Гориво, касови бележки и други фойерверки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гориво, касови бележки и други фойерверки

Бележката няма как да покаже точно печалбата, тъй като разликата между цената на едро и на дребно не е нетният марж, защото всеки обект има различни разходи в добавка към общите на компанията

Гориво, касови бележки и други фойерверки

Владислав Горанов предлага фискалният бон по бензиностанциите да е с разбивка на цената. Секторът е скептичен колко ще работи и ще е вярно показаното

Калина Горанова
7031 прочитания

Бележката няма как да покаже точно печалбата, тъй като разликата между цената на едро и на дребно не е нетният марж, защото всеки обект има различни разходи в добавка към общите на компанията

© Георги Кожухаров


"Ще предложим в най-кратки срокове всяка касова бележка на бензиностанция да съдържа търговската надценка и елементите на цената, които влизат в крайната цена на горивото." Това обяви пред bTV министърът на финансите Владислав Горанов.

Предложението идва след срещата му с премиера и имало за цел да се повиши доверието в системата. Самият Борисов пък заяви: "Възложил съм на финансовия министър да направят промени в наредба 18 (бел. ред.- по-известна като наредба за касовите апарати) и когато зареждаш на бензиностанцията, така при сметките си за ток хората да виждат разбита цена колко е производствената цена, акцизът, ДДС - как се формира цената". "Със съответните законодателни изменения можем да отидем и по-напред и да се посочва и търговската надценка в касовата бележка", обясни още министър Владислав Горанов.

Представители на петролния бранш обаче окачествиха идеята като "фойерверки", каквито неведнъж е имало от страна на политиците през годините, в опитите им да се тушира общественото напрежение, като вместо реални мерки държавата предлага невъзможни за изпълнение неща, коментираха от петролните компании.

Защо не може да стане

Най-безпроблемният компонент за показване, разбира се, е ДДС-то, което е лесно да се сметне, тъй като е част от крайна цена. При акциза обаче нещата стоят малко по-специфично, тъй като той се смята на 1000 литра при 15 градуса на горивото в момента, в който то напуска данъчния склад. При продажбата на бензиновата колонка обаче горивото се продава при реална температура, обясниха от бранша. Т.е. за да се сметне акцизът към момента на продажбата, ще е необходимо монтирането на термометри към маркучите на колонките, казват някои представители на бранша. Но според други преизчисляването на акциза така или иначе предстояло да се наложи като европейско изискване.

На една бензиностанция обаче постоянно пристига гориво в резервоара, което често е на различна цена в рамките на един ден. От бранша напомнят, че въпросната надценка на бензиностанцията между цената на едро и тази на дребно не е печалба, като всеки обект си има различни разходи. И всяка сметка за отделна бензиностанция за всеки ден няма как да е точна - колко са разходите на компанията, които се съотнасят към 1 литър гориво всеки ден е неизчислима бързо задача.

Като обобщение "това са вертикално интегрирани компании, които се занимават от добив на нефт до крайната реализация на дребно, като всичко това се извършва през свързани лица", продължават от бранша. "Максимумът, който може да се постигне, е да се показва нещо декларативно, което обаче едва ли ще постигне целта", коментираха търговци. Компаниите, разбира се, работят със сложни софтуерни системи, които не е ясно как могат да бъдат вкарани в софтуера на касовия апарат и да отговарят на истината във всеки един момент.

Някои принципни проблеми

"Ако ще тръгваме да правим разбивка на цените, тогава това трябва да важи и за ракията и за виното например. Защо само за горивата?", питат от бранша. Сравнението със сметките за ток също е неуместно, тъй като става въпрос за регулиран ценови пазар, което не важи за горивата.

Идеята да се показва "производствената цена", каквото е предложението на премиера Бойко Борисов, влиза в рязко противоречие с досегашната политика на Комисията за защита на конкуренцията, която с всяко свое следващо решение прави сектора по-малко прозрачен в опит да се противодейства на картелирането на играчите. Така след проучването на регулатора, започнало през 2011 г., "Лукойл България" скри цените си на едро от сайта си и те станаха достъпни само за компании с договори с търговеца. При последната проверка за картел между големите компании скандалните разкрития на КЗК бяха свързани именно с обсъждане на цените между играчите.

Любопитно е и как обекти на Веселин Марешки ще показват в касовата бележка продажбата си на загуба. В началото на август след проверка на КЗК, която завърши с глоба заради дъмпинг, стана ясно, че в дадени обекти тенденцията да се продават под себестойност всички видове горива е била трайна практика. Това са Павликени, Сливен 1 и 2, Разград, Русе, Силистра, Ямбол, Габрово, Свищов. В големите градове като Бургас, София, Пловдив, Стара Загора и Добрич Марешки по-скоро е печелил.

Какво може да направи държавата

Ако държавата има желание да се намеси на пазара на горива, има и по-добри начини, коментират от бранша. Един от тях е посредством държавния резерв, като тя може да започне да освобождава гориво, когато цената е висока и това да доведе до смъкване на цената и да купува, когато горивото е евтино.

Друго, което може да направи държавата, е да промени наредбата за устройството, безопасната експлоатация и техническия надзор на газовите съоръжения и инсталации за втечнени въглеводородни газове. Според представители на бранша изискването да има обслужващ персонал винаги когато се продават газове пречи на това да има бензиностанции на самообслужване, където горивата респективно да са на по-ниска цена.

Търговците дават пример и със скъпия биокомпонент от декември до март, като в други държави например липсата на биокомпонент през определени месеци се компенсирала през други месеци в годината, когато цената му е по-ниска.

Не на последно място съвсем наскоро изключително безпроблемно парламентът прие (а президентът не наложи вето) секторен закон, който ще затрудни много малките компании в сектора и ще ограничи конкуренцията, необходима за гарантирането на пазарните цени. А тя от години е слаба - "Лукойл" държи единствената голяма рафинерия, има най-голям дял на пазара на дребно и едро и контролира повечето складове.

"Ще предложим в най-кратки срокове всяка касова бележка на бензиностанция да съдържа търговската надценка и елементите на цената, които влизат в крайната цена на горивото." Това обяви пред bTV министърът на финансите Владислав Горанов.

Предложението идва след срещата му с премиера и имало за цел да се повиши доверието в системата. Самият Борисов пък заяви: "Възложил съм на финансовия министър да направят промени в наредба 18 (бел. ред.- по-известна като наредба за касовите апарати) и когато зареждаш на бензиностанцията, така при сметките си за ток хората да виждат разбита цена колко е производствената цена, акцизът, ДДС - как се формира цената". "Със съответните законодателни изменения можем да отидем и по-напред и да се посочва и търговската надценка в касовата бележка", обясни още министър Владислав Горанов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    antoni avatar :-?
    Бай Гадьо

    Някой може ли да каже, защо Лукойл дават отстъпка само при плащане в брой?

  • 2
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    До коментар [#1] от "Гадьо":

    Защото плащането с карта означава една таксичка за *ибаната банка която обслужва POS терминала. Поради същата причина Марешки приема само плащане в брой.

  • 3
    djb95 avatar :-|
    djb95

    До коментар [#2] от "iavorski":
    Марешки приема в брой за да няма след какво и как продава. Колонките му се управляват с дистанционно като за телевизор и имат уай фай връзка и без проблем се манипулират независимо от пломбите на БИМ. Това не означава че се ощетява клиента с литрите но се лъже държавата за продажбите

  • 4
    g.buzov avatar :-|
    Георги Бузов

    Миналата седмица мой приятел зареди напълно празния си резервоар с газ. Оказа се, че освен газ са му пробутали и доста въздух, за които си беше платил " до горе". Спряхме на следващата бензиностация и той поиска да му заредят още 5 литра. "Пълният" до горе резервоар ги събра, въпреки че не беше гумен.
    Шофьори, внимавайте за какво количество реално плащате, защото измамниците от бензиностанциите много , ама много обичат балъците.

  • 5
    nikolai_petrov avatar :-|
    FanFan - la tulipe

    В бележката не е важно да се запише колко е печалбата на бензиностанцията, а стойността на компонентата суров петрол!

    Именно с тази компонента политиците и Лукойл ни баламосват, че не зависи от тях и заради нея цените скачат.

    Симпъл ес дат!

  • 6
    antoni avatar :-?
    Бай Гадьо

    До коментар [#2] от "iavorski":

    И казваш, подтикването на клиентите да си плащат в брой, няма нищо общо с това, да могат да се разплащат и с контрагентите си в брой, за да се крие оборот например? Само заради едната такса на банките го правят?

  • 7
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    До коментар [#6] от "Гадьо":

    Предвид начина на отчитане на продажбите на горива в България на обектите на дребно все ми се струва че това е най-глупавия начин за криене на обороти. Ако някой в бизнеса иска да крие обороти го прави нагоре по веригата - внос/износ, търговия на едро.

    И като казваш само за едната такса - ами фирмата в която работя от обектите ни на дребно плаща месечно над 2500 лева такси от клиентски картови разплащания. А оборота ни е доста под този на голяма бензиностанция. Сега ако ти имаш стотина бензиностанции и се налага месечно да плащаш 250 хиляди лева заради картови такси как ще се чувстваш?

  • 8
    Reggie avatar :-|
    Reggie

    Специално на Марешки в Сф вече два пъти го хващам, че лъже в литрите. Това с едната кола, която е с по-добър борд комп. С другата е по-трудно. Но и двете съм зареждал чмного пъти от пролетта досега и не е имало разлика. Нещо му отпуснаха юздите май и взе да си прави каквото иска. Не стъпвам повече там

  • 9
    classicc avatar :-|
    classicc

    Всички ще са по-доволни ако г-н Владислав Горанов въведе в бележките задължително да пише:
    - как голям петролен бизнес работи на загуба с години без да фалира
    - колко партии поред вече се навеждат пред руските интереси в горивния бизнес
    - колко партии поред вече се навеждат пред руските интереси в атомната (гъоловата) енергетика
    - колко партии поред вече се навеждат пред руските интереси в газовата индустрия

  • 10
    antoni avatar :-?
    Бай Гадьо

    До коментар [#7] от "iavorski":

    Договора който са сключили Лукойл с обслужващата ги банка едва ли е със същите условия като на вашата фирма. Отделно не знам дали е по-евтино да се разхождат едни инкасо автомобили по всички бензиностанции да събират оборотите, от колкото таксата която плащат за използването на ПОС терминал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK