С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 16 ное 2018, 16:53, 24394 прочитания

Дизелът залязва на изток

Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повишаването на данъците за стари коли у нас показа, че мерките за по-чист въздух имат сериозна политическа цена.
Милано, Щутгарт, Хамбург, Лондон и Париж са само част от европейските, които вероятно ще забранят стари дизелови автомобили със стандарт до Евро 4 да се движат в части от тях. Тези коли най-вероятно ще заживеят нов живот след износ в Източна Европа, където понижената им цена ще ги направи още по-привлекателни за хората. А въздухът в градовете на изток от Виена - още по-мръсен. Междувременно качеството на въздуха става все по-важно и в България, но създава и проблеми на властта, тъй като решенията са непопулярни за част от обществото. Плахият опит за някаква регулация - с лекото увеличаване на и без това ниските данъци върху старите автомобили, тази седмица предизвика взрив от популизъм и дори добави още бензин в искрите на протестите.

Темата е класически пример за проблемите, които създава разликата между по-богатите обществa в Западна Европа и по-бедните в Източна. И понеже е сложен, изглежда, няма да получи бързо разрешение. Държавите от Източна Европа няма да посмеят да ограничат ползването на стари дизели, а на ЕС ще отнеме много време да предложи мерки. Дотогава керваните от автовози ще изнасят мръсен въздух на изток.


Стъпките напред

Като за начало в ЕС трябваше да се подобри контролът на емисиите, затова регулациите за тестовете се затегнаха след скандала Дизелгейт. От 1 септември 2018 г. бяха въведени тестове в реални условия, към които обаче също има някакви критики (виж интервюто с Уилям Тодс). Друго решение, което се коментира, е преоборудването на дизеловите автомобили, което би довело до 50% намаляване на вредните емисии. Цената, която се цитираше по време на конференция за дизелите в Брюксел преди седмица, е около 3 хил. евро на кола. Вариант е това да е условие, преди автомобилът да се изнася на изток. Подходът към проблема, както и еврокомисарят по вътрешния пазар Елжбиета Биенковска уточни в речта си на конференция за дизелите в Брюксел, трябва да е общ: както от държавите, които "одобряват" мръсните коли (визирайки Германия и нейната автоиндустрия), така и тези, които ги внасят, а именно България и нейните източноевропейски другари по съдба.

Въпрос на приоритети



През октомври България, Полша и Словакия, подкрепени от още шест страни, съвместно представиха пред Съвета по околна среда на ЕС нота за нуждата да се предприемат европейски мерки за справяне със замърсяването на въздуха от очаквания внос на коли втора ръка от страни членки с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност. България, Полша или Румъния не могат просто да забранят вноса на мръсни дизели, които не отговарят на екоизискванията - все пак на територията на ЕС има свободно движение на стоки. Някакъв компромис обаче ще трябва да се открие, тъй като по данни на Transport and Environment само за 2017 г. в България са внесени над 100 хил. коли втора ръка от други страни от ЕС, като над една трета от тях са "тежко замърсяващи дизели".

Топката обаче не трябва да се прехвърля само на запад. В своите стратегии Столична община обмисля въвеждането на нискоемисионни зони в София, но политическото решение за това сякаш не е близо. У нас темата за старите дизели стана още по-актуална покрай предложените промени в данъчните закони, в резултат на които данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%. В публичното пространство се появиха мнения, включително и мотивът на президента за вето върху закона, че тези правила ще "стоварят данъчната тежест върху гражданите с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес".

В момента е въпрос на късмет, че еврокомисарят по вътрешен пазар и индустрии е от Полша - страна, която би била потърпевша от износа на мръсни дизели занапред. Затова и сякаш тя активно се опитва да повдигне темата в ЕК. "Свиках среща на министрите по темата за дизела. Те не желаят особено много да участват в такава среща", каза Биенковска по време на конференцията. Срещата ще се състои в края на ноември, обясни тя. Мандатът на сегашната ЕК обаче изтича догодина, затова не е ясно колко решителни ще са в Брюксел да помогнат на Източна Европа с наплива от мръсни коли. Същевременно обаче всички жители на ЕС имат право да дишат еднакво чист въздух, затова всяка страна, включително и България, ще трябва да вземе мерки и на своя територия. Въпросът е дали чистият въздух е приоритет, или бедността, големият проблем на Източна Европа, ще надделее на този етап.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете

И още: Tesla щурмува Европа през Германия, Цацаров е вариант за шеф на антикорупционната комисия, ВСС ще прегалсвуа избора на Гешев за галвен прокурор

13 ное 2019, 1262 прочитания

Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект

Арх. Димитър Ахрянов, неуспял бивш кандидат за поста в града и досегашен главен архитект на Карлово, е директно трансфериран в Пловдив без конкурс

13 ное 2019, 2604 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Външни фирми ще продължат да разделят отпадъците в завода за боклук

Столичната община обяви нов търг за 5.2 млн. лв. за сортиране на подходящите за рециклиране суровини

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10