"Демократична България" предлага отмяна на лобистки закони и повече складове за горива
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Демократична България" предлага отмяна на лобистки закони и повече складове за горива

Съпредседателите на "Демократична България" Атанас Атанасов и Христо Иванов (вдясно)

"Демократична България" предлага отмяна на лобистки закони и повече складове за горива

Свръхобезпечения и регулация пречат на конкуренцията на пазара, смятат от опозиционната партия

Калина Горанова
3254 прочитания

Съпредседателите на "Демократична България" Атанас Атанасов и Христо Иванов (вдясно)

© Надежда Чипева


"Демократична България" предлага законови промени за намаляване на цените на горивата в посока увеличаване на конкуренцията. Политическата формация е изпратила проекта си до председателя на Народното събрание Цвета Караянчева и се търси вносител. Идеите идват на фона на протести в страната, а и в Европа, заради високите цени на горивата. И са тест дали партиите в парламента търсят наистина решения за по-ниски цени.

Предложени са най-общо три мерки. Първо, да се отменят Законът за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, който беше приет през това лято, като премина бързо и безпроблемно на финалната права в парламента и не срещна ветото на президента Румен Радев. Законът стана по-известен като секторния лобистки закон за горивата, за който от дълго време настояваха големите компании от Българската петролна и газова асоциация. Той ограничава малките играчи на пазара и следователно и конкуренцията, защото въведе тежък регистрационен режим, висок уставен капитал и банкови гаранции.

Другите предложения са под формата на промени в Закона за данъка върху добавената стойност и в Закона за акцизите и данъчните складове.

Дължимият ДДС

Предлаганият законопроект търси стимулиране на малките търговци на горива с цел насърчаване на конкуренцията в бранша и постигане на по-ниски и пазарни цени, се казва в мотивите. Това, което се предвижда в Закона за данъка върху добавената стойност, е отмяна на въведеното през 2016 г. изискване за лица, които търгуват с течни горива и които не са лицензирани складодържатели, да предоставят свръхобезпечение за една година напред в размера на евентуално дължимия сбор от ДДС. "Последното противоречи на данъчния неутралитет и на общностното право (в частта, в която се прилага по-облекчен режим на внос спрямо вътрешнообщностните доставки) и се явява квази двойно данъчно облагане на тези лица, тъй като всеки месец наред с блокираните им оборотни средства за обезпечението те ще внасят и дължимия ДДС за същия данъчен период", пише в мотивите.

За последното в ход е и процедура срещу страната от Европейската комисия. Сегашната предложена промяна е срокът за предоставяне на обезпечение да е не една година, а един месец.

Кой държи складовете

Третата мярка е да се подобри достъпът до акцизните складове, които в момента в голяма степен се контролират от "Лукойл България". Промените в Закона за акциза и за данъчните складове предвиждат да се облекчат регулационните режими и изискванията за издаване на лиценз за управление на данъчен склад, като режимът на отложеното плащане на дължимия акциз ще може да се прилага едва след осигуряването на данъчен склад, изграден в съответствие с изискванията на закона.

Предвижда се и изискването до 10-о число на месеца, следващ отчетния, складодържателят да подава информация в Комисията за защита на конкуренцията и митническите органи за свободния капацитет в склада и за прекратените, сключените и изтеклите договори с други компании за съхранение на гориво.

"Демократична България" предлага законови промени за намаляване на цените на горивата в посока увеличаване на конкуренцията. Политическата формация е изпратила проекта си до председателя на Народното събрание Цвета Караянчева и се търси вносител. Идеите идват на фона на протести в страната, а и в Европа, заради високите цени на горивата. И са тест дали партиите в парламента търсят наистина решения за по-ниски цени.

Предложени са най-общо три мерки. Първо, да се отменят Законът за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, който беше приет през това лято, като премина бързо и безпроблемно на финалната права в парламента и не срещна ветото на президента Румен Радев. Законът стана по-известен като секторния лобистки закон за горивата, за който от дълго време настояваха големите компании от Българската петролна и газова асоциация. Той ограничава малките играчи на пазара и следователно и конкуренцията, защото въведе тежък регистрационен режим, висок уставен капитал и банкови гаранции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    "Политическата формация е изпратила проекта си до председателя на Народното събрание Цвета Караянчева и се търси вносител."

    Е, това с вносителя не знам как ще стане, като в парламента няма опозиция. Всички дружно крадат, а Марешки е под обстрел.

  • 2
    antubis avatar :-|
    antubis

    Марешки не е под обстрел. Марешки е мъртъв. Политически. Едни предсрочни избори ще го изхвърлят като мръсно коте.

  • 3
    schroeder avatar :-|
    schroeder

    Тия смешковци са готови да обещаят всичко. Проблемът е, че нямат нито топки нито гръб да го направят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK