Капанът "нови изтребители"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Капанът "нови изтребители"

Управляващите вероятно ще трябва да измислят доста убедителни аргументи, с които да обосноват закупуването на няколкостотин милиона лева по-скъпи изтребители

Капанът "нови изтребители"

Изборът на натовски бойни самолети изправя ГЕРБ пред дилема: да ядоса избирателите си или САЩ

Момчил Милев
12486 прочитания

Управляващите вероятно ще трябва да измислят доста убедителни аргументи, с които да обосноват закупуването на няколкостотин милиона лева по-скъпи изтребители

© Цветелина Белутова


Още от началото на политическата си кариера премиерът Борисов никога не е бил фен на инвестициите в отбрана. Лидерът на ГЕРБ изобщо не се притесняваше да нарича изтребителите "втора ръка" с презрителното "бракми" или пък да зове за демилитаризация на Черно море, където да има само "платноходки, яхти, туристи, мир и любов".

Европейската "нова нормалност" в сферата на сигурността след анексирането на Крим обаче принуди дори пацифисткия ни премиер поне формално да прояви решителност и да "раздрънка оръжие". Стисвайки зъби, той прие "уелските" стандарти за модернизация на въоръжените сили: повишаване на разходите за отбрана на 2% от БВП до 2024 г., от които поне 20% за нова бойна екипировка.

Така, по време на настоящия си мандат, Борисов най-накрая реално трябваше да задвижи трите мегапроекта за превъоръжаване на армията: за натовски изтребители, за нови бойни машини на пехотата и за модулни патрулни кораби.

Задънена улица

Проектът за избор на нов тип бойни самолети, обаче е напът да вкара министър-председателя в твърде объркан политически и геостратегически лабиринт.

Ситуацията се усложнява в контекста на две неща, които станаха ясни преди около седмица въпреки опитите за засекретяване на изборната процедурата: че шведската оферта за самолети Gripen е под гласувания от парламента бюджет от 1.8 млн. лв. с ДДС, а щатската за F-16 – най-вероятно над него. А също така и че американският производител Lockheed Martin няма да се впише в заложения 2-годишен срок за доставка на първите машини. Още на следващия ден представители на шведската корпорация Saab веднага контрираха, че не само ще осигурят 4 самолета в рамките на 24 месеца, но и в този срок първите обучени пилоти ще са готови за охрана на въздушното ни пространство.

Обществена тайна е, че Борисов и съпартийците му симпатизират на предложението за доставка на новопроизведени изтребители F-16V. Проблемът на ГЕРБ обаче е, че в резултат на предишни свои противоречиви ходове трудно ще успеят да "продадат" решението си на българските данъкоплатци, без да платят висока политическа цена. А ако пък предпочетат конкурентната оферта за шведските бойни самолети Gripen, те рискуват да раздразнят най-силната натовска държава и в частност нейния гневлив лидер. Което определено би могло да се отрази негативно на политическото бъдеще на премиера.

Да се простреляш в крака

По принцип лидерът на ГЕРБ минира пътя към закупуването на F-16 още по време на предишния си мандат. Тогава министър на отбраната беше земеделецът Ненчев от "Реформаторския блок". По това време Борисов прилагаше тактиката "отказ чрез отлагане", наричаше изтребителите втора ръка "бракми" и винаги поставяше цивилните разходи на първо място, защото му гарантираха народна любов. Малката подробност беше, че в групата на използваните "бракми" по това време попадаха и предлаганите на страната ни португалски F-16 MLU. Така, без да иска, премиерът де факто се превърна в лобист на единствената оферта за нови самолети – тази за Gripen.

Когато пък служебното правителство на президента Радев се опита да форсира процедурата за новите самолети и "на изпроводяк" класира шведската оферта на първо място, ГЕРБ блокираха закупуването на изтребителите, като сформираха анкетна комисия по въпроса в новоизбрания парламент. Но понеже Борисов последователно беше заклеймявал опцията за купуване на използвани машини, управляващите бяха принудени да прибягнат до скрит коз, като обявиха, че Lockheed Martin са били несправедливо дискриминирани и също са искали да предложат новопроизведени F-16. И за да няма изненади, а и тъй като икономиката на страната в момента е в относително добро състояние, ГЕРБ се застраховаха допълнително, като увеличиха бюджета за нови самолети от 1.5 на 1.8 млрд. лв. с ДДС.

Объркани сметки

По всичко личи обаче, че управляващите или не са имали достатъчно реалистична представа приблизително колко ще струват 8 броя новопроизведени F-16, или силно са надценили способностите си да се пазарят. Прави впечатление, че по време на всичките си публични изказвания представителите на Lockheed Martin и американската държавна администрация упорито избягват темата с цената. Ако теоретично вземем като изходна точка наскоро договорената словашка сделка за закупуване на 14 американски изтребителя за 1.6 млрд. евро без ДДС, това означава, че доставката на 8 бройки за България би била около 2.1 млрд. с ДДС, което е с около 300 млн. лв. над бюджета.

Интересно е, че същата приблизителна сума изтече преди около седмица в публикация на Offnews, позоваваща се на правителствени източници. Високопоставен политик, с който "Капитал" разговаря, също потвърди, че има сериозно надвишаване на гласувания от парламента бюджет. Според наша информация, потвърдена от три независими източника, предложението на шведите пък е с около 200 млн. лв. под заложения таван. Това им дава възможност да подобряват офертата си още, ако някой изобщо поиска това от тях – например да доставят не 8, а 10 самолета. При подобен развой на нещата на управляващите ще им е доста трудно да обяснят на хората защо избират самолети, които не само са около половин милиард по-скъпи от конкурентните, но и надхвърлят финансовата рамка.

Косвено потвърждение, че под повърхността цари тиха паника около бюджета за изтребителите, даде и военният министър Каракачанов. "Ако възникне хипотезата, че трябва да се увеличат парите за самолетите, това означава да започнем цялата процедура отначало, защото парламентът е гласувал 1,5 млрд. без ДДС, или 1,8 млрд. с ДДС. Ако някой реши да вдига парите за този проект, това значи процедурата отначало и да загубим още една година", обяви той пред журналисти миналия петък. По принцип напоследък Каракачанов е изключително внимателен под какво поставя подписа си, особено в контекста на удара по близката до ВМРО Държавна агенция за българите в чужбина. Защото една грешна стъпка около избора на изтребители вероятно ще го направи доживотен клиент на главния прокурор.

Всъщност намекнатото от Каракачанов отлагане изобщо не е толкова невъзможен сценарий. Ако иска да избегне шумен скандал заради цената на изтребителите, управляващите може би ще измислят някакво формално оправдание отново да върнат проекта в парламента, където още повече да раздуят отпусната сума, така че да пасне на техния фаворит. Косвени индикации за евентуален подобен ход могат да се видят в тригодишната бюджетна прогноза. Там парите за бойни самолети мистериозно са изчезнали през 2019 г. и се появяват пак през 2020 г. Което би могло да значи, че през следващата една година финализиране на самолетната сделка по-скоро не се очаква.

Тъжното в случая е, че ако ГЕРБ наистина искаха да купят натовски изтребители, те разполагат с целия властови инструментариум да го направят бързо чрез пряко междудържавно договаряне с предпочитаната от тях страна, без да симулират състезателна процедура. Проблемът е, че Борисов и хората около него очевидно нямат волята и смелостта открито и еднозначно да се обвържат със САЩ, като неминуемо платят за това висока имиджова цена в проядената от хибридни операции и пропаганда българска политическа реалност.

Според военния министър избор на оферта за над 1.8 млрд. лв. може има само с ново решение на парламента
Фотограф: Цветелина Белутова

Още от началото на политическата си кариера премиерът Борисов никога не е бил фен на инвестициите в отбрана. Лидерът на ГЕРБ изобщо не се притесняваше да нарича изтребителите "втора ръка" с презрителното "бракми" или пък да зове за демилитаризация на Черно море, където да има само "платноходки, яхти, туристи, мир и любов".

Европейската "нова нормалност" в сферата на сигурността след анексирането на Крим обаче принуди дори пацифисткия ни премиер поне формално да прояви решителност и да "раздрънка оръжие". Стисвайки зъби, той прие "уелските" стандарти за модернизация на въоръжените сили: повишаване на разходите за отбрана на 2% от БВП до 2024 г., от които поне 20% за нова бойна екипировка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    wsx42540943 avatar :-(
    PisnaMi

    Мисмениджмънт или - на български - липса на управленски капацитет.

  • 2
    anihilator_jack avatar :-P
    anihilator_jack

    "По всичко личи обаче, че управляващите или не са имали достатъчно реалистична представа приблизително колко ще струват 8 броя новопроизведени F-16, или силно са надценили способностите си да се пазарят."
    -----------------------------------

    То бива да си тъп, ама чак пък толкова - мисля, че имаме фаворит за Нобеловата награда за слабоумие.

  • 3
    qvd50491823 avatar :-?
    Костадин Иванов

    "Лидерът на ГЕРБ изобщо не се притесняваше да нарича изтребителите "втора ръка" с презрителното "бракми".
    ================
    Обикновено журналистите на Икономедиа наричат нашите коли втора ръка БРАКМИ. Много се тревожат да не приберем бракмите на Европа. А бракмите на Америка може? Защо не са съгласни с премиера?

  • 4
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    според изтеклите стенограми на американското посолство, Борисов бил "куче, но наше куче". И сега го държат на верижка да им купи самолетите на кучешка цена.
    Така е то, всеки народ си заслужава политиците.

  • 5
    mranderson avatar :-|
    mranderson

    Аз доколкото разбирам основния проблем е да не се ядоса Путин като въобще се купят някакви неруски изтребители и затова ще продължават да протакат и да наливат пари в летящите москвичи още поне 20 - 30 - 50 години.....

  • 6
    4itatel avatar :-|
    4itatel

    Горките български пилоти на летящи москвичи… :-(

  • 7
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    Понеже производствената линия за Ф-16 от години е спряна, никак не им се пуска на американците само за няколко броя.

    Що се отнася до избор като цяло, то тук темата е съвсем ясна - икономически или политически избор.

    Преди години Полша закупи Ф-16 с Европейски пари и от Брюксел им казаха съвсем ясно - не сме ви ги давали да купувате Американски машини.

    Така че единственото разумно нещо си остава Грипенът. Оптимално съоотношение Цена-Качество при достатъчна степен на модерност и усвояване на офсета.

  • 8
    grgrggrgrgr avatar :-|
    grgrggrgrgr

    Освен офсетните ангажименти нищо друго няма значение.

  • 9
    galin83 avatar :-|
    galin83

    Ако беше подписал за Грипените преди години, нямаше да има разсърдени САЩ, защото не предлагаха още нови самолети. Но ББ беше решил да играе напук на Радев и развали изгодното за България решение. Естествено няма как да оправдаят половин милиард разлика в самолети със сходни характеристики.

    Проблемът е, че Борисов и хората около него очевидно нямат волята и смелостта открито и еднозначно да се обвържат със САЩ, като неминуемо платят за това висока имиджова цена в проядената от хибридни операции и пропаганда българска политическа реалност.

    Това как да го разбирам, че Ф-16 е най-доброто решение за България, това не е ли пропаганда и хибридна операция от ваша страна?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK