Дизелът залязва на изток
Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Милано, Щутгарт, Хамбург, Лондон и Париж са само част от европейските, които вероятно ще забранят стари дизелови автомобили със стандарт до Евро 4 да се движат в части от тях. Тези коли най-вероятно ще заживеят нов живот след износ в Източна Европа, където понижената им цена ще ги направи още по-привлекателни за хората. А въздухът в градовете на изток от Виена - още по-мръсен. Междувременно качеството на въздуха става все по-важно и в България, но създава и проблеми на властта, тъй като решенията са непопулярни за част от обществото. Плахият опит за някаква регулация - с лекото увеличаване на и без това ниските данъци върху старите автомобили, тази седмица предизвика взрив от популизъм и дори добави още бензин в искрите на протестите.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
В България дизела ряпа да яде - горенето на кюмюр и боклуци е доста по-голям проблем. Защо не се говори за това?
oт дизел до дизел има голяма разлика. Няма нужда да си експерт, за да забележиш разликата между дизел от преди 2011г и след.
Разликата иде не само то катализатора, но и от задължителния филтър за финни частици.
Кое е по-еколгично: да караш дизел на 5 г, който харчи 5 литра, или бензин на 15 години, който харчи 7 литра (примерно)?
Аз мисля, че дизела.
Нещо не разбирам възприятието, че личния автомобил е исконно човешко право. Съгласен съм, че най-вероятно една печка на дърва или въглища цапа колкото 10тина ако не и повече коли, както и с факта, че общините издават разрешителни за строеж без да планират промяна в схемата на градския транспорт, но да се протестира срешу високи данъци на колите, горивата или липсата на места за паркиране е абсурдно, защото купувайки си кола и жилище в даден район е наша, а не държавна отговорност да съобразим тези неща.
До коментар [#2] от "
gavrilov
":
В грешка сте. Дизел значи твърди частици и азотни окиси. Ако бензина не е с директно впръскване цифрите на горните замърсители са в пъти надолу.
До коментар [#1] от "nlv20528617":
що пък да не се говори?
простго тази статия е за друго.
До коментар [#2] от "gavrilov":
Филтъра за твърди частици го е имало 2011 г. когато колата е била нова, но 2019 като я внасят в България да не мислиш, че работи? Той има живот примерно 200,000км и когато колата спре да минава техническия преглед в чужбина, я пускат за продан "само за износ" - можеш да видиш много такива обяви в Германия.
Тук се изтърбушва, и газ! Хем ще имаш и намаление за данъка, защото по документи си Евро-5.
До коментар [#6] от "Камен":
Всички съвременни коли (особено пък немските) регенерират филтъра при движение с над около 65км/ч за 10-15мин, т.е. при излизане на магистрала. Ако караш само градско, като се позадръсти филтъра ти излиза съобщение да минеш в режим на движение който би позволил регенерация, ако го игнорираш, верно можеш да си прецакаш филтъра и да се наложи някаква по сложна и скъпа процедура по почистване или подмяна. Така че живота на този филтър е много условен и при правилна експлоатация никой не дава твърди лимити, може да изкара и 4-500 хил. км без никакъв проблем. Друго което може да скапе филтъра е лошо работещ двигател - който гори масло или има проблем с дюзи, помпи и т.н. и по скоро това е причина автомобилите да не минават техн. преглед и да ги разкарват на изток...
До коментар [#2] от "gavrilov":
Така мислиш щото имаш миризлива печка, ако беше на бензин дали така щеше да е?
"Тези коли най-вероятно ще заживеят нов живот след износ в Източна Европа, където понижената им цена ще ги направи още по-привлекателни за хората. А въздухът в градовете на изток от Виена - още по-мръсен. "
==========
Ако предпочитате изобщо да не сменяме старите? Ще си караме такива от 1990 - 2000 година.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.