Кабинетът защити "Струма" през Кресненското дефиле пред Комитета за дивата природа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кабинетът защити "Струма" през Кресненското дефиле пред Комитета за дивата природа

Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на Натура 2000

Кабинетът защити "Струма" през Кресненското дефиле пред Комитета за дивата природа

България още не е кандидатствала за европейско финансиране от над 1 млрд. лв., а магистралата трябва да се завърши до 2022 г.

Мила Чернева
7419 прочитания

Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на Натура 2000

© Цветелина Белутова


"Струма" може да се строи вече", заяви министърът на околната среда и водите Нено Димов в коментар по БНТ след заседанието на Постоянния комитет към Бернската конвенция за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, което се проведе на 27 ноември в Страсбург. Постоянният комитет* разгледа случая със строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, след като природозащитни организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненски пролом", подадоха жалба за нарушаване на екологичните норми. В края на седмицата управляващите в България дадоха да се разбере, че окачествяват резултатите от заседанието като благоприятни, въпреки че досието за "Струма" и Креснеското дефиле не е затворено изцяло, а комитетът заявява, че ще следи казуса и ще очаква българските власти да го информират за развитието на процедурата, както и за решението на Европейската комисия за отпускане на финансиране на участъка.

Бернската конвенция е политически документ, но страните, които са я ратифицирали, поемат ангажимент да стимулират "национална политика за запазване на дивата флора и фауна и природните местообитания", като се акцентира върху полагането на грижи за застрашените видове. В петък "Капитал" изпрати въпроси до Министерството на околната среда и водите и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) има ли ефект решението на Постоянния комитет към конвенцията по темата със строителството и какво следва оттук нататък.

Става ясно обаче, че сагата с трасето през Кресненското дефиле върви към развръзка, макар краят да не е близо. В края на ноември беше предприета поредна стъпка по осъществяването на проекта за магистрала "Струма" през дефилето.

Същевременно България още не е подала апликационната форма за европейското финансиране на участъка от Струма, става ясно от доклада на правителството пред Постоянния комитет. В момента върви обществена поръчка, като сроковете за подаване на оферти бяха отложени с няколко седмици. Очевидно освен въпроса откъде точно да минава трасето, проблемът с тази част от магистралата ще продължава да е изпълнението в срок, така че да не се загубят парите по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Какво стана в Страсбург

Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на "Натура 2000". Според коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" избраният от правителството вариант за трасе - едното платно на магистралата да мине по настоящия път Е79 и съответно през самото дефиле, "обрича не само изключително богатото биоразнообразие в пролома, но ограничава достъпа на местните хора до регионалния център Благоевград, застрашава още повече сигурността на пътуващите по тази отсечка, както и ограничава развитието на рафтинг и каякинг туризма". Според тях и увеличеният международен трафик през дефилето ще повлияе зле на околната среда. В своя доклад пред комитета природозащитниците споменават, че има риск да се разшири съществуващият път Е79, което не е обявено официално, но е загатвано от властите, а подобно разширение не е включвано в оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС).

От своя страна пък българското правителство подчертава в позицията си, че Върховният административен съд (ВАС) сложи край на обжалването на екооценката на трасето. Правителството иска комитетът да затвори досието по казуса изцяло.

Комитетът в някакъв смисъл дипломатично е приел доводите и на двете страни. В своето становище той оставя досието като "възможно", тоест не затваря случая изцяло. Освен това заявява, че ще следи казуса и българските власти ще трябва да го информират по прогреса на процедурата, както и за "всякаква друга свързана и нова информация, включително и по компенсаторни мерки, планирани във връзка с избраната алтернатива за ЛОТ 3.2". От комитета добавят, че чакат решението на Европейската комисия (ЕК) по апликационната форма, което в някакъв смисъл ще е отговор и на въпроса дали този вариант на трасето е приемлив от гледна точка на Брюксел.

А часовникът върви

Освен че темата с трасето беше противоречива, въпросният лот се забавя и със самите тръжни процедури. Двете обществени поръчки за новия път в посока София бяха със срокове за подаване на офертите съответно на 22 и 29 ноември, но от АПИ ги удължиха. Сега оферти се приемат до 6 и 17 декември съответно.

Финансирането все още не е одобрено по простата причина, че България не е подала апликационната форма пред ЕК за кандидатстване. Според доклада на правителството това трябва да се случи съвсем скоро. Прогнозната стойност е над 1 млрд. лв. с ДДС.

Магистралата трябва да се завърши до края на 2022 г. В противен случай европейското финансиране за цялата "Струма" по оперативната програма ще се изгуби и ще се наложи България да връща парите на Брюксел.

-------

* Постоянният комитет към Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, известна като Бернската конвенция, е структура, в която могат да влизат представители на всяка държава-страна по конвенцията. Комитетът се свиква на заседания от генералния секретар на Съвета на Европа и отговаря за контрола по прилагането на конвенцията, като отправя препоръки и предложения. Той не може да налага санкции или да произнася осъдителни решения, както например другата структура на Съвета на Европа - Европейският съд по правата на човека, но неговите оценки имат политическо и имиджово значение и могат да бъдат вземани предвид от други органи на Съвета на Европа, както и от институциите на Европейския съюз.

България е ратифицирала Конвенцията за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания през 1991 г.

"Струма" може да се строи вече", заяви министърът на околната среда и водите Нено Димов в коментар по БНТ след заседанието на Постоянния комитет към Бернската конвенция за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, което се проведе на 27 ноември в Страсбург. Постоянният комитет* разгледа случая със строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, след като природозащитни организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненски пролом", подадоха жалба за нарушаване на екологичните норми. В края на седмицата управляващите в България дадоха да се разбере, че окачествяват резултатите от заседанието като благоприятни, въпреки че досието за "Струма" и Креснеското дефиле не е затворено изцяло, а комитетът заявява, че ще следи казуса и ще очаква българските власти да го информират за развитието на процедурата, както и за решението на Европейската комисия за отпускане на финансиране на участъка.

Бернската конвенция е политически документ, но страните, които са я ратифицирали, поемат ангажимент да стимулират "национална политика за запазване на дивата флора и фауна и природните местообитания", като се акцентира върху полагането на грижи за застрашените видове. В петък "Капитал" изпрати въпроси до Министерството на околната среда и водите и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) има ли ефект решението на Постоянния комитет към конвенцията по темата със строителството и какво следва оттук нататък.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    qvd50491823 avatar :-?
    Костадин Иванов

    Идеята на "зелените" е да върнем пари и да с превънем в богата страна донор?

  • 2
    popopo avatar :-|
    popopo

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Те ли организират обществените поръчки?

    И защо цялата магистрала не минава по новото трасе, а трябва да се използва стария път?
    Кои други магистрали в България са направени по начина на правителството - тази за Бургас или магистала Люлин.
    Всички са изцяло нови.

  • 3
    schroeder avatar :-|
    schroeder

    Важното е да почне строежа най-накрая. Не е нормално държавата да е заложник на нездрави интереси, замаскирани като еко загриженост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK