// К1: Средата / Политика
Кабинетът защити "Струма" през Кресненското дефиле пред Комитета за дивата природа
България още не е кандидатствала за европейско финансиране от над 1 млрд. лв., а магистралата трябва да се завърши до 2022 г.
Бернската конвенция е политически документ, но страните, които са я ратифицирали, поемат ангажимент да стимулират "национална политика за запазване на дивата флора и фауна и природните местообитания", като се акцентира върху полагането на грижи за застрашените видове. В петък "Капитал" изпрати въпроси до Министерството на околната среда и водите и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) има ли ефект решението на Постоянния комитет към конвенцията по темата със строителството и какво следва оттук нататък.
Същевременно България още не е подала апликационната форма за европейското финансиране на участъка от Струма, става ясно от доклада на правителството пред Постоянния комитет. В момента върви обществена поръчка, като сроковете за подаване на оферти бяха отложени с няколко седмици. Очевидно освен въпроса откъде точно да минава трасето, проблемът с тази част от магистралата ще продължава да е изпълнението в срок, така че да не се загубят парите по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".
Какво стана в Страсбург
Участъкът от магистралата през Кресненското дефиле е спорен от екологична гледка точка, защото част от площите попадат в територия на "Натура 2000". Според коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" избраният от правителството вариант за трасе - едното платно на магистралата да мине по настоящия път Е79 и съответно през самото дефиле, "обрича не само изключително богатото биоразнообразие в пролома, но ограничава достъпа на местните хора до регионалния център Благоевград, застрашава още повече сигурността на пътуващите по тази отсечка, както и ограничава развитието на рафтинг и каякинг туризма". Според тях и увеличеният международен трафик през дефилето ще повлияе зле на околната среда. В своя доклад пред комитета природозащитниците споменават, че има риск да се разшири съществуващият път Е79, което не е обявено официално, но е загатвано от властите, а подобно разширение не е включвано в оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС).
От своя страна пък българското правителство подчертава в позицията си, че Върховният административен съд (ВАС) сложи край на обжалването на екооценката на трасето. Правителството иска комитетът да затвори досието по казуса изцяло.
Комитетът в някакъв смисъл дипломатично е приел доводите и на двете страни. В своето становище той оставя досието като "възможно", тоест не затваря случая изцяло. Освен това заявява, че ще следи казуса и българските власти ще трябва да го информират по прогреса на процедурата, както и за "всякаква друга свързана и нова информация, включително и по компенсаторни мерки, планирани във връзка с избраната алтернатива за ЛОТ 3.2". От комитета добавят, че чакат решението на Европейската комисия (ЕК) по апликационната форма, което в някакъв смисъл ще е отговор и на въпроса дали този вариант на трасето е приемлив от гледна точка на Брюксел.
А часовникът върви
Освен че темата с трасето беше противоречива, въпросният лот се забавя и със самите тръжни процедури. Двете обществени поръчки за новия път в посока София бяха със срокове за подаване на офертите съответно на 22 и 29 ноември, но от АПИ ги удължиха. Сега оферти се приемат до 6 и 17 декември съответно.
Финансирането все още не е одобрено по простата причина, че България не е подала апликационната форма пред ЕК за кандидатстване. Според доклада на правителството това трябва да се случи съвсем скоро. Прогнозната стойност е над 1 млрд. лв. с ДДС.
Магистралата трябва да се завърши до края на 2022 г. В противен случай европейското финансиране за цялата "Струма" по оперативната програма ще се изгуби и ще се наложи България да връща парите на Брюксел.
-------
* Постоянният комитет към Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, известна като Бернската конвенция, е структура, в която могат да влизат представители на всяка държава-страна по конвенцията. Комитетът се свиква на заседания от генералния секретар на Съвета на Европа и отговаря за контрола по прилагането на конвенцията, като отправя препоръки и предложения. Той не може да налага санкции или да произнася осъдителни решения, както например другата структура на Съвета на Европа - Европейският съд по правата на човека, но неговите оценки имат политическо и имиджово значение и могат да бъдат вземани предвид от други органи на Съвета на Европа, както и от институциите на Европейския съюз.
България е ратифицирала Конвенцията за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания през 1991 г.
Още по темата
Финансирането за "Струма" през Кресненското дефиле от 1 млрд. лв. е под въпрос
България още не е подала апликационната форма за европейските пари, а околната среда и сроковете може да спънат проекта
27 юни 2019Нов рекорд: обществените поръчки за 2018 г. са над 17.8 млрд. лева
Сключените договори също са на исторически връх от 9.4 млрд. лева, като най-много е харчила пътната агенция, а най-печелившият строител е ГБС
28 дек 2018Готови са нови 24 км от магистрала "Струма"
Държавната "Автомагистрали" ще бъде глобена заради непочистването на пътя по време на снеговалежите в неделя
17 дек 2018Магистрала "Струма" трябва да бъде завършена до края на 2023 г., за да не се изгубят над 2 млрд. лв., но това все повече изглежда съмнително
14 дек 2018Как МОСВ "забрави" за две години за потенциално опасна мина в Сърбия
След като активисти и медии сигнализираха за замърсяване на българска територия, министерството се сети, че е питало сърбите за съоръженията край Босилеград
9 дек 2018Срокът за офертите за отсечка от "Струма" при Кресна е удължен с две седмици
АПИ трябва да отговори на още въпроси от кандидати в търга за 450 млн. лв. Новата дата е 6 декември
22 ное 2018Край на обжалването на трасето на АМ "Струма" през Кресненското дефиле
Обществените поръчки за строителството на т.нар. източен вариант бяха обявени още през август
2 ное 2018Екоминистърът одобри трасето на "Струма" с два отделни пътя
Въпреки съпротивата на екоорганизации това е поредната стъпка към утвърждаване на проекта с еднопосочно движение през Кресненското дефиле
23 окт 2017Екоорганизации са пратили жалба в ЕК срещу строежа на "Струма" през Кресненското дефиле
Правителството обаче показва, че подкрепя варианта, в който движението в посока София минава именно оттам
12 юли 2017
И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде
15 дек 2019, 731 прочитания

Управляващите побързаха да изтрият проекторешението, след като "Спаси София" го публикуваха във Фейсбук
15 дек 2019, 1757 прочитания
15 дек 2019, 2664 прочитания
15 дек 2019, 1754 прочитания
15 дек 2019, 1385 прочитания
15 дек 2019, 1061 прочитания
15 дек 2019, 930 прочитания
С договор вече е и ТЕЦ "Брикел", след като останалите централи на бизнесмена подписаха такива за 25 млн. лева