С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 30 ное 2018, 10:05, 2367 прочитания

Котировките, а не протестите са смъкнали цените на горивата

Според големите петролни компании пазарът е наситен, а държавата е старият партньор в този бизнес, защото половината от цената са данъци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Категорично не протестите свалиха цените на горивата в България. Падането на международните котировки на нашата суровина е логиката, поради която цените на горивата падат." Това заяви генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

По отношение на различните мерки за смъкване на цените, обсъждани с представители на държавата, премахването на биокомпонента би могло да намали цените максимум с 5-6 стотинки.


Колкото до идеята в касовите бележки да фигурира брутният марж, Златев заяви: "Попитайте министър Горанов. И аз самият не разбирам какво точно трябва да направим. Очакваме разяснение от Министерството на финансите как технически това да бъде изпълнено. Технически и аз не знам как може да стане", каза още той, като, ако трябва на всяка бензиностанция да се смята всеки литър, това много ще усложни задачата.

Една "тъжна" печалба

Все пак от Българската петролна и газова асоциация представиха разбивка на цената на бензина и на дизела и колко са спечелили средно компаниите преди две седмици. От нея се вижда, че тогава средно дружествата са печелили по 4 стотинки на литър продадено дизелово гориво и по 1 стотинка на литър бензин.



При дизела за ДДС, акцизи и задължение за съхраняване на запаси са отишли общо 45% от крайната цена (2.34 лв. на литър), което прави държавата "старши партньор в този бизнес", каза Златев. За нефт, нефтопреработка и търговия са 53% от цената, а 2% е биокомпонентът - (4 ст.) При бензина ДДС, акцизи и задължение за съхраняване на запаси са 51%, За нефт, нефтопреработка и търговия са 48% от цената (2.11 лв.), а 1% е биокомпонентът.

Разбира се, най-вероятно не случайно е избран въпросният момент отпреди две седмици, като представители на пазара обясниха, че най-печеливш е бил бизнесът за петролните компании през септември и първата половина на октомври, когато цената вървеше нагоре.

Българският пазар

Според Българската петролна и газова асоциация българският пазар на горива е доста наситен, като има 3.7 млн. регистрирани превозни средства (от които 2.8 млн. леки автомобила) и 4225 бензиностанции с фискални устройства. А това прави по 1 легален обект на 645 автомобила, като средното за Европейския съюз е 3900 автомобила.

Данните на асоциацията, взети от НСИ, за периода 2011 - 2017 г. показват, че вносът в страната е нараснал със 70%, като от 911 хил. тона през 2011 г. през 2017 г. е 1.552 млн. тона. Общото потребление в страната на едро и дребно пък се е увеличило с 34%, като от 2.32 млн. тона през 2011 г. е достигнало 3.117 млн. тона (като най-много расте потреблението на LPG - 54%, следвано от дизела - 41% ръст, и на бензина - само с 2%).

От асоциацията отново отрекоха тезата, че данъчните складове са пречка пред бизнеса, като към момента тяхната бройка е 121, като от тях членовете на Българската петролна и газова асоциация разполагат с 23. От асоциацията обаче не отговориха какъв процент е това от общия капацитет на складовете, като се вземе под внимание, че в тях влизат и рафинерията и тръбата от нея.

По-интересно обаче е каква ще бъде картината на пазара след влизането в сила на новия секторен закон за горивата, който ще ограничи конкуренцията и ще е в тежест на по-малките.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Fitch подобрява перспективата за България от стабилна на положителна Fitch подобрява перспективата за България от стабилна на положителна

Международната рейтингова агенция оставя без промяна кредитния рейтинг на страната – BBB в чужда и местна валута

23 мар 2019, 929 прочитания

Какво означава оставката на Цецка Цачева 18 Какво означава оставката на Цецка Цачева

Тя се оттегли след скандал за имотни сделки на цени под пазарните. Ключовият въпрос е каква ще е съдбата на Цветанов

23 мар 2019, 7053 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Високата цена на политическия страх за бъдещето на комплекса "Марица-изток"

Предложенията на управляващите не решават проблемите, а им осигуряват комфорт за известно време

Източна стража

Как Полша се опитва да бъде основният стълб на сигурността в "студения мир" с Русия

Под игото на ремонта

Кратка история на дъ-ъ-ългата реконструкция на ул. "Иван Вазов" в София

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете