С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 ное 2018, 12:04, 2331 прочитания

Уилям Тодс: Колите трябва да се тестват в движение

Изпълнителният директор на Transport&Environment пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Уилям Тодс е изпълнителен директор на неправителствената организация Transport& Environment. Целта на организацията е да промотира по-чист, умен и безопасен транспорт както на европейско, така и на световно ниво.

Как проблемът с износа на мръсни дизели към Източна Европа може да се реши, без да се наруши единният пазар в ЕС?


Още анализираме как да стане законодателно. Не знам дали ще е възможно с вече съществуващите правила. Но въпросът е дали изобщо можем да ги променим, да създадем правило, което, когато автомобилите минат през годишните си прегледи, трябва да покажат, че съвпадат със стандартите. Ако го направим част от годишните технически прегледи, да. Ако не минеш проверката, не можеш да продадеш превозното средство. Така Полша, България, Румъния могат да кажат: не, тези превозни средства не могат да се продават. Сигурен съм , че има и други възможности. Въпросът не е дали в момента е възможно, а какво трябва да променим, за да стане.

Виждате ли подкрепа от правителствата по тази тема?

Бях в Полша миналата седмица. Всеки, с когото говорих, каза, че най-големият им проблем са дизеловите автомобили втора ръка. Миналата година 350 хил. дизелови коли са продадени в Полша със средно 12 пъти повече от легалните лимити [на емисии].



От една страна, някои хора ще харесат факта, че могат да купят евтини коли. От друга, това създава проблем в градове, които трябва да се съобразяват със същите закони за качество на въздуха, които и германските градове трябва да спазват. Мисля, че някои от правителствата в Централна и Източна Европа искат да направят по-голям пазар за нови коли. Това е много трудно, докато пазарът е наводнен със стари коли. Мисля, че всъщност има много интерес в Източна Европа, големият въпрос е дали ще можем да убедим ЕК да направи някои промени, за да позволи това. В миналото Полша се опита да ограничи продажбата на автомобили втора употреба, но ЕК им каза, че не могат да го правят по правилата на вътрешния пазар.

Какво е настроението в Брюксел по тази тема?

Еврокомисар Биенковска (с ресор вътрешен пазар - бел. ред.), която е от Полша, заяви, че не трябва да позволяваме на германската автомобилна индустрия да изнася проблема със замърсяването на въздуха в Източна Европа. Тя планира може би да направи нещо по въпроса. Това е голяма работа за германската автомобилна индустрия и смятам, че ще искат да го блокират. Въпросът е кой ще победи.

Как се подобриха регулациите на тестовете на емисии след скандала Дизелгейт и колко още може да се подобрят?

Голямата разлика между сега и преди три-четири години е, че сега трябва да караш кола по истински път, за да я одобрят, а преди всичко се случваше в лаборатория. А там е много по-лесно да се мами. Проблемът с настоящите тестове в реални пътни условия е, че все още има предварителни дефиниции. Всички производители знаят как изглежда траекторията. Живеем в свят на ИТ и софтуер: не е толкова сложно за производителите да оптимизират превозните средства да се справят добре в тези условия, но не толкова добре в други.
Когато тествахме превозни средства, видяхме, че някои се справят добре, но други в момента, в който ги карахме различно от тестовете, се справяха доста зле. Трябва да тестваме колите не по предварително зададени тестове, така както ще се кара реално, за да видим дали спазва лимитите.

Тоест за всеки производител има един и същ стандарт, траектория и те могат да са подготвени за него.

Да. Фундаменталното е, че винаги следваме производителите, те имат инициативата. Видяхме, че мамят - решавахме един проблем пет години. Междувременно те са открили 10 нови начина. Затова ни трябва независима институция, която има властта да казва какво не трябва да правят като данъчна институция. Ако всички можехме да интерпретираме фискалните закони сами, никой нямаше да плаща данъци.

Как си обяснявате парадокса за това, че Volkswagen са продали повече коли през 2017 г. отколкото досега?

Мисля, че важен фактор е, че хората много бързо разбраха, че не е само Volkswagen. Всички производители мамеха. Ако всички са еднакви, няма толкова значение за потребителите. Причината да задължаваме производителите да правят колите си по-чисти е, защото това не е приоритет за купувачите. На първо място е да е удобна, да не харчи много, да има хубав цвят, колко е голяма. През последните 25 години регулираме за това колко замърсяват.

Така че това са двете причини: не само един производител и не е приоритет.

Интервюто взе Мила Чернева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява

Всеки втори лев на данъкоплатците е похарчен не съвсем законно или нехайно

22 сеп 2019, 792 прочитания

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София 3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 2801 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Призовката за Лозан Панов е до всички съдии

Атаката срещу председателя на Върховния касационен съд се развива по план - той вече е мишена на антикорупционната комисия

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата