията отдавна обяви, че са й необходими 85 нови влака, които да бъдат купени на два етапа. Първите 42 броя (от сегашната поръчка) - до 2023 г., а втората порция от 43 - до 2028 г.


Решението на комисията е по жалба на Siemens Mobility, като срещу поръчката жалби подадоха още две компании - китайският производител на влакове CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) и Skoda Transportational.

Финансирането - от държавната субсидия

За първата партида 42 мотриси беше изчислено, че са необходими 450 млн. лв. Те трябва да дойдат от капиталовия трансфер от държавата в размер на 35 млн. лв. в продължение на 10 години плюс още 100 млн. лв., които вече бяха отпуснати - през юли кабинетът отпусна до 100 млн. лева целево финансиране на БДЖ за закупуване на нови влакове през 2020 г. Правителството одобри и проект за инвестиционен разход "Придобиване на нов подвижен състав за нуждите на "БДЖ Пътнически превози" ЕООД".



За поддръжката на мотрисите от 225 млн. лв. от БДЖ коментираха пред "Капитал", че парите ще дойдат от субсидията, която компанията получава от държавата по договора за обществена услуга.

Несигурното плащане

Негарантираното финансиране след 2024 година обаче се оказва сериозен проблем за поръчката и за БДЖ. Доставката на мотрисните влакове ще се финансира със средства от капиталов трансфер (35 млн. лв.), предоставян на възложителя целево на основание Договор за извършване на обществени превозни услуги в областта на железопътния транспорт на територията на Република България, сключен на 25.06.2009 г., със срок на действие до 31.12.2024 г. Т.е. след това не е ясно дали БДЖ ще преподпише договора с държавата.

При липса на осигурено финансиране се използва чл. 114 от ЗОП, по който възложителят уведомява потенциалните кандидати/участници в процедурата, че при откриването й общата максимална прогнозна стойност за изпълнение на поръчката не е осигурена, като той позволява при подобни обстоятелства всяка от страните да поиска прекратяване на договора 3 месеца след сключването му.

Според жалбоподателя в конкретния случай обаче, разпоредбата на чл. 114 от ЗОП е неприложима, тъй като обществената поръчка касае периодично изпълнявани дейности за повече от една календарна година и намира, че "този член от закона незаконосъобразно се цитира и използва като аргумент от възложителя, за да прехвърли риска върху потенциалния изпълнител на договора".

Съмненията около търга

Съмненията около поръчката са от месеци. БДЖ се беше допитала до четири компании за изчисляването на парите, необходими за купуване на новите мотрисни влакове. Това са PESA Bydgoszcz, Stadler Rail Management, Skoda Transportationa и Siemens. За въпросните 42 електрически мотриси, които ще са три вида: 22 броя с по 230 места с повишен комфорт, 8 броя с 230 места със стандартен комфорт и 12 броя със по 150 места със стандартен комфорт, PESA е посочила индикативна цена от 390 млн. лв., Stadler - 563 млн. лв., Skoda - 564 млн. лв., и Siemens - 630 млн. лв. В резултат на тези индикативни оферти е определена и нужната инвестиция от 450 млн. лв., като само PESA влиза в тази цена.

Сега БДЖ има два варианта: да обжалва и проточи покупката или да приеме решението и да промени поръчката.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Парите за медии в кампанията за евровота у нас вече превишават 3 млн. лв. 1 Парите за медии в кампанията за евровота у нас вече превишават 3 млн. лв.

"Воля" изпревари ГЕРБ по разходи за отразяване, показват данните на Института за развитие на публичната среда

24 май 2019, 1972 прочитания

Кога всъщност ще са готови магистралите 2 Кога всъщност ще са готови магистралите

Предизборните обиколки на Бойко Борисов съвпадат със старта на изграждането на магистрали, с откриването им и изтеглят сроковете за изграждането, но дали това е реалистично

23 май 2019, 4863 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
ЕК най-накрая видя влошаващата се медийна среда в България

Според мониторинговия доклад натискът върху критикуващи властта пречи на реформите

ЕС след изборите: Всички във властта

Изходът от вота за Европейски паралмент предвещава коалиция от четирите основни европейски партии

И да паднат, и да бият...

Няколко дни преди края на кампанията за европейските избори победителят не е ясно очертан, но вече са ясни някои от промените, които ще настъпят след това

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си