Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна

Стоп кадър от рекламния клип на телевизия "Алма Матер"

Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна

Университетът замрази договора си с външния продуцент, който щеше да създава програма за канала

Весислава Антонова
22272 прочитания

Стоп кадър от рекламния клип на телевизия "Алма Матер"

© Капитал


"Шефе, сметанката", е репликата в станал популярен видеоклип, която разбуни академичната общност в Софийския университет и извади на показ странни факти около съществуващата вече девет години телевизия "Алма матер". Той предизвика серия от въпроси, чиято цел беше да разкрият обстоятелства, които са били прикривани от ръководството на университета.

В породилото редица негативни реакции видео директорът на Студентската телевизия "Алма матер", актьорът Башар Рахал, призовава младежите да кандидатстват за работа, за да станат известни. Днес не можете да видите този клип, защото той е свален от мрежата. Във видеото млада секретарка с къса пола се появява в кадър, подтичвайки с кафе и сметанката за шефа (Рахал), а той оглежда провокативно задните й части с коментара, че тя "вече също е известна". "Запомни тази година - това е годината, в която ти стана известен", казва Рахал.

Клипът на университетската телевизия бе обявен за сексистки и принизяващ журналистическата професия. Проблемът, разбира се, не е само в клипа.

Какво е "Алма матер тв"

Преподаватели от Факултета по журналистика, катедра "Телевизия и радио", попитаха в отворено писмо: По какви правила работи телевизия "Алма матер"? Защо те не са публични? Защо университетът дава медията на външен продуцент да я управлява и при какви условия?

Според лиценза ѝ от 2009 г. "Алма матер" е студентска телевизия за култура, образование и младежки политики със статут на "национална обществена телевизия" към Софийския университет "Св. Климент Охридски". Тя е политематичен канал и има лиценз за национално излъчване на 24-часова програма". Тоест национална телевизия с право да излъчва по кабел и сателит. Досега телевизията се финансира от бюджета на СУ. По информация на "Капитал" университетът е давал годишно на канала 78 хил. лв., които са се използвали за хонорари на екипите, които реализират предавания, някои от които излъчвани по БНТ2 и "БНТ Свят." В телевизията е имало назначени пет души на щат. Старият екип на телевизията, ръководен от доц. Светлана Божилова, преподавател във Факултета по журналистика, е получил като дарение студио на стойност 582 хил. лв. от фирма "Трансмедиа", собственост на Георги Василев. Срещу инвестицията е подписан четиригодишен договор, според който фирмата има право да използва студиото три пъти в седмицата, а през останалото време - от студентите. По проект от министерството на образованието на стойност 100 хил. лв. през 2010 г. телевизията е успяла да купи монтажна техника.

В началото на лятото става ясно, че актьорът Башар Рахал е назначен за директор на студентската телевизия "Алма матер" със заповед на ректора на СУ Анастас Герджиков. Той заменя на поста доц. Божилова.

Какво казва ректорът

"Капитал" попита ректора на университета проф. Анастас Герджиков какво е наложило промяната и от кабинета му уточняват, че дълги години телевизия "Алма матер" функционира не като телевизия, а като продуцентска къща, създаваща отделни предавания, някои от които са се излъчвали по БНТ 2. "Това не отговаря на възможностите и нуждите на Софийския университет, както и на правилника на телевизията от 2008 г., съгласно който до 2012 г. е трябвало телевизията да стане 24-часова. В момента телевизията произвежда съдържание от няколко часа седмично и няма собствено излъчване", уточняват от университета. Оттам коментират, че промяната в ръководството на телевизията цели "бързото разгръщане на телевизия "Алма матер" в пълноценна телевизия, представяща постиженията на Софийския университет и важни за обществото образователни, научни и културни теми". Мотивът на университета да избере Башар Рахал за директор на телевизията е опитът му в множество телевизионни продукции през последните 20 години. Но този "опит" очевидно не е бил достатъчен. "Превръщането на телевизията в пълноценна и гледана е невъзможно със собствени средства и без външни продукции. Това е и мотивът Софийският университет да потърси външен продуцент...", уточняват от кабинета на проф. Герджиков и допълват, че такива опити са правени и по-рано, но нито една продуцентска компания не е проявила интерес. От университета потвърждават, че е сключен

Продуцентски договор с фирма

(от СУ не посочват името на компанията - бел. ред.) на Михаил Михайлов (популярен като говорител в кабинета на Иван Костов, който напусна след обвинения в корупция (недоказани); името му излезе и като агент на ДС - бел. ред.), който има богат опит в създаването на две телевизии в България. Медиите, с които е свързан, са: "Нова тв" като прохождаща медия и "София кабел" - създадена през 1993 г., а през 1998 преименувана на Канал 3. Договорът с Михайлов е сключен със срок 10 години. Продуцентът се задължава да осигури финансиране в размер на не по-малко от 10 млн. лв. и съдържание в съответствие с регистрацията на телевизията и с изискванията на бъдещата програмна схема, насочена към теми като образование, наука, култура и младежка тематика, уточняват от СУ. Според договора продуцентът се задължава да осигури собствени ресурси и да изготвя част от предаванията на телевизията, а не да отговаря за цялото програмно съдържание.

До редакционното приключване на "Капитал" Михаил Михайлов не отговаряше на мобилния си телефон.

"Подписаното споразумение между двете страни не предвижда и достъп на продуцента до студиото и оборудването на телевизия "Алма матер". "Не беше предвиден и достъп до бъдещото оборудване, което телевизията ще получи в рамките на голям научен проект, спечелен от Софийския университет в партньорство", коментират от СУ. Научният проект, за който се споменава, е "Наследство БГ", който е финансиран по европейска програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Той е голям и негов основен приоритет е създаването на център за върхови постижения. Финансирането на "Наследство БГ" е на обща стойност 29.7 млн., от които дотук са платени 5.9 млн. Като част от него студентската телевизия може да получи близо 1,2 млн. лв. за закупуване на оборудване и софтуер.

От университета обясниха, че след поредица от подобни неверни твърдения, сред които опасението, че външният продуцент ще се разпорежда с "публична собственост на университета" в отворено писмо на група преподаватели от катедра "Радио и телевизия", Михаил Михайлов е поискал договорът да бъде прекратен. "Към момента е подписан анекс, който спира действието на договора, докато СУ не изрази ясна позиция за желанието си за работа с външен продуцент", коментират от университета.

Крайният резултат в момента е, че през новата учебна година студентите от журналистическия факултет, вече ще са лишени от възможността да имат практика в реално студио и да създават програмно съдържание, защото то е запечатано.

Пропиленият шанс - университетска медиа

Скептицизмът на преподаватели, студенти и медиите, които се опитаха да проучат телевизионния проект "Алма матер" има своите основания. Те се коренят в лошия опит на журналистическия факултет назад в годините да развие и защити университетско радио. Преди повече от 12 години журналистическият факултет спечели ефирна радиочестота за София. Преподаватели и студенти с ентусиазъм започнаха да правят програмата, която първоначално бе четири часа и постепенно се увеличи. През 2006 г. университетското радио влезе в договорни отношения с търговското дружество "Класик ФМ радио АД" на Васил Димитров. Така като външна продукция в програмата се включват две предавания с класическа музика, продуцирани от дружеството с общо времетраене четири часа. През есента на 2008 г. ръководството на СУ сключва нов договор за партньорство със същия външен продуцент Васил Димитров (дружеството обаче вече се казва "Кантус Фирмус АД"). Програмата, произвеждана в радиостудиата на университета, е сведена до краен минимум – около 30 минути новини и по едно 60-минутно предаване в делничен ден. По онова време "Кантус Фирмус АД" е собственост на "Фючър Профайл" ЕООД, която е собственост на "Финлаб" ЕООД. Едноличен собственик на капитала на последното юридическо лице е Красимир Гергов. Така през годините университетското радио остава под контрола на частна компания, свързана с Красимир Гергов. Честотата служи много повече на "Класик ФМ ", отколкото на студентите и на университета.

Затова и логично възниква въпросът за интереса и мотива на външен продуцент да даде 10 млн. лв. за университетска телевизия. Остава само усещането, че с авторитета си университетът може да послужи като параван за интересите на частен тв продуцент, който иска да използва и висшето училище. Всичко това и потайността, с която се прави, е достатъчно основание за съмнения.

А ръководството на университета трябва да си дава сметка, че медиата изисква по дефиниция публичност, прозрачност и респективно доверие. Това се учи още в първи курс на журналистическия факултет.

"Шефе, сметанката", е репликата в станал популярен видеоклип, която разбуни академичната общност в Софийския университет и извади на показ странни факти около съществуващата вече девет години телевизия "Алма матер". Той предизвика серия от въпроси, чиято цел беше да разкрият обстоятелства, които са били прикривани от ръководството на университета.

В породилото редица негативни реакции видео директорът на Студентската телевизия "Алма матер", актьорът Башар Рахал, призовава младежите да кандидатстват за работа, за да станат известни. Днес не можете да видите този клип, защото той е свален от мрежата. Във видеото млада секретарка с къса пола се появява в кадър, подтичвайки с кафе и сметанката за шефа (Рахал), а той оглежда провокативно задните й части с коментара, че тя "вече също е известна". "Запомни тази година - това е годината, в която ти стана известен", казва Рахал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Е, сега вече всички разбраха, че има такава телевизия, което според новия директор и било целта на провокативния (пак според него!) клип. Вече и той стана известен. И какво от това?

  • 2
    sfkjahfkja avatar :-|
    sfkjahfkja

    Значи усигурено финансиране и организирана телевизия се провалят заради скандал покрай едно клипче. Вярно, неморално е съдържанието. Което е още по-жалко, предвид реалната възможност да заработи цяла университетска телевизия. Кофти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK