Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 ное 2018, 12:04, 2632 прочитания

Уилям Тодс: Колите трябва да се тестват в движение

Изпълнителният директор на Transport&Environment пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Уилям Тодс е изпълнителен директор на неправителствената организация Transport& Environment. Целта на организацията е да промотира по-чист, умен и безопасен транспорт както на европейско, така и на световно ниво.

Как проблемът с износа на мръсни дизели към Източна Европа може да се реши, без да се наруши единният пазар в ЕС?


Още анализираме как да стане законодателно. Не знам дали ще е възможно с вече съществуващите правила. Но въпросът е дали изобщо можем да ги променим, да създадем правило, което, когато автомобилите минат през годишните си прегледи, трябва да покажат, че съвпадат със стандартите. Ако го направим част от годишните технически прегледи, да. Ако не минеш проверката, не можеш да продадеш превозното средство. Така Полша, България, Румъния могат да кажат: не, тези превозни средства не могат да се продават. Сигурен съм , че има и други възможности. Въпросът не е дали в момента е възможно, а какво трябва да променим, за да стане.

Виждате ли подкрепа от правителствата по тази тема?

Бях в Полша миналата седмица. Всеки, с когото говорих, каза, че най-големият им проблем са дизеловите автомобили втора ръка. Миналата година 350 хил. дизелови коли са продадени в Полша със средно 12 пъти повече от легалните лимити [на емисии].



От една страна, някои хора ще харесат факта, че могат да купят евтини коли. От друга, това създава проблем в градове, които трябва да се съобразяват със същите закони за качество на въздуха, които и германските градове трябва да спазват. Мисля, че някои от правителствата в Централна и Източна Европа искат да направят по-голям пазар за нови коли. Това е много трудно, докато пазарът е наводнен със стари коли. Мисля, че всъщност има много интерес в Източна Европа, големият въпрос е дали ще можем да убедим ЕК да направи някои промени, за да позволи това. В миналото Полша се опита да ограничи продажбата на автомобили втора употреба, но ЕК им каза, че не могат да го правят по правилата на вътрешния пазар.

Какво е настроението в Брюксел по тази тема?

Еврокомисар Биенковска (с ресор вътрешен пазар - бел. ред.), която е от Полша, заяви, че не трябва да позволяваме на германската автомобилна индустрия да изнася проблема със замърсяването на въздуха в Източна Европа. Тя планира може би да направи нещо по въпроса. Това е голяма работа за германската автомобилна индустрия и смятам, че ще искат да го блокират. Въпросът е кой ще победи.

Как се подобриха регулациите на тестовете на емисии след скандала Дизелгейт и колко още може да се подобрят?

Голямата разлика между сега и преди три-четири години е, че сега трябва да караш кола по истински път, за да я одобрят, а преди всичко се случваше в лаборатория. А там е много по-лесно да се мами. Проблемът с настоящите тестове в реални пътни условия е, че все още има предварителни дефиниции. Всички производители знаят как изглежда траекторията. Живеем в свят на ИТ и софтуер: не е толкова сложно за производителите да оптимизират превозните средства да се справят добре в тези условия, но не толкова добре в други.
Когато тествахме превозни средства, видяхме, че някои се справят добре, но други в момента, в който ги карахме различно от тестовете, се справяха доста зле. Трябва да тестваме колите не по предварително зададени тестове, така както ще се кара реално, за да видим дали спазва лимитите.

Тоест за всеки производител има един и същ стандарт, траектория и те могат да са подготвени за него.

Да. Фундаменталното е, че винаги следваме производителите, те имат инициативата. Видяхме, че мамят - решавахме един проблем пет години. Междувременно те са открили 10 нови начина. Затова ни трябва независима институция, която има властта да казва какво не трябва да правят като данъчна институция. Ако всички можехме да интерпретираме фискалните закони сами, никой нямаше да плаща данъци.

Как си обяснявате парадокса за това, че Volkswagen са продали повече коли през 2017 г. отколкото досега?

Мисля, че важен фактор е, че хората много бързо разбраха, че не е само Volkswagen. Всички производители мамеха. Ако всички са еднакви, няма толкова значение за потребителите. Причината да задължаваме производителите да правят колите си по-чисти е, защото това не е приоритет за купувачите. На първо място е да е удобна, да не харчи много, да има хубав цвят, колко е голяма. През последните 25 години регулираме за това колко замърсяват.

Така че това са двете причини: не само един производител и не е приоритет.

Интервюто взе Мила Чернева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума

НАП претендира за вземане от 135 хил. лв., а причината е ползван данъчен кредит за ремонт на имота

27 май 2020, 926 прочитания

Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси 1 Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси

И още: В сряда ЕК ще представи идеята си за Фонд за възстановяване; Германия ще помогне на Lufthansa с 9 млрд. евро

26 май 2020, 2421 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Призовката за Лозан Панов е до всички съдии

Атаката срещу председателя на Върховния касационен съд се развива по план - той вече е мишена на антикорупционната комисия

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10