Българският бизнес с Канада расте
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българският бизнес с Канада расте

Канада отвори пазарите си за европейски производители миналата година със СЕТА. Българските компании предстои да се възползват от това

Българският бизнес с Канада расте

СЕТА отвори нови възможности, от които българските фирми могат да се възползват

5350 прочитания

Канада отвори пазарите си за европейски производители миналата година със СЕТА. Българските компании предстои да се възползват от това

© Reuters


200 000 българи живеят в Канада, трима от стоте най-богати канадци към 2014 година са българи, а канадските инвестиции в България към 2018 година са около половин милиард евро. От септември миналата година до септември тази износът ни за държавата отвъд Атлантика е пораснал от 75 млн. лв на 103 млн. лв, а някои български компании вече се възползват от възможностите.

Това са числата между двете държави, които бяха изнесени по време на кръглата маса в Пловдив "Канада-България: СЕТА – икономическо партньорство за повече бизнес възможности"

Според посланика на Канада за Румъния, България и Молдова Кевин Хамилтън СЕТА (всеобхватното търговско и икономическо споразумение между ЕС и Канада) касае най-много малките и средни български предприятия. Защото именно те са основните износители за канадския пазар: 286 български фирми са направили експорт за около 50 милиона евро през 2017 година (виж карето).

"Най-видимите резултати за българския бизнес още в първата година след подписването на СЕТА са, че 99% от стоките вече са освободени от мита, бизнес визите се издават много лесно, канадският пазар за обществени поръчки се отвори за българските предприемачи, ефективно работят механизмите за защита на инвестициите и за стимулиране на мобилността на работната сила", заяви пред участниците в кръглата маса Брадуин Ниблок – търговски аташе към Посолството на Канада. В момента двете страни вече признават продуктовите тестове, правени съответно в ЕС и Канада, така че това опростява изключително много достъпа на европейски износители до канадския пазар.

Ниблок посочи, че са се уталожили и първоначалните притеснения за отварянето на вратата към ГМО продукти, което забави приемането на СЕТА доста.

"Една от разпоредбите касае експорта на продукти за Канада, които се тестват в Европа съгласно европейските стандарти. Това важи и за другата страна и опростява достъпа на европейските износители до канадския пазар", казва Ниблок
Фотограф: Михаил Ванчев

Канада и Европа

Канада е относително малък партньор на Източна Европа, коментира Красен Станчев – председател на Съвета на Института по пазарна икономика. Най-големият търговски оборот на Канада е с Полша и той е около 2,5 милиарда евро. По този начин тя се нарежда на 70-та позиция в списъка на търговските партньори на Канада. В момента канадските инвестиции в Европа са около 250 милиарда евро.

Първата инвестиционна сделка между двете страни е сключена през 1992 година, когато българската фирма "Сигма" стъпва на канадския пазар. До 2000-та година "Сигма" е най-големия доставчик на софтуерни услуги на канадското правителство, твърди Станчев. Сега нови компании пробват пазара.

Матраци отвъд океана

Една от историите за успешно навлизане на канадския пазар е пловдивската "Тед Бед". Дора Андреева – директор "Стратегически маркетинг" във фирмата разказа, че компанията стартира бизнес в Канада през 2016 година. Там тя има двама дистрибутори и един търговски агент, които продават матраци и възглавници с марката TED.

"Това, което имаме в резултат от споразумението СЕТА е намаляване на разходите ни от митническо облагане с 9.5% при матраците и 14% при възглавниците. Което ни даде един много добър старт в Канада. Трудностите са други - транспортът до Канада ни струва между 3 400 и 3 900 щатски долара за контейнер. А времето за транспорт е между 35 и 54 дни. Стоката ни е много обемна, доста тежка и трябва да я продадем на силно конкурентен пазар", разказва Дора Андреева.

Проучванията на нейния екип показват, че консумацията на стоки за дома в Канада е около 854 милиарда долара годишно, като 0.3% са за обзавеждане. А от разходите за обзавеждане 26% са за матраци. "Тед" се цели да порасне в следващите 3 години на канадския пазар.

"От 36 милиона население половината е в 5-6 града. Това е картина, която не е много по-различна от условията на българския пазар, което в известна степен улеснява подхода ни", коментира Андреева. "Доходите на канадците с малки отклонения са подобни на българските, умножени по 10", пошегува се директорът на "Тед Бед".

Рай за софтуерните имигранти

Софтуерната компания "Дрийммикс" пък работи с канадците оттук. Тодор Гигилев от компанията обясни, че работят с голяма канадска фирма с годишен оборот от 1 милиард канадски долара, която предоставя финансови данни за банки и за целия инвестиционен пазар. "Работата ни в момента е да преместим информацията от физическите сървъри на компанията в така наречения облак. И по-специално към Amazon. 5 човека от България изкарват информацията от тези сървъри, без да е необходимо да сме физически в Канада. Иначе казано програмните специалисти могат да предлагат глобална услуга. И тук не е важно откъде си, а колко си добър като експерт."

Според Гигилев културата на правене на бизнес с канадци е много благоприятна, защото за разлика от американци и англичани, те са много по-отворени към идващите от друга държава. Той обаче прогнозира по-скоро тъжната за България новина, че в следващите 3 години към Канада ще има силен поток от най-високо квалифицирани специалисти, включително и от тук. Причината: през следващите 3 години Канада планира да приеме 1 милион чужденци и да им даде канадско гражданство.

"В България има около 18 000 софтуерни експерти, които създават около 2.8% от БВП. За мнозина от тях Канада ще бъде привлекателно работно място", смята Гигилев.

Какво изнасяме и внасяме

Българският експорт за Канада е твърде разнообразен, но само 18 стоки имат обороти от над 1 милион евро. Това са храни, сирена, череши, семена, продукти от зеленчуци, антибиотици, медикаменти, домашни потреби, машинни части, оптика, медицинско оборудване, фитнес оборудване, матраци.

От септември миналата година до септември тази той е пораснал от 75 млн. лв на 103 млн. лв. Вносът пък е стигнал от 93 на 98.5 млн. лв.

200 000 българи живеят в Канада, трима от стоте най-богати канадци към 2014 година са българи, а канадските инвестиции в България към 2018 година са около половин милиард евро. От септември миналата година до септември тази износът ни за държавата отвъд Атлантика е пораснал от 75 млн. лв на 103 млн. лв, а някои български компании вече се възползват от възможностите.

Това са числата между двете държави, които бяха изнесени по време на кръглата маса в Пловдив "Канада-България: СЕТА – икономическо партньорство за повече бизнес възможности"


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK