Кони Хедегаард: Дизеловите коли трябва да се препродават само след преоборудване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кони Хедегаард: Дизеловите коли трябва да се препродават само след преоборудване

Кони Хедегаард

Кони Хедегаард: Дизеловите коли трябва да се препродават само след преоборудване

Бившият еврокомисар по климата пред "Капитал"

Мила Чернева
2828 прочитания

Кони Хедегаард

© Цветелина Белутова


Кони Хедегаард е първият еврокомисар по климата между 2010 и 2014 г. В момента заема редица позиции, една от които е член на съвета по устойчивост на Volkswagen.

Как си обяснявате парадокса с продажбите на Volkswagen, които се повишават, въпреки скандала Дизелгейт?

Това, разбира се, е и заради растящите международни пазари, например пазарът в Китай растеше. Но дори и в Европа и САЩ може да се види. Някой би предположил, че след такъв скандал потребителите ще се насочат към други марки, но явно наистина марката е силна в технологичен план. Показва и как седим тук (на конференция - бел. ред.) и обсъждаме потребителите и как трябва да са по-активни. И след това 52-годишен мъж в магазина за автомобили иска да си купи просто това, което е добро. Но мисля също, че отразява също мнението на клиентите, че грешките са били поправени досега. На ниво политики някой трябва да го е разрешил вече. Мисля, че отразява голямо доверие във властите - "вероятно са го поправили вече". Мисля, че дългосрочният ефект е, че ще има потребители с по-критично мислене. Другото е, че автомобилната индустрия ще се сблъска с повече критични въпроси от държавите. Не е достатъчно само да кажат, че създават работни места. Сега ги питат за замърсяване на въздуха и т.н.

По ваши наблюдения готови ли са автомобилните производители за тези по-строги тестове на емисиите?

Това го преживях и през последните промени на регулациите, когато те казваха, че е много сложно и скъпо. И всеки път се оказва, че може да стане. Разбира се, трябва да има адекватно предупреждение, да им се дадат няколко години.

Изкуството на политиката е да се стигне до максимума, който компаниите могат да постигнат. Цялата дискусия за забрани в градовете [на дизели] е причината всички да говорят за електромобили и да се наливат истински пари в това. За Volkswagen това са 30 млрд. евро инвестиции, не е малко.

Независимо дали BMW, Mercedes или Renault - всеки наистина работи над такива решения в лабораториите си. За мен това е доказателство, че не можеш да оставиш такъв преход само на пазарите, трябват и политики. Но пазарите доставят решенията. Трябва да има баланс между натиск от политиките, дърпане от страна на пазарите и какво точно е осъществимо. Защото все пак, ако накрая унищожим индустрията [в Европа] изцяло, просто ще подарим възможността на някой друг.

Бяха ли САЩ по-амбициозни от ЕС в контрола си и Дизелгейт?

Доколкото разбирам, господин Тръмп направи крачка назад в регулациите на автомобилната индустрия. Те имат системата, за да държат под отговорност в този случай Volkswagen. Не че имат по-строги стандарти - те сега бяха и премахнати от администрацията на Тръмп. Но разбира се, може да се каже, че понякога Европа разбира чак когато катастрофата настъпи, че има инструменти на национално ниво, които нямаме на европейско, а може би трябва.

Може би и различията между страните членки играят роля.

А и може би беше по-лесно на САЩ да вземат на прицел европейска индустрия.

Говорим си за износа на мръсни автомобили от Западна Европа към Източна. Как ще се реши този проблем?

Трябва да е задължително да не може да препродаваш използваната дизелова кола, ако не е минала през конкретната процедура и е преоборудвана. Тогава може да има етикет, който да гласи, че автомобилът е преоборудван, че трябва да е минал през проверки. Не виждам друг начин. Ако забраним препродажбата, няма как да контролираме това, след това мръсните автомобили ще се окажат в Бангладеш например. Това не е основателно и от гледна точка на околната среда, и на морала.

Интервюто взе Мила Чернева

Кони Хедегаард е първият еврокомисар по климата между 2010 и 2014 г. В момента заема редица позиции, една от които е член на съвета по устойчивост на Volkswagen.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK