С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 16 ное 2018, 16:53, 24181 прочитания

Дизелът залязва на изток

Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повишаването на данъците за стари коли у нас показа, че мерките за по-чист въздух имат сериозна политическа цена.
Милано, Щутгарт, Хамбург, Лондон и Париж са само част от европейските, които вероятно ще забранят стари дизелови автомобили със стандарт до Евро 4 да се движат в части от тях. Тези коли най-вероятно ще заживеят нов живот след износ в Източна Европа, където понижената им цена ще ги направи още по-привлекателни за хората. А въздухът в градовете на изток от Виена - още по-мръсен. Междувременно качеството на въздуха става все по-важно и в България, но създава и проблеми на властта, тъй като решенията са непопулярни за част от обществото. Плахият опит за някаква регулация - с лекото увеличаване на и без това ниските данъци върху старите автомобили, тази седмица предизвика взрив от популизъм и дори добави още бензин в искрите на протестите.

Темата е класически пример за проблемите, които създава разликата между по-богатите обществa в Западна Европа и по-бедните в Източна. И понеже е сложен, изглежда, няма да получи бързо разрешение. Държавите от Източна Европа няма да посмеят да ограничат ползването на стари дизели, а на ЕС ще отнеме много време да предложи мерки. Дотогава керваните от автовози ще изнасят мръсен въздух на изток.


Стъпките напред

Като за начало в ЕС трябваше да се подобри контролът на емисиите, затова регулациите за тестовете се затегнаха след скандала Дизелгейт. От 1 септември 2018 г. бяха въведени тестове в реални условия, към които обаче също има някакви критики (виж интервюто с Уилям Тодс). Друго решение, което се коментира, е преоборудването на дизеловите автомобили, което би довело до 50% намаляване на вредните емисии. Цената, която се цитираше по време на конференция за дизелите в Брюксел преди седмица, е около 3 хил. евро на кола. Вариант е това да е условие, преди автомобилът да се изнася на изток. Подходът към проблема, както и еврокомисарят по вътрешния пазар Елжбиета Биенковска уточни в речта си на конференция за дизелите в Брюксел, трябва да е общ: както от държавите, които "одобряват" мръсните коли (визирайки Германия и нейната автоиндустрия), така и тези, които ги внасят, а именно България и нейните източноевропейски другари по съдба.

Въпрос на приоритети



През октомври България, Полша и Словакия, подкрепени от още шест страни, съвместно представиха пред Съвета по околна среда на ЕС нота за нуждата да се предприемат европейски мерки за справяне със замърсяването на въздуха от очаквания внос на коли втора ръка от страни членки с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност. България, Полша или Румъния не могат просто да забранят вноса на мръсни дизели, които не отговарят на екоизискванията - все пак на територията на ЕС има свободно движение на стоки. Някакъв компромис обаче ще трябва да се открие, тъй като по данни на Transport and Environment само за 2017 г. в България са внесени над 100 хил. коли втора ръка от други страни от ЕС, като над една трета от тях са "тежко замърсяващи дизели".

Топката обаче не трябва да се прехвърля само на запад. В своите стратегии Столична община обмисля въвеждането на нискоемисионни зони в София, но политическото решение за това сякаш не е близо. У нас темата за старите дизели стана още по-актуална покрай предложените промени в данъчните закони, в резултат на които данъкът за най-старите автомобили може да се увеличи с до 30%. В публичното пространство се появиха мнения, включително и мотивът на президента за вето върху закона, че тези правила ще "стоварят данъчната тежест върху гражданите с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес".

В момента е въпрос на късмет, че еврокомисарят по вътрешен пазар и индустрии е от Полша - страна, която би била потърпевша от износа на мръсни дизели занапред. Затова и сякаш тя активно се опитва да повдигне темата в ЕК. "Свиках среща на министрите по темата за дизела. Те не желаят особено много да участват в такава среща", каза Биенковска по време на конференцията. Срещата ще се състои в края на ноември, обясни тя. Мандатът на сегашната ЕК обаче изтича догодина, затова не е ясно колко решителни ще са в Брюксел да помогнат на Източна Европа с наплива от мръсни коли. Същевременно обаче всички жители на ЕС имат право да дишат еднакво чист въздух, затова всяка страна, включително и България, ще трябва да вземе мерки и на своя територия. Въпросът е дали чистият въздух е приоритет, или бедността, големият проблем на Източна Европа, ще надделее на този етап.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове

Саудитска Арабия намали производството на петрол след атака с дронове, фоторепортер на "Клуб Z" е арестуван

15 сеп 2019, 1266 прочитания

БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София 1 БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София

След скандал с местната структура Националният съвет на БСП номинира Анелия Клисарова за кмет на Варна

15 сеп 2019, 959 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Външни фирми ще продължат да разделят отпадъците в завода за боклук

Столичната община обяви нов търг за 5.2 млн. лв. за сортиране на подходящите за рециклиране суровини

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател