200 000 българи живеят в Канада, трима от стоте най-богати канадци към 2014 година са българи, а канадските инвестиции в България към 2018 година са около половин милиард евро. От септември миналата година до септември тази износът ни за държавата отвъд Атлантика е пораснал от 75 млн. лв на 103 млн. лв, а някои български компании вече се възползват от възможностите.
Това са числата между двете държави, които бяха изнесени по време на кръглата маса в Пловдив "Канада-България: СЕТА – икономическо партньорство за повече бизнес възможности"
Според посланика на Канада за Румъния, България и Молдова Кевин Хамилтън СЕТА (всеобхватното търговско и икономическо споразумение между ЕС и Канада) касае най-много малките и средни български предприятия. Защото именно те са основните износители за канадския пазар: 286 български фирми са направили експорт за около 50 милиона евро през 2017 година (виж карето).
"Най-видимите резултати за българския бизнес още в първата година след подписването на СЕТА са, че 99% от стоките вече са освободени от мита, бизнес визите се издават много лесно, канадският пазар за обществени поръчки се отвори за българските предприемачи, ефективно работят механизмите за защита на инвестициите и за стимулиране на мобилността на работната сила", заяви пред участниците в кръглата маса Брадуин Ниблок – търговски аташе към Посолството на Канада. В момента двете страни вече признават продуктовите тестове, правени съответно в ЕС и Канада, така че това опростява изключително много достъпа на европейски износители до канадския пазар.
Ниблок посочи, че са се уталожили и първоначалните притеснения за отварянето на вратата към ГМО продукти, което забави приемането на СЕТА доста.

Канада и Европа
Канада е относително малък партньор на Източна Европа, коментира Красен Станчев – председател на Съвета на Института по пазарна икономика. Най-големият търговски оборот на Канада е с Полша и той е около 2,5 милиарда евро. По този начин тя се нарежда на 70-та позиция в списъка на търговските партньори на Канада. В момента канадските инвестиции в Европа са около 250 милиарда евро.
Първата инвестиционна сделка между двете страни е сключена през 1992 година, когато българската фирма "Сигма" стъпва на канадския пазар. До 2000-та година "Сигма" е най-големия доставчик на софтуерни услуги на канадското правителство, твърди Станчев. Сега нови компании пробват пазара.
Матраци отвъд океана
Една от историите за успешно навлизане на канадския пазар е пловдивската "Тед Бед". Дора Андреева – директор "Стратегически маркетинг" във фирмата разказа, че компанията стартира бизнес в Канада през 2016 година. Там тя има двама дистрибутори и един търговски агент, които продават матраци и възглавници с марката TED.
"Това, което имаме в резултат от споразумението СЕТА е намаляване на разходите ни от митническо облагане с 9.5% при матраците и 14% при възглавниците. Което ни даде един много добър старт в Канада. Трудностите са други - транспортът до Канада ни струва между 3 400 и 3 900 щатски долара за контейнер. А времето за транспорт е между 35 и 54 дни. Стоката ни е много обемна, доста тежка и трябва да я продадем на силно конкурентен пазар", разказва Дора Андреева.
Проучванията на нейния екип показват, че консумацията на стоки за дома в Канада е около 854 милиарда долара годишно, като 0.3% са за обзавеждане. А от разходите за обзавеждане 26% са за матраци. "Тед" се цели да порасне в следващите 3 години на канадския пазар.
"От 36 милиона население половината е в 5-6 града. Това е картина, която не е много по-различна от условията на българския пазар, което в известна степен улеснява подхода ни", коментира Андреева. "Доходите на канадците с малки отклонения са подобни на българските, умножени по 10", пошегува се директорът на "Тед Бед".
Рай за софтуерните имигранти
Софтуерната компания "Дрийммикс" пък работи с канадците оттук. Тодор Гигилев от компанията обясни, че работят с голяма канадска фирма с годишен оборот от 1 милиард канадски долара, която предоставя финансови данни за банки и за целия инвестиционен пазар. "Работата ни в момента е да преместим информацията от физическите сървъри на компанията в така наречения облак. И по-специално към Amazon. 5 човека от България изкарват информацията от тези сървъри, без да е необходимо да сме физически в Канада. Иначе казано програмните специалисти могат да предлагат глобална услуга. И тук не е важно откъде си, а колко си добър като експерт."
Според Гигилев културата на правене на бизнес с канадци е много благоприятна, защото за разлика от американци и англичани, те са много по-отворени към идващите от друга държава. Той обаче прогнозира по-скоро тъжната за България новина, че в следващите 3 години към Канада ще има силен поток от най-високо квалифицирани специалисти, включително и от тук. Причината: през следващите 3 години Канада планира да приеме 1 милион чужденци и да им даде канадско гражданство.
"В България има около 18 000 софтуерни експерти, които създават около 2.8% от БВП. За мнозина от тях Канада ще бъде привлекателно работно място", смята Гигилев.
Какво изнасяме и внасяме
Българският експорт за Канада е твърде разнообразен, но само 18 стоки имат обороти от над 1 милион евро. Това са храни, сирена, череши, семена, продукти от зеленчуци, антибиотици, медикаменти, домашни потреби, машинни части, оптика, медицинско оборудване, фитнес оборудване, матраци.От септември миналата година до септември тази той е пораснал от 75 млн. лв на 103 млн. лв. Вносът пък е стигнал от 93 на 98.5 млн. лв.
200 000 българи живеят в Канада, трима от стоте най-богати канадци към 2014 година са българи, а канадските инвестиции в България към 2018 година са около половин милиард евро. От септември миналата година до септември тази износът ни за държавата отвъд Атлантика е пораснал от 75 млн. лв на 103 млн. лв, а някои български компании вече се възползват от възможностите.
Това са числата между двете държави, които бяха изнесени по време на кръглата маса в Пловдив "Канада-България: СЕТА – икономическо партньорство за повече бизнес възможности"
0 коментара