С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 4 дек 2018, 12:50, 7256 прочитания

Източна Европа изгуби преговорите за товарните превози

Шофьорите ще се прибират на всеки 4 седмици, ще почиват в хотел и ще получават заплащане като на колегите си в държавата, в която работят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Основните надежди сега са насочени към това гласуването на пакета промени да бъде отложено за следващия европарламент.
"Пак сме от страната на булката." Така преди време български превозвач колоритно обрисува накратко какво се случва на турската граница при налагането на поредните протекционистични правила на южната съседка в подкрепа на техните превозвачи. Сега това позициониране отново е актуално, но този път в рамките на европейското семейство, където България заедно със страните от Източна Европа като Полша, Унгария, Литва, Латвия, Хърватия, както и Малта и Ирландия ще трябва да изпълнява нови и по-скъпи изисквания в транспорта.

Т.нар. пакет "Мобилност 1" беше гласуван по време на заседанието на Съвета по транспорт, телекомуникации и енергетика. Преговорите между министрите на транспорта продължиха повече от 14 часа, като бяха наситени с обвиненията между двата блока - че източните държави извършват социален дъмпинг и че западните държави искат да наложат протекционистична политика.


Норберт Хофер, транспортен министър на Австрия, който е председател на срещата на министрите, заяви, че е постигнат балансиран резултат. Отпадналото ограничение (камионите да се връщат до родината си на всеки 4 седмици) обаче се появи на финалната права на преговорите по време на австрийското председателство.

Новите тежки изисквания

Новите мерки за товарния пътен транспорт бяха предложени под натиска на френския президент Еманюел Макрон, който иска да се бори с т.нар. социален дъмпинг. Най-тежкото ново изискване е шофьорите да се връщат по местоживеене на всеки четири седмици. Критиките от страна на източноевропейските държави беше, че това няма защити човешките права на шофьора, а ще е в тяхно нарушение, налагайки му къде кога да бъде, както и в нарушение на европейския принцип за свободно придвижване на хора.



В изискването обаче има един дребен детайл, който е с огромна важност. Тъй като ЕС няма как да нареди на европейските граждани къде да прекарват отпуската си, изискването е за компаниите. Текстът на общата позиция гласи, че транспортни фирми трябва така да организират работния график на шофьорите си, че "те да имат възможност да се завръщат у дома поне веднъж на всеки четири седмици". Правото обаче не е задължение, а и в директивата никъде не е предвиден механизъм за контрол (който може да се появи по-късно).

Друга основна промяна е правилото за командироването, т.е. получаването на заплащане, аналогично на това на шофьорите в дадената държава, където се извършва съответната работа. То няма да важи при двустранните превози и транзита - например при превози между България и Франция, но при превозите между две точки в друга държава (т.нар. каботаж) ще важат изискванията на дадената държава, където се извършва конкретната дейност. Към момента отделни държави едностранно като Франция започнаха да налагат тези социални изисквания.

Друго ново изискване е да се преустанови практиката шофьорът да прекарва задължителната си голяма почивка от 45 часа, която трябва да се случва на всеки две седмици, в шофьорската кабина, а да е на хотел. Въвеждането на умните тахографи, които да следят изминатото разстояние, пък трябва да стане през 2024 г., а не през 2028 г., каквото е било предложението в началото.

Постигнатият "компромис"

Единственият т.нар. компромис, който е бил постигнат, е отпадането на изискването камионът да се връща до страната, където е регистриран, на всеки 4 седмици, подобно на изискването за връщането на водача. Ако при шофьора аргументът за човешките права някак си успява да мине, то при камиона той трудно може да издържи, като камионите едва ли имат емоционалната нужда да се виждат всеки месец със събратята си, регистрирани в България, на паркинга на собственика на транспортната фирма, коментираха в кръга на шегата от бранша.

Напълно сериозно обаче австрийското изискване за прибирането и на камиона до България на всеки 4 седмици би имало сериозен негативен икономически ефект върху транспортните компании от периферията на съюза. Те ще имат по-големи разходи, тъй като разстоянията от Германия до Гърция и от Германия до Полша са различни. От друга страна, българският икономически модел не предполага наличието на огромен внос на стоки към страната и това би означавало празни курсове и безсмислени вредни емисии.

Щети и надежди

От бранша вече изчислиха, че предложените мерки по пакета "Мобилност 1" биха изкарали всекидневно около 3 хил. български камиона от транспортния пазар. Според бизнеса Франция, Германия, Австрия и Италия, които настояват за промените, искат силово да отстранят от пазара източноевропейските превозвачи, които ще загубят конкурентоспособност, по-малките ще фалират, а част от по-големите ще се пререгистрират в други държави.

Основните надежди сега са насочени към европарламента, като желанието, включително и на българските евродепутати, е гласуването там да бъде отложено за следващия европарламент.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв. 4 Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв.

Два месеца след началото на водната криза в града правителството предложи решение, но вероятно режимът ще остане

18 яну 2020, 3467 прочитания

Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори

Дипломатичната формула на Столична община при обсъждането на бюджета: не знаем за проблема, но ще правим анализ

18 яну 2020, 1375 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Зам.-кметът на София Евгени Крусев е подал оставка заради обвинение от прокуратурата

То е във връзка с разследването за нарушения при ремонта на "Граф Игнатиев"

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10