Прах във въздуха, прах в очите

Нито отчитането на замърсяването на въздуха в София, нито мерките за по-чисто битово отопление са ефективни на този етап

Замърсяването на въздуха в София намалява, но не благодарение на конкретни мерки
Замърсяването на въздуха в София намалява, но не благодарение на конкретни мерки
Замърсяването на въздуха в София намалява, но не благодарение на конкретни мерки    ©  Стоян Ненов
Замърсяването на въздуха в София намалява, но не благодарение на конкретни мерки    ©  Стоян Ненов
Общината, КАТ, агенцията по околна среда, здравните инспекции и другите отговорни институции предприемат хаотични действия без конкретна посока.

В понеделник, 3 декември, София се събуди потънала в прашна мъгла. Температурната инверсия направи видим един проблем, който съществува от години, но се подминаваше. В сряда вятърът задуха, небето се показа, софиянци задишаха по-спокойно, но негодуванието от проблема със замърсяването на въздуха не напусна, а прерасна в протест на "Московска" 33. Според системата на Столичната община (СО) за ранно предизвестяване в петък, когато излиза седмичният "Капитал", в кварталите "Хиподрума" и "Павлово" замърсяването ще е три пъти над нормите от 50 микрограма на куб.м, а в "Дружба" и "Надежда" - два пъти.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gosho3 avatar :-|
    gosho3
    • + 3

    Предлаганите досега в хаотичен стил мерки са абсолютна шега.
    1. Няма никаква мисъл в тях.
    2. Резултатът от приложението им е съмнителен.
    Защо?
    - като подменят кюмбетата на циганите с климатици кой ще им плаща тока?
    - идеята за някакви измислени филтри по комините е направо комична.
    - изграждането на газопреносна мрежа във "Факултето" е напълно космическа идея.

    Да бяха прочели малко кое е най-прагматично, бързо и ефективно.
    Да бяха погледнали поне неофициалната статистика за отоплителните системи на домакинствата в България.
    Да бяха се поинтересували дали освен тичащите насам-натам шмекери, които искат да им продават я климатици, я някакви електрофилтри , я печки няма някакви по-системни идеи.

    Нередност?
  • 2
    wzq08394069 avatar :-|
    Georgi Georgiev

    До коментар [#1] от "gosho3":

    Спирането на автомобили без катализатори има огромен смисъл, но не се прави. Мерките, които имат смисъл, не се прилагат. Това е.

    Плюс това водна риза е много по-ефективна от отопление само от една печка, но повечето домове нямат водна риза, затова печките горят по цял ден. Дори да се запази отоплението на дърва, ако се направи по-ефективно ще е достатъчно подобрение.

    Нередност?
  • 3
    orchis avatar :-|
    orchis
    • + 1

    Проблем с въздуха в София има от поне 100 години. Представете си, а и питайте някой по-възрастен човек, какво е било декември, когато всички са се отоплявали на въглища. Ситуацията почва да се подобрява с появата на Топлофикация. Последните години, обаче, много хора се отказаха от парното и част от тях явно са минали на дърва. По-сериозното влошаване, си мисля, е от махалите, където преди се отопляваха на ток, за който не плащаха. С разни трикове ЧЕЗ успя да намали доста кражбите на ток, но сега тази популация почна да се топли с каквото докопа. Пренасочването на енергийните помощи може и да има ефект, но основно теябва да се засили контрола върху горенето на всякакви боклуци, както и незаконната сеч и продажба на дърва.

    Нередност?
  • 4
    jqx40590178 avatar :-|
    Stamenko

    До коментар [#2] от "Georgi Georgiev":

    Не е ли по-лесно всичките 5-10 хиляди служебни леки автомобили в София да се заменят с електрически - хем по-чист въздух, хем няма да се краде гориво. А ако ги направят и да са споделяеми, каквито са световните тенденции, ще намалеят и задръстванията, защото една кола може да обслужва няколко или всички ведомства и в града да има няколко такива паркинга за общите коли. Ще са нужни по-малък брой коли, ще се харчи по-малко за гориво, защото електричеството не се налива в туби и населението ще знае, кога тези служебни коли се ползват извън обичайното работно време, защото ще са разпознаваеми. Харесва ли ви?

    Нередност?
  • 5
    gosho3 avatar :-|
    gosho3
    • + 1

    До коментар [#2] от "Georgi Georgiev":

    Това за катализаторите е вярно, но за съжаление е трудно приложимо. КАТ трябва да спре поне 80% от всички таралясници , които бучат по софийските улици. Лумпениата който джитка таралясниците за по 600-1000 лв. ще изскочи на "Орлов мост" и ще бутне властта ако му спрат возилото.
    Трябва нещо смислено да се направи, поне за частично подобряване на качеството на въздуха. Не можем да виним предшествениците си, че преди 140 г. са избрали София за столица. В това затворено котловинно поле - една чаша в която през ноември-декември температурните инверсии оставят цялата мръсотия да лежи над земната повърхност . И че всеки се бута и иска да живее в София. В края на краищата е въпрос на избор. Като искаш по-чист въздух отиваш да живееш другаде. В Перник например. Там замърсяване практически вече няма . Омбудсманката Мая Манолова предвидливо се е изнесла в с. Рударци и дава добър пример.

    Нередност?
  • 6
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    До коментар [#2] от "Georgi Georgiev":

    Колко огромен смисъл има спирането на автомобили?

    Според доклад на Световната банка / има го и в Капитал / 85% от ФПЧ в София са от битово отопление. Останалите 15% са основно от остарелия автопарк, ама и всички автомобили да спрем ще имаме намаление с 15%.

    Нередност?
Нов коментар