С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 28 ное 2018, 16:51, 5066 прочитания

Такситата в София искат общината да им фиксира висока минимална цена

Така тарифите могат бъдат вдигнати от всички, като се избегне рискът компаниите да бъдат обвинени в картел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Таксиметрови шофьори в София излязоха на протест с искането Столичната община да вдигне цената на таксиметровите превози вместо тях, като въведе минимална цена на километър. Желанието им варира от около 1 лв. до 1.30 лв. Това означава, че цената на някои от големите компании на пазара може да скочи и с около 50 стотинки спрямо настоящата.

Корекцията на цените нагоре и сега е възможна за фирмите, които искат да направят това. Зад искането общината да фиксира минимален праг на тарифата обаче прозира желанието на таксиметровите компании да се гарантира, че всички ще вдигнат цените, без да рискуват, че ще бъдат обвинени в картел.


Протестът пред общината, който не беше многоброен на фона на над 6000 таксита в София, беше подготвен от Националния таксиметров синдикат. Другите искания на такситата е да им бъде позволено да карат в бус лентите и да има повече стоянки за тях, които били достатъчни само за 10% от 6700 таксита, заради спиращи там други коли.

Един спорен закон

Определянето на граници на цените на таксиметровите превози е разписано в Закона за автомобилните превози. Първо беше въведен максималният праг като опит да се защитят потребителите от от неконтролируемо високите тарифи на така наречените копърки в столицата и по морето. Въвеждането на минималните прагове се случи през лятото на 2014 г. в края на управлението на Орешарски.



Още тогава беше изказано притеснението, че определянето на минимална цена ще доведе до оскъпяване на услугата, при това регламентирано от общините. Към онзи момент и Комисията за защита на конкуренцията се самосезира и започна производство по застъпничество точно заради вероятността да се въведат минимални прагове.

Границите на свободния пазар

Към момента Столичната община е фиксирала само максималната цена, която е 1.30 лева/км от 6 до 22 часа и 1.60 лв./км.

Искането за минимална тарифа варира през последните дни. От 98 стотинки на километър пробег през деня и 1.16 лева на километър през нощта до 1.30 лева за дневна тарифа.

По отношение на максималната се чуха гласове тя да достигне 1.95 лв. на километър дневна тарифа и 2.40 лв. нощна.

Общината ще мисли

Кметът Йорданка Фандъкова пред БНТ отговори, че за нея не е логично и пазарно да се определят административно минимални цени, но трябва да спази закона. Тя опита да се хареса и на таксиметровите шофьори, като им обеща диалог. Фандъкова допълни, че предстои в общинския съвет да се внесе доклад и въпросът да бъде разгледан.

Зафир Здравков, зам.-председател на транспортната комисия към Столичната община, също обясни пред БНР, че тепърва ще обсъждат темата. Но имало три варианта за определяне на минималната цена. Един от тях е тя да е минималната, съществуваща към момента на пазара - 58 ст. Другият е да се вземе най-разпространената в момента - 77-79 стотинки. А третата и най-малко вероятна е да се приемат исканията на протестиращите.

През есента на 2014 г. след въвеждането на текста в закона за минималните цени имаше разделение в бранша по темата дали да се приеме за минимална най-разпространената цена, като по-големите компании искаха да има долна граница, но са съгласни, докато най-малките бяха против.

Въпреки КЗК

Друг против беше и КЗК, която в едно от решенията си беше заявила, че не подкрепя предложенията за каквато и да било форма на ценова регулация по отношение на таксиметровите услуги и според нея се премахват най-важните параметри на конкурентния процес и се достига до положение, при което моделът на конкуренцията е почти напълно заменен от държавна регулация на стопанската дейност на таксиметровите превозвачи.

В свое проучване комисията беше отбелязвала и че в нито една от останалите страни - членки на ЕС, няма минимални цени, в две има фиксирани цени, а в други две - възможност за определяне на фиксирани цени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тол-системата: отложен старт, неясен обхват и още въпроси 1 Тол-системата: отложен старт, неясен обхват и още въпроси

Държавата ще трябва да промени Закона за пътищата отново, защото не може да спази собствените си срокове

25 юни 2019, 945 прочитания

Вечерни новини: Решението за партийните субсидии се отлага с месец, златото е на 6-годишен връх Вечерни новини: Решението за партийните субсидии се отлага с месец, златото е на 6-годишен връх

И още: Незаконните постройки на "терасата" на Пламен Георгиев няма да бъдат съборени; СЕМ избира директор на БНР; САЩ налагат санкции срещу лидера на Иран

25 юни 2019, 937 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Максималният осигурителен праг става 3 хил. лв.

Депутатите приеха окончателно промените в бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 г.

Арабаджиеви: След арест - продажба

Арестуваните Ветко и Маринела Арабаджиеви са продали "Виктория палас" в Слънчев бряг. Фирмата купувач се свързва с Красимир и Николай Маринови, по-известни като братята Маргини.

Климатичният завой на България

София влиза, макар и с някои уговорки, в лагера на страните в ЕС, които искат по-бързо свиване на парниковите емисии

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня