Такситата в София искат общината да им фиксира висока минимална цена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Такситата в София искат общината да им фиксира висока минимална цена

Таксиметрови шофьори излязоха на протест пред общината с искането да се въведе минимална тарифа. Засега от столичната управа отговарят, че обмислят какво да решат

Такситата в София искат общината да им фиксира висока минимална цена

Така тарифите могат бъдат вдигнати от всички, като се избегне рискът компаниите да бъдат обвинени в картел

Калина Горанова
7350 прочитания

Таксиметрови шофьори излязоха на протест пред общината с искането да се въведе минимална тарифа. Засега от столичната управа отговарят, че обмислят какво да решат

© Юлия Лазарова


Таксиметрови шофьори в София излязоха на протест с искането Столичната община да вдигне цената на таксиметровите превози вместо тях, като въведе минимална цена на километър. Желанието им варира от около 1 лв. до 1.30 лв. Това означава, че цената на някои от големите компании на пазара може да скочи и с около 50 стотинки спрямо настоящата.

Корекцията на цените нагоре и сега е възможна за фирмите, които искат да направят това. Зад искането общината да фиксира минимален праг на тарифата обаче прозира желанието на таксиметровите компании да се гарантира, че всички ще вдигнат цените, без да рискуват, че ще бъдат обвинени в картел.

Протестът пред общината, който не беше многоброен на фона на над 6000 таксита в София, беше подготвен от Националния таксиметров синдикат. Другите искания на такситата е да им бъде позволено да карат в бус лентите и да има повече стоянки за тях, които били достатъчни само за 10% от 6700 таксита, заради спиращи там други коли.

Един спорен закон

Определянето на граници на цените на таксиметровите превози е разписано в Закона за автомобилните превози. Първо беше въведен максималният праг като опит да се защитят потребителите от от неконтролируемо високите тарифи на така наречените копърки в столицата и по морето. Въвеждането на минималните прагове се случи през лятото на 2014 г. в края на управлението на Орешарски.

Още тогава беше изказано притеснението, че определянето на минимална цена ще доведе до оскъпяване на услугата, при това регламентирано от общините. Към онзи момент и Комисията за защита на конкуренцията се самосезира и започна производство по застъпничество точно заради вероятността да се въведат минимални прагове.

Границите на свободния пазар

Към момента Столичната община е фиксирала само максималната цена, която е 1.30 лева/км от 6 до 22 часа и 1.60 лв./км.

Искането за минимална тарифа варира през последните дни. От 98 стотинки на километър пробег през деня и 1.16 лева на километър през нощта до 1.30 лева за дневна тарифа.

По отношение на максималната се чуха гласове тя да достигне 1.95 лв. на километър дневна тарифа и 2.40 лв. нощна.

Общината ще мисли

Кметът Йорданка Фандъкова пред БНТ отговори, че за нея не е логично и пазарно да се определят административно минимални цени, но трябва да спази закона. Тя опита да се хареса и на таксиметровите шофьори, като им обеща диалог. Фандъкова допълни, че предстои в общинския съвет да се внесе доклад и въпросът да бъде разгледан.

Зафир Здравков, зам.-председател на транспортната комисия към Столичната община, също обясни пред БНР, че тепърва ще обсъждат темата. Но имало три варианта за определяне на минималната цена. Един от тях е тя да е минималната, съществуваща към момента на пазара - 58 ст. Другият е да се вземе най-разпространената в момента - 77-79 стотинки. А третата и най-малко вероятна е да се приемат исканията на протестиращите.

През есента на 2014 г. след въвеждането на текста в закона за минималните цени имаше разделение в бранша по темата дали да се приеме за минимална най-разпространената цена, като по-големите компании искаха да има долна граница, но са съгласни, докато най-малките бяха против.

Въпреки КЗК

Друг против беше и КЗК, която в едно от решенията си беше заявила, че не подкрепя предложенията за каквато и да било форма на ценова регулация по отношение на таксиметровите услуги и според нея се премахват най-важните параметри на конкурентния процес и се достига до положение, при което моделът на конкуренцията е почти напълно заменен от държавна регулация на стопанската дейност на таксиметровите превозвачи.

В свое проучване комисията беше отбелязвала и че в нито една от останалите страни - членки на ЕС, няма минимални цени, в две има фиксирани цени, а в други две - възможност за определяне на фиксирани цени.

Таксиметрови шофьори в София излязоха на протест с искането Столичната община да вдигне цената на таксиметровите превози вместо тях, като въведе минимална цена на километър. Желанието им варира от около 1 лв. до 1.30 лв. Това означава, че цената на някои от големите компании на пазара може да скочи и с около 50 стотинки спрямо настоящата.

Корекцията на цените нагоре и сега е възможна за фирмите, които искат да направят това. Зад искането общината да фиксира минимален праг на тарифата обаче прозира желанието на таксиметровите компании да се гарантира, че всички ще вдигнат цените, без да рискуват, че ще бъдат обвинени в картел.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ekip avatar :-|
    Зора Чернева

    А защо не протестират срещу руската фирма Максим, която е аналог на Юбер?

  • 2
    sylvester avatar :-|
    sylvester

    Не виждам защо утре ресторантьорите, примерно, да не излязат на простест с искане държавата да задължи клиентите да плащат за пилешка супа поне 5 лева.

  • 3
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Не знам защо бакшишите си мислят, че като вдигнат цените клиентите ще продължат да ги ползват?

    При по-високи цени просто ще останат без работа и от тези 6700 таксита ще останат по-малко от половината. Цената определя търсенето и оборотите им ще паднатт драстично.

    За бус лентите - в никакъв случай.
    Таксито не е обществен, а частен транспорт. А и возят по 1 С какво едно такси се различава от кой да е служебен автомобил да речем?

  • 4
    xge59593035 avatar :-|
    xge59593035

    Днес, на Бъдни вечер, става очевидно още по-ясно, че таксиметровите услуги в София са на изключително ниско ниво.
    Не се приемат заявки, отказват се превози, избират се маршрути от страна шофьорите, арогантно поведение и т.н...
    Не може хора с такъв "бизнес" да търсят подкрепа в обществото. Жалко е, че непрекъснато се оплакват. Жалко ....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK