Защо никой не прави нищо за мръсния въздух
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо никой не прави нищо за мръсния въздух

Защо никой не прави нищо за мръсния въздух

Замърсяването продължава да е провал за властите, които стрелят напосоки с решенията

Мила Чернева
11472 прочитания

© Надежда Чипева


Нищо. Това е краткият отговор на въпроса какво е направено за чистотата на въздуха в големите градове през последните поне три години, откакто този проблем започна да възмущава все повече хора.

Първото по-сериозно замърсяване за тази зима направи темата отново важна, но реакцията на властите - на общинско и централно ниво, не дава много надежда, че въздухът може да се изчисти в близките години.

Ако сега има някаква разлика от предишните години, то е, че Столичната община и държавата като цяло са започнали да подготвят проект за план, който да реши проблема. Ще повторим - след няколко години масово възмущение властите са започнали да подготвят проект. За да има някакъв ефект от действията им, първо трябва да завърши подготовката на проекта, после проектът да бъде приет, а след това планът да бъде осъществен. Със скоростта, с която се движи този процес (и ако не спре съвсем), това спокойно може да отнеме и десетилетие.

Част от обяснението за бавния прогрес е, че мръсният въздух събужда недоволство само когато го има - по няколко седмици всяка зима. Историята от последните дни е добър пример за това какво се случва всеки път. Голямото замърсяване предизвиква масово недоволство, което избива в социалните мрежи и медиите, след което общината и държавата обещават да вземат мерки и припомнят, че подготвят план. После въздухът се изчиства, недоволството на хората се утаява и властите силно намаляват ритъма. До следващия път.

Ако вземем конкретния пример със София, проличава липсата на адекватен отговор, като взетите мерки са по-скоро опит да се потуши недоволството, отколкото да се реши проблемът. Във Facebook страницата си кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че "КАТ-Пътна полиция ще спира за проверка автомобили, които видимо замърсяват въздуха" и че буферните паркинги на метрото ще са безплатни.

Първата грешка в ситуацията е, че

решенията не са насочени към същината на мръсния въздух, а именно - битовото отопление на твърди горива и горенето на отпадъци. В собствената си програма за действие обаче Столичната община се фокусира повече върху автомобилите, отколкото от твърдите или некачествени горива за отопление, които са причината за ужасно високото замърсяване през зимата. Данните в Националната програма за подобряване на качеството на въздуха 2018 - 2024 г., която Световната банка изготви по поръчка на Министерството на околната среда и водите, показват, че емисиите на ФПЧ10 (фини прахови частици) в София са поне 10 пъти повече, отколкото тези от транспорта.

Второ, тези мерки са недостатъчни и от тях си проличава колко неподготвени са на този етап властите да предприемат истински стъпки в посока подобряване качеството на въздуха. В програмата, предложена от Световната банка, която предстои да бъде приета от правителството, се предлагат по-нови и ефективни печки, по-сериозен контрол на качеството на твърдите горива и потребата на повече пелети вместо дърва и въглища.

Само по оперативна програма "Околна среда" се планират да се отпуснат над 100 млн.лв. за подмяна на отоплението в домакинства, но парите ще са насочени основно към филтри на комини и нови печки. Отделно се отпуска сумата от 474 лв. на еднократни енергийни помощи за 210 хил. бенефициенти - което са още над 99.5 млн. лв. Парите на енергийно бедните обаче в момента отиват основно за твърди горива.

Предложенията за пелети и по-чисти печки ще намали замърсяването до някаква степен, но ще струва много усилия и време. Докато всяко домакинство бъде оборудвано, ще минат години, а намаляването на замърсяването няма да е толкова категорично, колкото ни се иска.

Вместо това обаче можеше да се направи нещо доста по-бързо, макар и не особено евтино - да се наложи по-масово отоплението на ток. Някои изчисления показват, че хиперинвенторните климатици може да са далеч по-ефективен избор, но и не по-скъп от пелетните печки. Ежегодната сума от 100 млн. лв. плюс парите по оперативната програма плюс допълнителни държавни инвестиции биха могли да решат проблема, но е необходима воля и стратегическо мислене.

Второ, данните продължават да са проблем. От страна на властта липсва честен разговор по темата, а измерването на проблема е на изключително ниско ниво.

Например замърсяването в централните части се игнорира сериозно. В София станцията, която се намираше на кръстовището при Орлов мост, беше преместена през 2014 г. заради строителството на метрото. В Пловдив беше преместен измервателен пункт от централните части при "Баня старинна" в жилищен квартал.

И трето, за политиците проблемът е чувствителен, защото трябва да се наложат ограничения на хората с най-ниски доходи. В момента политиката на държавата е да насърчава замърсяването, като дава помощи за покупката на дърва и въглища и налага изключително ниски данъци за старите автомобили.

Добрата новина е, че все пак се прави някаква стъпка напред. В момента тече поръчка за нови 22 измервателни станции в София, които вероятно ще обогатят картината. И все пак гражданите се чувстват не особено информирани от общината, след като системата за ранно известяване далеч не дава подробно описание на проблема и трябва да разчитат на гражданската система за измерване на въздуха airbg.info.Така изглежда, че и община, и държава заговориха по темата, но по-скоро хвърлят прах в очите без наистина да информират или правят каквото и да е, за да предпазват обществото. От говоренето до действията крачката е голяма и, изглежда, още никой няма смелост да я направи.

А докато разговорите прераснат в конкретни мерки и по-свеж въздух, "Капитал" преди време събра някои мерки, които всеки може да предприеме сам, за да диша една идея по-спокойно.

Нищо. Това е краткият отговор на въпроса какво е направено за чистотата на въздуха в големите градове през последните поне три години, откакто този проблем започна да възмущава все повече хора.

Първото по-сериозно замърсяване за тази зима направи темата отново важна, но реакцията на властите - на общинско и централно ниво, не дава много надежда, че въздухът може да се изчисти в близките години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • Slick

    Въздухът не е важна тема за общината. Далеч по-важни теми, спуснати от руските господари са:
    1. Лукойл и преторианското му опазване
    2. АЕЦ Белене
    3. Пари за руски самолети
    4. Демонстрация на съдебна мощ = държане на неудобни в ареста
    5. Даване на пари/поръчки на наши хора (ДжиПиГейт)

  • 2
    qvd50491823 avatar :-P
    Костадин Иванов

    Мерките за изчистване на въздуха са не само непопулярни, те са винаги изненадващи. Всички очакват или магия, или да бъдат ударени други замърсители, или да бъдат подпомогнати "еколозите". Като цапнаха колите под Евро 4, изреваха на умряло природолюбителите, които анонимно се правеха, че карат или нови коли, или електрички. И аз съм с Евро 3, ама не рева, ще си платя. Благодаря на чистачите.
    Дори да дават 5000 лева помощ за закупуване на електромобил, само ще облекчат богатите. Аз пак ще карам кола в интервала 10 -18 години и пак някой ще философства, уж не е като мен.

  • 3
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    А някакво предложение - какво да се прави?

    Или знаем само да констатираме очевидни факти?

  • 4
    krsn avatar :-|
    kraa

    Липса им мотивация на общината и на всички в администрацията като цяло.

    Чакат докато излезе как могат да се направят пари, които са солидни от работата по проблема с въздуха. Засега не се вижда как могат от всеки 10 инвестирани лева да вземат 8, така че действие няма. Точната фраза е да "да излезе" тъй като те не виждат как все още, нямат креативност, КИ и т.н тъй че по случайност ще се види отнякъде и ще им "светне" и тогава ще задвижат тук там пробни проекти.

    Другата мотивация ще е директна заплаха за популярността свързана с въздуха.

  • 5
    ivan_chervenkov avatar :-|
    Иван Червенков

    Никой не събира огромното количество листа, които всяка есен падат по улиците и тротоарите, гният и постепенно се превръщат в прах и фини прахови частици, които след това всички дишаме …. За фирмите, които отговарят за битовите отпадъци, това не е боклук. В редица столици и големи градове листата се събират и от парковете и се изхвърлят като опасни отпадъци …

  • 6
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    Политическото управление на държавата ТРЯБВА да развива икономиката на страната и финансовата стабилност. Обикновеният човек трябва уверено да вижда за 50 години напред, че с труда си ще има добри прогнозируеми доходи. Тогава всеки ще се откаже сам да си купува западен автомобилен отпадък, който от 30 години е престиж за всеки от нас, сам ще предпочете да се отоплява по начин, който да не го превръща за 6 месеца в огняр.

  • 7
    oserv avatar :-|
    Patilan

    че проблемът е в битовото отопление .... това е ясно.
    на малко хора обаче е ясно че едни от най-мръсните квартали са Симеоново, Драгалевци , Бояна...... къддето всяка втора къща е с камина.

    Та дерзайте за решение на кризата ....

  • 8
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Проблемът може да се реши много лесно.

    Който по време на замърсен въздух не слага противогаз или дихателна маска, отговаряща на стандартите - плаща глоба. Парите от глоби влизат в здравната каца.

    Няма начин да се накарат бедните да не горят дърва и въглища.

  • 9
    kaka_lara avatar :-|
    kaka_lara

    Решението е много просто - да се направи парното достъпно, т.е. да бъде достатъчно евтино за хората. Освен това да се преправят сградните инсталации в блоковете на хоризонтални.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK