Магистралата от Русе до Велико Търново може да е готова най-рано през 2021 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистралата от Русе до Велико Търново може да е готова най-рано през 2021 г.

Магистралата ще съкрати значително времето за пътуване и ще повиши безопасността в участъка, в който сега има висока концентрация на транспортни произшествия

Магистралата от Русе до Велико Търново може да е готова най-рано през 2021 г.

За изграждането й ще са нужни 1.2 млрд. лв., които се очаква да бъдат осигурени от тол-таксите. ВАС отхвърли жалбите срещу ОВОС на проекта

Ивайло Станчев
18216 прочитания

Магистралата ще съкрати значително времето за пътуване и ще повиши безопасността в участъка, в който сега има висока концентрация на транспортни произшествия

© Мария Съботинова


Строителството на магистралата от Русе до Велико Търново няма да може да започне преди края на следващата година, въпреки че Върховният административен съд отхвърли жалбите срещу ОВОС на проекта. Решението на магистратите дава възможност на Агенция "Пътна инфраструктура" да продължи с отчуждаването на имоти, техническото проектиране и организирането на обществените поръчки. Така най-ранната дата за пускането на аутобана ще бъде през втората половина на 2021 г.

Магистралата, чиято приблизителна дължина е 133 км, е разделена на три подучастъка.

Това са Русе – Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла – Велико Търново (малко над 58 км). Индикативната стойност на целия проект е около 1.2 млрд. лв., които обаче все още не са осигурени. Надеждите на управляващите са, че това ще стане чрез събраните в бъдеще такси от тол-системата. Дотук по проекта са финансирани с 1.5 млн. лв. идейният и техническият проект, докладът по ОВОС, както и археологически проучвания.

Автомагистралата Русе - Велико Търново е сред приоритетните обекти, тъй като направлението покрива коридор 9 и международен път Е-85. С построяването й транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места и ще се повиши безопасността на движението в участъка, в който има висока концентрация на пътни инциденти.

За какво беше недоволството

Влизането в сила на Оценката на за въздействие на околната среда на проекта за магистрала беше блокирано от жалби на жители от село Хотница, край което ще минава трасето. Според тях трафикът ще има неблагоприятно въздействие върху местната природа, ще замърси въздуха и ще повиши нивата на шум. Те твърдят още, че в процедурата по ОВОС не е разгледано и преценено правилно съществуващото състояние на и факторите на околната среда и не е направен обоснован анализ на очакваните въздействия.

Върховните магистрати обаче приемат за необосновани мотивите на жалбоподателите, като посочват, че са спазени всички изисквани от закона процедури. Освен това в решението на ВАС е записано, че село Хотница отстои на 560 м източно от оста на пътя, а надвишаване на средногодишната норма на азотните оксиди е в зона от 65 до 70 метра от трасето на магистралата. По отношение на останалите замърсители от автомобилния трафик се казва, че не се очакват превишения на нормите.

Комбиниран вариант

За магистралата от Русе до Велико Търново бяха разработени три варианта на трасе - комбиниран, червен и син. Висшият експертен екологичен съвет одобри комбинирания вариант, който предвижда пътят да е с ширина 27 метра. При него, като започне на 3 километра източно от Дунав мост, шосето пресича пътя Русе - Силистра и продължава в посока юг-югозапад. Автомагистралата продължава в югозападна посока, след което пресича пътя Русе - Варна и се насочва в южна посока. След това минава над р. Янтра с голямо мостово съоръжение югоизточно от с. Белцов. По-нататък е предвидено при 102-ия километър тази магистрала да пресече "Хемус" - в близост до с. Паскалевец, при което продължава право на юг.

Тъй като релефът на терена след река Янтра е планински, с дълбоки дерета и високи върхове, се налага изграждането на големи съоръжения - 4 тунела по лявото платно и 2 по дясното, както и 22 мостове и виадукти, с обща дължина 14 853 метра. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Също така ще има 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. В този вариант са проектирани 8 площадки за краткотраен отдих.

Строителството на магистралата от Русе до Велико Търново няма да може да започне преди края на следващата година, въпреки че Върховният административен съд отхвърли жалбите срещу ОВОС на проекта. Решението на магистратите дава възможност на Агенция "Пътна инфраструктура" да продължи с отчуждаването на имоти, техническото проектиране и организирането на обществените поръчки. Така най-ранната дата за пускането на аутобана ще бъде през втората половина на 2021 г.

Магистралата, чиято приблизителна дължина е 133 км, е разделена на три подучастъка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Магистрала трябва. Контрол също.

  • 2
    aza37565788 avatar :-|
    aza37565788

    "Според тях трафикът ще има неблагоприятно въздействие върху местната природа, ще замърси въздуха и ще повиши нивата на шум."

    Е и затова ли си позволяват да държат заложници няколко града? Какво искат, нов център ли? Мигар няма да работят точно техните жители във фабриките покрай магистралата?

  • 3
    aza37565788 avatar :-|
    aza37565788

    Само с излишъка могат да се финансират 2 магистрали. Ако не купуваме самолети - 4. Ударно за 4-5 години можем да построим всички магистрали запланувани в България + тунел под Шипка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK